Powered by Smartsupp
Domů Informace ze světa maziv Mazivářské mýty, Mýtus pátý - Kvalita motorových olejů
Domů Informace ze světa maziv Mazivářské mýty, Mýtus pátý - Kvalita motorových olejů
Mazivářské mýty, Mýtus pátý - Kvalita motorových olejů

Mazivářské mýty, Mýtus pátý - Kvalita motorových olejů

Jak již titulek napovídá, pan Černý se v tomto díle podíval na kloub problematice kvality motorových olejů. Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.

Jak již titulek napovídá, pan Černý se v tomto díle podíval na kloub problematice kvality motorových olejů. Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.

(AutoEXPERT, leden/únor 2005)

Citace z internetových diskusí:

... proti minerálu nikdo nic nemá, ale je to nejméně výkonný olej ...
... u minerálních olejů se musí zkrátit výměnná lhůta oproti plné syntetice ...
... olej které značky a konkrétně který typ je absolutně nejlepší?
... chci jen ten nejlepší olej, momentálně A5, ale nemůžu ho nikde sehnat ...
 

V dnešní části si připomeneme, které údaje uvedené na obalu motorového oleje vypovídají o jeho kvalitě. Jak je vidět z internetových citací, opět tady vládne fenomén minerálního a syntetického oleje. Co je syntetické je kvalitní, co je minerální, je špatné nebo alespoň méně kvalitní. I dnes proto musím opakovat, že tento pohled na kvalitu motorových olejů je hodně zastaralý a zjednodušený. Minerální základové oleje jsou dnes již natolik kvalitní, že se používají pro výrobu i těch nejkvalitnějších motorových olejů.
Ani z viskozitní charakteristiky olejů, např. SAE 10W-40, nelze vyvodit kvalitu motorového oleje. Je ale pravda, že pro výrobu např. olejů SAE 5W-40 musí být použity kvalitnější základové oleje (avšak ne nutně syntetické) než pro výrobu např. olejů SAE 15W-40. Důvodem jsou požadavky oleje SAE 5W-40 na vyšší viskozitní index.
Jediným ukazatelem kvality motorového oleje jsou výkonové specifikace API, ACEA, příp. i firemní výkonové specifikace, např. VW, Ford či GM apod. Součástí výkonových specifikací je i údaj o tzv. HTHS viskozitě, která určuje použitelnost oleje v určitém motoru.

HTHS viskozita
HTHS viskozita se měří při 150 °C a dává informace v podstatě o síle (tloušťce) mazacího filmu při této teplotě. Normální HTHS viskozita má hodnoty vyšší než 3,5 mPa.s, některé moderní oleje, zejména typu longlife, mají HTHS viskozitu sníženou na 2,9-3,5 mPa.s. Některé oleje SAE 0W-20 mají HTHS viskozitu ještě nižší, mezi 2,6-2,9 mPa.s. Čím je hodnota HTHS viskozity vyšší, tím silnější je povrchový olejový film. Každý výrobce automobilu tím, že doporučí určitou výkonovou úroveň oleje (ACEA, VW, GM, Ford a další specifikace), současně také určuje minimální hodnotu HTHS viskozity oleje.

API specifikace
Tato specifikace je mezi motoristy poměrně známá, i když ze všech výkonových specifikací toho říká nejméně. Nejnovější specifikaci API mohou mít i např. oleje určené pro americký trh, které svou kvalitou výrazně zaostávají za evropskými oleji. Také co se týká HTHS viskozity jsou API specifikace uzpůsobeny americkému trhu a nemusí vyhovovat požadavkům evropských výrobců motorů.

ACEA specifikace
Specifikace ACEA mají tři různé stupnice: A pro benzinové motory, B pro lehké dieselové motory a E pro velkoobjemové dieselové motory. Za těmito písmeny je ještě číslice, např. ACEA A3/B3,B4, která udává, pro které motory je olej vhodný.
Uvedený příklad je typický pro nejmodernější oleje s normální HTHS viskozitou, tj nad 3,5 mPa.s. Oleje ACEA A2 či B2 jsou výkonově o stupeň níže. Neplatí ale, že oleje ACEA A1 jsou méně výkonné či ACEA A5/B5 jsou výkonnější než ACEA A2 nebo A3 (s označením B to je podobné). Specifikace ACEA A1/B1 a A5/B5 jsou určené pro moderní a velmi výkonné oleje se sníženou HTHS viskozitou mezi 2,9 až 3,5 mPa.s (např. longlife oleje pro koncern VW). Vzhledem ke snížené HTHS viskozitě je nelze použít do motorů, kde jsou doporučeny oleje ACEA A2/B2 či A3/B3,B4. ACEA A4 se nepřiděluje.
Číslice u stupnice E v podstatě odpovídá kvalitě oleje, ale odráží se zde také některé požadavky související s emisními limity.

VW specifikace
Systém specifikací VW, stejně jako API a ACEA, byl v minulosti již v AutoEXPERTu popsán a nelze jej zde v krátkosti opakovat. Jen je nutné zdůraznit, že tzv. longlife oleje VW 503.00/506.00(/506.01) mají sníženou HTHS viskozitu a lze je použít pouze do motorů, kde je tato nižší HTHS viskozita povolena.

Závěrem
Jakýkoliv text pojednávající o výkonových specifikacích motorových olejů je nutně trochu nudný, protože specifikací je mnoho a každá je založena na jiném rozdělení olejů. Jen jejich prostý výčet a stručná charakteristika by vyžadovaly větší místo než je vyhrazeno tomuto článku. Avšak i bez těchto znalostí je zřejmé, že pokud mají dva oleje stejnou specifikaci např. ACEA či VW, jedná se o kvalitou rovnocenné motorové oleje. Nezáleží na značce oleje, na jeho viskozitní třídě, či na tom, zda je olej minerální či syntetický, měřítkem je pouze a jen údaj o výkonové specifikaci. Může se tedy stát, že oleje SAE 15W-40 a SAE 5W-40 mají stejnou specifikaci ACEA A3/B3. Jedná se tedy o kvalitou a životností rovnocenné oleje, i když se někomu může zdát, že SAE 15W-40 je jen "sprostý minerál". Oba oleje prošly stejnými motorovými testy a motor po proběhnutí testů byl v obou případech stejně čistý, jinak by olejům nebyla přiznána stejná výkonová specifikace.

Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz

Soubory ke stažení

AutoEXPERT Mytus 5 (pdf, 116 kB)