nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Moderátor: Colommbo
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Někdy kolem r. 1975 vyšla v bulletinu tehdejšího Výzkumného ústavu ČKD výzkumná zpráva o záběhu lokomotivních motorů. Bylo zkoumáno opotřebení a výkon motorů při různém průběhu záběhu. Správný průběh záběhu měl podle této zprávy probíhat zhruba následovně:
- nezatížený motor : 2 hod na volnoběžné otáčky + 2 hod otáčky 50% jmenovitých + 2 hod otáčky 75% jmenovitých + 2 hod otáčky 100% jmenovitých
- motor s 25% přípustí paliva: 2 hod otáčky 50% jmenovitých + 2 hod otáčky 75% jmenovitých + 2 hod otáčky 100% jmenovitých
- motor s 50% přípustí paliva: 2 hod otáčky 50% jmenovitých + 2 hod otáčky 75% jmenovitých + 2 hod otáčky 100% jmenovitých
- motor s 75% přípustí paliva: 2 hod otáčky 50% jmenovitých + 2 hod otáčky 75% jmenovitých + 2 hod otáčky 100% jmenovitých
- motor s 100% přípustí paliva: 2 hod otáčky 50% jmenovitých + 2 hod otáčky 75% jmenovitých + 2 hod otáčky 100% jmenovitých
Motorový olej pro záběh byl použit M6A a po této proceduře vyměněn za běžný provozní (tehdy asi M6ADSII)
Od té doby se technologie výroby podstatně změnila, dnešní přesnost výroby je téměř 10x vyšší, nicméně zabíhání třecích dvojic probíhá stále. Podle mých zkušeností s novými motory je potřeba na úplný záběh (tj. do okamžiku, kdy klesne spotřeba oleje na minimum a přestane se zmenšovat ventilová vůle) cca 50 - 80 tis km.
- nezatížený motor : 2 hod na volnoběžné otáčky + 2 hod otáčky 50% jmenovitých + 2 hod otáčky 75% jmenovitých + 2 hod otáčky 100% jmenovitých
- motor s 25% přípustí paliva: 2 hod otáčky 50% jmenovitých + 2 hod otáčky 75% jmenovitých + 2 hod otáčky 100% jmenovitých
- motor s 50% přípustí paliva: 2 hod otáčky 50% jmenovitých + 2 hod otáčky 75% jmenovitých + 2 hod otáčky 100% jmenovitých
- motor s 75% přípustí paliva: 2 hod otáčky 50% jmenovitých + 2 hod otáčky 75% jmenovitých + 2 hod otáčky 100% jmenovitých
- motor s 100% přípustí paliva: 2 hod otáčky 50% jmenovitých + 2 hod otáčky 75% jmenovitých + 2 hod otáčky 100% jmenovitých
Motorový olej pro záběh byl použit M6A a po této proceduře vyměněn za běžný provozní (tehdy asi M6ADSII)
Od té doby se technologie výroby podstatně změnila, dnešní přesnost výroby je téměř 10x vyšší, nicméně zabíhání třecích dvojic probíhá stále. Podle mých zkušeností s novými motory je potřeba na úplný záběh (tj. do okamžiku, kdy klesne spotřeba oleje na minimum a přestane se zmenšovat ventilová vůle) cca 50 - 80 tis km.
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Treba si uvedomit,že tie motory nasucho nešli nikdy. Bolo nutné držat spínač elektrického olejového čerpadla a po dosiahnutí potrebného tlaku sa až motor naštartoval. Rušnovodič mal zakázané pohnut a používat lokomotívu,kým nestupla teplota motora na tuším 60. Naopak Siemensi maju prehrev chladiacej kvaplaliny a je zakázané štartovat lokomotívu,kým nestupne teplota na 60. Ked sa postup nedodrží,je uložené chybové hlásenie do pamate závad.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Na exkurzi v Hyundai jsem byl svědkem toho, jak startují poprvé celá auta. Motory dělají v Žilině a nevím jestli je tam i zkouší. Byl to dost traumatický zážitek, jednoduše se to točilo dokud to nechytlo
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Od té doby se technologie výroby podstatně změnila, dnešní přesnost výroby je téměř 10x vyšší, nicméně zabíhání třecích dvojic probíhá stále. Podle mých zkušeností s novými motory je potřeba na úplný záběh (tj. do okamžiku, kdy klesne spotřeba oleje na minimum a přestane se zmenšovat ventilová vůle) cca 50 - 80 tis km.
- to u lokomotiv alebo áut?
- to u lokomotiv alebo áut?
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Takze motory OHV ve skodulich konce pred 742/135,6 se zabihaly furt. Co 5000 seridit,olej dolit dle potreby.
Bazinga.
Bazinga.
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Jo, déle nevydrželo seřízení ventilové vůle ani předstihu. Ale už v té době byly motory, které seřízení "držely", např. F125P 1500 ccm.Pedro píše:Takze motory OHV ve skodulich konce pred 742/135,6 se zabihaly furt. Co 5000 seridit,...
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Návštěvník píše: - to u lokomotiv alebo áut?
Měl jsem na mysli moderní automobilový motor s tvrdými ventilovými sedly.Pedro píše:Takze motory OHV ve skodulich konce pred 742/135,6 se zabihaly furt. Co 5000 seridit,olej dolit dle potreby.
Bazinga.
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Nějak mi uniká souvislost mezi "tvrdými" (vlastně ani nevím, co že by to mělo být: to v "nemoderních" automobilových motorech snad byla "měkká" ) ventilovými sedly a záběhem...
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Jardo vim zes to tak myslel
Me ty vzpomimky tak nejak k tomu vyskocily a navic ohv se ,,rozhazoval,, i jinde.
navstevnik s dotazem o sedlech-? To se ptas vazne?
Me ty vzpomimky tak nejak k tomu vyskocily a navic ohv se ,,rozhazoval,, i jinde.
navstevnik s dotazem o sedlech-? To se ptas vazne?
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
A jsme u toho - dokdy byla sedla "měkká" a odkdy (dokdy) "tvrdá" Já si to přestavuju tak, že měkký=nutnost tetraethylolova nebo náhrady, tvrdý=bezolovnatý benzín... Jaktože 120ka musí mít náhradu olova (no vlastně nemusí, ta většina dnešních LPG kousků toto aditivum neviděla nikdy, nebo před 20 léty), ale třeba Favorit ne? A jakto, že někteří (zahraniční) výrobci dávaj ruce pryč od přestaveb na LPG u dnešních aut z důvodu sedel, když máme ty technologie? Sice se šetří, ale bezolovnatý N95 ty motory zvládnou... "přímaz" nebo spíš ochlazení pro TSI bych pochopil...jestli ono by se to nemělo sjednotit a používat všude sedla tvrzený a odolný, i v GO
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Tak tohle je výrazem hlubokého nepochopení stavu věcí: vložená sedla ze spékaných kovů používají samozřejmě úplně všichni bez výjimky, ono by to u hliníkových hlav válců ostatně ani jinak nešlo, jenom dnes řada výrobců upustila od možnosti jakéhokoli seřizování ventilové vůle během životního cyklu motoru.bouchy píše:A jakto, že někteří (zahraniční) výrobci dávaj ruce pryč od přestaveb na LPG u dnešních aut z důvodu sedel, když máme ty technologie? Sice se šetří, ale bezolovnatý N95 ty motory zvládnou...jestli ono by se to nemělo sjednotit a používat všude sedla tvrzený a odolný, i v GO
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Motory Š120 měly celolitinovou hlavu, vč. ventilových sedel. Modernější motory mají ventilová sedla ze žárupevné oceli, zalisované do hlavy. Tato sedla se dávají i do litinových hlav. Sedlo se před zalisováním zchladí tekutým dusíkem, např. v LIAZu to dělali trestanci, tak sedla občas vypadávala z hlav, což motoru nedělá zrovna dobře....Ve výrobě se ventily nezabrušují, ventilové sedlo má těsnicí kužel s úhlem 90°( sací ventily u modernějších dieselů 120°), ventil má nabroušený úhel kužele 91°(121°), při záběhu se ventil zaklepe do sedla, čímž se zároveň zmenší ventilová vůle.
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
A tohle má trvat dle následujícího vyjádřeníNávštěvník píše:Ve výrobě se ventily nezabrušují, ventilové sedlo má těsnicí kužel s úhlem 90°( sací ventily u modernějších dieselů 120°), ventil má nabroušený úhel kužele 91°(121°), při záběhu se ventil zaklepe do sedla, čímž se zároveň zmenší ventilová vůle.
tak dlouho (kilometrově)? A bavíme se stále ještě o motorech v osobácích, nebo už v tirácích?Návštěvník píše:Podle mých zkušeností s novými motory je potřeba na úplný záběh (tj. do okamžiku, kdy klesne spotřeba oleje na minimum a přestane se zmenšovat ventilová vůle) cca 50 - 80 tis km.
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Bavíme se o osobácích, těch 50 tis. km u ventilových vůlí je maximum, spíš to bude míň, záleží na tom jak je motor provozován. Např. Suzuki předepisuje u motorů bez hydraulického vymezování vůlí kontrolu a případnou úpravu po 30 tis. km.
Re: nove auto na zimu - vliv teploty na zabeh
Přesto mi stále není jasné, jak "zaklepání" ventilů do té míry, že se pak již provozem nemění jejich vůle, souvisí se záběhem - ve smyslu neměnnosti spotřeby paliva, exhalací, oleje a vnějších charakteristik motoru. Na hlučnost to určitě nějaký vliv má, ale...
P.S.: Odhaduji, že u motoru v osobáku to "zaklepání" hodí rozdíl ve ventilové vůli výfukových ventilů nějakých "5 stovek" (a píšu to záměrně takhle, abych se opět nesekl v desetinné čárce), sacích nejspíše ještě méně, s čímž výrobce samozřejmě počítá.
P.S.: Odhaduji, že u motoru v osobáku to "zaklepání" hodí rozdíl ve ventilové vůli výfukových ventilů nějakých "5 stovek" (a píšu to záměrně takhle, abych se opět nesekl v desetinné čárce), sacích nejspíše ještě méně, s čímž výrobce samozřejmě počítá.