Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
greg
Příspěvky: 27
Registrován: stř led 04, 2023 8:57

Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od greg »

Zdravím Vás, chcel by som Vás poprosiť poradiť v nasledovnom.
Neviem si vybrať medzi olejmi pre moje vozidla Mazda 6 Skyactive 2.5 – 143 kW AT - rv. 2020
Momentálne v aute mám Mazda Supra X 0W-20 (vyrába Total, logo je aj na bandaske)… také riedké oleje veľmi nerád by som používal, asi by bolo vhodné niekde na Sibírii ale nie u nás, HTHS viskozitu má len 2.6 mpas… aj keď je motor na to skonštruovaný ako majiteľ s citovou vazbou voči autu necítim, že by som spravil to najlepšie pre moje auto :D

Pozrite si údaje pre olej Mazda Supra 0W-20... taký riedký olej ešte podľa tabúl som nikde nenašiel
Mazda Supra 0w-20
Dichte bei 15 °C 846 kg/m³
Kinematische Viskosität bei 100 °C 7,36 mm²/s
Kinematische Viskosität bei 40 °C 28,91 mm²/s
Viskositätsindex 238
Pourpoint - 48°C
Flammpunkt (COC) 232 °C

Servisná knižka dovoľuje API SN alebo vyššie alebo ACEA A3/A5
Viskozitu: 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30, 5W-40 (5W-40 by som asi nechcel, nakoľko mal by väčší odpor kvôli hustote a auto by nepodal ten najväčší výkon - alebo sa mýlim?)
Uprednostňoval by som oleje, ktoré sú skonštruované na minimalizovanie javu LSPI, týka sa to motorov GDI (priamy vstrek)
Vybral som si nasledovné a potreboval by som aby ste mi pomohli rozhodnúť:
Motul ECO-LITE 5W-30 (má API SP a hths 3,3 mpas, čo je skoro normalná hodnota (3.5 a vyššie je norma keď dobre viem) https://www.motul.com/sk/sk/products/8100-eco-lite-5w30
RAVENOL HDX 5W-30 má API SP a hths 3,4 mpas, čo je skoro normalná hodnota (3.5 a vyššie je norma keď dobre viem) https://www.ravenol.de/en/product/motor ... -sae-5w-30
Liqui Moly Molygen 5W-30 má API SP a hths podľa tech listu nad 2.9 mpas.
https://www.liqui-moly.com/en/molygen-n ... .html#9047
Castrol Edge 0W-30 má API SP, HTHS nie je uvedené, ale nakoľko plní ACEA C3 tak by mal byť nad 3.5 mpas… https://www.castrol.com/sk_sk/slovakia/ ... #tab_0w-30
Najviac sa prikláňam k Motulu a trocha viac k Ravenolu.
Podľa Vás ktoré varianta by bola najvhodnejšia? Jazdím normálne zmiešanú prevádzku diaľnice aj okresky niekedy športovo ale prevažne s normálnou jazdou.
Ďakujem Vám za info :)
abc
Příspěvky: 1069
Registrován: pon led 01, 2018 18:13
Bydliště: Brno

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od abc »

Jestli nechceš 0w20 a preferuješ Ravenol koukni na DXG 5w30 mohl by byt to co hledáš.
Tady to je :arrow: https://www.ravenol.de/en/product/motor ... -sae-5w-30
Corolla 1,6 2017
Aygo 2022
Mazda 2 1,3 2011
greg
Příspěvky: 27
Registrován: stř led 04, 2023 8:57

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od greg »

Ďakujem za odpoveď

A nevadí že DXG ma 3.2 mpas HTHS a čo som nalinkoval HDX má 3.4 mpas HTHS?

A podľa Vás 0W-20 nie je problém? Len ja som veľmi skeptický voči 0W-20 alebo tieto 5W-30 fakt lepšie chránia motor? Nadspotrebu od 5W-30 neriešim, lebo neverím že spraví viac ako 1 deci na 100 km/l.

Ďakujem
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1739
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od kornel »

greg tvoje rozčarovanie sa dá plne pochopiť... no čim ďalej sa budeš v tejto oblasti vzdelávať a čím viac sa snažiť zisťovať skutočnosti a súvislosti a nejsť len podľa pocitu prameniaceho zo zažitých stereotypov, tým viac budeš pokojnejši až nakoniec zistíš, že minimálne pri JAP produkcii môžeš byť plne pokojný a kľudný s typom predpísaného oleja výrobcom.

Tieto oleje jednak nie sú žiadne orezávatka, čo sa týka ochrany motora voči opotrebeniu a oteru, a jednak výrobcovia (zvlášť a najmä JAP produkcia) dlhodobo týmto smerom vyvíja aj svoje agregáty - ich konštrukciu, celý olejový manažment, odvod tepla-prietoky-tlaky-vôle (to nie je len čisto o nejakom príkaze EKO-magorov z bruselu, na toto môžu JAP zvysoka srať).

ku príkladu. po svete behá mrte Civic Tajparov posledných dvoch generácií s agregátom K20C1 (mnohé s výkonmi cez 400ps) pre ktorý je napr. USA predpísany jedine olej SAE 0w20 s HTHS 2,6 :arrow: čo aj väčšina majiteľov dodržiava. Rovnako aj u nás v EU, GB drvivá väčšina majiteľov týchto tajparov používa tieto 0w20 oleje (konkrétne v EU podľa manuálu určený Honda Genuine 0w20 Type 2.0) a mnohé majú cez 150tis. km, dokonca niektorí na týchto olejoch majú aktuálne už cez 200tis.km aj na výkonovo upravených motoroch a nemajú absolútne žiadne problémy.
Tribologické rozbory týchto olejov tiež vykazujú výborné výsledky v opotrebení a prítomnosti kovov.
Ovšem je viac než vhodné interval výmeny vhodne skracovať.

P.S tvrdenie že 5w-30 lepšie chráni ako napr. 0w-20 :idea: :?: áno za nejakých určitých konkrétnych podmienok a situácií, v nejakom konkrétnom motore, pri nejakých konkrétnych typoch týchto olejov môže... ale inak je to zovšeobecnený nezmysel.
greg
Příspěvky: 27
Registrován: stř led 04, 2023 8:57

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od greg »

@Kornel

Ďakujem za Tvoju odpoveď. Tiež aj nad tým som premýšlal, že koľko tých firemných vozidiel Peugeoty, Toyoty, Nissan, Honda atď jazdia na tieto "eko-vodičky" a menia len podľa predpísaného intervalu 20.000 km až 30.000 km, ja som to vymieňával vždy 1 rok / 10000 km čo nastal skôr a vždy na zimu, aby som mal v zime čerstvý olej. S týmto vozidlom spravím ročne 5000-7000 km max, nakoľko mám pracovné vozidlo a táto Mazda je moje súkromné vozidlo, čiže väcšinou jazdí len cez víkendy a na "výlety". Nežere olej od novoty absolútne a jazdil vždy len na Mazda Supra X 0W-20. Len som popremýšlal nad tým, že auto si plánujem nechať na dlhšiu dobu, tak aby som tam lial to, čo je najlepšie na ochranu. Tieto oleje ktoré som nalinkoval mi vyhodil oil selector od daných značiek, čiže si myslím že by boli vhodné a taktiež aj podla manuálu... viskozita sedí a norma je vyššia ako požadovaná API SN, a daná nová norma API SP keď som dobre prečítal, je spätne kompatibilná.
Len otázka znie je lepšie prejsť z original oleja Mazda Supra X 0W-20 na vyššie nalinkované, alebo nie...?
kolega abc nalikoval Ravenol DXG 5W-30 ktorý tiež je zaujímavý olej vzhľadom na to, že má PAO základ.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1739
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od kornel »

optimálny by bol triborozbor oleja z tvojho motora... tam by sa videli fakty a to najma oterokovy (ktoré mam zato, že by boli s tym Mazda Supra olejom bez zaváhania - prakticky všetky oleje pod origo značkou u JAP automobiliek sú na tom viac než dobre) a taktiež kontaminácia palivom a degradácia viskozity (zároveň u týchto nizkoviskóznych olejov "narieďovanie" oleja vplyvom degradácie pridaných viskozitných polymérov vačšinou nie je až také intenzívne) - čo už teoreticky môže byť viac problém ak sa naťahuje interval výmien na maximum :arrow: porieši skoršia výmena.

Ja osobne na tvojom mieste, ak neťažíš z motora vkuse každý kilowat, nejazdíš neustále bomby, dialnice dlhodobo vysoké tempá, príves za sebou a pod. proste teplotne aj výkonovo tomu motoru nedávaš kotol vo vačšine času, tak kludne s absolútnym pokojom na duši by som pokračoval s týmto olejom a výmena max tých 5-7tis.km.
Ak si viac ostrejší šofér, červené pásmo ot. je pre teba domáca pôda a chceš ešte viac ten pokoj na duši a manuál povoľuje aj A3/A5... tak ja by som zvolil ako optimum kvalitnú ACEA A5 (skôr 0w-30 - a výmena do max 8tis.km) plniacu aj API SN, SN+ resp. SP (prípadne aj ILSAG GF-6A) :arrow: v rámci snahy čo najviac predchádzať LSPI a tiež čistotu piestov/krúžkov.

P.S a chválim za skvelé auto a motor :wink:
Brodys
Příspěvky: 152
Registrován: čtv dub 14, 2022 22:26

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od Brodys »

Nutno podotknout, že jsou dva tábory zastávající dva odlišné názory na lehkoběžné oleje a bude jen na tobě jak se rozhodneš. Osobně jsem nedávno řešil podobný problém, Japonec, hybrid a auto mám rád. Nakonec jsem udělal kompromis, dávám 5w30 se sníženou HTHS, protože hybrid. Kdybych měl tvůj motor, dám DXG nebo SSO 0w30.
A zrovna nedávno na jiném fóru už řešili uživatelé hybridních Japonců zvýšenou spotřebu oleje. Samozřejmě to nemusí vůbec souviset s olejem, nicméně ta auta jsou považována za spolehlivá,tak je to minimálně zarážející. Navíc pokud výrobce i něco jiného než 0w20 dovoluje, jsem pro.
Toyota Auris hybrid 1.8 (2017).
Začátek Millers Oils EE 5w30, pak Ravenol SSO 0w30 a teď delší dobu Ravenol DFE 0w20.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1739
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od kornel »

k tej zvýšenej spotrebe oleja... paradoxne (vzhľadom na "zvyklosti") som sa nedávno práve dočítal na niektorých fórach o prípadoch kedy k zvýšeniu spotreby oleja došlo práve pri prechode z oleja "lahkobezneho" na olej "klasický" vyššej HTHS v onej snahe "viac" chrániť motor. Tam sa to pripisovalo horšej efektivite v stieraní viskoznejšieho oleja zo stien valcov a jeho následnom spaľovaní.
Celé je to veľmi zložitá komplexná problematika, častokrát až vzájomne sa v mnohom bijúca a vylučujúca, že človek dosť dobre nechápe niektoré skutočnosti a deje. Zrejme ostáva nejaké zlatá stredná cesta :lol:
greg
Příspěvky: 27
Registrován: stř led 04, 2023 8:57

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od greg »

kornel píše:optimálny by bol triborozbor oleja z tvojho motora... tam by sa videli fakty a to najma oterokovy (ktoré mam zato, že by boli s tym Mazda Supra olejom bez zaváhania - prakticky všetky oleje pod origo značkou u JAP automobiliek sú na tom viac než dobre) a taktiež kontaminácia palivom a degradácia viskozity (zároveň u týchto nizkoviskóznych olejov "narieďovanie" oleja vplyvom degradácie pridaných viskozitných polymérov vačšinou nie je až také intenzívne) - čo už teoreticky môže byť viac problém ak sa naťahuje interval výmien na maximum :arrow: porieši skoršia výmena.

Ja osobne na tvojom mieste, ak neťažíš z motora vkuse každý kilowat, nejazdíš neustále bomby, dialnice dlhodobo vysoké tempá, príves za sebou a pod. proste teplotne aj výkonovo tomu motoru nedávaš kotol vo vačšine času, tak kludne s absolútnym pokojom na duši by som pokračoval s týmto olejom a výmena max tých 5-7tis.km.
Ak si viac ostrejší šofér, červené pásmo ot. je pre teba domáca pôda a chceš ešte viac ten pokoj na duši a manuál povoľuje aj A3/A5... tak ja by som zvolil ako optimum kvalitnú ACEA A5 (skôr 0w-30 - a výmena do max 8tis.km) plniacu aj API SN, SN+ resp. SP (prípadne aj ILSAG GF-6A) :arrow: v rámci snahy čo najviac predchádzať LSPI a tiež čistotu piestov/krúžkov.

P.S a chválim za skvelé auto a motor :wink:
" P.S a chválim za skvelé auto a motor "
Ďakujem pekne :) . Práve preto som si vybral, že nemá turbo, nemá GPF/DPF ako moderné nové benziňáky čiže "nemalo" by sa čo pokaziť. Tieto nové benzinové motory už sú pomaličky ako nafťáky... GPF, vysokotlaký vstrek + turbo... keby som mal kúpiť také tak asi by som si radšej vybral nafťák...
Ale tento motor je ešte poriadná atmosfére :)

Manuál píše, že treba uprednostňovať v EÚ 0W-20 alebo 5W-30, API SN (alebo vyššiu radu API) alebo ACEA A3/A5. Ostatné viskozity sú uvedené mimo EU (že sa môžu)...

Problém je v tom, že v ACEA A5 nenájdem API SP, a keď už mám zmeniť olej tak jedine na API SP kvôli LSPI. Čiže podľa Teba nespravím krok vedľa s Ravenol alebo Motul 5W-30? Oba oleje sú API SP s ILSAC GF-6A s HTHS 3,4 mpas pri Ravenol a 3,3 pri Motul...

Moja jazda je dá sa povedať 50-50 dialnica a okresky... jazda ako som písal je normálna a aj športová niekedy... nechám pracovať automat mimo obcí a na diaľniciach, a keď prichádzam do mesta alebo obce tak prehodím do manuálu alebo do športu, lebo automat nemá problém šupnúť 5ku (zo 6. stupňov) a držať otáčky okolo 1300-1400 čo je podľa mňa brutálne málo a podtáčanie... keď treba zrýchliť a nechcem aby motor vytáčal tak okolo 3000ot dám vyšší stupeň pádlami...
Brodys
Příspěvky: 152
Registrován: čtv dub 14, 2022 22:26

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od Brodys »

kornel píše:k tej zvýšenej spotrebe oleja... paradoxne (vzhľadom na "zvyklosti") som sa nedávno práve dočítal na niektorých fórach o prípadoch kedy k zvýšeniu spotreby oleja došlo práve pri prechode z oleja "lahkobezneho" na olej "klasický" vyššej HTHS v onej snahe "viac" chrániť motor. Tam sa to pripisovalo horšej efektivite v stieraní viskoznejšieho oleja zo stien valcov a jeho následnom spaľovaní.
Celé je to veľmi zložitá komplexná problematika, častokrát až vzájomne sa v mnohom bijúca a vylučujúca, že človek dosť dobre nechápe niektoré skutočnosti a deje. Zrejme ostáva nejaké zlatá stredná cesta :lol:

Jasně, v tom máš určitě pravdu, nicméně tohke byly případy, které jezdily na 0w20 a výměna po 15 tkm. Samozřejmě problém může být, jestli servis olej vůbec měnil, popřípadě problém mezi uživatelem a volantem, jenže to se nikdy nedozvíme. Ale pokud výrobce 5w30 dovoluje a upřednostňuje 0w20, je to z čistě emisního důvodu, mám to v manuálu taky tak a rozumná 5w30 mu neuškodí....
Toyota Auris hybrid 1.8 (2017).
Začátek Millers Oils EE 5w30, pak Ravenol SSO 0w30 a teď delší dobu Ravenol DFE 0w20.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od Pitris »

Gratulace k autu i k motoru :wink:
greg píše:Servisná knižka dovoľuje API SN alebo vyššie alebo ACEA A3/A5
Viskozitu: 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30, 5W-40
Pokud toto předepíše výrobce auta (potažmo motoru), je vidět že jen slepě neposlouchá bruselský ekomagory a že se olej má vybrat podle jízdních podmínek a ne podle debilního myšlení zelených pitomců....
greg píše:Jazdím normálne zmiešanú prevádzku diaľnice aj okresky niekedy športovo ale prevažne s normálnou jazdou....
A na ty podmínky se dá úplně klidně vzít olej API SN či SP, event. ACEA A5 se SAE 0w30 či 5w30. Kdyby ses rozhodl pro Ravenol, tak ohledně toho LSPI má "spešl" produkt DXG, nebo francouzké Yacco s olejem Lube GDI. Je mi jasné že s automatem je to složitější než u manuálu, ale další prevencí před LSPI je nejen nenechat motor "šmrdlat" se těsně nad volnoběhem a občas na to šlápnout, ale i brát dobrý benzin (a/nebo si ho aditivovat).
Ale kdyby si na to šlapal častěji, vúbec bych se nebál dát i 0w30 A3 (třeba Ravenol SSO).
A jak zde zaznělo, stejně důležitý je i vhodný interval výměny toho oleje. Což do 10-ti tkm či po roce je :wink:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1739
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od kornel »

bez problémov aj ACEA A3 (povolenú ju máš, pre motor ok)... ja osobne by som ale nešiel vyššie ako A5 je to z môjho pohladu a podľa môjho názoru optimálnejšie. Ak by si mal napr. turbomotor a šiel výkonovo podstatne vyššie a tým pádom vyššie teplotami aj tlakmi v ústrojenstve, tak sa dá použitie o toľko vyššej HTHS viac odôvodniť a oprieť o viac argumentov (napr. vyššie priehyby kľukového hriadeľa, ktoré už môžu ovplyvniť tolerancie olejovej medzery v hlavných aj ojničných ložiskách :arrow: tiež velmi zavislé od kvality materiálov, pevnosti, presnosti výroby atd atd.., tiež aj pritlak piestov na steny valcov v mieste kde tlacia pri expanzii).

ACEA A5 existuje aj s API SP napr. AMSOIL Signature series 0/5w-30.. a je možné, že aj iné značky olejov majú také v portfóliu (zavedené hlavne na severoamerickom trhu, JAP a pod. mimo EU)
greg
Příspěvky: 27
Registrován: stř led 04, 2023 8:57

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od greg »

Páni, fakt veľmi pekne Vám ďakujem za Vaše príspevky a za Vaše odporúčania.

Asi podľa všetkého si vyberem
Ravenol DXG 5W-30 s HTHS 3,25 mpas.
https://www.ravenol.de/en/product/motor ... -sae-5w-30
Požiadavky spĺňa podľa knižky API SP + ILSAC GF6 čiže najnovšiu a je tam aditivačný balík proti LSPI a je to PAO. Myslím si, že keď doteraz stačilo 2.6 mpas HTHS s 0W-20 tak to určite bude zo strany ochrany krok vpred :)
ACEA A3 až tak by som nechcel je to relatívne nové auto a nový motor, čiže si myslím, že keď je to stavané na HTHS 2.6 mpas s 0W-20, 5W-30 s HTHS 3,25 bude dosť, je to skoro ako som tu dočítal "plnotučný" :D haha
Samozrejme interval výmeny si nechávam 1 rok / 10000 km, čo nastane skôr ale ako som písal za ten rok nabehám cca 5000-7000 km. :)

Ďakujem ešte raz veľa ste mi pomohli pri výbere.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1739
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od kornel »

:wink: podľa mňa je to vzhľadom na tvoje podmienky užívania a prihliadnutie k všetkým okolnostiam ideál voľba.. API SP + ILSAC GF-6A :arrow: piesty, kružky, sanie to určite z dlhodobejšieho hľadiska ocenia
greg
Příspěvky: 27
Registrován: stř led 04, 2023 8:57

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od greg »

Páni, veľká vďaka za pomoc Vám všetkým ešte raz :-) fakt ste boli veľmi nápomocní :-) pekný večer
Odpovědět