motorovy olej

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
udo

motorovy olej

Příspěvek od udo »

mam tento olej v aute octavia 1.9Tdi dovoz nemecko
http://www.master-shop.cz/mobil-1-5w-30 ... -79109.htm

koukal jsem ze ma specifikaci 504.00 a 507.00 ja mam mit 505.00 muzu dat olej 5W-40 spec.505.00
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Pokud máte automobil z roku 1997-2000 s motorem AGR tedy ne PD, pak můžete bez problému.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Luboš T. píše:Pokud máte automobil z roku 1997-2000 s motorem AGR tedy ne PD, pak můžete bez problému.
mam auto z rok2004 norma QG1
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Anonymous píše:
Luboš T. píše:Pokud máte automobil z roku 1997-2000 s motorem AGR tedy ne PD, pak můžete bez problému.
mam auto z rok2004 norma QG1
QG1 znamená, že je nastaven prodloužený interval výměny oleje. Ten Mobil, co máte v motoru, je velmi dobrá volba pro prodloužené intervaly. Olej 5W-40 můžete použít s tou podmínkou, že si necháte nastavit interval QG0 nebo QG2 pro pevný interval výměny, to je maximálně 15 000 km nebo 1 rok. Ve třídě 5W-40 totiž oleje s prodlouženou výměnou nejsou. Předpokládám, že Váš vůz má již novější systém vstřikování, to je PD, neboli čerpadlo tryska. V motoru s tímto systémem, ale nesmí být použit olej normy 505 00, ten je pro starší motory s rotačním čerpadlem. Vy musíte použít olej normy VW 505 01, což je olej právě pro PD a mění se po 15 000 km nebo po roce. Olejů 505 01 ve třídě 5W-40 je na výběr celkem dost, i Mobil má snad nějaký.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Jestli ale máte vstřikování rotačním čerpadlem, zkuste to zjistit, tak olej VW 505 00 ve třídě 5W-40 samozřejmě použít můžete, ale také nastavit pevný interval a po 15 000 km nebo po roce měnit.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Anonymous píše:Jestli ale máte vstřikování rotačním čerpadlem, zkuste to zjistit, tak olej VW 505 00 ve třídě 5W-40 samozřejmě použít můžete, ale také nastavit pevný interval a po 15 000 km nebo po roce měnit.
PD nemam normal 1.9Tdi
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Příspěvek od bio »

Taky lze samozřejmě použít specifikaci VW 504.00 a 507.00 , který nahrazuje všechny předchozí specifikace.
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

http://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske-m ... veho-oleje
Moment, kdy může dojít k porušení celistvosti filmu je dán pevností mazacího filmu. Z běžně udávaných parametrů motorového oleje se lze nejlépe orientovat z údajů HTHS (High Temperature High Shear) viskozity. Bohužel, tento údaj, vyplývající i z výkonových specifikací, je často zanedbáván. Čím je HTHS viskozita vyšší, tím je většinou vyšší i pevnost mazacího filmu.

(slůvko většinou. Vyšší HTHS viskozita znamená silnější vrstvu oleje, ale ne silnější ve smyslu pevnější. HTHS neudává pevnost mazacího filmu. Ale většinou, když je HTHS vyšší tak i pevnost je vyšší, ale nemusí to platit.)

Často se lze dočíst či doslechnout, že ten a ten olej lépe maže, tamten nemaže za studena vůbec atd. Nejprve je třeba říct, že pokud je mezi třecími plochami neporušená vrstvička olejového filmu, mažou všechny oleje velmi dobře. Takových případů je naprostá většina. Pokud je kvalita dvou olejů odlišná, určitě za to nemůže kvalita mazání.

Méně kvalitní minerální základové oleje mají větší pevnost mazacího filmu než kvalitní minerální oleje či oleje syntetické (polyalfaolefiny - PAO). Důvodem jsou aromatické uhlovodíky a zejména sirné sloučeniny, které mají velmi dobré protioděrové vlastnosti.
Motorové oleje mají mnohem vyšší pevnost mazacího filmu než základové oleje díky přítomnosti mazivostních a protioděrových přísad.
Motorové oleje pro vysokootáčkové motory je nutné vyrábět ze speciálních syntetických esterových olejů, které vytvářejí velmi pevný mazací film. Tyto esterové oleje bývají často v menším množství (do 10 %) obsažené i v běžných motorových olejích.

(Pro vysokootáčkové motory. Tzn. alespoň 10tis./min. spíš 15tis./min. Pro běžný provoz zbytečné. Takto vysoké otáčky opravdu automobily pro běžný provoz nedosahují. Na trápení motoru v 6tis./min esterový olej opravdu nepotřebujete.)
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

Jaroslav Černý
Auto Expert 07+08 2012
Pár citací z jeho článku:
Nikdo mi dosud nebyl schopen říci, proč systémy čerpadlo-tryska vyžadují speciální oleje a v čem jsou příslušné oleje odlišné.
Pozitivní vliv na životnost olejů: snížení obsahu síry v palivech
Negativní vlivy: zvyšování měrných výkonů motorů, snižování objemu motorového oleje, používání turbodmychadel, proměnného časování ventilů, recirkulace výfukových plynů, používání částicových filtrů s tepelnou regenerací, omezení některých aditiv v olejích, prodlužování výměnných intervalů motorového oleje, změna typu provozu automobilů na převažující městský provoz

Podobně jako zatížení motoru lze vyjádřit i zatížení motorového oleje. Pro tento účel byl navržen výpočetní vzorec
zatížení motorového oleje = výkon motoru(kW)/objem motoru(l) x výměnný interval oleje(km)/objem oleje(l)
Vliv na motor a motorový olej:
Turbodmychadlo: zvýšení teploty pístních kroužků, zvýšení špičkové teploty oleje, vyšší zatížení ložisek, zvýšená spotřeba oleje
Recirkulace výfukových plynů: vyšší průnik částic (sazí) a oxidačních produktů do oleje
přímý vstřik, časování vstřiku, post injection: zvýšení obsahu částic (sazí) ve výfukových plynech, pronikání paliva do motorového oleje, zvýšení průniku spalin do klikové skříně
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

Ještě něco pro zajímavost k HTHS.

Jaroslav Černý
Auto Expert 07+08 2012
Některé velké automobilky provedly laboratorní i dlouhodobé a spolehlivé provozní testy, při nichž zkoumaly, kam až se může s HTHS viskozitou jít, aniž by byla ohrožena spolehlivost a ochrana motoru. Většinou se shodly na tom, že v dnešních spalovacích motorech je možné jit s HTHS viskozitou až na hodnotu kolem 2,3 mPa.s (z dnešních 3,5mPa.s), bez jakýchkoliv obav, že mazací systém motoru selže z důvodu nedostatečného mazání. K podobné hodnotě dospěli výzkumníci i před zhruba dvaceti roky ve výzkumném ústavu Benziny. Je ale pravda, že při použití olejů s nižší viskozitou bylo nalezeno větší opotřebení některých nejvíce namáhaných dílů motorů.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9841
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: motorovy olej

Příspěvek od Colommbo »

zatížení motorového oleje = 132/2,6 x 15000/5,75 = 132441 jednotek. Je to dost, je to dost... :mrgreen:
Naposledy upravil(a) Colommbo dne pát led 04, 2013 17:56, celkem upraveno 2 x.
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

To je v pohodě.
Třeba 1.4 TSI má 118kW/1.4l x 30000km/3.6l
a výsledek 708 000 8)
Malá olejová náplň, a dlouhý interval dělá svoje
Pro interval 15 000km vyjde 351 166

Ty máš 5,75l oleje a to je good. Např. Kia Sportage má na dieselovém dvoulitru 8l a olej byl po 30 000km uplně v pohodě. A když má malý autíčko třeba jen 3,2l a nechává se to tam 30 000km jako u některých malých dieselů, tak jsou za chvíli k.o.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9841
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: motorovy olej

Příspěvek od Colommbo »

...mi spad kámen ze srdce... :oops: Že objem ničím nenahradíš, může platit i pro olej... :wink:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
e-panolin.cz

Re: motorovy olej

Příspěvek od e-panolin.cz »

Ovšem výše uváděný výpočet vůbec nebere v úvahu řadu dalších aspektů provozu a výkonnost oleje. Čili se jedná pouze o teoretický způsob výpočtu "zatížení oleje" :!: :!: :!: bez vztahu k závislosti na skutečném stavu používaného oleje / motorových skupin/.
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

Opravdu? Ano je to jen takové hrubé srovnání. Když jsi ve fyzice počítal rychlost tělesa při volném pádu, tak sis taky vystačil v = g * t a nezahrnoval jsi do toho aerodynamický odpor tělesa, teplotu vzduchu a nadmořskou výšku v jaké se těleso nachází (to pak má vliv na hustotu vzduchu a tím pádem to ovlivňuje i rychlost pádu)
Kdyby jsi ho to do toho zahrnul, tak bys počítal mnohem složitěji a výsledek by byl podobný. Ale mnohem pravděpodobněji by jsi to vůbec nespočítal. Takhle dostaneš alespoň něco. :wink:
To je jen takové hrubé srovnání. Studené starty to opravduje nezahrnuje atd. 8)

Pro zatížení jak motor zatěžuje olej vůbec nemusíš s výkonností oleje počítat. Vyjde ti zatížení a lepší výkonnost zatížení snáší lépe ne? Skutečný stav to stejný. Ten taky nemusíš brát v úvahu. Spočítáš jen zatížení obecně. Nepočítáš zatížení konkrétního oleje v motoru. Ale jak motor zatěžuje olej obecně. Jen tak hrubě.
Zatížení oleje bude pořád stejný ve stejném motoru je jedno jak je tam kvalitní olej nebo v jakém je stavu. Ale olej horší výkonnosti nebo který už je ojetý bude toto zatížení hůř snášet.
Odpovědět