Motorový olej je technologicky velmi složitý výrobek, jehož vlastnosti jsou klasifikovány řadou technických parametrů. Pro výběr optimálního motorového oleje z hlediska konečného uživatele jsou důležité především tyto dva základní specifikace: Viskozitní a výkonová.
Motorový olej je technologicky velmi složitý výrobek, jehož vlastnosti jsou klasifikovány řadou technických parametrů. Pro výběr optimálního motorového oleje z hlediska konečného uživatele jsou důležité především tyto dva základní specifikace: Viskozitní a výkonová.
Viskozita (neboli míra vnitřního tření) mazacího oleje není konstantní veličina, ale závisí na okolních podmínkách. Během činnosti motoru dochází ke změnám teploty a tlaku a je žádoucí, aby se viskozita oleje za těchto podmínek měnila co nejméně. Závislost viskozity oleje na teplotě je vyjádřena tzv. viskozitním indexem (VI). Čím vyšší je hodnota VI, tím méně se mění viskozita při změnách teploty v motoru. Viskozitní index se uvádí v katalozích výrobců automobilových maziv. Pro běžné označení viskozitních vlastností motorového oleje se používá výhradně klasifikace SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Tato norma používá pro klasifikaci olejů 6 zimních tříd označených číslem a písmenem "W"(z angl. Winter) a 5 letních tříd označených číslem. Číslo je bezrozměrné a nevyjadřuje vztah k žádné fyzikální veličině. Přesto je jistou analogií k viskozitě. Čím je tedy jeho hodnota vyšší, tím je i takto označený olej za dané teploty viskóznější.
Zimní
třídy*: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W
Letní třídy*:
20, 30, 40, 50 a 60
*) norma SAE J300
Zimní označení vymezuje tzv. "startovatelnost" motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí při zachování tekutosti oleje dostatečné pro snadné spuštění motoru, tzn. olej není příliš viskózní ("hustý"). Oleje OW umožňují bezproblémové startování motoru i při teplotách pod -50° C, oleje 5W při teplotách okolo -40° C atd. (platí pouze orientačně, tento údaj závisí do značné míry také na typu a velikosti motoru).
Letní označení garantuje dostatečnou viskozitu oleje za vysokých letních teplot. Obecně platí, že čím vyšší je číslo letní třídy, tím vyšší může být teplota okolí při zabezpečení dostatečného mazání motoru, tzn. olej není příliš nízkoviskózní, což by zapříčinilo trhání mazacího filmu. V praxi se ukázalo, že pro evropské klimatické podmínky jsou třídy 40, resp. 50 plně dostačující, oleje třídy 60 mohou zapříčinit mírné snížení výkonu motoru.
V současné době se prakticky výhradně používají tzv. vícestupňové ("multigrade") motorové oleje, které umožňují celoroční bezpečné mazání motoru za rozmanitých klimatických podmínek. Označují se kombinací zimní a letní třídy, typické jsou např.: OW-40, 5W-40 nebo 5W-50, 10W-40 a 15W-40.
Zařazování oleje do viskózní třídy SAE a ISO-VG je prováděno na základě měření viskozity u nového, nepoužitého oleje. Avšak již několik desítek hodin provozu může změnit viskozitu použitého oleje. Olej může intenzívním mícháním snížit svoji viskozitu nebo vlivem oxidace svoji viskozitu zvýšit. Změna viskozity může být i tak významná, že se olej dostane do jiné viskózní třídy SAE nebo ISO-VG. To může mít velice nepříznivý dopad na trvanlivost zařízení, které je olejem mazáno.
Bez
ohledu na to, jaký olej používáte, je ideální viskozita ta,
která zabezpečí ideální mazání, minimální opotřebení
a spotřebu síly na překonání viskozity maziva. Je určena
kombinací:
a) Teploty
b) Zatížení
c) Rychlosti
Pokud
dojde ke změně některého z těchto parametrů, mazání již není
ideální.
Výběr
vhodné viskozity oleje závisí na jeho provozní teplotě. Čím je
provozní teplota vyšší, tím vyšší musí být viskozita
použitého oleje (jinak by došlo k neúměrnému ztenčení
mazacího filmu a zhoršení mazání). Proto musí být například
jednorozsahový olej SAE 30 nahrazen olejem SAE 20 pokud dojde ke
snížení provozní teploty a naopak SAE 40 nebo SAE 50 pokud dojde
ke zvýšení provozní teploty.
Vhodná
viskozita oleje závistí na zatížení oleje. Čím je zatížení
vyšší, tím je vyžadována vyšší viskozita oleje (vyšší
viskózní třída ). Proto může být pro motor, pro který je
předepsán normálně olej SAE 30 v režimu vysokého zatížení
použit olej SAE 40 nebo SAE 50.
Se vzrůstající rychlostí vzájemného pohybu mazaných ploch se olej dostává obtížněji do mazacího prostoru a je z něj rychleji vytlačován. Čím je vzájemná rychlost pohybujících se ploch vyšší, tím musí být viskozita použitého oleje nižší. Proto například vysokootáčkové motory a převodovky vyžadují oleje s nižší viskozitou než nízkootáčkové.
Vlivy změny teploty, zatížení a rychlosti se mohou někdy kompenzovat. Zvýšení zatížení motoru může být kompenzováno zvýšením otáček motoru. Například při jízdě do kopce (vzrůst zatížení – nutná vyšší viskozita) je zařazen nižší rychlostní stupeň čímž dojde ke zvýšení otáček motoru (vzrůst rychlosti - nutná nižší viskozita). Nejvhodnější viskozita zůstává v tomto případě nezměněna a je jakýmsi kompromisem.
Některé
oleje s vysokým viskozitním indexem (vícerozsahové oleje u
kterých se změnou teploty dochází pouze k malé změně
viskozity) dokáží zabezpečit dobré mazání i při větším
rozsahu změn teploty, zatížení a rychlosti, a proto jsou
univerzálnější a mohou být využívány ve větším množství
aplikací.
Viskózní třída SAE | Viskozita ve studeném stavu | Viskozita při 100°C | HTHS 150°C | ||
max. viskozita [mPa.s] | *hraniční čerpací teplota [°C] | minimální viskozita [mm2/s] | maximální viskozita [mm2/s] | minimální viskozita [mPa.s] | |
0W | 6200 při -35°C | -40 | 3,8 | - | - |
5W | 6600 při -30°C | -35 | 3,8 | - | - |
10W | 7000 při -25°C | -30 | 4,1 | - | - |
15W | 7000 při -20°C | -25 | 5,6 | - | - |
20W | 9500 při -15°C | -20 | 5,6 | - | - |
25W | 13000 při -10°C | -15 | 9,3 | - | - |
8 | - | - | 4 | 6,1 | 1,7 |
12 | - | - | 5 | 7,1 | 2 |
16 | - | - | 6,1 | 8,2 | 2,3 |
20 | - | - | 6,9 | < 9,3xtagstartz/td> |