Chladicích kapalin existuje celá řada. Jakou kapalinu potřebuje váš vůz, se dozvíte z jejího typu.
Chladicích kapalin existuje celá řada. Jakou kapalinu potřebuje váš vůz, se dozvíte z jejího typu.
Kapaliny se označují písmenem a také barvou. Na trhu v dnešní době existuje Typ B, typ C, typ D, typ F, typ G. Někdy se také lze setkat s označením jako G11, G12, G12+, případně G12++. Typ kapaliny se dá někdy poznat podle jejího zbarvení. Starší typy označené jako G11,(G48) mají barvu do modrozelená. Kapaliny novější G12,G12+,G12++,G13 jsou zbarveny do růžova. Doporučujeme se orientovat spíše podle specifikace než podle barvy. Barva totiž negarantuje stejné vlastnosti a kvalitu. Přidávat tedy např."červenou do červené" nemusí být správně. Přesný typ chladicí kapaliny do vašeho automobilu naleznete v manuálu vašeho vozidla nebo jej vyčtete z nádobky chladicí soustavy, která se nachází v motorové části vašeho auta.
Chladící kapalinu můžete koupit na benzinové pumpě nebo v supermarketu, nicméně pozor - může se jednat o nekvalitní ředěné směsi, což znamená, že nemusí plnit svou funkci na 100 %. V naší nabídce chladících kapalin najdete pouze kvalitní produkty prověřených značek.
Chladicí kapalinu je vhodné před zimou zkontrolovat. Kontroluje se hladina a kvalita kapaliny hustoměrem nebo refraktometrem. Celková výměny by měla proběhnout u starších typů kapalin G11, G48 (zelenomodrý typ) každé 2 až 3 roky, u novějších G12+,G12++,G13 1x za 5 let. Obměna kapaliny je nutná zejména z důvodu vyčerpanosti aditiv, které chrání vnitřek motoru proti korozi. Jedná se o celkové vypuštění a nalití nové kapaliny. Doporučujeme si s výměnou nechat pomoci u zkušeného technika.
Jsou situace, kdy si chladící kapalinu musíte doplnit sami při delších nebo pro motor náročnějších cestách. Pokud kapalinu pouze doplňujete, nemusí se stará směs vypouštět. Stačí otevřít kapotu a najít nádobu na chladicí kapalinu. Jedná se většinou o průhlednou nádobu s barevnou tekutinou. Hladina kapaliny se musí pohybovat mezi dvěma naznačenými ryskami, kde je napsána minimální a maximální hodnota. Pak jen stačí víko opatrně odšroubovat, kapalinu dolít a bezpečně zavřít.
Pozor - chladicí kapaliny doplňujte výhradně v momentně, kdy je motor dostatečně vychladlý. Nádobku neotevírejte v okamžiku, kdy jste s automobilem právě zastavili. Chvilku vyčkejte, než se motor ochladí, jinak riskujete popálení.
V případě, že bude chladicí kapalina ve vašem vozidle rychle ubývat, je zapotřebí navštívit autoservis. Jedná se pravděpodobně o poškození těsnění chladící soustavy. Pokud vám během jízdy začne svítit kontrolka, tak na nejbližším místě zastavte. Jako dočasné řešení pro dojetí můžete do chladící soustavy nalít obyčejnou vodu v případě mrazivého zimního období nouzově i jakoukoli jinou chladící kapalinu, nejlépe však se stejnou specifikací jakou již v motoru máte.