Oleje.cz

 

nabíječka,tady baterií

Další nezařaditelná témata

Moderátoři: Demo, Pitris

nabíječka,tady baterií

Příspěvekod Návštěvník » sob pro 04, 2010 16:09

Zdar. Je to blbý abych se jako bejvalej amechanik na toto ptal,ale nemám zkušenosti.....
Mám skůtra,s kterym jezdim do práce co dovolí počasí,tedy sníh. Takže i v zimě. Zatim v poho ale určitě nastane doba ,kdy bude třeba nabít aku. Ale je gelová a to je to co jaksi šlo vždy kolem mě.
A mám i velkou kawu,ale ta teď chrní ale na jaře ji asi bude už třeba taky dobít. Máte někdo zkušenosti s gelovkama a jejich nabíječkama? Si myslim a něco jsem vyčetl že jsou na nabíjení mlsné.... dík
Návštěvník
 

Příspěvekod Pedro » sob pro 04, 2010 16:10

sakra,mě to hodilo do anonyma. Toť tedy muj podpis k výše uvedené zprávě.
Uživatelský avatar
Pedro
 
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod Pkod » sob pro 04, 2010 18:38

U "gelovek", tedy uzavrenych clanku, je nutne omezit nabijeci napeti tak, aby nedochazelo k nadmerne tvorbe plynu. To je v podstave cely rozdil...
Nejde tedy o zadnou slozitou vec, jen musi byt nabijecka spravne nastavena.

Nevim, jestli je Vas skutr pro "gelovky" udelany, ale ten muj urcite ne. Nabiji totiz napetim 14,2V a to uz je moc. Z vyroby tam byl bezny akumulator s kapalnym elektrolytem. Pro pouziti jineho typu aku. nemam duvod.

PS: zrejme nepujde ani o akumulator s gelovym elekt., ale spise o tu s elekt. napustenym v separatoru (skelnem rounu).No ale to na uvedenem vlasne nic nemeni.
Pkod
 

Příspěvekod modelář » sob pro 04, 2010 20:33

Horní mez nabíjecího napětí činí pro šestičlánkovou gelovku 13,8 V. V případě jiného počtu článků stačí přepočítat.
modelář
 

Příspěvekod mipesa » sob pro 04, 2010 21:39

...přesně tak, chce to mít regulovatelný nabíječ napětí a desetinou nabíjet cca 8 hod, to bohatě stačí, chce to, ale min 15 až 20 st teplotu.Jinak v tom není potřeba hledat drama.
mipesa
 
Příspěvky: 757
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvekod FF » sob pro 04, 2010 21:47

...chlapci predo mnou - mýlite sa...
...na každý akumulátor typu olovo-kyselina je vhodná nabíjačka, ktorá má automatickú elektronickú funkciu, ktorá sa postará o to, aby pri dosiahnutí plynovacieho napätia (14,4V) bol nabíjací proces prerušený a udržiavaciu elektronickú reguláciu, ktorá zapezpečí, že po klesnutí napätia pod maximálne napätie nabitého akumulátora (12,8V) [nie 11,8V oprava!] sa elektronika znova zopne - najjednoduchším typickým takým nabíjacím priebehom je Wae.

Pomôcka pre laika: na všetky druhy olovených akumulátorov je vhodná každá nabíjačka, ktorá má v "papieroch" napísané, že môže byť pripojená k batérii neobmedzene dlhú dobu.

Toto platí pre nabíjanie otvorených a uzavretých akumulátorov na princípe olovo-kyselina, ktoré sa používajú v osobných vozidlách, motocykloch a neviem ešte kde všade.

...ešte skratky:
WET klasika s tekutým elektrolytom - nabíjať max. 14,4V
GEL "klasika" s gélovým elektrolytom - nabíjať max. 14,4V
AGM "klasika" s rohožami absorbujúcimi elektrolyt - nabíjať max. 14,7V

...všetky tie nabíjačky, ktoré nie sú elektronické, ale sú "hlúpe" a valia do akumulátora neajkých cca 16V a hrdia sa prúdmi 6A, 9A, 12A sú na h.vno!!! ...jedine, že chcete vyvariť elektrolyt, nafúknuť uzavretý akumulátor, alebo sa nadýchať vodíka.

Nastavovanie nabíjacieho prúdu je holý nezmysel, pretože akumulátor si berie taký prúd, aký je rozdiel medzi napätiami a do toho je ešte zainteresovaný vnútorný odpor samotného akumulátora.

...elektornické nabíjačky majú udávané nabíjacie prúdy väčšinou "iba" 4A až 6A, ale nakoľko pracujú s napätím nabijú akúkoľvek kapacitu akumulátora a tak veľký prúd skutočne nie je potrebný (dokonca väčšie prúdy sú škodlivé)! Apropo - ak je akumulátor dlhšie vybitý, dôjde v ňom k nevratnému procesu (sulfatácii) a nepomôže mu už ani boh, možno iba veľmi krátkodobo "facka" od tých primitívnych 16V 6A, 9A, 12A a aj to iba vďaka zahriatiu.
Naposledy upravil FF dne pon pro 06, 2010 20:03, celkově upraveno 1
FF
 

Příspěvekod mipesa » sob pro 04, 2010 22:16

FF píše:...chlapci predo mnou - mýlite sa...
...na každý akumulátor typu olovo-kyselina je vhodná nabíjačka, ktorá má automatickú elektronickú funkciu, ktorá sa postará o to, aby pri dosiahnutí plynovacieho napätia (14,4V) bol nabíjací proces prerušený a udržiavaciu elektronickú reguláciu, ktorá zapezpečí, že po klesnutí napätia pod maximálne napätie nabitého akumulátora (11,8V) sa elektronika znova zopne - najjednoduchším typickým takým nabíjacím priebehom je Wae.

Pomôcka pre laika: na všetky druhy olovených akumulátorov je vhodná každá nabíjačka, ktorá má v "papieroch" napísané, že môže byť pripojená k batérii neobmedzene dlhú dobu.

Toto platí pre nabíjanie otvorených a uzavretých akumulátorov na princípe olovo-kyselina, ktoré sa používajú v osobných vozidlách, motocykloch a neviem ešte kde všade.

...ešte skratky:
WET klasika s tekutým elektrolytom - nabíjať max. 14,4V
GEL "klasika" s gélovým elektrolytom - nabíjať max. 14,4V
AGM "klasika" s rohožami absorbujúcimi elektrolyt - nabíjať max. 14,7V

...všetky tie nabíjačky, ktoré nie sú elektronické, ale sú "hlúpe" a valia do akumulátora neajkých cca 16V a hrdia sa prúdmi 6A, 9A, 12A sú na h.vno!!! ...jedine, že chcete vyvariť elektrolyt, nafúknuť uzavretý akumulátor, alebo sa nadýchať vodíka.

Nastavovanie nabíjacieho prúdu je holý nezmysel, pretože akumulátor si berie taký prúd, aký je rozdiel medzi napätiami a do toho je ešte zainteresovaný vnútorný odpor samotného akumulátora.

...elektornické nabíjačky majú udávané nabíjacie prúdy väčšinou "iba" 4A až 6A, ale nakoľko pracujú s napätím nabijú akúkoľvek kapacitu akumulátora a tak veľký prúd skutočne nie je potrebný (dokonca väčšie prúdy sú škodlivé)! Apropo - ak je akumulátor dlhšie vybitý, dôjde v ňom k nevratnému procesu (sulfatácii) a nepomôže mu už ani boh, možno iba veľmi krátkodobo "facka" od tých primitívnych 16V 6A, 9A, 12A a aj to iba vďaka zahriatiu.

I bych s Tebou souhlasil, ale to o čem píšeš se týká částečně nebo plně procesorových nabíječů s alternativním použitím různých charakteristik, které dokážou uhlídat to o čem píšeš.Bohužel né každý je vybaven tímto nabíječem a tudíž je řeč o béžném nabíječi s napěťovou a proudovou regulací.Což pro laika znamená nastavit nabíječ na min. proud a napětí viz uvedeno výše.Nikdy ze začátku nabíjení nedosáhneš toho, co nastavíš, ale po určité době se tyto hodnoty dorovnají a je hodně malá pravděpodobnost,že při optimálním stavu baterie dojde k vyššímu ohřátí a následnému vysokému zplynování .
mipesa
 
Příspěvky: 757
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvekod modelář » sob pro 04, 2010 22:32

Skutečně "chytrá" nabíječka umí tohle:
- odměří si vnitřní odpor akumulátoru, z něhož usoudí na jeho kapacitu, proudovou zatížitelnost a/nebo aktuální stav;
- nabíjí konstantním proudem max. 0,4C;
- po dosažení napětí na článek 2,4V (max. 2,45V) u klasického olověného akumulátoru a 2,3V (max. 2,35V) u gelového (nutno nastavit ručně!) přejde z režimu konstantního proudu na režim konstatního napětí, přičemž sleduje proudový odběr;
- po poklesu proudového odběru na minimum, resp. poté, co se už proudový odběr nemění (dále neklesá), ohlásí ukončení nabíjení, nebo se přepne na tzv. kondiční nabíjení, které není ničím jiným, než opět režimem dobíjení při konstantním napětí, ale o 0,1V nižším, než jsou shora uvedená.

U gelového akumulátoru nesmí dojít k plynování, proto ono nižší koncové napětí!
modelář
 

Příspěvekod FF » sob pro 04, 2010 23:40

...je úplné zbytočné, aby sa meral nejaký vnútorný odpor, reguloval prúd a pod. - v automobile máš tiež iba konštantné napätie a veľkosť dobíjacieho prúdu sa "nastaví sama" podľa vnútorného odporu, teploty, stavu nabitia a rozdielu napätí... ...a od veľkosti prúdu závisí aj pokles napätia, takže sa systém samočinne vyhne extrémom. Toto všetko zodpovedá charakteristike W a v jednoduchosti je spoľahlivosť. Regulátor taktiež (pokiaľ nie je odstrelený) nepustí na akumulátor plynovacie napätie. Taujímavé je, že u tých akumulátorov s rohožami na elektrolyt sa používa práve to zvýšené napätie 14,7V, ale klasikou do 14,4V nabiješ všetko a šetrne.
Mám už roky nabíjačku Bosch Battmax Automatic 12V a nabila zatiaľ úplne vštko, čo som jej dal až na jednu výnimku - zasulfátovaný akumulátor z Daewa Tico. :wink: Zasulfátovaný akumulátor totiž pri nabíjaní rýchlo zvýši svoje napätie a elektronika to vyhodnotí ako nabitý akumulátor, ale ten je už v háji - ten dotyčný tomu neveril, tak to dal na brutálnu nabíjačku 12A z baubauhypersupermarketu a naštartoval, ale len vtedy po nabití - potom (po cca 8 hodinách keď išiel z práce) už akumulátor nemal z čoho...
Naposledy upravil FF dne sob pro 04, 2010 23:46, celkově upraveno 1
FF
 

Příspěvekod Pkod » sob pro 04, 2010 23:46

No tak nevim, jestli jsme to nejak moc nezamotali. Na puvodni dotaz je jednoduchou odpovedi omezit napeti na 13,8V. Pak tam muze byt nabijecka pripojena libovolne dlouho (pres zimu) a naopak i pri jednorazovem nabiti je akumulator dobre pouzitelny.
Vhodna nabijecka mensiho vykonu se da koupit od zhruba 250,-.
Dal jiz pro mnohe netreba cist, udelam v tom totiz zase trochu gulas :)

No a pokud uz nekdo bude chtit delat dokonalou nabijecku "olova", musi zohlednit vedle zakladnich elektrickych parametru take teplotni zavislost plynovaciho napeti, vliv legur elektrod(vapnik, antimon,stribro...), hustotu elektrolytu, pomer ploch elektrod a dalsi. A tyto informace casto neposkytuje koncovym uzivatelum ani vyrobce akumulatoru.
Ale uz pri zakladni volbe nabijece je by melo byt zohledneno, v jakem rezimu je akumulator resp. nabijec pouzivan.
Pro trvale nabijeni, at uz pro konzervaci nebo pohotovost, je nejlepsi nabijeni konstantnim napetim (s pocatecnim omezenim proudu). Akumulator neztraci tak rychle parametry cyklovanim, ale nikdy nabijenim nedosahne plne kapacity. U zaloznich aku se uvadi dlouhodobe nabiti na zhruba 75% kapacity pri tech 2,3V/clanek.
Pri jednorazovem nabijeni je naopak vyhodnejsi nabijeni do znaku plneho nabiti (plynovani a ustaleni proudu) a pote pouze vyrovnani svodoveho proudu.
Ty cyklovaci nabijece (nabije a dalsi cyklus spusti az po castecnem vybiti) jsou takovy kockopes a dle meho nejsou idealni ani pro jeden zpusob pouziti. Akumulator totiz plynuje, cykluje a jeste se muze stat, ze ho od nabijece odpojim v podstate vybity. No asi vec nazoru...
U modernich uzavrenych akumulatoru je kratkodobe plynovani pripustne. Vznikajici plyn je do urciteho objemu rekombinovan na zvetsene plose elektrody.
Konecne je tu uz doba, kdy olovene akumulatory zacinaji nahrazovat Lixx akumulatory. Tam je nabijeni jeste jednodussi, ale vyzaduje presne dorzeni limitu.
Pkod
 

Příspěvekod modelář » ned pro 05, 2010 0:02

Když už tady Pkod zmínil Lixx, připomenulo mi to debatu s FF o "tvrdosti" zdroje: "měkká" (na omak) LiPo-lka je skutečně "měkká" i jako zdroj! :lol: Jinými slovy, dá se to identifikovat prostým pohmatem. :wink:
modelář
 

Příspěvekod FF » ned pro 05, 2010 0:16

Pkod píše:...No a pokud uz nekdo bude chtit delat dokonalou nabijecku "olova", musi zohlednit vedle zakladnich elektrickych parametru take teplotni zavislost plynovaciho napeti, vliv legur elektrod(vapnik, antimon,stribro...), hustotu elektrolytu, pomer ploch elektrod a dalsi. A tyto informace casto neposkytuje koncovym uzivatelum ani vyrobce akumulatoru...

...ale predsa výrobca "prezrádza veľkosť plôch elektród": pomerom štarovacieho prúdu ku kapacite akumulátora a aj vápnik, či striebro "rád" dá do názvu. Legovanie vápnikom napr. nemá samo o sebe potrebu byť zohľadnené pri nabíjaní, pretože jediné čo sa udeje je to, že sa akumulátor pri technológii vápnik/vápnik samovybíja 3 krát pomalšie ako "klasika", takže je to za každých okolností výhodné (a v zime obzvlášť). Hustota elektrolytu je tiež daná samotnou oloveno-kyselinovou technológiou a aj tak ti neprezradí o akumulátore "nič" - prezradí ti iba, že je daný akumulátor nabitý na maximum svojej kapacity, ktorá už ale môže byť zúfalá...
FF
 

Příspěvekod Pkod » ned pro 05, 2010 0:36

FF:
Pomer aktivnich ploch desek ovlivnuje pri zakonceni nabijeni uvolnovani plynu a ohrivani clanku.
Treba zrovna Ca legura zvysuje vyznamne plynovaci napeti (proto take "bezudrzbove" aku). Pomery legur jsou vetsinou vyrobni tajemstvi vyrobce.
Hustota elektrolytu je take velice "nejista", ale s velkym vlivem. Ovlivnuje predevsim vnitrni odpor akumulatoru, velikost samovybijeni a kapacitu. Vliv ma vsak take na maximalni nabijeci proud, strukturu elektrod a sklon k degradaci hlubokym vybijenim atd.

Uz jsem nejaky nabijec navrhl (postavil) a dost se ladilo podle konkretni aplikace. Tady jde ale o jednorazove nabijeni a nedelal bych z toho vedu. To napr. u modelaru je pohled pochopitelne jiny.

Asi to nema cenu prepisovat. Muj oblibeny zdroj informaci o teto problematice je:
http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/elek ... 2/olov.pdf
Pkod
 

Příspěvekod modelář » ned pro 05, 2010 0:45

Pkod píše:To napr. u modelaru je pohled pochopitelne jiny.


Předpokládám, že žádný modelář, který létá elektro, by si nikdy nekoupil hybridní auto... :twisted:
modelář
 

Příspěvekod Tirika » ned pro 05, 2010 10:11

Na nabíjení baterky do motorky jsem si koupil Optimate III a naprostá spokojenost, přes zimu je baterka na nabíječce stále - nabíječka umí simulovat pracovní režim baterky. Za zhruba 2 dny nabije i autobaterii cca 45 Ah. S klidným svědomím můžu doporučit :wink:
Tirika
 

Další

Zpět na Ostatní

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: jjabrams a 4 návštevníků