Colommbo píše:U moderních motorů s jistou (různě vysokou) spotřebou oleje konstruktéři a vývojáři asi tak nějak počítají, proto ji pak v manuálech uvedou jako obvyklou. Je-li tomu tak skutečně nebo je to alibismus, zůstává otázkou. Moje předchozí Omča slunce naše měla v manuálu uvedenu spotřebu oleje 0,6 litru na tisíc km (žádné "až", prostě tento údaj.) Ten lze brát jako alibistický, neboť této hodnoty motor dosahoval před výměnou již ztvrdlých ventilových gufer, po opravě klesla spotřeba oleje na zhruba deci.
To co je uvedeno jako ještě "normální", není nikdy normální spotřeba, ale hranice toho, kdy je to jasný průšvih.
Já mám taky v návodu napsáno, že do 1l/1000 km je to ještě v normě, ale reálně i při nájezdu 250 000 km si to auto bere tak 0,4l/10 000 km a pokud soustavně dostává za uši na okreskách (vysoké otáčky a časté brzdění motorem), tak si vezme cca 1l/10 000 km.
Podle mě je ten limit 1l/1000 km spočítán tak, aby po dobu záruky na motor měli jak se vylhat ze zapečených pístních kroužků, ke kterým dochází pokud se s autem jezdí krátké trasy a nezkrátí se interval výměny oleje. Případně aby měli důvod neřešit výrobní tolerance, když se potká nejhorší možná kombinace.
Pokud to auto podobným tempem nebralo olej, když mělo najeto kolem 50 000 km, tak ta spotřeba normální není. Jasně, s nájezdem spotřeba oleje roste, ale musí to být v rozumných mezích.