Powered by Smartsupp
Domů Informace ze světa maziv Mazivářské mýty, Mýtus dvanáctý - Unikátní motorové oleje
Domů Informace ze světa maziv Mazivářské mýty, Mýtus dvanáctý - Unikátní motorové oleje
Mazivářské mýty, Mýtus dvanáctý - Unikátní motorové oleje

Mazivářské mýty, Mýtus dvanáctý - Unikátní motorové oleje

Při prohlížení obalu motorového oleje jisté značky mě zaujalo slovo "unikátní" v celkové charakteristice oleje... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.

Při prohlížení obalu motorového oleje jisté značky mě zaujalo slovo "unikátní" v celkové charakteristice oleje... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.

(AutoEXPERT, listopad 2005)

Citace z internetových diskusí:

... unikátní formule pro plně syntetické a polosyntetické oleje nejvyšší kvality
... unikátní složení zabezpečuje vysokou tepelnou a střihovou stabilitu
... unikátní syntetický olej s vynikajícími ochrannými vlastnostmi
... obsahuje unikátní syntetickou složku XHVI
... olej na bázi unikátní molekulární technologie
... díky unikátnímu syntetickému aditivu, které přilne k funkčnímu povrchu motoru jako magnet
 


Jak prodávat motorové oleje

Při prohlížení obalu motorového oleje jisté značky mě zaujalo slovo "unikátní" v celkové charakteristice oleje. Začal jsem přemýšlet, co je na tom oleji unikátního a proč je tak olej označen. Také na internetu jsem do vyhledavače zadal klíčová slova "unikátní syntetický" a nestačil jsem se divit. Výše uvedené citace jsou vybrané z charakteristik několika motorových olejů, avšak různých výrobců a značek. Vzpomínám na dobu před několika roky, kdy olej, aby se dobře prodával, nebo aby se vůbec prodal, musel být prezentován jako syntetický. Dnes už zřejmě ani to nestačí a olej musí být navíc unikátní. Je to opravdu paradoxní. V oblasti průmyslových maziv se vyplácí konzervativní přístup k mazivům a většina firem se tím řídí. Zjednodušeně lze říci, co vyhovovalo stroji dosud, bude vyhovovat i nadále. Každá novinka či změna maziva je zdrojem určitého rizika, které je ovšem spojeno se závažnými ekonomickými důsledky. Havárie či odstávka výrobního zařízení je velmi drahá záležitost. V automobilovém světě, speciálně u motorových olejů, je tomu přesně naopak. Motorový olej charakterizovaný např. jako "tradiční a léty prověřený" by neměl na trhu žádnou šanci. Motorista potřebuje pro svůj automobil neustále nějaké novinky, když už ne fakticky, tedy alespoň o tom chce být přesvědčován. Proč mu to tedy neposkytnout? Mistrem v takové reklamě jsou firmy nabízející různé přísady do motorových olejů. O nich byl v Mazivářských mýtech napsán celý jeden díl, jeden mýtus, proto je dnes nechejme už stranou. Seriózní olejářské firmy se zatím zdržují takového způsobu reklamy. Přesto někteří zkouší získat náskok před konkurencí "unikátní" prezentací svých výrobků.


Magnetismus
Pamatuji doby, kdy byly velmi populární magnetické náramky, údajně dovážené z Japonska. Kdo neměl náramek, byl odepsaný. Pak se zase určitou dobu šířila jiná fáma, že používáním zmagnetizovaného paliva v automobilech lze dosáhnout fantastické úspory paliva. Psalo se o tom docela vážně v tisku a také vážně se doporučovalo motoristům, aby si do nádrže pověsili magnet. Magnetismus je zajímavý fenomén. Není vidět, ale každý se může snadno přesvědčit, že něco takového skutečně existuje. Stačí dva magnety k sobě přiblížit.

Estery v olejích
Fenomén magnetismu dospěl i do oblasti motorových olejů. Bývá spojován s esterovým základovým olejem či podobnými látkami. Podívejme se na vlastnosti esterového oleje trochu blíže. Je to syntetický olej, který kromě obvyklých uhlíku a vodíku obsahuje také kyslík. A právě kyslík dodává esteru určité "unikátní" vlastnosti. Ester je díky kyslíku polární a má vyšší afinitu ke kovovému povrchu než uhlovodíky. Mazací film vytvořený z esteru je také pevnější než uhlovodíkový film. Proto také oleje pro velmi namáhané vysokootáčkové motory mívají vysoký obsah esteru či jsou vyrobeny pouze z esterového základového oleje. Vysokými otáčkami je nutné rozumět hodnoty kolem 15 000 ot/min či více, které jsou typické např. pro motokáry, některé soutěžní motocykly, motory vozů F1, apod. V běžných i "unikátních" motorových olejích mají esterové oleje většinou jiný význam. Ve většině motorových olejů, pokud jsou v nich obsaženy, estery pomáhají rozpouštět některá aditiva, která by se v kvalitních uhlovodíkových základových olejích jen velmi těžko rozpouštěla. Estery mohou také přispívat k tomu, aby se motor udržoval v čistotě, protože mají větší rozpouštěcí schopnost než uhlovodíky. V některých případech se také pomocí esterů dolaďuje a harmonizuje účinek aditivace. Běžný obsah esterového oleje v motorových olejích se pohybuje mezi nulou a deseti procenty. Používání vyšší koncentrace esterů v motorovém oleji by mohlo vést k problémům se slučitelností oleje a různých plastových a pryžových těsnění a hadiček. Důsledkem těchto problémů by pak mohlo být porušení těsnosti mazacího systému a únik oleje. Přítomnost esteru také není omezena na jeden konkrétní typ "unikátního" motorového oleje, ale může být běžnou součástí kteréhokoliv motorového oleje na trhu. Na závěr můžeme jako obvykle zdůraznit, že žádný motor nepotřebuje žádný unikátní olej, ale pouze motorový olej příslušné specifikace a dobré je také dodržovat předepsané maximální výměnné intervaly.

Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na téma: Americké a evropské oleje

Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz

Soubory ke stažení

AutoEXPERT Mytus 12 (pdf, 397 kB)