Jaké pneu?

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

Dovolím si to uvést na pravou míru: ABS prodlužuje brzdnou dráhu vždy, přičemž se snižující se hodnotou koeficientu tření je delší a delší. Jenže to platí pouze při brzdění v přímém směru jízdy. ABS tu totiž není kvůli zkrácení brzdné dráhy, ale kvůli zachování ovladatelnosti i v případě nutnosti brzdit v "nepřímém" směru jízdy.

Problém, o kterém píšeš, se týká něčeho jiného: s povinným zavedením ABS většina výrobců rezignovala na pečlivé konstrukční provedení a odladění brzdové soustavy vozu, především pak z hlediska vyváženosti brzdného účinku mezi přední a zadní nápravou, a to i v závislosti např. na hmotnosti toho kterého použitého motoru napříč modelovou řadou daného typu vozu. Proto si dovolím tvrdit, že z tohoto hlediska nejlepší brzdy měl např. můj kdysi starý ojetý F125p z r.v. 1973 poté, co jsem jeho brzdy repasoval.
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 457
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od NO HITS »

skodovkar píše:Dnes ti přenesou na suchou vozovku tak půl prdu, protože máš ABS, díky němuž kola nezasekneš, abys brzdil na krev.
Já si za tim stojím, Almeře je s tím zkrátka problém. VW Polo z té doby funguje parádně jak bych čekal tj až v pravým okamžiku zastavení kola. Mazda 6 to samý. A že by to nebrzdilo silně se říct nedá
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od jarson1 »

jerry:
prva cast - suhlas....vsak presne to som napísal, ale nevadí, hlavne, že to je na pravej miere.
druhá čast - :?: nechápem, sorry. ...neopisujem žiadny problém, len realne správanie sa auta v suvislosti s ABS.
Inak v tomto konkretnom prípade islo o dve Cariny. A ano, kedže jedna má o miligram ťažší motor, predstav si , že ma aj ine brzdy vpredu - len mierna modifikácia - zosilnený kotúč, priemer rovnaký. Inak identické podvozky. Co sa týka rozdelenia predok /zadok - obstaráva starý známy záťažový regulátor / rozdelovac brzdneho ucinku. Staré, jednoduché , učinné a spolahlivé.
alebo to bola reakcia na iný príspevok?
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

OK, tak si to pěkně rozeberme:
jarson1 píše:mam auto aj s ABS aj bez ABS.
nemyslím, že by gumy ako také spôsobili nejaký rozdiel v brzdnej dráhe len z dovodu tohoto systemu. Tie isté som použil aj na aute s aj bez ABS.
Psal jsem už o tom, že se 90. letech uvažovalo o zavedení další normy pro výrobce gum při jejich označování (navíc k LI, SI, TI atd.), a sice "pro ABS/bez ABS". A šlo konkrétně o to, že gumy, které se osvědčily na autě bez ABS, propadly při brzdění na autě s ABS. A jelikož ty normy má na starosti EHK OSN, právě pod její taktovkou probíhaly testy s mnou naznačenými výsledky. Jenže než stačila vzniknout tahle norma ("gumaři" měli jaksi zpoždění :lol: ), tak "brzdaři" stačili normou určit, že všechna auta budou muset mít ABS povinně.
jarson1 píše:A inak to su identické podvozky.
Ve svém posledním příspěvku z dneška jsi psal o zátěžovém regulátoru brzdného účinku na zadní nápravě. Ukaž mi na autech od obecného zavedení ESP alespoň jediný! Tím chci říct asi tolik, že výrobci šetří úplně na všem a jestliže podvozek té tvé Cariny ještě měl zátěžový regulátor, tak dnes už tu máme prakticky jen vozy totálně přebrzděné na předek. Ale i tak "horlivost" zásahů ABS/ESP hodně závisí na použitých gumách. :idea:
jarson1 píše:Ja chápem ABS ako velmi dobrého pomocníka pri krízovom brzdení ( a nie len na vozovke s nižšou prilnavostou, ale aj na krásnom suchom asfalte - viem porovnat - auto bez ABS pri takej situacii kludne blokne predok a nemusí ist ani o extra vysoku rýchlost).
V návaznosti na mé vyjádření shora připomínám, že i před obecným rozšířením ABS tu byly vozy "totálně přebrzděné na předek" a ani zavedení ABS nemohlo a nemůže vylepšit odfláknutou práci konstruktéra a testovacích jezdců. Obecně totiž platí, že blokace kol by měla nastávat současně u "všech čtyřech". Jenže se v praxi uplatnil mýtus, že "silnější brzdy vpředu" činí vůz bezpečnějším. Možná proto, že řidič se dřív lekne, a přestane tak dříve "tlačit na pilu". :mrgreen:
jarson1 píše:V prípade zníženej prilnavosti je to tiež super v prípadoch ak to clovek neocakáva. napríklad cestou z polska na oravu, klesanie serpentíny lesom a jedna zákruta mokrá - proste voda z lesa, taký ten blatový potôčik.... Nemal som ABS. Dal som to , ale zadkom som vymietol krajnicu jak na drifte.

Vyježděný řidič by měl mít zažito, že se v případě nutnosti brzdí na fest, ale ještě při jízdě rovně, pak už ne. Kdo tuhle zásadu instinktivně ctí, tomu ABS v případě dobře odladěných brzd nijak nepomáhá.
jarson1 píše:Hlavný prínos v takej chvíli je, že auto s ABS môžem stále riadiť, bez ABS nie. Vtedy musím byt senzorom ja , povolit natolko aby sa prestali smýkat a potom to viem uriadit.
Základním problémem je však přirozená reakce většiny řidičů (a především řidiček :P ), totiž že u vozu s ABS povolí tlak na brzdový pedál, aby "zrušili" účinek ABS, nicméně zároveň úplně zapomenou na to řízení. Správně je to tak, že pokud už ABS seplo, je třeba tlak na pedál brzdy zvýšit ("držet brzdy pod krkem") a současně nepřestat řídit.
jarson1 píše:Inak letím presne podla fyziky kam ma to pošle.
To, kam tě to pošle, závisí na mnoha okolnostech, s nimiž si lze v rámci časových a prostorových možností docela pohrát. Ostatně i sáňky se přece dají řídit. :twisted:
jarson1 píše:A práve to je ten hlavný rozdiel - s ABS ak zacne , nepustat a tlačiť - ono už sa postará aby to nebloklo a brzdilo.
Ano, akorát bych zvýraznil to "tlačit": nebát se fakt tlačit vší silou.
jarson1 píše:Ak niekto hovorí, že má dlhšiu dráhu, bol by prekvapený keby videl tú istú situaciu bez ABS.
Jelikož jsem se v těch 90. letech osobně zúčasnil několika testů zaměřených právě na tohle, tak tě mohu ujistit, že tzv. dávkované brzdění přináší zkrácení brzdné dráhy oproti brzdění s ABS při plně zašlápnutém pedálu brzdy až o 20%. Kdybych nebyl přímo u toho, neuvěřím. Samozřejmě to však platí pouze při jízdě rovně.
jarson1 píše:Pointa je totiž v tom , že ja ako človek, nech by som bol hacijaký frajer, ak to mám udržať presne na hrane bloknutia , nedám to tak ako ABS. A tým o čo ide je nielen dráha , ale ide aj o reakčný čas cloveka a systému , hlavne teda v krízovom brzdení..
Jenže ABS to nedrží na hraně bloknutí, jde až za ni, přičemž následuje uvolnění, což znamená prodlevu. Metoda dávkovaného brzdění je z hlediska brzdného účinku efektivnější, za většiny okolností i díky vyššímu brzdnému účinku jemně blokovaného kola (byť tady hrozí poškození pneu vytvořením běhounové plošky). Jenže tohle je v době, kdy se u aut řeší konektivita, nikoli odladění brzdové soustavy, a většina řidičů řídit neumí ani v běžných situacích, jaksi z říše snů. :cry:
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od pepoh »

zabudli ste na fakt, ze ludi co vedia ovladat auto aj v krize je mensina. preto stale viacej asistentov a ftakovin. aut bude viac nez ludi. ist do zakruty so zablokovanymi kolami (a v ruke este mobil.. :roll: ) to by vacsina nezvladla.
LPGObrázek Obrázek X-CESS :| Obrázek VST 8)
MOBIL SUPER 3000 X1 8) Eurol Engine Oil Treat 8) LQ-Molygen :wink: TOTAL INEO 0W30 :x
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

Stíhám pohrávat si ještě i s předozadní rovnováhou, ale pravda, nemobiluji při tom.
Uživatelský avatar
tonny
Příspěvky: 2259
Registrován: pon úno 29, 2016 13:40
Bydliště: Břeclav

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od tonny »

Jerry3 píše:... tak "brzdaři" stačili normou určit, že všechna auta budou muset mít ABS povinně.
Tady čuchám lobby, počátky diktatury, co auto všechno musí mít za asistenty aby se jejich výroba zlevnila, ve jménu "vše pro záchranu životů" (auta pro polovodiče), přičemž se šetří na odladění podvozků, brzd ap. Nejen auta jako spotřební zboží a pak budeme zase vše pro ekologii a pořád dokola. Prostě business pro vyvolených.
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3940
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Durex »

Já si právě myslím,že tomu je naopak. Aby ta auta byla co nejdražší (výrobně) a menší automobilky,které chtějí dodávat levnější auta aby měla utrum. proto je neustále tlak na přidávání všelijakých systémů do základní výbavy ve jménu bezpečnosti.

To,že některé automobilky pak všechny ty asistenty a čidla využívají i k dalším účelům zejména k "vylepšení" jízdních vlastností je věc druhá ...

Mezi náma spousta těch lidí neocení opravdu dobré jízdní vlastnosti a tak se vlastně není čemu divit,když by to bylo házení perel sviním ...
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

Přesně!
torro
Příspěvky: 583
Registrován: ned led 15, 2017 19:19

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od torro »

Durex píše:Já si právě myslím,že tomu je naopak. Aby ta auta byla co nejdražší (výrobně) a menší automobilky,které chtějí dodávat levnější auta aby měla utrum. proto je neustále tlak na přidávání všelijakých systémů do základní výbavy ve jménu bezpečnosti.

To,že některé automobilky pak všechny ty asistenty a čidla využívají i k dalším účelům zejména k "vylepšení" jízdních vlastností je věc druhá ...

Mezi náma spousta těch lidí neocení opravdu dobré jízdní vlastnosti a tak se vlastně není čemu divit,když by to bylo házení perel sviním ...
99 procent řidičů jsou pouze uživatelé, kterým jsou tyhle myšlenky zcela volné. Oni se potřebuje odněkud někam dostat, jsou fascinováni různými asistenty, které JIM opravdu pomáhají a to jim stačí. Jim je volné, jestli mohou nějakou zatáčku projet 120, nebo 90. Oni pojedou tak jak si myslí, že je to pro ně bezpečné a jak jim asistenti dovolí. To jim pro spokojenost stačí.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

A proto mi jízda v těch "lepších" Audi připomíná marný boj s třípísmenkovými systémy... :P Které bohužel dělají pravý opak toho, co v dané situaci potřebuji. :x
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 457
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od NO HITS »

Když jsme u těch pomocníků, u tátovy corolly mě štve, že jde vypnout jen kontrola trakce. Při zatažení ručky na sněhu hned zabere VSC a auto se vůbec nesklouzne :D ...zlatá almera :mrgreen:
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Pitris »

Pokračování zde ostatni-t3528-3285.html bo to odjelo od gum :)
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9850
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Colommbo »

"...A pozor by si měli dát i řidiči vozící tzv. celoroční pneumatiky. Některé z nich požadavky zákona na provoz v zimě splňují, jiné ale ne. Podle zákona musí být na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S (případně M.S, M/S nebo MS). Za zimní dezén se považuje také speciální dezén, u něhož je na bočnici vyznačeno označení ET, ML nebo MPT. Pokud tato písmenka na bočnici své celoroční pneumatiky nenajdete, u policistů vám jako zimní neprojde. A že je na pneumatice vyobrazena sněhová vločka, vám v tomto případě nijak nepomůže..."
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od rousini »

Dnes jsem přezul černocha, o víkendu indoše. Potřebuju teplo na záda. Moje 4mm Semperitky odkroutí poslední sezónu.
S tímto minimalistickým dezénem jsem začal pátrat o faktech a mýtech na kterou nápravu dát lepší - vyšší vzorek. Z toho, co jsem vyčet, je lepší dát vyšší/hlubší dozadu, ale já z toho dedukuju jen výhodu pro nenadálý přetáčivý smyk na mezní adhezi, jak obvykle na kluzku nejezdím. Naopak přední náprava musí čistit stopu (voda/břečka), musí se vypořádat s mnohem vyšším požadavkem na trakci při rozjezdu a brzdění.
Starýho psa novým kouskům nenaučíš...
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Odpovědět