Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Colommbo »

Itall: Vycházeje z vlastní zkušenosti s Omčou, v mém případě ne výměna samotných silentbloků, ale ramen celých, to jako laik chápu tak, že takové trojúhelníkové rameno má silentbloky dva, přední a zadní, a jsou-li vymačkané, změklé či jinak opotřebované, způsobuje to m.j. vůle v uložení přední nápravy, projevující se i jistou vláčností (abych ctil fórum, nazval bych to "olejovitostí") řízení. Osobní zkušenost mám takovou, že po výměně ramen celé řízení (klasické mechanickohydraulické servo) skutečně ztuhlo a zpřesnilo. Vůle ve volantu nebyla naprosto žádná předtím ani potom, ale tu změnu jsem prostě rozhodně pocítil... :idea:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Pitris »

Nebudu tady opakovat možné příčiny horší jízdy, kluci předemnou Ti poradili už hodně toho, čím by to mohlo být - já se zmíním jen o tom oleji. Samotný přechod z 10w40 na 5w40 za to fakt nemůže.
A o oleji do HTP tu bylo toho už napsáno spousta - je potřeba (a u těchto motorů víc než u jiných) přizpůsobit SAE jízdním podmínkám: 10w40 při běžné jízdě s málem startů. Když jsou mrazivé starty, je téměř nutná 5w40 a pokud by se s autem jezdily dlouhé (nedejbože dálniční) jízdy, letní číslo by mělo být 50 ! A na event. "třicítku" zapomeň. A ohlídat si normu VW500.00, 501.01 nebo nejlíp 502.00 A neméně důležitá je i výměna: zde je předepsaných 15tkm MOC :!: Jinak olej Magnatec C3 se použít dá :( ale je to úplně zbytečné; je spousta olejů s ACEA A3, které jsou lepší, vhodnější, levnější....8)
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Itall

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Itall »

Nejsem na to odborník, Colommbo, ale výměna silentbloků a výměna ramene je dost rozdíl, není-liž pravda? Jsou tam nějaké čepy, ovládané právě řízením, které se se silentbloky nemění, ale s ramenem ano, ba? A ty nové čepy bez vůle, si myslím, jdou ztuha a staré čepy s vůlí jdou zlehka, ne?
Hombre
Příspěvky: 1881
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Hombre »

Ještě dodám, že při takových velkých odstávkách vozidla, je pro motor a jeho olej vhodné jednou za čtrnást dnů nastartovat a zahřát na pracovní teplotu. Jinak ta degradace oleje i při stání může být větší, než když auto jezdí.
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Itall

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Itall »

Hombre píše:Ještě dodám, že při takových velkých odstávkách vozidla, je pro motor a jeho olej vhodné jednou za čtrnást dnů nastartovat a zahřát na pracovní teplotu. Jinak ta degradace oleje i při stání může být větší, než když auto jezdí.
Hej, ombre! A proč jako? :idea:
Hombre
Příspěvky: 1881
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Hombre »

Ital: není to vždy pravda, rejdové čepy mohou být vychozené, pak to dělá problém v kmitání ve volantu a to hlavně při brzdění /většinou dáváno za vinu zvlněným kotoučům/, ale taky se časem dostává do těchto nábojů vlhkost a sní koroze. To pak začíná to tuhnutí, různé skřípání v rejdu a když nenastane včastná výměna tak se i střihne spodní rejdový čep, dle metody tisíckrát nic udolalo vola. To jsou pak ty káry odstavené na krajnici s vyvráceným kolem do podběhu. :cry:

Protože gufera stárnou a stáním se jejich vláčnost zhoršuje i proto, že olej obsahuje i složku, která tyto gumová těsnění částečně regeneruje, obvzláště gufera ventilů. Příkladem je to, že 10 let staré auto ani neukápne po poslední jízdě, nechá se odstavený rok a po projetí se najednou ukáži pod motorem malé kapičky, nebo najednou začne mizet olej přes ventily. To samé u oleje, i olej v uzavřené bandasce stárne a má svou skladovací životnost.
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Colommbo »

Itall píše:Nejsem na to odborník, Colommbo, ale výměna silentbloků a výměna ramene je dost rozdíl, není-liž pravda? Jsou tam nějaké čepy, ovládané právě řízením, které se se silentbloky nemění, ale s ramenem ano, ba? A ty nové čepy bez vůle, si myslím, jdou ztuha a staré čepy s vůlí jdou zlehka, ne?
Spodní rameno (jedno na každé straně) má dva silentbloky a jeden kulový čep, který ale není ovládaný řízením. Tyto čepy byly na obou stranách naprosto v pořádku (kontrola na autě i po demontáži), ale je-li třeba vyměnit silentbloky, musí tak jako tak ramena dolů a samotná výměna silentbloků v ramenech je docela opruz. Proto jsem, abych svýmu mekánikovi ušetřil čas a práci, rozhodl, že se vymění ramena celá, je to sice (o dost) dražší, ale rychlejší a pohodlnější... :) Protože čepy ramen byly i před výměnou v richtiku a na čepy řízení se nesahalo, vidím zlepšení řízení právě jen a jen v nových silentblocích (obou) ramen... :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Itall

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Itall »

Jedna z funkcí kulového čepu je umožnit otáčení kola v rejdu, ne? A za to kolo taháš řízením, takže myslím, že by se tuhost čepu mohla projevit, i když s posilovačem, nevím... Silentbloky zajišťují pružné uchycení ramene na čepech kývání při propružení, tak mi připadá, že to s řízením nemá moc co dělat, kromě vůlí a geometrie.
Bob8

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Bob8 »

Koukám že se to tady docela rozjelo :-)
No možná to opravdu bylo jen sedadlem - dal jsem si ho dál a dneska se projel na čerpací stanici a zdálo se mi že to jede normálně. Je možné že jsem měl kvůli sedadlu jiný úhel sešlapování pedálů a proto se mi to zdálo tak slabé....nebo tam opravdu něco drhlo (např. ruční brzda) a mezitím se to odlepilo...

Co se týče výměny oleje, díval jsem se tady na to skodovkarovo video a asi by se to dalo zvládnout, ale úplně jednoduše to nevypadá... Hlavně před domem v husté městské zástavbě člověk nemá kolem auta tolik prostoru. Je třeba auto zvedat (nemám takový pěkný hever ale jen nějaký malý z povinné výbavy) ? Musel bych dokoupit ještě klíč na odšroubování odtoku ve spodku (na videu není jaká je to velikost)..Do čeho starý olej vyčerpáte a co pak s ním? Jak poznám že už je ho tam dost? :)
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Jezevcik »

Bob8 píše:Do čeho starý olej vyčerpáte a co pak s ním? Jak poznám že už je ho tam dost? :)
Se starým olejem by si měl poradit sběrný dvůr. Některé autodílny na to i topí, ale pokud nikoho takového neznáš, tak bych s těmi třemi litry upaloval raději do dvora.
Přesný objem oleje Ti asi nejlépe poradí Škodovkář. Každopádně je dobré nedat to tam úplně najednou. Stačí, když si necháš pár deci rezervu, na deset vteřin to natočíš, něco si vezme filtr a Ty mezitím počkáš třeba dvacet minut až to steče a zbytek po kouskách doliješ.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Itall

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Itall »

Nemá sedmnáctku (nebo kolik) klíč a starý lavór či plechovku. Je to marný, je to marný. :D
Závažnější je ten zvedák. Se mi vůbec nelíbí. Kdyby můj tatínek neudělal v garáži pěknou montážní jámu, taky bych byl v pytli :oops: .
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Colommbo »

Bob8 píše:No možná to opravdu bylo jen sedadlem ... že jsem měl kvůli sedadlu jiný úhel sešlapování pedálů a proto se mi to zdálo tak slabé ... Do čeho starý olej vyčerpáte a co pak s ním? Jak poznám že už je ho tam dost? :)
Jiný posaz, než jakému je řidič přivyklý, a s tím spojené jiné šlapání na pedály dokážou subjektivní vnímání chování motoru (auta) opravdu ovlivnit (někdy stačí obout i jiné boty s jinou podrážkou...) Kam s olejem řešil už kdysi Ivan Mládek... :) A jak poznáš, že už je ho TAM dost - KDE? - vypuštěného v nádobě nebo nového v motoru...? V prvním případě už prostě olej přestane vytékat, resp. odkapávat a pro druhý případ máš přece měrku (auto ale musí stát na rovině.)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Colommbo »

Souhlasím, Italle, heveru dodávanému k autu taky radši nevěřím, proto jsem si pro tyhle domácí příležitosti pořídil hydraulický pojízdný hevírek a ještě dvě štelovací trojnožky - auto (na člověka) spadne většinou jen jednou... :(
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od skodovkar »

Auto není třeba zvedat, ale mnohé se tím zjednoduší. Už pouze najíždím na práh garáže, takže pod čumákem auta už je svah a mužu se lépe vsoukat pod auto. Hever z výbavy nemohu s klidným svědomím doporučit, ale je to vaše volba. Jde pouze o povolení šroubu, takže stačí natáhnout ruku.
Pokud auto stojí na zemi, tak doporučuji malý nástroj jako ta má ráčna na videu.
Nicméně si myslím, že by ten šroub s jistou dávkou akrobacie šel povolit i shora od motoru. Vnitřní závit by mohl být imbus 8.
Starý olej lze odevzdat ve sběrných dvorech, někdy v servisech (některé s ním topí).
Dost ho tam bude, když tam dáte +- 2,8l (podle vlastních zkušeností). Při stání auta na rovině a steklém oleji do vany (a nacuclém filtru) se olej musí pohybovat na rysce v určitém rozmezí dle manuálu vozidla. Manuál nemám po ruce, doporučuji nepřelívat! Ale dát max. povolené množství.
Vsadil bych gumy na to, že teď v servisu nalili a naúčtovali 3,5l oleje, čímž jej přelili. A cena oleje je naprosto nehorázná.
Třeba ten můj MOTUL X-CESS 8100 5W-40 (patří ke špičce) a na e-shopu stál 240kč/litr.
Návštěvník

Re: Výměna oleje z 10W40 na 5W40 & silentbloky

Příspěvek od Návštěvník »

Itall píše:... A ty nové čepy bez vůle, si myslím, jdou ztuha a staré čepy s vůlí jdou zlehka, ne?
První dojem pohmatu na vymontovaném čepu klame, resp. vede k nesprávným závěrům: on ten svislý čep (spodní otočné ukotvení těhlice kola - to je to správné pojmenování) totiž často pod zatížením vázne, zatímco po demontáži je naopak volný. Nový čep, bez vůle, jde sice pohmatem ztuha, přesto po namontování obvykle zcela hladce. Pozor, neplatí pro rejdové čepy!
Odpovědět