Olej - sekačka

Fórum o průmyslových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
bouchy

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od bouchy »

Zajímavý poznatek: Dle návodu k 4T motoru Homelite se v r. 2010 psalo, že olej má být SAE30, teď nedávno jsem viděl, že do stejného motoru má být 10W30 dle výrobce. API nikdo neřešil, ale určitě ne méně než SG/SH (SH je většina těch "garden" olejů, i B&S, ačkoli dle výrobce motorů nejmíň SJ). No já používám Liqui Moly Garden 10W30 (i když v mrazu neseču :)) a to je API SH/SJ, litrovka vydrží dvě sezony a i po zimě to nastartuje ihned (oproti BS SAE 30, kde jednou povolil startšpagát). Tady je potřeba myslet na to, že motory mají pořád v podstatě stejné otáčky, mazání rozstřikem (dostatečné?), olejový filtr neexistuje (v mém případě ani výpustný šroub, takže vyklopit přes nalívací otvor),půl roku stojí, co chvíli se ten motor klopí, chlazení je taky neregulovatelné a jinačí než u Jawy, co se chladí jízdou, možná dost hrubé vůle a milion dalších odlišností od běžného automobilního motoru... takže tak. Ačkoli Briggs píše, že u víceroz. olejů je vyšší spotřeba oleje, tak u mě dle měrky je spotřeba nula, za ten rok (plusmínus průnik paliva, ale to se asi celkem rychle odpaří). Do (novějších fabrických) traktůrků či sněhových fréz podle mě ideální olej i na zimní starty a nemusím řešit, zda-li už to maže nebo ještě né. No a N95 zavifovaný, jinak to starý benzín nebere.
Xyd

Re: Olej - sekačka - Hecht 548 nejede s 5W40 !

Příspěvek od Xyd »

tak jsem vicemene procetl diskusi, mam vsak naprosto opacnou zkusenost a proto to tady pisu.
Olej jsem v sekacce Hecht 548 (nejaky cinsky motor) nemenil snad 4 roky, olej naprosto cisty az pruzracny, ani trochu nezakouril, predpokladam ze tam bylo po jednom ze servisu nejaky ten SAE 30 tj. GardenT ci jak se tomu nadava za 139 Kc/L.
Sekacka jela jak sici stroj bez kolisani otacek, bez koureni, chytala hned napoprve, proste lepsi nez z fabriky (doplnil jsem si tam totiz pred rokem prisavani benzinovych vyparu do vstupu vzduchoveho filtru po jejich crackovani odpadnim vyfukovym teplem, coz perfektne stabilizovalo otacky motoru, zlepsilo studene starty, snizilo kourivost, "zpravidelnilo" a ztisilo chod motoru, snizilo trochu spotrebu kterou ale stejne nepocitam a mozna i trosku pridalo vykon, takze se se sekackou dala sekat jeste lepe vyssi ci mokra trava bez toho aniz by to chciplo). Hladina oleje take vubec neubyvala. Nicmene jak vyplyva nize, tato uprava nema s nasledne popsanym problemem nic spolecneho (podobna se mi osvedcila u dalsich 4-5 automobilu rovnez bez problemu)
Jelikoz jsem si letos poridil pneumatickou odsavacku oleju (do aut, motorek, kompesoru atd.) tak jsem si pred 2 tydny rekl, ze bych mozna udelal dobre, kdybych tedy prece jen vymenil po 3-4 sezone i ten olej v sekacce.
Jelikoz jsem mel trosku zbytku Addinol Highstar 5W40 (hydrocrack) tak jsem ho tam dal. No a od te doby (sekal jsem asi 2x ale musel jsem to zacit resit) se stalo nasledujici:
1. moto nechtel hnedka chytit az na 2-3. pokus (to se nekdy stavalo i pred "vaporizacni" upravou)
2. motor zacal hned po startu kourit,
3. bylo nutne pridavat sytic jinak motor chcipal
4. otacky zacaly kolisat
5. motor mel tendenci chcipat i po zahrati
moto zacal byt hlucnejsi a byly slyset takove jakoby kovove narazy pri jeho otaceni

Jelikoz jsem krome vymeny oleje nic jineho cely rok se sekackou neudelal, napadlo mne jestli zde neni souvislost. Tak jsem telefonoval a jak kamarad tak v servise Hecht mi tvrdili ze to bude olejem 5W40 ktery tam nepatri ze tam skutecne musi SAE 30. Zdalo se mi to divne ovsem nic jineho mne nenapadlo nez zajet k Hechtovi (kde jsem vzal pro jistotu a strycka prihodu i nahradni svicku) koupil tam za 139,- Kc litr Garden T4 a nasledne olej vymenil. Asi po 10 minutach sekani (tlakovym vzduchem jsem jeste parkrat jen pro jistotu profoukaval vstup sani pod vzduchovym filtrem i stranu vyfuku, pricemz nevim jestli to k necemu bylo) se motor stisil, prestal kourit, prestal kolisat a chcipat a zase se roztocil jako sici stroj.
Samozrejme jsem si hlidal celou dobu hladinu oleje takze jsem ho urcite neprelil.
Takze se mi docela ulevilo ze nemusim se sekackou nic dalsiho resit (ani svicku)
Docela mi to vrta hlavou proc je moje zkusenost s olejem 5W40 (ktery jsem dlouhe roky daval do vsech moznych osobaku) tak naprosto rozdilna s nekolika kolegy zde, kteri tam liji 10W40 ale i 5W40 dlouhodobe a naprosto bez problemu a zajimalo by mne jestli se prece jen nekomu stalo neco podobneho popr. jestli muze byt motor sekacky uz tak vybehany, ze by ho 5W40 uz nedokazala promazat a dostavala se nejak do sani a tim padem zpusobila vyse popsane problemy..

predem dik

P.S. Po moji zkusenosti asi priste nekde koupim nejlevnejsi nalevany SAE30 za 50,- Kc/litr a nebudu nic riskovat automobilovymi oleji
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Pitris »

Při používání motoru při plusových teplotách nic proti oleji SAE30.
Limitní startovací (a čerpatelnostní) teploty (pro ještě jakžtakž dobrou ochranu studeného motoru) jsou od nuly (raději výš) nahoru a horní teplotní použitelnost je zhruba jako u xw40....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3940
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Durex »

Tak taky trochu přispěju do tématu. Bylo tady řečeno celkem asi všechno. Jen to shrnu.
1. Vícerozsahový olej např: 10w40 naprosto nevadí a lze použít. Naopak bude pro motor lepší při každým studeným startu motoru a to tím,že je řidší.
2. To,že je motor hlučnější s olejem 5w40 už při startu je opět tím,že je řidší,než jednorozsahový SAE 30. Ale při provozní teplotě mají oba oleje přibližně stejnou viskozitu. To,že si zakouří bude tím,že studený motor má velký vůle a tak si trochu toho řidšího oleje vezme.
3. I když vypustím po 4 letech čistý olej,tak to neznamená,že se karbon neusazuje nebo že nevzniká a tudíš není potřeba měnit olej. Oni většinou ty oleje SAE 30 jsou API SF a rozhodně nebudou udržovat motor v čistotě tak,jako SL … Já tedy vždy po roce vypouštím černý olej. Navíc filtrace vzduchu není nic extra a tak se do oleje dostávají nečistoty,které pak nebudou z dlouhodobého působení v oleji prospívat motoru.
4. Sám používám do sekačky oleje 5w40 a nebo 10w40. Jednou auto olej,podruhé zase moto – podle toho,co mi zbyde. Na ten motoolej 10w40 zatím nejtižší chod motoru :D
5. O víkendu jsem zkusil dekarbonizaci motoru sekačky vodou a celkem zajímavý …
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Návštěvník

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Návštěvník »

čo myslite výrobca krovinorezu odporúča 10w-30 api min SF .. chcel som dať 10w-40 predsa len veľké zaťaženie v lete horúco .. ale ten motorček vie pracovať aj pri 10 000 otáčkach čo je predsa len dosť
komentár o viskozite: c) Vliv rychlosti na výběr viskozity
Se vzrůstající rychlostí vzájemného pohybu mazaných ploch se olej dostává obtížněji do mazacího prostoru a je z něj rychleji vytlačován. Čím je vzájemná rychlost pohybujících se ploch vyšší, tím musí být viskozita použitého oleje nižší. Proto například vysokootáčkové motory a převodovky vyžadují oleje s nižší viskozitou než nízkootáčkové.
asi je správne ostať pri 10w-30 ako určuje výrobca či? diky
Návštěvník

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Návštěvník »

Návštěvník píše:Se vzrůstající rychlostí vzájemného pohybu mazaných ploch se olej dostává obtížněji do mazacího prostoru a je z něj rychleji vytlačován...
Ať se na mne nikdo nezlobí, ale já v tom vidím protimluv. :?
Máchal

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Máchal »

Od doby, co jsem nalil do sekačky Paramo Trysk Speed 10W40 (SL) tak se mi sekačka zdá být tišší (možná jsem víc hluchej, nevím :) )
Doporučený olej mám Briggs&Stratton SAE30.
Návštěvník

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Návštěvník »

Pokud je čtyřtakt v jakékoli zahradní technice americké značky (vyrobený nejspíše v Mexiku), pak bude vždy mít doporučený olej SAE 30 nebo 10W-30. A to, přeloženo do jazyka srozumitelného, doslova znamená: patří tam "běžný olej". No a jaký je "běžný olej" na starém kontinentě? Přece 10W-40! :lol:
Fahrer
Příspěvky: 432
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Fahrer »

Ne každá americká značka je vyráběná v Mexiku. Já mám například u Dodge origo mlhovky z Maďarska. :D
Návštěvník

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Návštěvník »

Fahrer píše:například u Dodge
z Magna Steyr v Rakousku? :lol:
Fahrer píše:origo mlhovky z Maďarska. :D
A jsou alespoň čtyřtaktní, když už ne do zahradní techniky? :mrgreen:
Fahrer
Příspěvky: 432
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Fahrer »

Jj, ber to jako odlehčení. Ať ta debata není moc vážná. :)
Návštěvník

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Návštěvník »

No vždyť já to tak beru, dnes obzvlášť. :)
Máchal

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Máchal »

Návštěvník píše:No a jaký je "běžný olej" na starém kontinentě? Přece 10W-40! :lol:
Jako, nerozumím sice humoru tvého kmene, ale do mé sekačky se klasika v podobě 10W40 osvědčila. Nic víc v tom nehledej.
Návštěvník

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Návštěvník »

Tak zrovna tohle nebyla žádná humorná nadsázka, poněvadž použít na starém kontinentě stále ještě nejběžnější olej SAE 10W-40 je úplně to samé, jako použít do téhož stroje (pravděpodobně americké provenience) v USA stále ještě nejběžnější olej SAE 10W-30. Nic víc, než "použít běžný olej", v tom zakódováno není. :)
Brembo
Příspěvky: 2293
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Brembo »

Návštěvník píše:čo myslite výrobca krovinorezu odporúča 10w-30 api min SF .. chcel som dať 10w-40 predsa len veľké zaťaženie v lete horúco .. ale ten motorček vie pracovať aj pri 10 000 otáčkach čo je predsa len dosť
komentár o viskozite: c) Vliv rychlosti na výběr viskozity
Se vzrůstající rychlostí vzájemného pohybu mazaných ploch se olej dostává obtížněji do mazacího prostoru a je z něj rychleji vytlačován. Čím je vzájemná rychlost pohybujících se ploch vyšší, tím musí být viskozita použitého oleje nižší. Proto například vysokootáčkové motory a převodovky vyžadují oleje s nižší viskozitou než nízkootáčkové.
asi je správne ostať pri 10w-30 ako určuje výrobca či? diky
Tak neviem,ale v moto GP dosahuju motory i 16 tisíc a dáva sa tam 15W-50,10W-40 podla trate a teploty.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Odpovědět