Dacia Duster 1.0TCe

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Duster_2019
Příspěvky: 2
Registrován: čtv pro 10, 2020 19:48

Dacia Duster 1.0TCe

Příspěvek od Duster_2019 »

Zdravím, moc bych prosil o radu ohledně výběru motorového oleje.
Mám Dacii Duster 1.0TCe r.v. 12.2019 a v přehledu údržby je uvedena norma RN17 se specifikacemi viskozity 5W30, 0W40 a norma RN17 FE se specifikací 0W20. Norma RN17 je zpětně kompatibilní s RN700, 710, 720 a tak ji Dacia nově používá u všech motorizací počínaje atmosférickou nepřímovstřikovou 1.0SCe až po 1.33TCe s přímým vstřikem a filtrem pevných částic. Můj motor 1.0TCe je nepřímovstřikový a bez filrtu pevných částic. Známý mi zařídil rozbor oleje (při odběru vzorku bylo na autě ujeto 167 km), kde kinematická viskozita při 100°C byla 13,1 mm2/s a hodnota TBN 7,1 mgKOH/g. Podle viskozity to vypadá (dle technika, který rozbor prováděl), že by se mohlo jednat o olej 5W40, který zapadá do viskózního rozptylu 12,5 - 16,3. Na autě mám najeto cca 3 400 km a chtěl bych olej preventivně vyměnit. Nejčastěji jezdím velmi krátké trasy 4 - 6 km (práce, nákupy) a tak uvažuji o intervalech výměn 7-8 tkm.
Mate mě, že se v normě ACEA C3 uvádí, že je kompatibilní s filtry pevných částic a třícestnými katalyzátory. Filtr pevných částic nemám, ale nezměnilo se něco v konstrukci katalyzátorů pro Euro 6, že by byla ACEA C3 s ohledem na nižší SAPS nutná? Uvažoval jsem o ACEA A3/B3 a A3/B4, ale tam jsou ročníkové změny, např. olej Champion New Energy 5W40 má při ACEA A3/B4-12 hodnotu BN 10,5 mgKOH/g a SAPS 1,27. Mohl bych tento olej použít a neublížit třícestnému katalyzátoru?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Dacia Duster 1.0TCe

Příspěvek od Pitris »

Duster_2019 píše:Můj motor 1.0TCe je nepřímovstřikový a bez filrtu pevných částic....
Ta lepši varianta :wink:
Ten rozbor oleje asi opravdu odpovídá SAE třídě 5w40 (možná 0w40) a ACEA C3.
Osobně si myslím že by olej ACEA A3 použít šel, ale na ty krátké přískoky je možná ten 5w40 i zbytečný. Úplné klidně by se dal vzít 0w30, 0w40 nebo 5w30. Ten katík by to měl v pohodé zvládnout, ale pokud obavy (kvůli Euro 6), dá se zvolit i olej s C2 nebo s C3. Při výměnném intervalu do 10-ti tkm to dá i low saps olej. Olej s normou RN 0720 odpovídá ACEA C4 - to už je o aditiva fakt okradenej olej :roll: ale dá se hledat mezi 0700 a 0710, nebo když psáno RN 17, dá se nalézt 0w40-ka i tam. Na znackoveoleje.cz třeba Yacco, což je velmi kvalitní francouzká značka. Ale je to racing olej, a ty krátké jízdy jeho kvalit nevyužijí. Tady pro tyto nové motory je olej předepsaný výrobcem jen úlitba ekologům, a před kvalitní mazání a ochranu motoru je postavena co nejnižší spotřeba paliva > pro konkrétní jizdní podmínky vs. ten který motor se dá najít vhodnějši a lepší olej....
Například když vezmu v potaz ty Tvoje jízdy, plánovaný interval výměny (mimochodem dobře zvolený), Euro 6 a možná i cenu oleje, vychází mi z toho třeba Mobil1 ESP 0w40.... Velmi dobrý na mrazivé starty a krátké jízdy, a s dostatečnou rezervou pro turbo když bys mu v létě dal zabrat. Ale jestli u Tebe doma nemrazivo a jízdy pod zatížením nebudou na programu dne, lze i 5w30. Mobil1 ESP....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Duster_2019
Příspěvky: 2
Registrován: čtv pro 10, 2020 19:48

Re: Dacia Duster 1.0TCe

Příspěvek od Duster_2019 »

Děkuji za odpověď. Mrknu na ten Mobil1 ESP 0w40.
Odpovědět