Náplně do 4-T skůtru
Moderátor: Colommbo
Náplně do 4-T skůtru
Zdravím jako nový všechny uživatele zdejšího fora a obracím se na vás se sérií následujících otázek v případě pomoci s výběrem (ehm raději se schválením již vybraného sortimentu) náplní pro malý skůtr 50ccm 4-T.
1. motorový olej: rád bych se řídil předpisy výrobce, bohužel je udáváno více variant (inu taiwan). V tištěném návodu v čj jsem se dočetl o API SG (SAE 15w-40), stejně tak to stojí i ve staženém dílenském manuálu. Na stránkách výrobce je jiný "rider's manual" kde je v rozporu s tímto uvedeno API SF. Co se týče výměnných lhůt, je situace ještě pestřejší, jsou možnosti buď co 1.000km, nebo i co 1.000 (něčeho - uvedeno bez jednotky, domnívám se že mil pro US trh), pak co 2.000km a finálně (a podle toho se řídí i české dealerství) co 5.000km. Motor nemá olejový filtr, ale má plnoprůtočné olejové síto (ještě jsem ho fyzicky neviděl, jen jsem zkoumal skladbu dílů a jak to vypustit). A teď co vybrat... Prvotní trvalá náplň po záběhových 500km (dával dealer) byla 15w-50 Motorex. Mé zkušenosti jsou dobré, nicméně vidím zde prostor ke zlepšení v tom duchu že 15w mi zbytečně zatěžuje baterku i startér (ono i nakopávačkou to jde vychladlé skutečně dost ztuha než se náplň dostane kam patří) a letní konec "50" mi přijde, že ten motor asi bude zbytečně brzdit (viskozitou), že kdybych se přidržel "40" udělám mu asi líp, věřím že když to tak výrobce všude napsal, jezdí to s tím i na Floridě a tak teplotně asi stačit bude (chlazení nucené vzduchem). Takže jsem vsadil na klasiku a vybral 5w-40 API SL. Záměrně jsem nezvolil motocyklový, ale automobilový olej byť to auto není ale má to k němu blíž, protože co jsem zjistil tak motocyklový řeší současně i převodovku a mokrou spojku, ani jedno zde není, proto mi přijde lepší bude-li moct motor běžet co možná lehkoběžně a to je v auto olejích asi větší jistota. Výměnu hodlám dělat nějak mezi 2-5.000km, co 5 tis to bude navíc jezdit na garančky (jen kvůli záruce) a mezi tím si to radši vyměním sám, nevím co si o předpisu výrobce v toleranci jeden tisíc až pět tisíc vlastně myslet. Názory...???
2. převodový olej: vzadu u kola je převodovka (stálý převod 10:1) říkající si o SAE 90 a ten tam zřejmě je. Výsledkem je, že když to člověk tlačí z garáže studený, má vzadu převod do rychla ve ztuhlém oleji jako účinnou brzdu a pěkně si zacvičí. Domnívám se, že výměnou za 75w-90 GL-4 tomu prospěji - myslím tím olej co stojí mezi 250-xx Kč. Za tepla se to totiž tlačí skvěle, studené to nějak nejde a je to skutečně tím zadkem nic víc se jinak netočí. Opět názor...???
3. přísada do paliva: dealer mě upozorňoval na nutnost čerpání vysoce kvalitního paliva z důvodu miniaturních trysek a dalších náležitostí v benzínové cestě (je to karburátor s katalyzátorem). Navíc to má podtlakový ventil v palivové cestě, takže po delším odstavení kdy je všude sucho tím napřed musí něco nebo někdo (startér nebo startující nožně) vehementně a dlouho točit naprázdno, aby se vůbec vytvořil podtlak, ten otevřel ventil, tím natekl benzín do karbce a teprve až tohle všechno vyjde tak aby to možná zkusilo chytit (a zde je také motivace pro 5w-40 viz startér). Zvolil jsem proto jednorázově přípravek Ekolube 2-takt a uvažuji že bych ho použil tak 1x za tu lhůtu 5.000 km kdy současně celou motorku projdu a doseřídím - o tom že mám 4-taktní motor samozřejmě vím, výrobce ale říká že lze použít stejně tak i pro malé čtyřtakty jako přípravek pro vyčistění celé palivové soustavy a vršku. Mezi mraky přísad do benzínu mě zaujala právě tato česká, protože se používá v o řád větší koncentraci (vystačí na 5l ne na 50), aplikuje se jednorázově a viz TL list výrobce a možná má i další jiné příznivé dopadu (inu když je to drahé bude to dobré ne...??? ). Jinak jsem mohl pochopitelně namíchat s benzínem cokoli co se prodává kdekoli v ceně cca 100-200Kč a přidá se do 50l paliva (pro mě tedy do 10 nádrží). Ten Ekolube mě ale nějak a nevím přesně proč oslovil nejvíc. Názor...???
PS: jinak doufám že olej SL/CF 5w-40 bude v miniaturním tchajwanci stíhat, že to nedopadne jako s jiným tématem kde se propírá 1.2 HTP a její nároky blízké motorům F1 . Pokud stíhat nebude, nepoznám to. Poznal bych to jedině, kdyby se to zadřelo a přestalo jet Jinak tím že to má variátor, prdí to stále tak nějak pořád stejně jen to k tomu různě rychle jede. Proti autu zvláštní, ale už jsem si zvyk
Díky za všechny reakce...
1. motorový olej: rád bych se řídil předpisy výrobce, bohužel je udáváno více variant (inu taiwan). V tištěném návodu v čj jsem se dočetl o API SG (SAE 15w-40), stejně tak to stojí i ve staženém dílenském manuálu. Na stránkách výrobce je jiný "rider's manual" kde je v rozporu s tímto uvedeno API SF. Co se týče výměnných lhůt, je situace ještě pestřejší, jsou možnosti buď co 1.000km, nebo i co 1.000 (něčeho - uvedeno bez jednotky, domnívám se že mil pro US trh), pak co 2.000km a finálně (a podle toho se řídí i české dealerství) co 5.000km. Motor nemá olejový filtr, ale má plnoprůtočné olejové síto (ještě jsem ho fyzicky neviděl, jen jsem zkoumal skladbu dílů a jak to vypustit). A teď co vybrat... Prvotní trvalá náplň po záběhových 500km (dával dealer) byla 15w-50 Motorex. Mé zkušenosti jsou dobré, nicméně vidím zde prostor ke zlepšení v tom duchu že 15w mi zbytečně zatěžuje baterku i startér (ono i nakopávačkou to jde vychladlé skutečně dost ztuha než se náplň dostane kam patří) a letní konec "50" mi přijde, že ten motor asi bude zbytečně brzdit (viskozitou), že kdybych se přidržel "40" udělám mu asi líp, věřím že když to tak výrobce všude napsal, jezdí to s tím i na Floridě a tak teplotně asi stačit bude (chlazení nucené vzduchem). Takže jsem vsadil na klasiku a vybral 5w-40 API SL. Záměrně jsem nezvolil motocyklový, ale automobilový olej byť to auto není ale má to k němu blíž, protože co jsem zjistil tak motocyklový řeší současně i převodovku a mokrou spojku, ani jedno zde není, proto mi přijde lepší bude-li moct motor běžet co možná lehkoběžně a to je v auto olejích asi větší jistota. Výměnu hodlám dělat nějak mezi 2-5.000km, co 5 tis to bude navíc jezdit na garančky (jen kvůli záruce) a mezi tím si to radši vyměním sám, nevím co si o předpisu výrobce v toleranci jeden tisíc až pět tisíc vlastně myslet. Názory...???
2. převodový olej: vzadu u kola je převodovka (stálý převod 10:1) říkající si o SAE 90 a ten tam zřejmě je. Výsledkem je, že když to člověk tlačí z garáže studený, má vzadu převod do rychla ve ztuhlém oleji jako účinnou brzdu a pěkně si zacvičí. Domnívám se, že výměnou za 75w-90 GL-4 tomu prospěji - myslím tím olej co stojí mezi 250-xx Kč. Za tepla se to totiž tlačí skvěle, studené to nějak nejde a je to skutečně tím zadkem nic víc se jinak netočí. Opět názor...???
3. přísada do paliva: dealer mě upozorňoval na nutnost čerpání vysoce kvalitního paliva z důvodu miniaturních trysek a dalších náležitostí v benzínové cestě (je to karburátor s katalyzátorem). Navíc to má podtlakový ventil v palivové cestě, takže po delším odstavení kdy je všude sucho tím napřed musí něco nebo někdo (startér nebo startující nožně) vehementně a dlouho točit naprázdno, aby se vůbec vytvořil podtlak, ten otevřel ventil, tím natekl benzín do karbce a teprve až tohle všechno vyjde tak aby to možná zkusilo chytit (a zde je také motivace pro 5w-40 viz startér). Zvolil jsem proto jednorázově přípravek Ekolube 2-takt a uvažuji že bych ho použil tak 1x za tu lhůtu 5.000 km kdy současně celou motorku projdu a doseřídím - o tom že mám 4-taktní motor samozřejmě vím, výrobce ale říká že lze použít stejně tak i pro malé čtyřtakty jako přípravek pro vyčistění celé palivové soustavy a vršku. Mezi mraky přísad do benzínu mě zaujala právě tato česká, protože se používá v o řád větší koncentraci (vystačí na 5l ne na 50), aplikuje se jednorázově a viz TL list výrobce a možná má i další jiné příznivé dopadu (inu když je to drahé bude to dobré ne...??? ). Jinak jsem mohl pochopitelně namíchat s benzínem cokoli co se prodává kdekoli v ceně cca 100-200Kč a přidá se do 50l paliva (pro mě tedy do 10 nádrží). Ten Ekolube mě ale nějak a nevím přesně proč oslovil nejvíc. Názor...???
PS: jinak doufám že olej SL/CF 5w-40 bude v miniaturním tchajwanci stíhat, že to nedopadne jako s jiným tématem kde se propírá 1.2 HTP a její nároky blízké motorům F1 . Pokud stíhat nebude, nepoznám to. Poznal bych to jedině, kdyby se to zadřelo a přestalo jet Jinak tím že to má variátor, prdí to stále tak nějak pořád stejně jen to k tomu různě rychle jede. Proti autu zvláštní, ale už jsem si zvyk
Díky za všechny reakce...
No a to je právě to co bych si zde rád nechal vysvětlit...
Existuje jistě spousta olejů na cokoli, otázka je jaké jiné (lepší) parametry nebo vlastnosti mi v tom motoru vlastně přinesou. Chápu že jedny mají na obalu napsáno že jsou třeba na skůtr a druhé to tam napsáno nemají, ale liší se vůbec? Myšleno liší se pro použití v tomto motoru, kdy výrobce se vyjádřil že skůtr rád API SG (15w-40)?? No a mě by se jednoduše hodilo mít v něm stejný olej co mám v autě - je to pro mě zkrátka pohodlnější a navíc kam mé znalosti sahají tak snad takto i dostatečně vhodné a cenově asi i nejlepší. Nějak neprahnu po tom kupovat zas další jiný olej, ale pokud se zde dozvím udělej to protože to a to, samozřejmě na to dám...
Existuje jistě spousta olejů na cokoli, otázka je jaké jiné (lepší) parametry nebo vlastnosti mi v tom motoru vlastně přinesou. Chápu že jedny mají na obalu napsáno že jsou třeba na skůtr a druhé to tam napsáno nemají, ale liší se vůbec? Myšleno liší se pro použití v tomto motoru, kdy výrobce se vyjádřil že skůtr rád API SG (15w-40)?? No a mě by se jednoduše hodilo mít v něm stejný olej co mám v autě - je to pro mě zkrátka pohodlnější a navíc kam mé znalosti sahají tak snad takto i dostatečně vhodné a cenově asi i nejlepší. Nějak neprahnu po tom kupovat zas další jiný olej, ale pokud se zde dozvím udělej to protože to a to, samozřejmě na to dám...
Co se týče motorového oleje, já bych se taky držel spíše přímo oleje pro skůtry, i když v tomto případě by pravděpodobně šlo použít i autoolej. Co se týče viskozity - pokud se s tím nebude jezdit v mrazu, stačí 10w, a co do letní třídy, tam bych raději použil tu 50 (kvůli chlazení vzduchem/ten motor bude v létě víc teplotně namáhán, než kdyby měl vodní chlazení, ale ta 40 to zřejmě "zvládne" taky) - ono to chce v první řadě zohlednit jízdní podmínky/studené starty, horké jízdy v létě (jak dlouhé), nebo jízda po městě, nejčastěji využívané otáčky......A pokud jde o výměnný interval, díky tomu, že to nemá klasický filtr, měnit raději dřív - těch 5tkm mi přijde hodně, spíš za 5000km 2x / po dvou a půl.
Olej do převodovky SAE 90 je sezónní - letní olej; za studena můžou být problémy, které může vyřešit olej 80w90, nebo 75w90 / je ale třeba hlídat min. normu GL.
A pokud jde o benzin - samozřejmě se vyhnout pumpám "ve stylu JZD", brát u větších čerpaček, kde "benzin točí, ale neskladují", nějaký ten čistič určitě není na škodu, ale myslím si, že by nebylo od věci namontovat do benzinové hadičky "obyčejný" průtokový plastový filtr s papírovou vložkou.
Olej do převodovky SAE 90 je sezónní - letní olej; za studena můžou být problémy, které může vyřešit olej 80w90, nebo 75w90 / je ale třeba hlídat min. normu GL.
A pokud jde o benzin - samozřejmě se vyhnout pumpám "ve stylu JZD", brát u větších čerpaček, kde "benzin točí, ale neskladují", nějaký ten čistič určitě není na škodu, ale myslím si, že by nebylo od věci namontovat do benzinové hadičky "obyčejný" průtokový plastový filtr s papírovou vložkou.
Mam doma take "cajnaka" 50tku...
Vis. oleje v motoru bych moc neresil, pokud se jezdi jenom v lete. Stacit bude i ta 15W40. Ja mam doma 10W40, tak pouzivam tu. Vykonostni klasifikace neni z pohledu pozadavku vyrobce take problem. Radeji bych ale volil neco jako API SL. Stejne jako Vy pouzivam motorovy olej urceny pro auta. Neni duvod volit jinak. Vykon motoru je cca 2,5kW a chlazeni je docela dobre resene.
Interval vymeny je ale z pohledu zivotnosti zasadni. Absence filtru je velky nedostatek a 1000km bych povazoval za maximum. Olej jsem ve svem prskoletu vymenil po cca 80km, coz byla v mem pripade prvni sezona. Napln uz nebyla nic moc (zabeh). To sitko je tam pro srandu. Minulou sezonu jsem najel asi 20km, ale na jare ten max. litr oleje zase vymenim podobne jako v sekacce.
Olej prevodovky jsem vymenil po cca 100km a mam tam 80W90H. Po sezone jsem totiz do prevodovky kouknul a v puvodnim oleji bylo hodne oteru.
Palivo naopak moc neresim, dolevam z kanistru v dilne benzin od "prvni cerpacky". Problem s necistotami resi filtr pred karbecem od vyrobce. Zachyti urcite vsechni necistoty "nebezpecne" velikosti. Kazdopadne bych se bal davat do benzinu "opici kapky". Gumicky v karbecu nemaji cistice moc rady.
Vis. oleje v motoru bych moc neresil, pokud se jezdi jenom v lete. Stacit bude i ta 15W40. Ja mam doma 10W40, tak pouzivam tu. Vykonostni klasifikace neni z pohledu pozadavku vyrobce take problem. Radeji bych ale volil neco jako API SL. Stejne jako Vy pouzivam motorovy olej urceny pro auta. Neni duvod volit jinak. Vykon motoru je cca 2,5kW a chlazeni je docela dobre resene.
Interval vymeny je ale z pohledu zivotnosti zasadni. Absence filtru je velky nedostatek a 1000km bych povazoval za maximum. Olej jsem ve svem prskoletu vymenil po cca 80km, coz byla v mem pripade prvni sezona. Napln uz nebyla nic moc (zabeh). To sitko je tam pro srandu. Minulou sezonu jsem najel asi 20km, ale na jare ten max. litr oleje zase vymenim podobne jako v sekacce.
Olej prevodovky jsem vymenil po cca 100km a mam tam 80W90H. Po sezone jsem totiz do prevodovky kouknul a v puvodnim oleji bylo hodne oteru.
Palivo naopak moc neresim, dolevam z kanistru v dilne benzin od "prvni cerpacky". Problem s necistotami resi filtr pred karbecem od vyrobce. Zachyti urcite vsechni necistoty "nebezpecne" velikosti. Kazdopadne bych se bal davat do benzinu "opici kapky". Gumicky v karbecu nemaji cistice moc rady.
Pitris: zohlednit jízdní otáčky je tu úplně jednoduchý, točí to totiž furt cca 6-7.000 rpm při všech polohách rukojeti plynu (tedy vyjma volnoběhu), sází to na variátor . Čili to umí 2 stavy - bublá si to na volnoběh (2.000 rpm) a kolo stojí, když se přidá plyn zaječí to jak vysavač a roztočí se to akcelerační pumpou, pak v tom trhne, sepne spojka a vyrazí to vpřed, následně se ale hned variátorem upraví otáčky motoru na max. moment ať už je plyn nastaven kamkoli. No a to je celá věda, takže to furt prdí těch 7 tis a víc to vytočit nejde. A podle toho aby to holt mazalo... Tím že to má 1 válec a 4 takt, tak to skutečně ani neječí ale trvale prdí, na rozdíl od dvoutaktů K další části odpovědi - GL norma se v požadavcích na převod ani náhodou neuvádí, výrobce se zřejmě překonal že napsal aspoň SAE 90 a ne jen "olej". Ehm ono to má totiž vzadu celé 3 kolečka v trvalém záběru - jo vlastně abych nezapoměl, ještě to má ložiska to jo Takže jsem tady zvolil olej spíš "pro pocit", má se celkem často měnit ale flaška mi zas vydrží na 5x (objem 0.18l náplně) tak jsem si vybral nějaký nehypoidní mogul 75w-90 tady na oleje.cz
Pkod: dobrá, opičí kapky s výhodou ruším. Ehm stejně je v Praze nikde neměli a když jsem tady na eshopu objednával olej (dopředu flašku, dozadu flašku), na kapky jsem zapoměl a za druhý poštovný už do toho nejdu. Čili dík
Ale jinak je s tím sranda, to zas jo... Jezdí se s tím hlavně dlouhý trasy (z pohledu toho motoru - většinou nějaký výlety), žádný hrc do krámu, hrc k hospodě. Dycky to jede aspoň hodinu
Pkod: dobrá, opičí kapky s výhodou ruším. Ehm stejně je v Praze nikde neměli a když jsem tady na eshopu objednával olej (dopředu flašku, dozadu flašku), na kapky jsem zapoměl a za druhý poštovný už do toho nejdu. Čili dík
Ale jinak je s tím sranda, to zas jo... Jezdí se s tím hlavně dlouhý trasy (z pohledu toho motoru - většinou nějaký výlety), žádný hrc do krámu, hrc k hospodě. Dycky to jede aspoň hodinu
Takže tady jsou ty údaje pro srovnatelný stroj stejné země původu, ale pravděpodobně jiné značky:
- olej v motoru API SH/CD SAE 10W-30 nebo "lepší"; výměna po 300 km, a pak každých 1000 km; celkový objem 0,8 l, při výměně 0,75 l (také nemá filtr, ale jen sítko);
- olej v převodovce hypoidní SAE 85W-140, při teplotách pod 0 st. C SAE 85W-90; celkový objem 105+-5 cm krychlových, při výměně 90 cm krychlových; výměna každých 5000 km nebo 5 měsíců.
- olej v motoru API SH/CD SAE 10W-30 nebo "lepší"; výměna po 300 km, a pak každých 1000 km; celkový objem 0,8 l, při výměně 0,75 l (také nemá filtr, ale jen sítko);
- olej v převodovce hypoidní SAE 85W-140, při teplotách pod 0 st. C SAE 85W-90; celkový objem 105+-5 cm krychlových, při výměně 90 cm krychlových; výměna každých 5000 km nebo 5 měsíců.
Oleje pro skůtry jsou aditivované tak, aby ideálně vyhovovaly pro tyto motory, některé skůtry např. mají hodně vysoké stálé otáčky.tamtam píše:No a to je právě to co bych si zde rád nechal vysvětlit...
Existuje jistě spousta olejů na cokoli, otázka je jaké jiné (lepší) parametry nebo vlastnosti mi v tom motoru vlastně přinesou. Chápu že jedny mají na obalu napsáno že jsou třeba na skůtr a druhé to tam napsáno nemají, ale liší se vůbec? Myšleno liší se pro použití v tomto motoru, kdy výrobce se vyjádřil že skůtr rád API SG (15w-40)?? No a mě by se jednoduše hodilo mít v něm stejný olej co mám v autě - je to pro mě zkrátka pohodlnější a navíc kam mé znalosti sahají tak snad takto i dostatečně vhodné a cenově asi i nejlepší. Nějak neprahnu po tom kupovat zas další jiný olej, ale pokud se zde dozvím udělej to protože to a to, samozřejmě na to dám...
modelář: zajímavý, stroj celkem dozajista podobnej, náplně docela odlišně specifikovaný...
Nicméně - udělal jsem další průzkum situace. Šel jsem na italskou stránku (Itálie je asi celkem evropská velmoc těchdle bzučáků), našel příručky v italštině a jal se číst. Sice neumím ani slovo ale tohle jsem chytil. Motorovej olej specifikovanej přímo konkrétním typem (mě neznámý Action 4-Tech 10w-40 a víc z názvu výrobku nešlo pochopit), výměnná lhůta ovšem 4.000km (řečeno jasně - 2.000 kontrola hladiny, 4.000 výměna a tak furt dokola). Takže další varianta. Ohledně převodovky - zde specifikováno plnit SAE 85w-90 (a hle, další verze) ale světe div se, řečeno i GL-4/GL-5. Nevím jak číst to "lomeno" jestli jako že "buď ten anebo ten" anebo jako "tu i tu normu"?? Každopádně v českém manuálu stojí SAE-90 a Ne hypoidní !!! Tak nějak nevím co vlastně platí... Výrobce je Kymco.
Nicméně - udělal jsem další průzkum situace. Šel jsem na italskou stránku (Itálie je asi celkem evropská velmoc těchdle bzučáků), našel příručky v italštině a jal se číst. Sice neumím ani slovo ale tohle jsem chytil. Motorovej olej specifikovanej přímo konkrétním typem (mě neznámý Action 4-Tech 10w-40 a víc z názvu výrobku nešlo pochopit), výměnná lhůta ovšem 4.000km (řečeno jasně - 2.000 kontrola hladiny, 4.000 výměna a tak furt dokola). Takže další varianta. Ohledně převodovky - zde specifikováno plnit SAE 85w-90 (a hle, další verze) ale světe div se, řečeno i GL-4/GL-5. Nevím jak číst to "lomeno" jestli jako že "buď ten anebo ten" anebo jako "tu i tu normu"?? Každopádně v českém manuálu stojí SAE-90 a Ne hypoidní !!! Tak nějak nevím co vlastně platí... Výrobce je Kymco.
Inu řekněme že teď už se mi všechny teorie rozsypaly... Ohledně motorového oleje je to asi celkem skoro jedno co tam přijde a pravděpodobně vyhoví ledacos (a SL 5w-40 tomu snad až tak neublížím), ale co je úplně divné jsou lhůty jeho výměny. Tak velký chaos v jednotlivých mutacích téhož dokumentu (owner's manual nebo rider's manual a jeho jazykové mutace) a v náhodně nalezeném service manualu staženém odkudsi to aby jeden fakt pohledal... V danou chvíli má najeto 3.000km, olej měněn při 500km a pak už ne, dealer čeká že přijedu v 5.000km nebo po roce. Z toho pro mě vychází že jen co sleze sníh abych otevřel vrata a dostal se ven, musím to vyměnit a na nic nečekat, dealerovi následně nic neříct že byla mezivýměna. Lhůta výměny určená i byť jen statisticky (vzorek asi 6-ti různých protichůdných informací) mi vychází někam ke 2.000 km Čili už to přesluhuje...
Ohledně zadku ale už skutečně nevím jak na to. Zde se všichni naopak shodnou že co 5.000km, jenže se zase nedohodli co do toho. Češi říkají určitě né hypoidní olej (technicky řečeno norma GL-5 je asi podezřelá), anglicky mluvící země neříkají nic a taliáni chtějí vehementně GL-5. Očekávám že když se dealera zeptám, dozvím se kulový (jedno z toho). Čili co s tím??
Osobně jsem zastáncem řidších olejů, pokud z toho nikde neteče a olej to nežere (a to neteče a nežere), nešel bych výše než výrobce chce tj. do motoru "40" a do převodů "90". A měnil bych to co chvíli (od teď těch 2.000 motor 5.000 převody) a nikde už bych nic nečet nemá to smysl.... Dalo by se s tím takhle souhlasit??
Ohledně zadku ale už skutečně nevím jak na to. Zde se všichni naopak shodnou že co 5.000km, jenže se zase nedohodli co do toho. Češi říkají určitě né hypoidní olej (technicky řečeno norma GL-5 je asi podezřelá), anglicky mluvící země neříkají nic a taliáni chtějí vehementně GL-5. Očekávám že když se dealera zeptám, dozvím se kulový (jedno z toho). Čili co s tím??
Osobně jsem zastáncem řidších olejů, pokud z toho nikde neteče a olej to nežere (a to neteče a nežere), nešel bych výše než výrobce chce tj. do motoru "40" a do převodů "90". A měnil bych to co chvíli (od teď těch 2.000 motor 5.000 převody) a nikde už bych nic nečet nemá to smysl.... Dalo by se s tím takhle souhlasit??
A eště mě napadlo jedno - ta konstrukce pohonu je u všech značek dycky +/- stejná, pidi (čtyřtaktní) motor s nuceným chlazením (vyjímečně vodním ale i to se vidí), variátor s odstředivou spojkou na řemenu a vzadu 3 kolečka. Tak jak je možný že specifikace náplní do téhle "vědy" můžou výrobce od výrobce (ale jak je vidět tak i v rámci různých trhů jednoho stejného výrobního typu anebo v rámci chyb překladů jedné původně čínsky psané dokumentace) tak strašně moc lítat...??? Ale nejsem strojař a třeba ano.
Motorovy olej: Delsi interval prinasi vetsi opotrebeni. Oterove castice i prach zustavaji v obehu oleje a se zvysujici se koncentraci roste rychlost opotrebeni. Takze jestli 5000km nebo 1000km je kazdeho volba. Motor to tak jako tak prezije, jen bude driv "vybehany". Srovnejte tento interval s intervalem automobilovych motoru s obtokovou filtraci nebo s intervalem u profi sekacek bez filtru.
Prevodovy: zadni prevod jsem mel rozebrany a nenasel jsem tam nic, cemu by mohl "hypoidni" olej vadit (tusim ze i v navodu ho mam doporuceny - Jinlun, ted nemohu najit). Takze jsem tam dal to "nejlepsi" z pohledu vykonovych parametru. Menil jsem ho po pohledove zkousce, kdy uz se v nem trpytily kovove castesky.
Prevodovy: zadni prevod jsem mel rozebrany a nenasel jsem tam nic, cemu by mohl "hypoidni" olej vadit (tusim ze i v navodu ho mam doporuceny - Jinlun, ted nemohu najit). Takze jsem tam dal to "nejlepsi" z pohledu vykonovych parametru. Menil jsem ho po pohledove zkousce, kdy uz se v nem trpytily kovove castesky.