Motorový olej do traktoru Zetor 50
Moderátor: Colommbo
-
- Příspěvky: 125
- Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
- Bydliště: Praha
Doporučoval bych nevěřit radilům, kteří nevědí, o čem mluví. Zetor 50 Super nemá odstředivku ani papírový filtr, má plnoprůtokový štěrbinový hrubý čistič s filtrační schopností odhadem 200 um a obtokový jemný čistič s filtrační schpností možná 50 um ( spíš bych řekl 100 um). Těmito filtry projdou i poměrně slušné šutry - dnešní filtry mají filtrační schopnost 15-20 um. Mám zkušenost se Zetorem 25, kde se řešil podobný problém a kde i po GO motoru a jeho kompletním vyčištění byl z nového oleje (SAE 10W40 SL/CI-4) prakticky okamžitě totální mazut. Mazací systém se totiž nedá dokonale vyčistit ani při rozebrání motoru, v kanálech v klice i v klikové skříni vždy nějaký karbon zůstane. A karbon z oleje M6A je tvrdý a vypadá jako koks. Při použití oleje s detergentním účinkem postupně měkne, uvolňuje se a hrozí nebezpečí ucpání kanálů v klice, kde se plovoucí karbon odstředivou silou opět vyloučí, obvzvlášť při takto mizerné filtraci. Paradoxem je, že titíž radilové zde doporučují při přechodu na jinou značku oleje nedávat olej výkonnější více než o 2 třídy SAE. To je úplná pitomost, po M6AD můžete nasadit jakýkoli moderní olej bez problémů, maximálně u hodně jetých motorů zkrátit výměnnou lhůtu.
Franta
Já dávám svůj názor jako škodovkář, který už viděl a slyšel dost. A to se ještě jednalo o motory lehkých osobních vozidel alespoň s obtokovou filtrací. Vyčistit se dá všechno. Dnešní přípravky a technologie si s tím umí poradit. Viděl jsem i motory, kde bylo víko ventilů doslova plné vazelíny! Mnohacentimetrová vrstva, s tou si neporadí ani jedna dřívější výměna oleje. Pro odhad rizika by bylo dobré alespoň sundat ventilové víko nebo vanu a podívat se jak to vypadá
.....a smím se zeptat proč tedy zkrátit výměnnou lhůtu, když můžu po M6AD použít jakýkoli moderní olej? Kromě toho, mezi oleji API CC, a API CI-4 JE podstatný rozdíl - že?.....František Smíšek píše:.....po M6AD můžete nasadit jakýkoli moderní olej bez problémů, maximálně u hodně jetých motorů zkrátit výměnnou lhůtu.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Ok Matěji tady máš alternativu:Já bych se motor snažil vyčistit např tím Mogulem 10W40 ale několik prvních výměn bych hodně zkrátil.První třeba jenom 1 motohodinu další 3 motohodiny a tak pořád dál dokud se ten motot nevyčistí.Kompletně rozebrat motor to je blbost (kdo by se stím jebal)ty pravděpodobně potřebuješ aby traktor fungoval a ne dva roky o víkendech hadříkem pucovat motor.To at si dělají radilové (samozřejmě by to taky nedělali oni to jenom radí).Ten Mogul není zase tak drahý 4l za 500kč to je fér cena!A hlavně ten olej je ok!Tohle bych udělal já!Tak a do mě
Pokud jde o to vylévání po 1 MTH, radši bych použil ten SuperMogul 15W-40. Jinak - Cinol 10W-40 pořídíš za 340,- Kč/4L. Fér cena, ne? Stejně nakonec skončíš z opatrnosti u M6A. Já už bych to neřešil .Anonymous píše:Ok Matěji tady máš alternativu:Já bych se motor snažil vyčistit např tím Mogulem 10W40 ale několik prvních výměn bych hodně zkrátil.První třeba jenom 1 motohodinu další 3 motohodiny a tak pořád dál dokud se ten motot nevyčistí.Kompletně rozebrat motor to je blbost (kdo by se stím jebal)ty pravděpodobně potřebuješ aby traktor fungoval a ne dva roky o víkendech hadříkem pucovat motor.To at si dělají radilové (samozřejmě by to taky nedělali oni to jenom radí).Ten Mogul není zase tak drahý 4l za 500kč to je fér cena!A hlavně ten olej je ok!Tohle bych udělal já!Tak a do mě
-
- Příspěvky: 125
- Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
- Bydliště: Praha
Důvod je jednoduchý - olej s obsahem detergentů zanechává měkké úsady ("vazelínu"), které se při použití více aditivovaného oleje rozpouštějí, ale vzhledem ke své konzistenci neohrožují průtok oleje. Větší množství rozpoüštěných (dispergovaných) úsad ale zhoršuje oxidační stabilitu oleje - proto dřívější výměna. Úsady po olejích bez detergentů jsou tvrdé (jako písek), v aditivovaném oleji se nerozpustí, ale pouze uvolní od podložky a odstředivou silou se napěchuji v klikové hřídeli. Přestože jsem jinak zastánce využití strojů (i olejů) na technické maximum (musí si na sebe vydělat), tak v tomto případě bych přechod na jiný typ oleje neriskoval ani velkou náhodou. Problém studených startů ve velkých mrazech bych řešil naředěním oleje tech. benzínem, jak se to dříve používalo v armádě, to je ovšem na dalekosáhlé vysvětlení......a smím se zeptat proč tedy zkrátit výměnnou lhůtu, když můžu po M6AD použít jakýkoli moderní olej? Kromě toho, mezi oleji API CC, a API CI-4 JE podstatný rozdíl - že?.....
Franta
Re: Motorový olej do traktoru Zetor 50
Pánové, většina zde prezentovaných vývodů je bohužel mylná.Matěj píše:Ahoj všichni.
Koupil jsem traktor Zetor 50 a rád bych vyměnil motorový olej.
Předchozí majitel neví přesně, co tam lil , ale tvrdí mi, že to byl olej A a v žádném případě AD...............
Naprosto lze souhlasit pouze s příspěvkem Františka Smíška, bohužel je to hlavně na zimu ne příliš výhodná varianta.
Matěji, do motoru, kde byl dlouhodobě používán olej řady "A" nesmíte v žádném případě použít olej řady "AD" /a to ani M6AD!/ tedy olej aditivovaný detergentně disperzantní přísadou, pokud nebyl motor mechanicky dekarbonizován.
Dlouhodobé používání neaditivovaného oleje vytváří tvrdý karbon, který se při smáčení detergenty všechen nerozpouští postupně, ale jistý díl se odlupuje po velkých kusech-jakýchsi šupinách, které cestují mazacím systémem až ucpou některý mazací kanál. Disperzanty nestačí tyto nečistoty rozptýlit v oleji a dochází k jejich hromadění na kritických místech.
Stejné nebezpečí hrozí při zkrácených výměnách DD olejů nebo i použití dekarbonizačních přísad v takovém motoru!
Jediným možným a bez nebezpečí použitelným mazivem v těchto případech je opětovné použití oleje řady "A" tedy v našem případě např. M6A.
-
- Příspěvky: 674
- Registrován: ned úno 01, 2009 8:57
Můj názor je ten, že pokud traktor ustál min. 43 let jezdit na M6A, tak je bez mechanické dekarbonizace "vražda" mu dát DD olej...
Co se týká filtrace, viděl jsem na stařičkém stabilu DEUTZ z roku 1958 dodělanou externí plnoprůtokovou filtraci na dva "knechty"..
Za mě doporučuju pokračovat v M6A a až přijde doba, provést mechanickou dekarbonizaci a po té nasadit nějaký STOU olej nebo třeba M7ADS III a pokud to lze, dodělat plnoprůtokovou filtraci.
Co se týká filtrace, viděl jsem na stařičkém stabilu DEUTZ z roku 1958 dodělanou externí plnoprůtokovou filtraci na dva "knechty"..
Za mě doporučuju pokračovat v M6A a až přijde doba, provést mechanickou dekarbonizaci a po té nasadit nějaký STOU olej nebo třeba M7ADS III a pokud to lze, dodělat plnoprůtokovou filtraci.
Ano, po půlstoletí provozu na M6A udělat mechanickou dekarbonizaci (nejlépe v autorizovaném servisu) . Co takhle dát to do muzea?alfi166silver píše:Můj názor je ten, že pokud traktor ustál min. 43 let jezdit na M6A, tak je bez mechanické dekarbonizace "vražda" mu dát DD olej...
Co se týká filtrace, viděl jsem na stařičkém stabilu DEUTZ z roku 1958 dodělanou externí plnoprůtokovou filtraci na dva "knechty"..
Za mě doporučuju pokračovat v M6A a až přijde doba, provést mechanickou dekarbonizaci a po té nasadit nějaký STOU olej nebo třeba M7ADS III a pokud to lze, dodělat plnoprůtokovou filtraci.
-
- Příspěvky: 674
- Registrován: ned úno 01, 2009 8:57
-
- Příspěvky: 674
- Registrován: ned úno 01, 2009 8:57