Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Pitris »

Při tom motokrosu bych TBN moc neřešil - nejde Ti ani tak o studené starty, jako o výdrž (oxidační stabilita) a pevný olejový film při zátěži (alespoň xw40). A viskozitní index bych (když už) hledal tak někde uprostřed.... Noack (když už) řešit v tomto případě ani ne tak kvůli odparnosti, jako kvůli základovému oleji. A co jde o čistící schopnosti, tak oleje renomovaných výrobců s tím problém mít nebudou. Když není olej přejížděn. Ono šetřit na oleji (a tím teď mám na mysli ani ne tak přímo ten olej jako hlavně interval výměny) se nevyplatí. Olej v motoru déle čistý může být i proto, že už nemá co čistit.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

Takže klidně závodní olej 10w50? Předpokládám, že plná syntetika bude vhodnější než polosyntetika.
Bál jsem se vysoké hustoty některých výrobců. U Repsolu, který používám je při 40 stupnich 89 a při 100 stupních 14,1 ( někteŕ oleje 10w50 mají hodnoty klidně 118 a 18). Viskozitní index bych měl hledat kolem 160 cca?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Pitris »

Ano, na velkou zátěž se dá i xw-50. Nechci do toho "kecat" Durexovi, ale vůbec bych se mimo toho 300V-čka nebo Motorexu nebál použít TŘEBA i Yacco MVX RACE 15W-50, Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50, Millers Oils ZFS 10W-50, Motul 5100 Ester 10W-50, Repsol MOTO RACING 4T 10W-50, Ravenol MOTOBIKE 4T ESTER 10W-50, nebo třeba Shell ADVANCE ULTRA 4T 15W-50 či Mobil 1 RACING 4T 15W-50....

Nebo pak "čtyřicítky" TŘEBA Yacco MVX 1000 10W-40, Shell ADVANCE ULTRA 4T 10W-40, Eni I-RIDE MOTO 10W-40, Ipone R4000RS 10W-40 4T, Motul 7100 10W-40....

Svoji práci si udělají. A dobře :wink:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

Zkusím přes oběd, až půjde malá spát, nahodit tabulku s údajema olejů. Pokud bych mohl poprosit, zda bychom z toho společně něco vybrali 8)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Pitris »

Nevím jestli to nebude i zbytečné. To 300V bude nepatrně nad, jinak ty ostatní budou skoro srovnatelné - jeden bude možná výš jedním kritériem, druhý zase druhým. Nejde o jeden údaj, ale o celek. A ty oleje co jsem uvedl, jsou hódně gut. Nejlepší ale si vybrat já netroufnu.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

Tak jsem to dal dohromady. Je zajímavé, že jen tři výrobci uvádí NOACK a to RAVENOL, LIQUI MOLY a MOTOREX. Někteří výrobci poměrně skromní v údajích o produktu :-)

Zde jsou porovnány oleje, které by mohli být použity na motokros. Překvapivé zjištění bylo na stránkách Motulu, že 5W40 používají na motokros a 15W50 na enduro, takže jsem zahrnul spíše 5W a 10W.

Ještě mě napadlo, zda u mé motorky nedochází jen k odpařování a houstnutí oleje, nikoliv jeho konzumaci motorem. Je to také možnost?

Jelikož mi ty oleje vrtají hlavou, tak možná udělám takový malý pokus. Nakoupím různé značky oleje se stejnou viskozitou. Jelikož do motorky přijde 950ml včetně filtru, koupím litrovky a při výměně po 6 mth, naleji zpět do obalu. Bude zajímavé se pak podívat po odlití do průhledné sklenice, či zkumavky, na jeho zbarvení (trochu nového by to chtělo taky uchovat). Když pak bude více vzorků zajímalo by mě zda by někdo nechal udělat klidně rozbor, pokud to nebude stát jako nový motor :-)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Pitris »

Ta tabulka je super :wink:
A jestli se chceš bavit zkoušením, klidně....snad zjistíš co potřebuješ.
PS: tu tabulku si dovolím postnout i zde do jiného vlákna o olejích. Dík
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

Jasný, pokud pomůže, určitě použij, kdyby jsi chtěl doplňovat, pošlu v xls
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

Našel jsem ještě docela zajímavý článek s TBN a sulfonáty.
Čím vyšší číslo TBN (údajne je 7-9 dostatečné pro všechny zážehové motory), tím vyšší obsah sulfonátů, které zanechávají po spálení popel. JASO MA omezuje obsah sulfonátů na 1,2 max. Takže asi neznamená čím vyšší TBN, tím lépe. Pochopil jsem to doufám správně.
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od pepoh »

Noack sa bežne neudava. Treba si to vyvodiť z noriem. Napr MB 229.5 je <=10
8) ale MB motky nerobi holt smola.
LPGObrázek Obrázek X-CESS :| Obrázek VST 8)
MOBIL SUPER 3000 X1 8) Eurol Engine Oil Treat 8) LQ-Molygen :wink: TOTAL INEO 0W30 :x
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Pitris »

Mcjochn3 píše:Našel jsem ještě docela zajímavý článek s TBN a sulfonáty.
Čím vyšší číslo TBN (údajne je 7-9 dostatečné pro všechny zážehové motory), tím vyšší obsah sulfonátů, které zanechávají po spálení popel. JASO MA omezuje obsah sulfonátů na 1,2 max. Takže asi neznamená čím vyšší TBN, tím lépe. Pochopil jsem to doufám správně.
Ty, a znáš to o tom že čím víc se do hov*a píchá tím vic smrdí? :roll: :P
Za prvé jsem napsal že "TBN - hodnota alkalické rezervy: čím vyšší, tím lépe a déle olej odolává studeným startům a krátkým jízdám", a za druhé když Ty si uvedl že Tobě jde o 4T oleje pro motokros, tak že TBN řešit nemusíš. A taky tu zaznělo že 4T oleje jsou v provozu namáhány jinak :!: Pro ně platí třeba ta norma JASO, která sice možná omezuje sulfonáty, ale hlavně se věnuje té mokré spojce a převodovce. A tam je to směrem k nejlepší > JASO MB, JASO MA a JASO MA2.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mcjochn3
Příspěvky: 88
Registrován: čtv črc 23, 2020 22:35

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Mcjochn3 »

Už mlčím :oops:
Budu testovat, moc děkuji všem za pomoc :wink:
dogo
Příspěvky: 113
Registrován: ned čer 21, 2020 13:41
Bydliště: Třebíč

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od dogo »

Kolik dávate oleje ? já dávám cca trochu více nad půlku :) kamarád na max :D já slyšel že má být v půlce správně :) jak to je ?
Octavia 2 1.6 MPI 75 KW - Mobil 1 FS 0W40
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od Colommbo »

Psalo se tu teď dost o motorcyklech - tvoje otázka tedy směřuje na množství jejich náplně nebo se vrátíme zpět k automobilovým motorům...? :) V případě aut ano, letitá praxe ukazuje, že optimální množství olejové náplně bývá v polovině rozsahu mezi ryskami měrky či lehce nad ni a při této úrovni motory obyčejně také spotřebovávají oleje nejméně. Zcela obecně však cokoli mezi ryskami je správně. :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2519
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu

Příspěvek od lefort »

Správně má být mezi ryskami min. a max.
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Odpovědět