Co s tím?

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Co s tím?

Příspěvek od Jerry3 »

Shi píše:U trvale sepnutého stykače bych se bál slepení kontaktů, ale z teplotního hlediska by mělo být jedno, jestli je sepnutý 8 hodin denně, 20 hodin denně, nebo 24 hodin denně.
Pří dnešní "kvalitě" součástek to bohužel jedno není. Od doby, kdy začne stykač "vrčet", má před sebou max. dva měsíce života.
Shi píše:Navíc se domnívám, že podstatnou část generovaného tepla má na svědomí proud do spotřebiče.
V podmínkách, v jakých jsou ty stykače konkrétně u mně na chalupě provozovány, je hlavním zdrojem ohřevu opravdu samotná cívka.
Shi píše:Ještě nápad pro Jerryho:
Při napájení dvou stykačů každého z jiné fáze...
Ano, to je ten problém.
Uživatelský avatar
tonny
Příspěvky: 2268
Registrován: pon úno 29, 2016 13:40
Bydliště: Břeclav

Re: Co s tím?

Příspěvek od tonny »

Jardo, pořád nechápu. Ty stykače jsou v jednom nebo ve dvou rozvaděčích? Nebo to potřebuješ vůči HDO, jeho relátku s ostatními? Opravdu pak nezbývá než to vypnout v HDS (PS) po jedné fázi. Je to sice majetek distributora ale normálně bych tam vlezl, nebo nějakej elektrikář co tomu hoví. Plomba není překážka, pokud je na veřejně přístupném místě.
Pokud je to pořád neřešitelný problém, jak budeš u toho zavolej nebo se nas..u a přijedu. Tento týden ale nemůžu. :D
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Co s tím?

Příspěvek od Jerry3 »

Díky, Toníku!

Ty stykače jsou tam momentálně dva ve dvou různých rozvaděčích a možná k nim přibyde ještě třetí, rovněž v samostatném rozvaděči. Vím, jde o krkolomné řešení, ale jedná se o dvě samostatné bytové jednotky "visící" na původně jediném hlavním rozvaděči.

Problém vězí v tom, že někde v zapojení se to kříží, přičemž ten, kdo dělal to ještě prapůvodní, je už dávno mimo aktivní výkon praxe, ten, který vloni zapojoval první nový rozvaděč, od toho dává ruce pryč s tím, že on to určitě udělal dobře, no a třetí, poslední rozvaděč již "skládaný na zakázku předem", jak je to dnes třeba, bude zapojovat někdo další. A já mám obavy, že budu stále tam, kde jsem teď, totiž že každý to údajně udělal správně, nicméně dohromady to nefunguje tak, jak by mělo. Samozřejmě tu mám ještě variantu vlastního postupu nápravy, totiž pokus-omyl. 8)
Shi
Příspěvky: 1333
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Co s tím?

Příspěvek od Shi »

Pokus - omyl to vyřeší nejpozději na druhý pokus. A až přibude další rozvaděč, tak ten, kdo ho bude připojovat, by v tom mohl zkusit udělat pořádek.

Jinak stykače často ničí ne teplo, ale to, že spínají ne odporovou, ale induktivní nebo kapacitní zátěž. Běžný stykač, který je prodáván jako jednofázový stykač na 20A (4,6 kW) snese v případě induktivní zátěže (motory, čerpadla) třeba i jen zátěž do cca 1,5 kW a v případě kapacitní zátěže (některé druhy osvětlení) třeba i méně než 1 kW, což laici mnohdy netuší (a někteří elektrikáři na to zapomínají).
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Co s tím?

Příspěvek od pepoh »

Shi píše:U trvale sepnutého stykače bych se bál slepení kontaktů, ale z teplotního hlediska by mělo být jedno, jestli je sepnutý 8 hodin denně, 20 hodin denně, nebo 24 hodin denně.
suhlasim s nazorom. plati to aj o rele. proste cievka sa nemoze prehrievat.
otazka druha-zatazitelnost kontaktov. na stykaci ma byt napisana max zataz, pri induktivnej, kapacitnej alebo odporovej zatazi.
pri rozpinani indukt.zatazi sa naindukuje spicka a ta opaluje kontakty.
https://www.distrelec.sk/Web/Downloads/ ... ng_bro.pdf
Obrázek
Obrázek
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Co s tím?

Příspěvek od Jerry3 »

Tohle mi fakt pomohlo... :(

P.S.: Spínám nyní dva, v budoucnu tři bojlery + jedny akumulačky.
Shi
Příspěvky: 1333
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Co s tím?

Příspěvek od Shi »

Jednoduše není jedno, jakou zátěž tím stykačem spínáte. Kdybyste tím třeba spínal akumulační kamna nebo elektrické topení (odporová zátěž), tak platí hodnoty z katalogového listu uvedené pro zátěž typu "AC1" - tady 20A stykačem můžete skutečně spínat až 20A.

Když tím budete spínat třeba zavlažovací čerpadlo, tepelné čerpadlo, tak platí hodnoty uvedené pro zátěž AC3, které jsou podstatně menší. Pro tyto zátěže musíte stykač "naddimenzovat", protože stykač, který pro zátěž AC1 deklaruje schopnost spínat 20A, u těchto zátěží zvládne spínat maximálně cca 6A.

Navíc třeba moje 1,1 kW čerpadlo se rozbíhá do zátěže, takže 20A stykač, který u zátěže AC3 deklaruje schopnost spínat 1,1 kW je na hraně použitelnosti a já bych automaticky šáhl po stykači o jednu řadu vyšším (25A).

Není to mnohdy o kvalitě součástek, ale o tom, že i solidní výrobky jsou dnes konstruované bez rezervy a deklarované parametry plní za deklarovaných podmínek.
(Z podobného důvodu jezdit na pneumatikách s indexem T rychlostí 190 km/h nemusí být zrovna rozumné. )
------------------------------------
Bojlery i akumulačky jsou AC1. Obecně platí, že elektrotechnické prvky je vhodné zatěžovat do cca 80% maximální deklarované zátěže.

Katalogový list OEZ, stránka F9 (v PDF je to str č. 5):
http://www.oez.cz/uploads/oez/files/ks/ ... _cz_sk.pdf

Takže třeba 20 A jednofázový stykač OEZ RSI-20-... v AC1 zvládá 20A a spínaný výkon uvádí 4 kW. Já bych ho použil na bojler jištěný do 16A (16A = 80% z 20A) a tedy do zátěže cca 3,2 kW (80 procent z 4 kW).

Na další straně katalogového listu:
Třífázový stykač RSI-25-... tedy na 25A na jeden pól, dle katalogového listu zvládá třífázovou zátěž v AC-1 do 16 kW, ale já bych ho stejně použil na třífázové akumulačky jen do cca 13 kW.
Naposledy upravil(a) Shi dne úte led 08, 2019 16:31, celkem upraveno 1 x.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Co s tím?

Příspěvek od Jerry3 »

Shi píše:Není to mnohdy o kvalitě součástek, ale o tom, že i solidní výrobky jsou dnes konstruované bez rezervy a deklarované parametry plní za deklarovaných podmínek.
(Z podobného důvodu jezdit na pneumatikách s indexem T rychlostí 190 km/h nemusí být zrovna rozumné. )
U těch gum je to o něčem jiném: s blížícím se rychl. limitem prudce klesá využitelná hodnota deklarovaného zátěžového indexu, což je mezi odborníky známá věc, dokonce na to existují tabulky.

Jenže pokud mi jeden stykač běží permanentně naprázdno, bez proudové zátěže, poněvadž na něm visící bojler už mnoho měsíců nepoužívám, resp. ho mám odpojený (ale stykač nemohu vyřadit, neboť by mi nefungoval ten druhý), a přesto se zahřívá (od cívky), aby po čase přešel do vibrace (projevující se "vrčením") a nakonec odešel úplně, pak chyba nejspíše nebude v tom, že ho na spínacích kontaktech přetěžuji.
Shi
Příspěvky: 1333
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Co s tím?

Příspěvek od Shi »

Pokud to odchází bez zátěže, tak problém skutečně bude jinde - co to je za značku ?
Na trhu jsou tu i produkty z číny a s nimi je to jako s čínskými pneumatikami.

Ono s tou indukčnostní i kapacitní zátěží se to mezi odborníky taky ví :-)

Já jsem nenarážel ani tak na to, že klesá využitelnost LI, ale na to, že při testování ta nová, navíc provozem nepoškozená a na danou rychlost a zátěž správně nahuštěná pneumatika musí za definovaných podmínek vydržet jen pár desítek minut a ne "věčně" jak si lidé mnohdy myslí, natožpak provozem domlácená a na danou rychlost a zátěž navíc podhuštěná ...
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Co s tím?

Příspěvek od pepoh »

trochu odbocim-
znacky ako legrand, merlin gerin, oez,telemecanique,abb,moeller su na istotu.
eti-slovinsko, da sa trochu usetrit.
pre zakaznikov setricov, sa predavali aj polske istice a svietidla. no nebolo to bez incidentov.
zuholnatene istice, strielajuce sklicka v svetlach do sadrokartonu. atd
bude tomu vyse 10 rokov co som pracoval vo velkoobchode silnoprud. iba zivnostnici chodili na nakupy. objavil sa tam aj clovek s paragrafom revizaka. vedomosti asi moc nemal, chodil viac na radu ako nakup. pozor na majstrov sveta s razitkom...
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Co s tím?

Příspěvek od Jerry3 »

pepoh píše:moeller
Tak zrovna od této firmy byl ten stykač, který mi odešel. Nahradil jsem ho úplně "stejným" (dovnitř nevidím, není to rozebíratelné), ale od jiné firmy, neboť moeller prý už není...
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5787
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Co s tím?

Příspěvek od jerome »

Jerry3 píše:Na L1 mám být správně pověšen stykač snížené sazby. Ty stykače mám dva, přičemž jeden z nich nejspíše visí na L1, jenže já nevím, který to je. Bohužel takhle zapojené to nefunguje správně. Toť ten důvod, proč hledám L1...
Pred hl.rozvadzačom v ktorom je elektromer by mali byť ešte hl. poistky. Buď na samotnej budove,alebo na stĺpe odkiaľ je realizované napájanie (prívod) Nájdi tú skrinku, otvor ju, odskrutkuj pravú a strednú poistku (fazy L2,L3) a v samotnom rozvadzači ti zostane už len fáza L1. To zistíš premeraním.
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Co s tím?

Příspěvek od Jerry3 »

Bohužel, mám už ty moderní "žehličkové" hlavní pojistky, které bez přípravku nevytáhnu. A přípravek nemám...
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5787
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Co s tím?

Příspěvek od jerome »

Jedny alebo dvoje kombinačky do 1000V to zmáknu :mrgreen: :wink: Len si daj majzla :!: Ak máš obavu daj si dve-tri poldeci a pôjde to samé 8)
p.s. vypni hl.istič v rozvadzači, nech to pri ich spätnom nasádzaní neprská :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
tonny
Příspěvky: 2268
Registrován: pon úno 29, 2016 13:40
Bydliště: Břeclav

Re: Co s tím?

Příspěvek od tonny »

pepoh píše: objavil sa tam aj clovek s paragrafom revizaka. vedomosti asi moc nemal, chodil viac na radu ako nakup. pozor na majstrov sveta s razitkom...
Já mám §9 a nestydím se, že se optám zkušenějších. V obchodě se můžete dozvědět, co se reklamuje a co ne, co kdo bere. Já se instalačkama neživím, udělám tak jednu ročně pro rodinu a kamarády. Ale o kvalitě elektrikářů vím svoje a o jejich znalostech kolikrát ani mluvit nechci a přitom se tím úspěšně živí. Co pro ně dělám tak už jsme se jakž taž sladili, Když jdu po jiném, občas musím i něco přepojit, také bych mohl vyprávět.
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Odpovědět