Zajížděcí olej

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

MartinV

Zajížděcí olej

Příspěvek od MartinV »

Dobrý den,dočetl jsem se,že je vhodnější na prvních pár km po GO motoru použít kvalitní minerální olej. Našel jsem po nějaké době na internetu olej Millers CRO,který je prý nejlepší volbou právě k záběhu ale přjide mi dost drahý. Můžete mi poradit jestli (vzhledem k ceně) můžu použít například nějaký Mogul nebo Paramo 15W/40 M7ADS III, nebo M8AD, Mogul Felicia ? Ale kvalitní minerál na prvních tisíc km.. Motor je sice jen právě felda 1,3Mpi ale mám tam ostřejší vačku,je to převrtaný a broušená klika, a auto s bráchou trochu poladíme :lol: Potom bych chtěl dávat Q8 10W/50 nebo tak nějak mi to říkal pán co mám od něho tu vačku. Díky všem
Itall

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od Itall »

Ne že bych měl zkušenosti s tuněnými motory, ale jestliže chci dávat olej 10W/50, což asi nebude chyba, pak na záběh nebudu dávat 15W-x, i když v létě to asi nevadí. Je-li jediným důvodem to, že daný olej je minerální, pak je to asi špatný důvod. Viskozita je podstatnější. Pokud by se trvalo na tom minerálním oleji (což bych netrval), dá se najít i 10W-40.
Hombre
Příspěvky: 1881
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od Hombre »

Dej tam 10w-40 Valvoline, pak bych na zimu vyměnil ten samý, nebo 5w-40, a na léto dal Q8 10w-50, ale bacha pro všechny pak dávané oleje. V žádném případě nějaké rozjetí i mírné zatěžování motoru po startu, jak píší v manuálu. To je ten osud upravovaného motoru s ostrou vačkou, musíš ho na místě nechat zahřát na minimálně 80 st. jinak bouchá těsnění pod hlavou / srovnání diletace materiálu teplotou/ a do zahřátí může být i problém s mazáním ,/vysoký tlak oleje si najde cestu do vody/. U takto upravovaném motoru není na škodu mít na palubce budík s tlakem oleje a jeho teplotou. Tam uvidíš, jak na volnoběh pomalu se zvyšující teplotou klesá tlak oleje. Na nějaké zelené a červené pole origo teploměru na palubce nespoléhej. :?
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
MartinV

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od MartinV »

Jde mi o to,který z "našich" minerálů je nejvhodnější na zajetí a prvních pár hodin života motoru.. pokud vyloučím olej CRO. Provoz v zimě nehrozí. Cro je API SE aje na prvích 800Km max. Nic jinýho krom minerálu tam dávat na záběh nechci. Díky
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od Pitris »

Na prvních pár set kilometrů bych dal klidně ten Mogul Felicia (protože při záběhu není nutné použít "extra"olej - spíš možná naopak, aby si to "dřív sedlo, ale vůbec bych netrval na ne-minerálnosti),
a po 800 km klidně třeba Sunoco nebo Valvoline 10w40 na další 2-3 tkm a pak tu Q8 10w50.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
MartinV

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od MartinV »

Napadlo mě,když sháním čistý minerál na záběh,zkusit třeba tento :D http://www.oleje.cz/p/ekolube-ms-20-1-l-nalevany--11193 Co Vy na to :?:
1000watu

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od 1000watu »

Já bych se na nějaký zajížděcí olej vykašlal. Rovnou tam dát,na co se to bude provozovat a případně vyměnit dříve.
MartinV

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od MartinV »

To právě není tak uplně dobře,a je vhodný si o tom něco pročíst. Ten minerál a pokud možno nízkoaditivovaný má právě na záběh své přednosti..
1000watu

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od 1000watu »

Například jaké?
MartinV

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od MartinV »

Ten proces zajetí musí být co nejkratší,minerální olej lépe snáší vysoké teploty a k tomuhle účelu se hodí API někde max okolo SF,G
1000watu

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od 1000watu »

Musí být co nejkratší? Proč musí? Pojem minerální olej je stejně pojem zastaralý . Zajíždění na takový považuji za zbytečnost.
MartinV

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od MartinV »

Mám to z tohoto článku:
Pokud se podivas na cerstve vybrouseny povrch valcu, tak muzes videt patern jemnych ryh (my tomu rikame "crosshatching"). Ty ryhy pracuji pri zabehu motoru naprosto stejne, jako pilnik, ktery opracovava pistni krouzky za jejich pohybu nahoru a dolu k dosazeni jejich usazeni (= k jejich zmene tvaru a kulatosti, ktera pote kopiruje kulatost valcu). Problemem je, ze spicky tech ryh crosshatching se pri tom samy opotrebovavaji a brzo zakulati a otupi (takze po kratkem case nejsou uz dostatecne ostre k odstraneni materialu z pistnich krouzku). Pistni krouzky netesni jen jejich samotnym pritlakem - jako pruziny (ten jejich pritlak je jen nekde mezi 10 a 20 lbs, coz proti tisicum PSI tlaku ve valcich nema absolutne zadnou sanci). Pistni krouzky jsou ke stenam valcu tlaceny samotnymi tlaky ve valcich, ktere se dostanou mezi pist a pistni krouzky. Pri zabehu je cilem co nejrychleji odstranit material z pistnich krouzku z "nejvyssich" mist po jejich obvodu tak, aby i ty nejnizsi mista prisly do kontaktu s povrchem valcu. Predstav si to tak, ze rukou namalujes na papir kruh, ktery pote nuzkama vystrihnes. Samozrejme, ten kruh nebude perfektne kulaty. K dosazeni jeho naproste kulatosti by jsi musel nadale trochu ostrihat mista vyssiho prumeru tak, aby se jejich prumer rovnal mistum nejnizsiho dosazeneho prumeru. Naprosto stejne to je s pistnimi krouzky k dosazeni jejich rovnomerneho tesneni.
Pokud clovek zajizdi motor "jemne" (pri male zatezi), tak se ve valcich netvori dostatecny tlak k rychlemu uberu materialu tech nejvyssich mist obvodu pistnich krouzku. Pote, co se to crosshatching otupi uz pote nikdy nedojde k uberu materialu z tech vysokych mist pistnich krouzku tak, aby i ty nizke mista pote tesnily. Je to proste, jako by jsi chtel opracovavat ty vysoke mista tupym pilnikem. Tlaky ve valcich pote unikaji do klikove skrine pres ty netesnici nizke mista pistnich krouzku, coz samozrejme vede k snizenemu vykonu.
Pokud chcete zajet motor spravne a dobre, tak ho musite po jeho prvnim spusteni a zahrati zajet velice tvrde. 80% zabehu motoru se deje v prvni hodine jeho chodu po jeho prvnim spusteni. Pote uz je na vsechno pozde. Nikdy nepouzivejte k zabehu syntheticky olej. Pred prvnim spustenim naplnte olejovy filter a zkuste dostat olej vsude, kam jen muzete - jakymkoliv zpusobem (tocenim olejoveho cerpadla elektrickou vrtackou, pouzitim externi pumpy, etc.). Nikdy nedrzte motor po jeho prvnim spustenim ve volnobehu, kdy je tlak a prutok oleje nejnizsi. Po zahrati na provozni teplotu jedte udelat zabeh okamzite. Pokud ten zabeh nebudete delat, tak ten motor ani nespoustejte. K zabehu budete potrebovat cestu bez provozu (a policie), na ktere muzete jet rychle. Nejdrive udelejte 3 "pulls" pri 50% zatezi (otevreni klapky) v 40 do 60% RPM pasmu motoru v 3 anebo 4 rychlostnim stupni. Jednoduse, pri 40% otacek otevrete klapku na 50% a pri 60% otacek ji zavrete a nechate spadnout otacky zpet na 40%. To opakujete 3x. Pote to same, ale od 40% otacek do 80% pri 75% otevreni klapky. Opet trikrat. Pote to same, ale od 30% do 100% otacek pri plne zatezi (100% otevreni klapky), opet trikrat - ve ctvrtem rychlostnim stupni. Pote je ten motor uz 80% zabehnuty a uz nikdy nebude lepsi. Po prijezdu domu (opet, jedte pomerne agresivne, stridejte plnou zatez s nizkou) okamzite vymente olej a filter. Pote vymente olej a filter opet po nejakych 200 miles a pote po 1,000. I po tom prvnim zabehu i nadale jezdete s tim motorem agresivne, nebojte se plne zateze a vysokych otacek. Cim vyssi zatez, tim lepsi. Nejhorsi, co muzete udelat je nechat bezet ten motor dlouho ve volonobehu, v nizkych otackach a pri nizke zatezi (= treba s tim jet pri 3,000 RPM 500 miles po dalnici). Rozdil ve vykonu mezi tako "tvrde" zajetym motorem a zajizdenim vetsinou doporucenym tovarnou (anebo na zaklade nejakych mytu o jemnem 10,000 km zabehu) je vetsinou mezi 2 a 10%. "Jemny" a dlouhy zabeh je doporucovany tovarnou jen v jejich vlastnim zajmu, ktera po vas chce, aby jste co nejdele namahali motor co nejmene. Cim dele budete namahat motor co nejmene, tim vetsi sance, ze ten motor prezije zaruku - stejne, jako by tovarna po vas chtela, aby jste s tim autem jezdili jen jednou tydne.
Zabeh je proste o case. Mate na to hodinu po prvnim spusteni motoru. Pokud tu prvni hodinu stravite obdivovanim, jak ten motor pekne bezi ve volnobehu, tak vas to bude stat az 10% vykonu + spaliny v klikove skrini, rychlejsi rozklad oleje, etc.
1000watu

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od 1000watu »

Myslím si ,že to moc prožíváš. To psal někdo kdo snad s motorem spí. U 1,3 OHV nehrozí téměř nic. Je to motor co nepotřebuje v podstatě nic. Tak či tak se nic nestane,takže to udělej podle nejlepšího vědomí a svědomí.
MartinV

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od MartinV »

MartinV píše:Napadlo mě,když sháním čistý minerál na záběh,zkusit třeba tento :D http://www.oleje.cz/p/ekolube-ms-20-1-l-nalevany--11193 Co Vy na to :?:
Vrátím se tedy k otázce :roll:
1000watu

Re: Zajížděcí olej

Příspěvek od 1000watu »

Dej ho tam. Ale svůj názor jsem už řekl před tím.
Odpovědět