Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od Misojogi »

ono je sice otazne ci sa to hodi na toto forum
ale snad tu budu nejaki technicky zdatni ludia

riesim dilemu ze co je lepsie
mat sporak kde je elektricka rura a hore plynove horaky
alebo
mat sporak kde je hore keramicka doska

momentalne mam sporak komplet plyn ale uz doziva
a rura(truba) je tam onicom

v prospech plynu hore hovori vyssia teplota a lacnejsi ohrev
v prospech sklokeramiky hovori ovela jednoduchsia udrzba
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od skodovkar »

Sám sis odpověděl, tak si vyber :lol:
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9922
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od Colommbo »

Sám jsi napsal "elektricka rura a hore plynove horaky" :) Troubu jednoznačně elektrickou skrzevá o mnoho lepčí možnost regulace... :wink:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od Jezevcik »

Přímou zkušenost mám s obojím,ale nikde nepíšeš,jestli máš pro variantu"celoelektriky"v tom správném místě dostatečný přívod,když dosud využíváš"celoplyn".V ideálním případě je dobré mít přívody dva:
1.)Pro desku,kabelem CYKY-J 5x2,5 a jištěním 3B/16A
2.)Pro troubu,kabelem CYKY-J 3x2,5 a jištěním 1B/16A
Možné je to celé napojit i způsobem 1.)a desku zapojit dvoufázově,což na cca 7 kW stačí a tu třetí fázi poslat pro troubu,jejíž běžný příkon je v rozmezí 2,5-3,5 kW.Jde to,ale obvyklejší a méně pracnější je,když to oddělíš.
Pokud máš toto v pořádku,tak teď tedy k samotné otázce.Plyn je velmi rychlý a snad i relativně levný,ale říká se,že špiní,výpary asi nebudou nejzdravější a pořád jde o zařízení,kde je možné,byť třeba minimální,bezpečnostní riziko.Zcela určitě však dochází vinou lidské ruky k únikům energie,kdy je síla průtoku chybně nastavena na vyšší hodnotu,než kolik je průměr hrnce a plameny šlehají kolem dokola.V dalším případě může dojít k tomu,že průtok je nastaven vhodně,ale hrnec vyosen ze středu.To není teorie,to jsou ověřené věci z praxe,které bohužel nehospodárně ovlivňují provoz na plyn.Velkou výhodou plynu je zabezpečení okamžité potřeby prudkého tepla třeba pro wok,ale to je za normálních okolností okrajová záležitost,kterou budou spíše řešit profesionální provozy.
Klasická sklokeramická deska má opět výhody a nevýhody.Předně je to povrch,který se perfektně udržuje a dostatečně dlouhá tepelná setrvačnost po vypnutí plotýnky,což nám po jisté praxi umožňuje bezodpadně zužitkovat zbylou energii na dokončení potřebného.To bych ale dle zkušeností ohodnotil výhodou tak napůl,protože to dle mého nikdo moc neřeší.Nevýhodou je pomalejší náběh a to samé,co u plynu-dávat si pozor na umístění hrnce.
Když to vše sečtu a porovnám,tak mi nejlépe ze všeho vychází indukční deska,kde je dle mého názoru,už ze samotného principu té technologie,nejoptimálněji využita spotřebovaná elektřina.Lidově řečeno,je jedním pólem"to"pod deskou a druhým pólem hrnec,takže je zde přímá vazba k přenosu energie.Je to velmi rychlé a není následně po vypnutí po dlouhou dobu,tak jako u klasické sklokeramiky,rozpálené.Dávkování síly je jemné a okamžité,což je velice důležité obzvláště při potřebě snížení stupně při hrozícím přetečení nebo přepálení.Příjemný je fakt,že ceny indukcí jsou dnes na rozumné úrovni.Při výběru bych hleděl na vybavení boosterem,který dokáže obvykle jednu nebo dvě plotýnky rychle"vyhnat"z obvyklých cca 2 kW na třeba 3-3,5 kW,čímž je dosaženo onoho prudkého navýšení teploty.
Dnes existují i čtyřplotýnkové varné desky na 230 V,kde je součet všech plotýnek úplně stejný,tj.okolo 7 kW a kde prodejci slibují klasický provoz a přívod pouze do klasické 16 A zásuvky,ale i zde platí fyzikální zákonitosti a vše řídí počítač,který připojuje a odpojuje jednotlivá místa v nějakých(asi velmi krátkých)intervalech,protože maximální souběžný příkon je tam omezen zásuvkovými 3,6 kW,při 16 A.Ruce pryč!
Pokud jsem něco opomněl nebo nesprávně uvedl,nechť se kdokoli další připojí se svým názorem.
Snad Ti to trochu pomůže při rozhodování.
Edit:ještě bych dodal,že by bylo optimální jet při provozu na elektriku na zvýhodněnou 20-ti hodinovou sazbu,což ho zlevní,ale je to podmíněno vybavením elektrickým kotlem nebo přímotopy.Pokud neřešíš striktně finance,tak se tím nezabývej.Možná už máš tyto věci okolo vyřešené,ale nenapsal jsi nic bližšího a tak nadhazuju různé varianty.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: listopad

Příspěvek od Pedro »

Jezevciku,vim to z nasich posezeni,ale myslim,ze Tva profese je jiz jasna vsem...
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9922
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od Colommbo »

Ano, Jezevčík je spisovatel :mrgreen: A dokonce spisovatel, kterej ví, o čem píše, a to se cení... :wink:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
FF

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od FF »

Jezevcik píše:...V ideálním případě je dobré mít přívody dva:
1.)Pro desku,kabelem CYKY-J 5x2,5 a jištěním 3B/16A
2.)Pro troubu,kabelem CYKY-J 3x2,5 a jištěním 1B/16A
Možné je to celé napojit i způsobem 1.)a desku zapojit dvoufázově,což na cca 7 kW stačí a tu třetí fázi poslat pro troubu,jejíž běžný příkon je v rozmezí 2,5-3,5 kW...
Vodiče je lepšie použiť 4mm2 (Cu) a počet fáz a ich istenie je dané spotrebičom.
Ak sa domácnosť vykuruje elektricky, tak padá argument o lacnejšiom plyne - ináč tento platí.
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od Jezevcik »

Tak teda jo,nebudu lhát,nejsem ani automechanik,ani tribotechnik a bohužel ani spisovatel. :D
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Itall

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od Itall »

PePe, Colommbo: :D :wink: Jezevčík: :wink:
Vím jen z doslechu, že jestli je někdo zvyklý na plyn, tak ho pak vaření na elektrice (plotýnky, sklokeramika) jaksi zdržuje. Jedině indukce je prý rychlejší, než plyn. Navíc se dobře reguluje. Za připomenutí stojí nutnost feromagnetického nádobí. Připadá mi nešikovné připojovat sporák na 2 zdroje různých energií. Takže indukce, jak myslí Jezevčík. Bez záruky, já na tom nevařím. Vlastně vůbec nevařím... Vlastně o tom vím prd... :D
Itall

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od Itall »

Jsou také jezevčíci, kteří o elektřině a el. spotřebičích vědí prd.

http://www.novinky.cz/krimi/284291-jeze ... oreli.html

Je to trochu morbidní, tak pardon. Naštěstí to není případ našeho moudrého olejářského Jezevčíka :wink: .
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od Jezevcik »

FF píše:
Jezevcik píše:...V ideálním případě je dobré mít přívody dva:
1.)Pro desku,kabelem CYKY-J 5x2,5 a jištěním 3B/16A
2.)Pro troubu,kabelem CYKY-J 3x2,5 a jištěním 1B/16A
Možné je to celé napojit i způsobem 1.)a desku zapojit dvoufázově,což na cca 7 kW stačí a tu třetí fázi poslat pro troubu,jejíž běžný příkon je v rozmezí 2,5-3,5 kW...
Vodiče je lepšie použiť 4mm2 (Cu) a počet fáz a ich istenie je dané spotrebičom.
Ak sa domácnosť vykuruje elektricky, tak padá argument o lacnejšiom plyne - ináč tento platí.
Absolutně nevidím při naprosto dostatečném odjištění 16-ti A jističem,důvod pro použití průřezu 4 mm.To by mělo smysl snad jen v případě velmi dlouhé vzdálenosti vedení kvůli impedanci,ale to v podmínkách relativně krátkých domovních rozvodů opravdu nehrozí.
Co se fází týče,tak varnou desku můžu opravdu připojit nejen dvoufázově,ale dokonce i jednofázově.To ovšem při příkonu okolo 7 kW znamená odjištění šíleným 1B/32A,přívodní kabel pro jistotu CYKY-J 3x10 a v rámci dodržení selektivity hlavní jistič před elektroměrem 3B/40A.Moje varná deska 7,2 kW je zapojená normálně na dvě fáze.Výrobci s těmito variantami již počítají a svorkovnice varných desek vybavují třemi masivními měděnými klemami pro možnost propojení právě buď na dvou nebo jednofázové připojení.Ty klemy tam jsou dokonce uloženy v takové zasouvaví kapsičce,kde jsou připraveny pro případné použití.
Místa v těch svorkovnicích není nazbyt a s kabelem 5x4 by sis pěkně osladil život.Ještě bych měl uvést to,co jsem nezmínil předtím.Přímo do desky už nejde kabel CYKY,ale vzhledem k tomu,že se jedná o pohyblivý přívod,tak se používá guma,která dříve měla označení CGSG a dnes je to pod kódem H07....atd.Připojení se se prpvede přes přechodovou krabici KO 97.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od Jezevcik »

Italle,těch pejsků je mi líto,ale naštěstí jsme se neznali.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
FF

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od FF »

Na rozvod od rozvádzača ku krabici ( ja som napr. dával "stodvadsaťpäťky" s DIN lištou a svorkami RSDPS) som dokonca použil Cu 10mm2 (mal som za cenu možno tých 4mm2 :wink: ) a z krabice - čo už len "chceš". Úbytok napätia a oteplenie je pri väčšiom priereze vždy priaznivejší.

P. S.: prečo musia byť použité feromagnetické materiály na idukciu, keď prúd sa bude indukovať aj v neferomagnetických a dokonca aj neželezných kovoch?
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od Jezevcik »

Indukce nesnese příliš vodivé materiály,jako je třeba hliník.Došlo by k poškození cívky.Zařízení uvnitř to pozná a nepřipojí,resp.odpojí a vydá varovnou hlášku.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: Aky sporak je lepsi ? plyn alebo elektrina ?

Příspěvek od Jezevcik »

FF píše:Na rozvod od rozvádzača ku krabici ( ja som napr. dával "stodvadsaťpäťky" s DIN lištou a svorkami RSDPS) som dokonca použil Cu 10mm2 (mal som za cenu možno tých 4mm2 :wink: ) a z krabice - čo už len "chceš". Úbytok napätia a oteplenie je pri väčšiom priereze vždy priaznivejší.
Pokud jsi měl desítku za cenu čtyřky pak možná ano.Ale i v té o poznání větší a hlavně hlubší KT 125 to musel být docela boj.Asi z toho máš dobrý pocit,ale je to asi jako narvat do Trabanta osmiválec.Ona se nehřeje ani ta 2,5 mm.S desítkou se napájí naprosto drtivá většina běžných rodinných domů.Teoreticky bys mohl po razantním navýšení hlavního jističe provozovat ve své domácí kuchyni nějaký hodně dobrý konvektomat.To bys ale asi musel nakonec vyměnit hlavní přívod,protože si troufám odhadnout,že to,co máš ke sporáku,máš i k elektroměru :D
To z mé strany není posměch,ale je to skutečně obrovsky naddimenzované.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Odpovědět