Durex:
Spotřeba, zajímavá cena při nákupu (8 měsíců "staré" s nájezdem 10k o 95 tis. levněji), celkové provozní náklady (pojištění, pneu, běžný servis), emise/ekologie a absence rodiny.
Hodně to ovlivnilo také to, že mám CNG stanici asi 3 km od domu. Bydlet jinde (mít dál cng pumpu) asi bych se rozhodoval jinak.
Mimo jiné také to, že si nepotřebuji zvětšovat, ať je to cokoliv, autem. Tohle téma aut je každopádně debata na dýl a vyžaduje určitý odstup. U auta řeším i kvůli své práci věci nad kterými ostatní asi ani nepřemýšlí. Neuvědomoval jsem si to, ale to Citigo s sebou nese určitá dogmata a dobře na tom jdou poznat charaktery lidí. A pak taky to auto ničím neprovokuje a to mi je sympatické, tedy pokuť zrovna nenapíšete na olejářském fóru, že s tím jezdíte spíš dálnice..
Prvotní rozhodování resp. budget na auto vůbec nepočítal s tímhle prckem. Když teď napíšu, že jsem se díval po 1-2 letých ojetinách s nájezdem kolem 50 tisíc a strop byl 450k, tak mi to stejně věřit nebudete, ale to mi je vlastně jedno. Auto se mi dostalo pod ruce náhodou a já jsem si řekl, že to prostě zkusím. Nepotrpím si na luxus ani na wow efekt a přesedlal jsem z dvoulitrového čtyřkolky.
Troufnu si tvrdit, že si tohle "auto" na sebe v porovnání s jinými auty za svou životnost vydělá rozdílem ve spotřebě. Chtěl jsem to prostě zkusit. Stačí si to spočítat třeba na 3-5 let. Myslím taky, že trochu vím, jak funguje marketing, takže to "auto na dálnici" je myslím tak trochu relativní. Já se prostě chci dovézt z A do B a mít fajn náklady.
A navíc je to zábavné auto, prostě se to dobře řídí a v centru se s tím perfektně parkuje. Je to také přívětivé k pokutám za rychlost..
Nevýhody to má samozřejmě taky. V "kufru" není světlo a kryt se zvedá manuálně, věčně na to zapomínám a pak blbě vidím do zpětného. Nejde vypnout stabilizace a v zimě si s tím nezablbnete...
A ať nekecám offtopic, tak poslední věta. Asi před 4 lety jsem si půjčil vw Up! na plyn od pražské plynárenské, protože jsem měl auto v servisu a oni byli tenkrát nejblíž. Tak jsem si to zkusil a nechalo to ve mně dobrý dojem. Nebýt tohohle zážitku, tak bych tím autem také pohrdal a smál se tomu bez toho, abych si ho vůbec zkusil..
------
Brembo:
Ty 10W-50 a 5W-50 oleje, které mi tady pánové hned ochotně vypsali. Tak jsou levnější či stejně drahé, jako třeba ten Mobil1 co je dle předepsané normy. Nehledě na to, že i když se tu shodnem na oleji, který bude třeba o pár stovek dražší, tak se nic neděje. Je to zanedbatelná částka, která se mi x krát vrátí.
Nehledě na to, že když bych jezdil na výměnu do servisu, tak dám za průměrný olej to co za ty "deluxe", které jste mi tady ochotně doporučili... A pak taky mám "známého" souseda mekányka, který dělá v Praze v aut. servisu škodovky a ten mi pár let na zpět opilej vykládal, jak šidí oleje, že vypouští jen půlku atp.
Až někdy uslyšíte, že na dálnici bouchlo modré čitágo, tak jsem to byl já! Když to přežuji, slibuji, že si sem přijdu nalít vyjetý olej na hlavu a uznám, že jste měli pravdu...
Ehm a já tohle nikomu necpu. Je to věčné témá. Každý na to má svůj názor, neberu mu ho. Došlo mi, že 95% času v autě vozím vzduch. Za rok teď zaplatím za plyn cca 35 tisíc. Diesel je na dvojnásobku a benzín spíše trojnásobku. Proč utrácet? Když potřebuji velké auto, tak si můžu půjčit pár krát za rok dodávku od kámošů nebo z půjčovny. Oboje mám kousek.
Jaký konkrétní olej, který by to byl dle Vás schopný umazat byste mi doporučil prosím vy?
-------
Prošel jsem si to dle toho co jste psali a našel jsem třeba tyhle. Seřazeno dle cen:
Motul 300V 4T Factory line 10W-40, 4 l, 1 675,00 Kč
Není možné jej homologovat podle amerických a evropských certifikačních testů. Vysoce překračuje všechny aktuální normy API a CCMC (ACEA).
Millers Oils XF Longlife 5W-50, 5L, 1.399 Kč
SAE 5W-50, ACEA C3,
API SN/CF, MB 229.51, VW 505 00, Porsche A40
Mobil 1 FS x1 5W-50, 4 l, 1 195,00 Kč
Specifikace:
API SN/SM, ACEA A3/B3, ACEA A3/B4, MB 229.3, MB 229.1, Porsche A40
Yacco GALAXIE GT 5W-50, 4l, 1 100 Kč
API SN / CF (přesahuje požadavky API SG, SH, SJ, SL a SM), ACEA A3/B3 - 10, ACEA A3/B4 - 07, MB 228.3, VW 502.00/505.00
PENRITE HPR 10 10W-50, 5L, 939 Kč
API SN/CF; ACEA A3/B4 Ford M2C905-A3/910-A/153-F/153-G; HN 2100; MB 229.1; VW 500.00/502.00/505.00
Sunoco SYNTURO SPORTIVO 5W-50 5l, 929 Kč
API SH/CD; MB 226.5; VW 500.00/505.00 (tady chybí norma)
Mogul Extreme Sport 5W-50, 4L, 929 Kč
SAE 5W-50, API SL/CF
Q8 Formula F1 10W-50, 4L, 795 Kč
SAE 10W-50, ACEA A3, API SL/CD, BMW Special Oil, MB 229.1 Porsche GL, GTS, rally a sportovní vozy
Valvoline VR1™ Racing 5W-50, 4L, 4L, 659 Kč
SAE 5W-50, API SM, ACEA A3/B4, Ford M2C153E, GM 6094M, Koenigsegg
Total Quartz Racing 10W-50, 5L, 659 Kč
ACEA A3/B4, API SM/CF
---
Vypsal jsem si sem ještě ty API třídy, abych to tu měl přehledné..
SN
Zavedená v říjnu 2010 pro motory vyrobené po roce 2011 a starší. Vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje vyšších ochranu turbodmychadla a motoru provozovaném na ethanol do E85. SN zárověň hovoří o vyšší kontrole emisí a nižší spotřebě paliva.
SM
Pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot.
SL
Pro všechny současné motory i starší motory. Kategorie zavedena roku 2001.
P.S.: A ještě mi to nedá nanapsat, že svůj postoj a názory nikomu nic necpu a i u mě se vše vyvijí. S tímhle přístupem, že se lidi tomu Citigo diví se setkávám denně. A úplně to chápu, protože my chlapi jsme od mala vychováváni na auta atp. Mně to dělá radost svojí ekonomikou, jedu si kam chci kdy chci za minimální náklady. Jsem obyčejný pracující chlapík, který normálně počítá, aby ušetřil a mohl investovat jinde. Suma sumárum po čase mi došlo, že mi auto sežere dost peněz z firemního rozpočtu (s kterým mohu něco udělat a ovlivnit to), tak jsem se rozhodl to vyřešit hodně radikálně a jsem spokojený. Díky předsudkům a všemožným dogmatům ale tohle řešení není pro každého...
