Olej 0w-40 do staršího motoru

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

honzic
Příspěvky: 4
Registrován: ned čer 30, 2019 20:14

Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od honzic »

Ahoj,

mám motor ve fabii II 1.4 16v 63 Kw bxw první 95 000 km do něj bylo dáván klasicky 5w-40. Chtěl jsem auto dopřát lepší olej a zkusil mobil1 5w-30, jednoduše byl doporučen dle specifikací na stránkách mobil1. Poté v 107 000 jsem se rozhodl pro olej mobil 1 0w-40 s úsudkem, že jezdím hlavně částé krátké trasy po městě do 10 km a lehký kolej se rychle natlakuje za studena při krátkých trasách.

Myslíte že je tento olej 0w-40 mobil1 vhodný i pro motory s nájezdem 100 000 km+? A může vadit střídaní 0w-40 a 5w-30, když oba splnují specifikaci Vw, jeden 502 pro krátké intervaly a druhý a myslím 504 nebo 505 pro delší intervaly?

Navíc se mi nyní stalo, že jsem při parkování zařadil jedna bez ručky na mírném svahu a při puštěni brzdy se auto rozjelo a jen zařazený kvalt jej neudržel zaparkované, může mít i na toto vliv řidší olej 0w-40?

Děkuji

Díy
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2519
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od lefort »

A zase je to tady! :twisted:
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od Pitris »

Za prvé Mobil1 5w30 nebyl pro benziňák na krátké jízdy lepší než klasický 5w40,
a za druhé 0w40 použít sice můžeš, ale jestli nestartuješ často ve velkém mrazu, je to zbytečné. Jinak je daleko lepší při těch krátkých jízdách dát i levnější 5w40, ale měnit DO max. 10-ti tkm.
Střídání viskozit (a povolených norem) nevadí, ale olej 504/507 je pro Tebe na dvě věci (kvůli tomu že je pro DPF - stejně jako ten Mobil1 5w30).
A na to samovolné rozjetí auta ze svahu "proti kvaltu" má vliv (už nižší) komprese.
Kromě toho viskozita (vazkost) není totéž jako hustota (řídkost), a úplně klidně se může stát že při 15-ti stupních bude 5w40 "řidší" než 0w40.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
honzic
Příspěvky: 4
Registrován: ned čer 30, 2019 20:14

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od honzic »

Děkuji za radu a odpověď :wink:
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od Jerry3 »

Pokud ten olej 5W-30 byl se sníženou HTHS viskozitou, pak motor dostal pěkně na prdel.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od Pitris »

Jestli to našel přes vyhledávače, tak jsem tipoval že snad šlo o Mobil1 ESP Formula 5w30, což je - alespoň a zaplaťbůh - olej s normální HTHS.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od Jerry3 »

Teď jde jen o to, zda to skutečně byl právě tenhle olej.
honzic
Příspěvky: 4
Registrován: ned čer 30, 2019 20:14

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od honzic »

Aha, prosím, proč by motor dostal na prdel? (asi) naštestí to byl (určitě) olej Mobil1 ESP 5w-30 esp formula. Hths viskozita je dle výrobce u 5w-30 3.5 a u 0w-40 3.6

uvedeno u 5w-30:
SAE Grade 5W-30
Viscosity, cSt @ 100°C, mm2/s, ASTM D445 11.8
Sulfated Ash, mass%, ASTM D874 0.8
Hi-Temp Hi-Shear Viscosity @ 150 C, mPa.s, ASTM D4683 3.5
Pour Point, °C, ASTM D97 -48
Density @ 15 C, g/cm3, ASTM D4052 0.8458


uvedeno u oleje Mobil 1 FS 0w-40:
SAE Grade
0W-40
Viscosity @ 100ºC, cSt (ASTM D445)
12.9
Viscosity @ 40ºC, cSt (ASTM D445)
70.8
Viscosity Index 186
MRV at -40ºC, cP (ASTM D4684) 21600
Sulfated Ash, wt% (ASTM D874)
1.34
Phosphorous, wt% (ASTM D4981)
0.1
HTHS Viscosity, mPa•s @ 150ºC (ASTM D4683) 3.6
Total Base Number (ASTM D2896) 12.6
Flash Point, ºC (ASTM D92)
226
Density @ 15ºC, g/ml (ASTM D4052)
0.8456
Uživatelský avatar
PHiLiPZ
Příspěvky: 148
Registrován: čtv úno 04, 2016 12:14
Bydliště: PK, SVK

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od PHiLiPZ »

Pretoze ak das oles s nizkou hths do motora, ktory na to nie je stavany (a stary motor, dizajnovany pred prichodom lahkobeznych olejov, na to stavany nebude) a este k tomu ma vyssi najazd, nebude dobre mazany a moze dochadzat k medznemu treniu. Cim vacsia teplota a zataz, tym viac to ten motor poskodi.
Suzuki Ignis 2005 1.3L benzin - na zaciatku 2017 dosiahol Ignac 333 tisic km najazd a stale jazdi
Mazda6 Skyactiv 2016 2.5L benzin + MO CFS 5w-40 NT+ + MO Petrol Power ECOMAX
https://www.spritmonitor.de/en/detail/769867.html
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od Pitris »

A já dodám proč není Mobil1 ESP 5w30 do benziňáku na krátké jízdy vhodný - byť a přestože má normální HTHS.
On je totiž i ACEA C2/C3 - pro motory s DPF, a tím pádem je u něj snížen obsah "saps" (pro motor a kvalitní mazání ta potřebná aditiva) a taky alkalická rezerva (TBN - což je schopnost oleje odolávat vnitřní korozi motoru vznikající - a tím víc čím kratší jsou jízdy - z nespáleného paliva a zkondenzované vlhkosti).
Když si tady porovnával ty oleje, tak u 0w40 FS je TBN 12,6 mg KOH/g; u 5w30 ESP ho Mobil1 běžně neuvádí, ale (údajně) je někde u 8 mg KOH/g. Je to sice na olej C3 velmi solidní hodnota (jsou oleje C3 i s TBN pod 6 mg KOH/g) :( ale stále je to méně jak u olejů A3/B4.
Toto negativum se sice dá eliminovat dřívějšími výměnami oleje, ale moc lidí ho není při městských popojížďkách ochotno měnit už třeba po 8 tkm....
Schválně - po kolika si měnil Ty?

PS: Nový olej (ve smyslu novinka / nový produkt na trhu) nemusí být vždy lepší, a v mnoha případech (a hlavně u starších či jetých motorů) bude vhodnější (lepší) i "obyčejná" 10w40 než "superolej" 5w30...
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od Jerry3 »

Chtěl jsem dodat právě tohle, ale už to tu stojí: :wink:
Pitris píše:PS: Nový olej (ve smyslu novinka / nový produkt na trhu) nemusí být vždy lepší, a v mnoha případech (a hlavně u starších či jetých motorů) bude vhodnější (lepší) i "obyčejná" 10w40 než "superolej" 5w30...
Hlavně by mne zajímalo, kde se bere ono přesvědčení, že "moderní" olej staršímu motoru prospěje. :o :shock: :?
honzic
Příspěvky: 4
Registrován: ned čer 30, 2019 20:14

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od honzic »

Aha, díky, díky. No já zrovna měnil cca po 7 000 km, ale na základě rad na zdejším fóru.

Takže 5w-30 na mé použití na prd, dobrý vědět. Je teda lepší zůstat u fs 0w-40 nebo pak přejít na klasickou 5w-40 třeba mobil super 3000 a měnit po 10 000.

Úvaha byla, že se ta 0w-40 snáze natlakuje a rozleje po motoru při častém studeném stratu a tim že nemusí obsahovat látky prospívající DPF může mít vhodnější složení pro starší atmosféru, ale zas jsme si pak říkal, zda nebude příliš řidký pro případné mírné vůle v těsnění u motoru s nájezdem 100 000+ protože vím, že třeba Valvoline zas dělá 5w-40 určený pro vozy s větším nájezdem, který vůle vytěsňuje. Ale s tou hustou a viskozitou to již zde bylo vysvětleno.

Ad. Proč lidi kupují tyto oleje. To je tak, že i když má člověk 10 let starej pekáč, tak to něco stojí a člověk chce, aby to chvíli vydrželo a dát jednou v roce o pár stovek víc za lepší olej je takovýto minimum, co člověk může pro delší životnost motoru udělat.

No a pak když už člověk hledá ten lepší olej, tak se v tom těžko vyznat, protože třeba to, co tady vy radíte, se člověk bežně nedozví a třeba stránky mobil 1 dle jejich autmatického průvodce doporučuji jako nejlepší volbu premiový olej 5w-30

https://www.mobil1.de/welches-synthetis ... =FawEcWPvP

A když pak napíšou k oleji toto: doporučená volba, pokud chcete prémiový, vysoce výkonný motorový olej. Má vynikající čisticí výkon, mimořádnou ochranu proti opotřebení a vynikající celkový výkon....no tak jak má pak lajk poznat, že je to zybtečnost a že je lepší klasický 5w-40 s výměnou v kratších intervalech :)
Uživatelský avatar
yosemitak
Příspěvky: 402
Registrován: čtv pro 15, 2016 0:11

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od yosemitak »

honzic píše:no tak jak má pak lajk poznat, že je to zybtečnost a že je lepší klasický 5w-40 s výměnou v kratších intervalech :)
Nijak, ale uz jen tim ze ses az tady, ses na pomerne dobre ceste. :D
2011 Skoda Octavia II, 1.6 MPI – Ravenol VSI 5W-40 + Purflux
1998 VW T4, 2.5 TDI – Ravenol VMO 5W-40 + Purflux
2005 Dodge Grand Caravan, 3.8 V6 – Pennzoil 5W-20 + Denso
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od Pitris »

Měnit do 10-ti tkm je :wink:

Nelze říct že 5w30 je na nic, bo 5w30 ACEA A3 se klidně dá použít. Ovšem 5w30 ACEA C3 je NEvhodná.

A ano, 0w se rychleji "rozlije" po startu do celého motoru, ovšem pokud není -10 stupňů a míň (při -15-ti je rozdíl v zaolejování a natlakování asi 2-3 vteřiny), tak je to mezi 0w a 5w zanedbatelné. Z toho plyne že 0w40 se použít dá, ale jsou to dražší oleje. A zjednodušeně napsáno 5w40 a 0w40 jsou OBA "40", takže za provozní teploty motoru se budou chovat (téměř) stejně. A proto třeba ten zmíněný Valvoline MaxLife je 5w40 (je i 10w40), protože ta SAE stačí. Má ale trošku jinou - právě těm jetějším motorům přizpůsobenou - aditivaci.

Edit: A ještě - i do staršího motoru se dá vybrat dobrý nebo i prémiový olej, ale je už potřeba o tom něco vědět. Když se budu bavit o opravdu starých motorech které byly mazány oleji API třeba SD, tak moc opatrně, a raději u toho zůstat. To ale není tento případ, tady byl již použit olej API SL takže není problém dát nový nebo lepší olej SN, ovšem ACEA C3 není vylepšený ani prémiový olej oproti A3 :idea:
A proč :?: tu vysvětlil Jerry přímo pod tímto mým ještě dodatkem....
Naposledy upravil(a) Pitris dne stř črc 03, 2019 15:17, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Doplnění o API
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Olej 0w-40 do staršího motoru

Příspěvek od Jerry3 »

honzic píše:...a tim že nemusí obsahovat látky prospívající DPF může mít vhodnější složení pro starší atmosféru
Dovolím si to uvést na pravou míru: žádné "látky prospívající DPF" nejsou, ale naopak jsou látky prospívající mazání motoru, které ovšem škodí DPF. Proto v olejích pro motory s DPF nejsou obsaženy, resp. jsou obsaženy pouze v minimálním množství.
Odpovědět