XW-30 vs. XW-40 v lete

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27488
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

e-panolin.cz píše:Nezapomeňte, že s olejem SAE 30 ještě nedávno běhala převážná většina motorů.....
Nevím, jak dalece je nedávno, ale kdysi když otevřeli DéJedničku z Prahy do Mirošovic, tak spousta aut / motorů tu cestu po dálnici "nepřežila" - olej "nestačil".....
Já osobně nejsem zastáncem olejů se sníženou HTHS viskozitou, když už "třicítku", tak A3/B3, ale "na Talianskú dialnicu v letných horúčavách bych z důvodu jistoty a rezervy mazání použil raději "čtyřicítku".....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Techno

Příspěvek od Techno »

Pitris píše: Já osobně nejsem zastáncem olejů se sníženou HTHS viskozitou, když už "třicítku", tak A3/B3, ale "na Talianskú dialnicu v letných horúčavách bych z důvodu jistoty a rezervy mazání použil raději "čtyřicítku".....
Celá táto debata je práveže o olejoch s normálnou HTHS viskozitou, teda nad 3,5mPas a podstata otázky je práve v tom kde, alebo v čom je ukrytá ona "jistota a rezerva mazání" ak je použitá "tridsiatka" s rovnakou HTHS-kou ako má "štyridsiatka"
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27488
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

"Čtyřicítka" je více teplotně zatížitelná, než "třicítka", a asi i v rámci stejné HTHS http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko
Nevím, jestli to platí stále, ale platilo, že oleje xw/30 byly pro použití při venkovních teplotách do +35, oleje xw/40 a 50 "horní" omezení venkovní teploty už neměly.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Příspěvek od Shi »

Je otázka nakolik skutečně ovlivňuje teplota vzduchu teplotu oleje za provozu. Voda je stabilizována termostatem na cca 80 až 90 stupňů. Pokud většinu tepla z motoru odvádí kapalinový chladicí okruh, tak dokud to chladicí okruh zvládá uchladit a neroste teplota vody, tak olej bude taky celkem v pohodě.

Jelikož oleje xw-40 stejně po pár tisíci km degradují na xw-30, tak vyšší ochranu u běžných olejů xw-40 považuji za přežitek z minulosti, podobně jako bajky o minerálu, polosyntetice a plné syntetice. Dřív na tom asi něco bylo, ale v době kdy i v řecku může být v létě použit olej 0w-20 je stav vědy a techniky už prostě trochu jinde.

Proto taky i do aut, kde výrobce předepisoval 5w-40 nebo 10w-40 mnohdy autorizované servisy (na pokyn shora) bez obav lijí 5w-30 (ACEA A3/B4).
Mick

Příspěvek od Mick »

Dovolím si zde jednu malou poznámku(opět ověřenou na závodních motorech jejichž základem je seriový motor).
Čerpadlo oleje je schopno podle jeho druhu konstrukce,rozměrů a způsobu pohonu(tzn.jeho otáček ku otáčkám klikového hřídele) nasát a vytlačit určité objemové množství oleje. Tlak oleje nevzniká přímo v čerpadle,ale vzniká až v ložiskách,respektive v místech kde je oleji tvořen hydraulický odpor.Každý motor má předepsaný minimální tlak oleje při určitých otáčkách motoru při použit určité viskozity. Je pouze jen a jen na konstruktérovi motoru jak moc výkon čerpadla předimenzuje-čímž pádem kolik oleje půjde obtokovým ventilem zpět na sací stranu nebo do vany už při nízkých otáčkách. Nejlépe se o tom lze přesvědčit,pokud máte v autě ukazatel tlaku oleje. Jsou motory které mají tlak 6 Bar od 1000otáček až do 7000ot. U jiných je znát nárůst tlaku po zvýšení otáček. Vysokootáčkové motory pracují s menším povozním tlakem oleje ale s několikanásobným průtokem oleje v ložiskách z důvodů jejich chlazení. Konstrukce čerpadla,výkon čerpadla,nastavení regulačního ventilu,provozní vůle v ložiskách,viskozita oleje-musí mít vždy nějaký řád. 8)
Techno

Příspěvek od Techno »

Shi píše: Proto taky i do aut, kde výrobce předepisoval 5w-40 nebo 10w-40 mnohdy autorizované servisy (na pokyn shora) bez obav lijí 5w-30 (ACEA A3/B4).
Čosi také ma inšpirovalo k položeniu otázky v úvode vlákna. Pri občasnom hľadaní v mazacích plánoch som si všimol, že pre rovnaký typ motora mazacie plány stále častejšie "vyhadzujú" oleje prevažne vo viskozite 5W-30. Donedávna prevažovala "štyridsiatka". Pritom ale netuším, či sú za tým technické, alebo marketingové dôvody. Nevylučujem žiaden z nich. Jednoznačná a nespochybniteľná odpoveď sa asi nenájde, a preto sa zariadim v súlade s princípom "predbežnej opatrnosti" (pozdravujem modelářa :wink: ) a aj nadalej v lete použijem konzervatívnu klasiku 5,10W-40 a tú "tridsiatku" skúsim v zime.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Jak jsem četl příspěvek od Micka, tak mě napadlo, co by se stalo, pokud by olej byl více natlakovaný než by měl. Na jednu stranu by to kladlo jistý odpor chodu motoru, ale laicky se mi zdá, že by se vytvořila ještě "pevnější" mazací vrstva třeba na klice. Zvýšil by se tak průtok a zlepšilo by se chlazení. Kdybych si třeba na autě po GO sám zvýšil tlak v mazací soustavě, co by to mohlo mít za následek? Zajímalo by mě něco jiného než že by vybuchl olejový filtr :-D
Mick

Příspěvek od Mick »

Ano,správně jsme u toho.Dnešní konstruktéři motorů záměrně olejová čerpadla nepředimenzují,protože zbytečně zvyšují podíl odebíraného výkonu potřebného pro chod motoru.Tím se také o malý podíl sníží spotřeba na jednu otáčku KH. Je to škoda,někde jsem měl rozpis úbytku výkonu motoru(kolik výkonu bere pohon rozvodu,mazání,u starých motorů rozdělovač). Jsou to tisíciny,ale v přepočtu na CO2 v emisích se projeví. Znáte to sami=na volnoběh pusťte klimatizaci a veškerá el.zařízení a vyhřívání skla :lol:
Jinak pokud já dělám GO motorů,kontroluji stav ol.čerpadla vždycky. Pokud je to technicky možné tak ventil na reg.tlaku kontroluji na těsnost,pružinku dávám novou,když není k dispozici tak lehce podkládám=zvyšuji tlak. Mám ale možnost kontroly tlakoměrem :lol: 8)
modelář

Příspěvek od modelář »

Techno píše:... preto sa zariadim v súlade s princípom "predbežnej opatrnosti" (pozdravujem modelářa :wink: ) a aj nadalej v lete použijem konzervatívnu klasiku 5,10W-40 a tú "tridsiatku" skúsim v zime.
:wink: Rovněž zdravím! :)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27488
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Shi píše:.....může být v létě použit olej 0w-20......
Ale s použitím těchto olejů musel konstruktér motoru "počítat" - do každého motoru bych ho nenalil.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
bjukemen
Příspěvky: 4877
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

Pitris píše:
Shi píše:.....může být v létě použit olej 0w-20......
Ale s použitím těchto olejů musel konstruktér motoru "počítat" - do každého motoru bych ho nenalil.
..tak isto ako aj x-30 už som videl hryznute motori po takomto oleji..

..a ano je tam termostat a pod. ale napr ja na peugeote mam budík teploty oleja a ked motoru nakladam tak teplota vyszupi bežne na 120°C a tam už olej ma ine vlastnosti ako pri nejakých 100°C
martin 320d

Re: XW-30 vs. XW-40 v lete

Příspěvek od martin 320d »

Jsem z toho celkem jelen.. Tuto diskuzi jsem si našel protože mi diagnostika ukazuje provozní teplotu motoru 115°C, mám BMW 320d, používám olej 5w30 A3/B4 Castol edge fst. No otázka zní, pokud dám 5w40, jestli tím motoru nějak prospěju či nikoliv, protože BMW doporučuje 5w40. Díky.
martin 320d

Re: XW-30 vs. XW-40 v lete

Příspěvek od martin 320d »

Provozní teplotu oleje, samozřejmě..
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: XW-30 vs. XW-40 v lete

Příspěvek od Pedro »

Zajímavé,dáváš mu čouda,?Nafty maj jinou rychlost ohřevu,nejen oleje. Má ten motor výměník? Blbá otázka,ale fakt nevim. Se 40kou mu jen pomůžeš,pokud funguje čidlo a spol., ok.
A nevím,nechce se mi hledat,ale A3B4 by neměl mít sníženou visko.
martin 320d

Re: XW-30 vs. XW-40 v lete

Příspěvek od martin 320d »

Moc čouda mu nedávám, ale jezdím dost po městě.
Odpovědět