Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

Dobrý den,

Zajímalo by mě, zda je možné dle bezpečnostního či technického listu určit kvalitu oleje. Jaké jsou důležité parametry, pokud bude splňovat viskozitu a normu dle výrobce vozidla?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Pitris »

Viskozita při 40-ti stupních - jak rychle olej "řídne" ve fázi zahřívání motoru: nižší znamená rychleji.
Viskozita při 100 stupních - "hustota" oleje při provozní teplotě: nižší ekologičtější, vyšší lépe odolává vyšším teplotám. Provozem klesá.
TBN - hodnota alkalické rezervy: čím vyšší, tím lépe a déle olej odolává studeným startům a krátkým jízdám. U olejů ACEA Cx záměrně nižší než u Ax/Bx - nutno kvůli DPF; bohužel horší pro motor.
Viskozitní index - čím vyšší, tím bude menší změna viskozity oleje s teplotou, ovšem to znamená že při výrobě bylo použito větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují.
Viskozita při -30-ti stupních - čím nižší tím je olej v mrazu čerpatelnější (u různých SAE možno různé minusové stupně páně Celsia).
Noack volatility - odparnost oleje: nižší lepší.
Pour point - bod ztuhnutí oleje.
Flash point - bod vzplanutí.
HTHS - viskozita při 150-ti stupních. Čím vyšší, tím pevnější olejový film mezi mazanými částmi motoru.
Zde pozor :!: Důležitá hodnota oleje - ACEA A3/B3/C3 normální HTHS - použitelné vždy.
A1/B1/A5/B5/C2 snížená HTHS - použitelné JEN tam, kde výrobce motoru povoluje. Jsou to ekooleje. A k tomu ještě:
C1 - low saps, snížená HTHS
C2 - mid saps, snížená HTHS
C3 - mid saps, normální HTHS
C4 - low saps, normální HTHS
C5 - mid saps, extra snížená HTHS (0w20)
Sulfated - množství saps (sulfátový popel). Pro filtry pevných částic nutno pod 0,8 (0,5).

Základové oleje:
sk. II: minerální oleje
sk. III: HC - hydrokrak (vlastně polosyntetika)
sk. IV: PAO, PIO - plná syntetika
sk. V: Estery - plná syntetika

A SAE není kritériem kvality - vyjadřuje "jen" teplotní hranice/rozpětí použitelnosti oleje.

PS: Ne vždycky je výrobcem motoru předepsaná norma (a interval výměny) oleje to nejlepší pro motor.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

Skvělé, děkuji za rychlou odpověď, která zodpověděla skoro všechny mé dotazy :-)

NOACK - čím kvalitnější základový olej, tím nižší odparnost?
Flash point - je zde výrazný rozdíl pokud má olej vyšší bod vzplanutí?

Nepodařilo se mi však zjistit skupinu základového oleje z bezpečnostního listu, dá se to prosím nějak odvodit? Nebo by měla být uvedena skupina?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Pitris »

Mcjochn3 píše: NOACK - čím kvalitnější základový olej, tím nižší odparnost?
Dá se to tak říct, i když je to ovlivněno i aditivy.
Mcjochn3 píše: Flash point - je zde výrazný rozdíl pokud má olej vyšší bod vzplanutí?
Spíš ne. Tady je to běžně mezi 200 a 250-ti.
Mcjochn3 píše: Nepodařilo se mi však zjistit skupinu základového oleje
To se někdy ani neuvádí, ale někteří to zmíní buď v TL, BL anebo v informacích o výrobku. Ale když je olej PAO (nebo s estery), výrobce se s tím rád "pochlubí" :) A ti solidní napíší i když je olej "jen" HC.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

hezky upřesněno :-)

Rád bych se v tom trochu víc orientoval. Olej vybírám na motokros a nechci platit předražené značky, pokud bude jiný olej ve srovnatelné kvalitě. Pokud bych se bavil konkrétně tak Motul 10W50 300V a Motorex Cross Power 10W50 jsou poměrně drahé. U Motulu je údajně díky esteru nutno měnit olej častěji. Jako alternativu jsem našel Liqui Moly Motorbike 4T 10W50 Off Road race nebo nejlevnější variantu Repsol Off Road 10W40. Řeším konzumaci oleje, která bude asi dána i pístem a kroužky :oops: , ale Motorex má NOACK 5%, Liqui Moly dokonce 4,5%. Motul asi 7,5% a Repsol 10%.
Rád bych se tedy přiučil jak, dle dostupných údajů od výrobce, určit kvalitu oleje a neplatit marketing a značku :-)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Pitris »

Tak na olej do motorky doporučuji obrátiti se (např. přes soukromou zprávu) na Durexe :wink:
Jinak ten Motul 300V patří mezi absolutní špičku v olejích a třeba ta esterová složka zajišťuje zvýšenou ochranu motoru nejen při/po startu, ale i za všech provozních teplot. A čím víc je motor zatěžován, tím dřív je nutno olej vyměnit. Není to o tom že by esterový olej vydržel míň - kdo natahuje interval výměny, "přejede" každý olej :roll:
Ale pokud si motor už oleje pápne, je nějaké procento u odparnosti nepodstatné, zvlášť když je kvůli zátěži motoru vyžadována dřívější výměna toho oleje.
A ano, Motul a Motorex jsou cenově výš, ale je to výš i tou kvalitou. Ono nejde olej posuzovat podle jednoho údaje - je to o celkovém "poskládání". A jak Liqui Moly, tak i Repsol (či třeba i Millers oils, Ipone, Yacco) svou práci odvedou. Při správné výměně....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

Moc děkuji, obrátím se na něho :wink:
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Colommbo »

Tohle se ti moc povedlo, Jarku, všechno pěkně pod jednou střechou, jako kdysi v Prioru! :wink: Udělal jsem si bez dovolení screenshot příspěvku a uložil do své počítačové složky Opravy-rozumy. Podle hesla "člověk nemusí mít všechno v hlavě, stačí vědět, kde to najít"... Za sebe moc děkuju! :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od bio »

V tomto případě, je také nutné brát v úvahu, že motorový oleje maže mokrou spojku. Takže nároky jsou úplně někde jinde než v případě "čistého" motoru.
update: osobně zastávám názor, že "kvalitu" nelze poznat dle technického nebo bezpečnostního listu. Problém nastává u definice kvality.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Pitris »

bio píše:V tomto případě, je také nutné brát v úvahu, že motorový oleje maže mokrou spojku....
Jenže to, že to do moto jest napsáno až po mém příspěvku. (Mimochodem dík pane Jiří). A proto pak taky rada ať je dotaz směřován na Durexe.
U 4T olejů jde nejen o tu mokrou spojku, kde jsou jiné priority než úspora paliva a nízké emise, ale taky o převodovku - resp. index střihové stability (SSI - Shear Stability Index), kde motooleje jsou jinde jak oleje pro auta. Cituji: :arrow: Jeho nízká hodnota, okolo SSI = 20, označuje výbornou stabilitu. Typický automobilový motorový olej má tuto hodnotu mezi 30 a 50. Naproti tomu špičkový závodní motoolej má SSI = 5, což je naprosto výjimečná hodnota
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od pepoh »

Mcjochn3 píše:hezky upřesněno :-)

Rád bych se v tom trochu víc orientoval. Olej vybírám na motokros a nechci platit předražené značky, pokud bude jiný olej ve srovnatelné kvalitě. Pokud bych se bavil konkrétně tak Motul 10W50 300V a Motorex Cross Power 10W50 jsou poměrně drahé
to si mohol napisat ze chces do motky. predrazene je relativny pojem..
esterov je mnoho typov a cena kolise. cena za tonu oleja pao je ~3x drahsi ako gr-iii, a ester cca 5-7x.
vikendove auto/motka nespravia moc km, by ester nemusel vadit....
sa pouzivaju aj "alkylated naphalenes", konkurencia pre estery. tieto sa nebiju o kovovy povrch s aditivami(zdp); ako ester.
do msds sa nepisu zlozky co neskodia zdraviu.. recepturu si kazdy chrani
LPGObrázek Obrázek X-CESS :| Obrázek VST 8)
MOBIL SUPER 3000 X1 8) Eurol Engine Oil Treat 8) LQ-Molygen :wink: TOTAL INEO 0W30 :x
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

Takže je to to stejné jako s pneumatikami, co se týče výběru. Není čeho se chytit. U pneumatik je aspoň znát, zda fungují nebo ne. U olejů se to projeví později nebo rozdíl spotřebitel ani nepozná?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Pitris »

Motor pozná dobrý/špatný olej HNED. Ale Ty to na motoru poznáš později. Bohužel někdy jsou změny k horšímu nevratné :(
A u 4T olejů je to o to postatnější, že ten olej není jen pro motor....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

Tak a teď babo taď. Jestli to zatím chápu správně, tak pokud se zaměřím na TBN hodnotu (jak vysoká by měla být, aby byla vyšší než obvyklá) budu mít jistotu, že olej vydrží "delší" interval výměny. Myšleno místo 6 mth mohu měnit po 8-10 mth. Dalším údajem by pro mě mohl být index viskozity. Čím bude nižší, tím větší rozdíl viskozity v nizkých a vysokých teplotách, ale díky menšímu obsahu polymerních modifikátorů viskozity, které degradují a snižuje se tím střihová stabilita oleje, tím stabilnější dostanu olej?
Dále by mě zajímalo, zda se dá určit čistící schopnost oleje při výměně. Pokud používám olej X a i po ktátkém intervalu je tmavé zbarvení oleje, znamená to že olej má čistící schopnost, nebo je již tak degradovany (případně jak vypadá olej "unavený" tím nemyslím úplně černý vyškvařený a jak by měl vypadat ten, který čistí - na prstu budou kraje olejové skvrny relativně čisté a střed s černymi časticemi?) Na druhou stranu pokud bych používal olej Y, který i po delším intervalu změní zabarvení jen nepatrně až vůbec, olej má špatnou čistící schopnost?
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od pepoh »

na porsche fore si 300v moc chvalili...nebude to placebo. riesili aj a40-c40 motul zastupca sa vyjadril midsaps uprednostuje emisie pred motorom..(trosku zivotnost)
este si spominam na jeden zahr pripad, riesili olej analyzu. vyslo to oter kovy boli mensi pri 300v s ~8000km, ako obyc olej kratsi interval... myslim ze to boli zrovna motky...
f yacco vlakne tiez spekulujem ci galaxie alebo civil s normou.
LPGObrázek Obrázek X-CESS :| Obrázek VST 8)
MOBIL SUPER 3000 X1 8) Eurol Engine Oil Treat 8) LQ-Molygen :wink: TOTAL INEO 0W30 :x
Odpovědět