Hraničná teplota mot. oleja

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Hraničná teplota mot. oleja

Příspěvek od bjukemen »

..aka je hranična teplota oleja v motore napr. strihova stabilita alebo pri akej teplote sa olej začina laicky "prepalovať" ..
..zaujímaju ma poznatky z praxe až niekto take ma,byvali jazdci na škodovkach a pod.

..vozidlo neuvadzam zamerne k tomu sa dostaneme pozdejšie
Naposledy upravil(a) bjukemen dne ned úno 20, 2011 11:56, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Přesné hodnoty neznám, a ani nemám "závodní" zkušenost, ale obecně:
Plněsyntetické oleje "vydrží víc, ale jak ho přepálíš, tak je konec", minerální olej nevydrží tolik stupňů, ale když "to moc nepřeženeš", po schládnutí bude zase fungovat.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mick

Příspěvek od Mick »

V závodní praxi se těmto hraničním teplotám snažíme záměrně nepřibližovat. Záleží na motoru. Teplota je závislá na mnoha faktorech. Obecně nepřekročit na delší dobu 120°C.Běžná je cca110°C Celý průběh všech veličin je zaznamenán v telemetrii. Každý motor(značka) ohřívá olej jinak.
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

..aha no čiže ked teplota "bežne" dosiahne 120°C treba pouvažovať nad chladičom oleja.?..teda chladič oleja je seriovy asi bude zrada inde


..teplota už bola aj 130 asi je priliš chudobna zmes

..preto ma zaujíma kolko olej vdrží aj z tech. listov sa čo to snažím vyčítať ale je to tažko,papier znesie vela...
Mick

Příspěvek od Mick »

Bylo by dobré upřesnit o jaký motor se jedná,kde se používá,jestli se používá v civilním autě...?
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

..auto vw golf 2 motor 2.0 16V seria 150PS uprava ostre vačky,sanie,nerez vyfuk robeny na objednávku, podrobnosti si nepamatam viem dodať potom

..vyskladana prevodovka

..auto je bud na rally alebo preteky do vrchu
Freev

Příspěvek od Freev »

Malinko mimo vlákno, jaké motory ladíš Micku? Myslím, že to tady zajímá více lidí. dík
Mick

Příspěvek od Mick »

Tak při závodě do vrchu se jedná vyloženě o sprint. Rally RZ můžou mít a často mají i několikanásobně větší délku než kopec.
Dopručuji použít olejový chladič Setrab nebo Mocal. Dle možností zvětšit objem olejové náplně cca o 0,5L(hlavně na rally) olej 5W/50, Tlak oleje min cca 5Bar. Na některých motorech jsem montoval snímače teploty oleje na výstupu z chladiče(tedy věděl jsem jaká teplota mi jde do okruhu-co jde ven mě nezajímalo motor škoda favorit 130PS 7200ot.) Jinak na brzdě nechat naměřit lambdu pod zátěží,zjistit jestli nemáte detonační spalování aj.. :wink:
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

..dakuejm za cenne rady snad sa to stihne všetko ale hlavne bude poriešiť to chladenie..až to pojde na brzdu tak sa ozvem kolko sme namerali :)
Mick

Příspěvek od Mick »

Měl jsem to štěstí že jsem se setkal s několika motoráři a lidmi kteří upravují motory Škoda,Renault,VW,Opel,BMW a v poslední době se jedná o Porsche.Nicméně to není až tak důležité,tyto diskuse navštěvuji pro vlastní oživení a pochytání nových informací které se můžou hodit. No a když už jsem tu tak chci trošku poradit.. :lol:
Freev

Příspěvek od Freev »

dík :wink:
Mick

Příspěvek od Mick »

Není vůbec zač! 8) Jen tak mimochodem jsem se setkal s teplotou oleje na 150°C při soutěži u VW Brouk - vzduchem chlazený s úpravami na rallye.Toto je hraniční teplota na výměnu i pro olej 20W/50. Závodní provoz je o něčem jiném než longlife a pokud si to okolnosti vyžadují tak se olej mění i 2x za den.. Ty motory dostávají strašně zabrat ze všech úhlů pohledu.
Pkod

Re: Hraničná teplota mot. oleja

Příspěvek od Pkod »

bjukemen píše:..aka je hranična teplota oleja v motore napr. strihova stabilita alebo pri akej teplote sa olej začina laicky "prepalovať" ..
..zaujímaju ma poznatky z prache až niekto take ma,byvali jazdci na škodovkach a pod.

..vozidlo neuvadzam zamerne k tomu sa dostaneme pozdejšie

V zasade jde o dva odlisne problemy. Pokud se zvysi tepelne zatizeni olej, zrejme se bez dalsich uprav zvysi take tepelne zatizeni trecich uzlu (zhorsi se kvalita mazani). Takze jedna vec je teplota vetsiny objemu oleje treba ve vane a druha teplota par kapek oleje v uzlech.

Pokud jde o pozadavky motoru:
V prvni rade jde o to kde se teplota bude merit. Zrejme nejhorsim mistem z pohledu teplot je prvni pistni krouzek. Tato teplota je pak limitovana olejem. V praxi lze tuto teplotu jen tezko monitorovat.
Pokud neni mozne kontrolovat teplotu v nejhorsim miste, musi stacit udaj z jineho mista motoru. Pro objektivni hodnoceni je pak ale nutna znalost rozlozeni teplot u resenych typu motoru. U nektereho motoru je problem s mazanim pri teplote oleje ve vane nad 100°C, u jineho neni problem ani 150°C... Zalezi treba na vymene tepla mezi chladicim systemem a olejovym systemem, na zpusobu mazani resp. chlazeni pistu, valcu a pod. Velky vliv ma take objemovy prutok oleje systemem.
Neznam konkretni vlastnosti motoru ani misto mereni teploty.Takze nic konkretniho nelze poradit.

Z pohledu oleje:
Tady je to pomerne jednoduche. Zvyseni teploty urychluje oxidacni starnuti oleje, snizuje viskozitu a zvysuje ztraty oleje "odparem". Z pohledu oleje je tedy nejvyhodnejsi co nejnizsi teplota (ale vetsi nez zhruba 60°C). Z kritickych mistech (prvni pistni krouzek, turbo) pochopitelne nesmi dojit k tepelnemu znehodnoceni oleje. Rika se, ze hranice "mineralniho" oleje je zhruba kolem 250°C a "syntetickeho" 270°C.
V olejove vane bych z pohledu "zivotnosti" oleje asi dlouhodobe neprekracoval teplotu zhruba 120°C. Pri caste vymene oleje i 130°C.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Když jsem viděl nějaká schémata, tak vysoká teplota bývala i na pístním čepu.
Mick

Příspěvek od Mick »

Pokud se zvyšuje výkon u běžného seriového motoru,je to téměř vždy spojeno s větším mechanickým a termickým namáháním všech jeho součástí.Zejména v kombinaci s upravenými převody se namáhání posouvá do užšího spektra provozích otáček.Pakliže nejsou rozměrově nebo materiálově nahrazena kritická místa a ponechají se v seriové podobě,má to logicky za následek úbytek životnosti.Základem je zachovat základní funkční podmínky na hodnotách před úpravou(teplota chladící kapaliny a oleje,tlak) Většinou stačí použít výkonnější chladič,jiný nebo žádný termostat,zvýšit přetlak v chadící soustavě, mít chladící soustavy mírně předimezované a raději teplotu korigovat např.přístupem vzduchu nebo termostaty. Je důležité mít pevně odzkoušené jakých teplot motor běžně dosahuje,protože jakákoliv odchylka může signalizovat abnormální stav motoru.
Odpovědět