10W nebo 5W ????

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

PKod píše:
bio píše:Svého času u prodejců Castrolu byly k vidění a vyzkoušení dvě nádobky s olejem / každý o jiné viskozitě / a vevnitř s ocelovou kuličkou a při pokojové teplotě ten rozdíl v rychlosti / času / dopadu kuličky na dno je viditelný. A tedˇsi to představte v ledničce / nebo mrazničce . HOWGH!
Jeste jeden komentar...
Vsak tuto vlastnost oleju nikdo nepopira. Otazkou je, jestli ma tato rozdilna viskozita jednoznacne negativni vliv na motor a jakou merou se podily napr. na opotrebeni dilu. Samozrejme je potreba uvazovat teplotni rozsahy, pro ktere jsou oleje urcene.
Pokus nemusite delat, pokud si prectete napr. strucny uvod o viskozite motorovych oleju na techto strankach. Dozvite se mimo jine, ze stejne se v motoru chova olej 20W pri -20°C jako olej 10W pri -30°C resp. 5W pri -35°C. Jenze ono je o tom lepsi donekonecna psat bludy, ze?
ještě jednou zareaguji: tak jsem si to přečetl - http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... nky_mytus6 a obzvláště pečlivě odstavec "ZIMNÍ ČÍSLO". Nezlob se, ale ing. Černý v podstatě potvrzuje to, co jsem napsal. A jinak - pokud se olej 20w chová stejně v -20°C jako 10w při -30°C a 5w při -35°C, tak mi z toho logicky vyplývá, že když bude třeba těch -15°C, tak "dvacítka" bude (jednoduše řečeno, ať tady zas někdo nechytá za slovo) HUSTĚJŠÍ, a tím pádem pomalejší ve své cestě motorem, než při stejných -15°C "pětka". Jenže ono je o tom lepší donekonečna psát bludy, že?
Dino

Příspěvek od Dino »

Já u svého vozu pozoruju to, že když stojí třeba přez noc a ráno startuju, tak je to opožděný zaolejování motoru dobře slyšet tzn. že bezprostředně po startu je hlučnější motor 3-5 sekund, když se na to zaměřím, tak je to celkem dobře slyšet. Myslel jsem si, že se tato doba výměnou z 10ti na 5W nějak významně sníží, třeba právě na 1nu sekundu, jak už tady někdo psal, ale nemohu říct že se něco touto výměnou zlepšilo, je to prostě pořád stejný až si říkám, jestli to není horší. Moje osobní zkušenost z tohoto je prostě taková,že opravdu v našich zeměpisných šířkách, oleje 5W nebo 10W asi nemá cenu řešit a veškeré rozdíly mezi nimi jsou tak nepatrné, že snad ani opravdu nestojí za to, abychom v této diskuzi pokračovali. Je to jen můj osobní názor, netvrdím že mám pravdu.......jinak díky všem, na druhou stranu musím přiznat že jsem zase o něco chytřejší........ :)
raddous

Příspěvek od raddous »

Určitě bych olej z 10w na 5w neměnil :roll: http://www.automobily.estranky.cz/clank ... u-sednout-
FF

Příspěvek od FF »

raddous píše:Určitě bych olej z 10w na 5w neměnil :roll: http://www.automobily.estranky.cz/clank ... u-sednout-
...a podľa čoho usudzuješ z toho článku?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

raddous píše:Určitě bych olej z 10w na 5w neměnil :roll: http://www.automobily.estranky.cz/clank ... u-sednout-
:lol: :lol: :lol: ten první článek je ,,výborný" :lol: hlavně po gramatické stránce :lol: :lol: :lol: , u toho druhého lze předpokládat, že o olejích pisatel něco ví :wink:
vita

Příspěvek od vita »

Vracím se k tomuto zajímavému tématu, protože mám dilema - jaký olej nejlépe poslouží motoru CRDi (Santa Fe)?
Výrobce doporučuje tyto oleje a rozsahy: 0W-30 pro teploty -30 až +10, 5W-30 pro teploty -25 až +10, 10W-30 pro teploty-20 až +40, 15W-40 pro teploty -15 a výše. První nejasnost: proč výrobce neuvedl olej 5W-40 a 10W-40? Že by v tak motoristicky vyspělé zemi tento olej neznali? Nebo k tomu měli nějaký konkrétní důvod?
Překvapily mě také rozsahy olejů 0W-30 a 5W-30 - jen do 10 stupňů. Napadá mě jediné - v dieslovém motoru jsou vyšší tlaky a tudíž je potřeba použít olej s větší viskozitou, než u benzínového. Obecné tabulky jsou tedy zřejmě jen orientační a neplatí obecně pro všechny motory.
Kladu si otázku: pokud použiji na motoru CRDi olej 5W-40, platí i u něj podobná degradace použitelnosti, jako u dvou výše uvedených olejů? Do jaké teploty je v případě CRDi použitelný?
Doposud jste vedli diskusi o tom, že oleje 0W-40 a 5W-40 lépe slouží motoru pMnouři studených startech - o tom není pochyb. Co ale na druhém konci provozních teplot?
Zatím jsem nepotkal, snad kromě Totalu, motorový olej 5W-40, určený speciálně pro motory diesel. Zato u 10W-40 jich je spousta. Např. oleje Cinol mají u 5W-40 API SJ,SL/CF/EC, zatím co u 10W-40 Diesel Truck je API SJ/CF-4, CG-4, CH-4 - tedy vyšší specifikace. Takže otázka zní: jaký olej lépe prospěje motoru CRDi? Opravdu tolik záleží na tom, jedná li se o syntetiku, nebo polosyntetiku?
PKod

Příspěvek od PKod »

Vita: Ja bych si ten predpist oleju vykladal jako vstricny krok vyrobce. Misto aby predepsal jeden univerzalni a patricne drahy olej pro vsechny oblasti, uvadi vhodne oleje pro jednotlive klimaticke podminky. Dnes se tohle moc nenosi. Vyrobce vetsinou predepise jeden olej pro "vsechny" :roll: a servis (vyrobce, dodavatel) na tomto oleji pak rejzuje (nemusi m.j. drzet sortiment, ma vetsi obrat a realne i marzi).
Prakticky se ale temer nevyskytuje prostredi, kde by byl pozadovan rozsah provoznich teplot -30 +50 st. C. Proto vyrobce rozdelil predpis podle rozsahu beznych teplot a doporucil optimalni rozsah viskozity oleje. Optimalni znamena nejen z pohledu technologie ale i nakladu. Nepredpoklada se, ze by uzivatel dobrovolne vyhazoval penize za neco, co nepotrebuje - z ceho nema prinos.
A jsem zase u toho, co uz jsem nekolikrat psal. Pro klima CR (mimo hor) je 15w 40 vyhovujici, 10w 30 ci 10w 40 skoro uz "nadstandart" a 5w 30 jsou "vyozene penize". Tu 5w 30 bych ja daval u aut v horach, kde je precijenom chladneji. Vzhledem k minimalnim cenovym rozdilum 15w/10w 40 preferuji 10w 40.
Tyto pozadavky motoru se za poslednich 10 az 20let (az na specificky konstruovane motory) prakticky nemeni. Jenze vyrobce chce prodat a tak stale tlaci na zakazniky. Ve vysledku se tak meni papirove pozadavky a predpisy.
Jenze na tyhle argumenty spousta lidi neslysi. Jsou "zblbli" reklamou a medialni masirkou. Dokonce tak dokonale, ze tyto bludy dal siri jako fakt. Pak se take neni cemu divit, kdyz toho vyrobce vyuzije ve svuj prospech (zisk). :idea:

Doporuceni 0w 30 od nekterych mistnich "odborniku" je asi jako rikat, ze pri navsteve kina mate kupovat 3 listky pro jednu osobu. Vyhody to jiste ma, ale za jakou cenu...
Co z "nadstandardu" dokazete realne vyuzit?
Je prinos vetsi nez vydaje?

PS: schvalne srovnejte predpis vyrobce a mnou uvadene spodni teploty pro jednostlive viskozity v prispevku ze so říjen 18, 2008 19:56.

PS2: Porad se tu resi viskozni specifikace, pritom mnohem dulezitejsi je ta vykonova. Zajimave, ze o te se debata nevede. Zatim jsem nevidel text ve stylu "horsi jak API SL vam znici motory!", ale obdobu "horsi olej jak SAE 5w 30 vam znici motor" je "vsude". Proc? Ze by medialni masirka byla zamerena na viskozitu?
FF

Příspěvek od FF »

PKod píše:PS2: Porad se tu resi viskozni specifikace, pritom mnohem dulezitejsi je ta vykonova. Zajimave, ze o te se debata nevede. Zatim jsem nevidel text ve stylu "horsi jak API SL vam znici motory!", ale obdobu "horsi olej jak SAE 5w 30 vam znici motor" je "vsude". Proc? Ze by medialni masirka byla zamerena na viskozitu?
To je nič, keď sa vedie debata o viskozite, ale kaď sa začne viesť debata o minerálnosti, polosyntetickosti a syntetickosti a brutál je "minerál" a "obyčajný minerál" a "syntetika" a "plná syntetika"... :oops:

Výkonnostná špecifikácia totiž nie je populárna. Napríklad aj tu, autora vlákna, výkonnostná špecifikácia nezaujíma: http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... 62dbf46f12
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

To PKod: Krásně a vtipně jsi to napsal, díky!
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Ty seš ale natvrdlej.....

:( PS2: Porad se tu resi viskozni specifikace, pritom mnohem dulezitejsi je ta vykonova. Zajimave, ze o te se debata nevede. Zatim jsem nevidel text ve stylu "horsi jak API SL vam znici motory!", ale obdobu "horsi olej jak SAE 5w 30 vam znici motor" je "vsude". Proc? Ze by medialni masirka byla zamerena na viskozitu? :(

Výkonnová specifikace oleje se tady (většinou) neřeší, protože TA JE DANÁ a předepsaná výrobcem motoru, a kdo umí číst, tak se podle toho zařídí. Co je výrobcem naopak POUZE DOPORUČENO, je viskozitní třída. A protože je pouze doporučena, tak se tady o ní debatuje. A nikdo tu netvrdí, že oleje třeba 10w40 nebo 15w40 jsou špatné, jsou jen MÉNĚ VHODNÉ z hlediska zimní čerpatelnosti, startovatelnosti a (obecně)mazivosti za studena - tím pádem jde o to, že je motor při a po startu s olejem s NIŽŠÍM zimním číslem viskozity LÉPE a RYCHLEJI mazán a chráněn.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

FF - Ty asi taky nevidíš

:( Výkonnostná špecifikácia totiž nie je populárna. Napríklad aj tu, autora vlákna, výkonnostná špecifikácia nezaujíma: http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... 62dbf46f12 :(

Jirka Ti tam napsal: :evil: FF - specifikace požadovaní Fiatem je SL/CF, A3 což mnou zamýšelný olej plní !!!!!!!!!!!! :oops: Tak o co Ti jde :oops:
Brembo

Příspěvek od Brembo »

A som urobil test tekutosti olejov rovnakeho vyrobcu pri teplope 0 C(teplota oleja i prostredia). Viskozita 0w,5w a 10w. Pouzil som presne zmerany objem a rovnaku trysku. Rozdieli v preteceni objemu som meral stopkami. Rozdieli 0W a 5W boli v casoch dvojnasobne. Oleju 0W na pretecenie celeho objemu potreboval o 1/2 menej casu ako 5W, rozdiel medzi 5W a 10W bol rovnaky. Nie je to laboratorny test to uznavam,ale nejaku predstavu to uz dava.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Pitris píše:
PKod píše:
bio píše:Svého času u prodejců Castrolu byly k vidění a vyzkoušení dvě nádobky s olejem / každý o jiné viskozitě / a vevnitř s ocelovou kuličkou a při pokojové teplotě ten rozdíl v rychlosti / času / dopadu kuličky na dno je viditelný. A tedˇsi to představte v ledničce / nebo mrazničce . HOWGH!
Jeste jeden komentar...
Vsak tuto vlastnost oleju nikdo nepopira. Otazkou je, jestli ma tato rozdilna viskozita jednoznacne negativni vliv na motor a jakou merou se podily napr. na opotrebeni dilu. Samozrejme je potreba uvazovat teplotni rozsahy, pro ktere jsou oleje urcene.
Pokus nemusite delat, pokud si prectete napr. strucny uvod o viskozite motorovych oleju na techto strankach. Dozvite se mimo jine, ze stejne se v motoru chova olej 20W pri -20°C jako olej 10W pri -30°C resp. 5W pri -35°C. Jenze ono je o tom lepsi donekonecna psat bludy, ze?
ještě jednou zareaguji: tak jsem si to přečetl - http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... nky_mytus6 a obzvláště pečlivě odstavec "ZIMNÍ ČÍSLO". Nezlob se, ale ing. Černý v podstatě potvrzuje to, co jsem napsal. A jinak - pokud se olej 20w chová stejně v -20°C jako 10w při -30°C a 5w při -35°C, tak mi z toho logicky vyplývá, že když bude třeba těch -15°C, tak "dvacítka" bude (jednoduše řečeno, ať tady zas někdo nechytá za slovo) HUSTĚJŠÍ, a tím pádem pomalejší ve své cestě motorem, než při stejných -15°C "pětka". Jenže ono je o tom lepší donekonečna psát bludy, že?
PKoD-e, když ses tady zase objevil, celkem by mě zajímala Tvá reakce - nějak jsi to utnul.....
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Brembo píše:A som urobil test tekutosti olejov rovnakeho vyrobcu pri teplope 0 C(teplota oleja i prostredia). Viskozita 0w,5w a 10w. Pouzil som presne zmerany objem a rovnaku trysku. Rozdieli v preteceni objemu som meral stopkami. Rozdieli 0W a 5W boli v casoch dvojnasobne. Oleju 0W na pretecenie celeho objemu potreboval o 1/2 menej casu ako 5W, rozdiel medzi 5W a 10W bol rovnaky. Nie je to laboratorny test to uznavam,ale nejaku predstavu to uz dava.
Predstavu o cem to dava? Olej prece netece v mazacim okruhu na zaklade hydrostatickeho tlaku, ale na zaklade tlaku olejoveho cerpadla! Takze predstava sice je, ale o jinem faktoru nez je ten nejvyznamnejsi.

Pro realnejsi predstavu: pocitam nadobu vysokou (hladina) 20cm. Tlak oleje na dno (otvor) bude zhruba 0,02baru. Tento tlak se bude postupne snizovat k nule behem vytekani oleje. Zjednodusim to tim, ze budu uvazovat tlak stale stejny nezavisle na zbyvajicim objemu oleje. Tlak, ktery je schopne dodat mazaci olejove cerpadlo na vytlaku je cca 5 baru. Tedy pri velkem zjednoduseni (zanedbane vlivy jsou silne v neprospech cerpadla) vytece stejne mnozstvi oleje toutez tryskou, ale za pomoci cerpadla, 250x rychleji. Navic uvazuji cerpadlo jako zdroj tlaku a ne objemu. To by rozdil byl jeste o rad jinde (pro male objemy).

Prevedeno z5 na zde uvadenych 15s pro "zaolejovani" motoru pri oleji 15wxx by znamenalo, ze 15wxx by musela z hypoteticke nadobky vytekat vice jak 1 hodinu!. Zjevne nerealne mimo teplot kolem -40st.C.

A zaver? "Rychlost" prenosu oleje bude jiste s viskoznejsim olejem nizsi, ale stale bude velice vysoka. Naproti tomu omezujici pro "rychlost" teceni je u cerpadla saci strana. Tam cerpadlo nemuze vytvorit tlak v radu baru ale v extremu maximalne 1bar (vakuum). Proto se uvadi mez cerpatelnosti, pri ktere uz neni olej "ochoten" do cerpadla dotect v rozumnem case.


Pokud bude zajem, uz snad budu ochoten za domaci ukol i vypocitat modelovy pripad. At se to tu netoci jen kolem dohadu a zjednoduseni. Prepocitat si to muze pak kazdy. Praktickemu zjisteni experimentem tu zjevne nikdo neveri.
Odpovědět