vyber oleje na doliti do noveho auta

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
map

vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od map »

prosim dotaz (asi hloupy), nova skoda fabia doporuceny motorovy olej norma vyrobce 504.000 (promenny interval), kdyz nevim, jaky olej je naplnen z vyroby (na skoda fore se vedou debaty typu shell versus castrol) asi mozno pouzit na doliti cokoliv (vyrobce oleje) splnujici uvedenou vykonovou normu. diky
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od Jezevcik »

Kolik autu zbývá do výměny? Nebo jinak: po kolika km hodláš měnit? Využiješ LL interval?
V servisu by mohli znát aspoň viskozitu, když už ne přímo značku, a to bych pak na dolití vzal klidně cokoli v dané normě a viskozitě a po výměně si to ohlídal. Hlavně bych přešel na normální intervaly výměny. Servis by s tím neměl mít problém. Výrobce to za jím daných podmínek jistě oficiálně povoluje.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od Pitris »

Jak píše Jezevčík - nebude už třeba čas to vyměnit komplet ? Jinak VW píše přímo v servisce o míchání olejů pro případ dolití: v případě nutnosti je možné "bez ztráty kytičky" dolít maximálně půl litru jiného oleje - tzn. i do oleje 504 dolít 502.00.... Kromě toho i při běžné výměně oleje může v motoru toho půl litru i normálně zůstat.... Jinak bych určitě přešel na pevný interval DO 15-ti tkm/1rok a olej VW502.00 a délku výměnného intervalu a SAE upravil takto:
V případě krátkých jízd, hodně startů (event. "ostřejších" jízd) je pro motor vhodné měnit do 10-ti tkm. Při běžném ježdění, když jezdíš i delší trasy se dá měnit do těch 15-ti tkm; a SAE vybrat takto:
studené starty a hodně krátké jízdy - 0w30, 0w40, 5w30 A3, 5w40
hodně startů a ostřejší nebo delší jízdy - 0w40, 5w40
málo startů a kratší jízdy - 5w30 A3, 5w40
minimum startů a dlouhé klidné jízdy bez zátěže - 5w40, 10w40 - měnit do 15-ti tkm....
V našem klimatickém pásmu je dost dobrý "kompromis" pro běžné podmínky 5w40 a měnit po 10-ti tkm; a vždy je pro motor lepší dát běžný olej a měnit častěji než použít superhyperolej a nechat ho tam 20tkm.... Já bych Ti doporučil zvolit olej podle těch výše psaných jízd - a ze značek třeba Elf, Gulf, Liqui Moly, Millers, Mobil1, Mogul, Motorex, Motul, Panolin, Petro-Canada, Q8, Repsol, Shell, Sunoco, Texaco, Valvoline, Yacco.... A když dodržíš i ty výměnné lhůty, můžeš klidně použít i olej ACEA C3 (ale když vybereš C3-10 nebo C3-12 bude to lepší než "jen" C3, C3-07 nebo C3-08)
Jinak VŽDY jsou při smíchání olejů podstatnější než značka oleje výkonnostní normy API, ACEA a VW :!:
A u nového auta tak bych tam první olej (z fabriky) nechal tak max. 5tkm a pak vyměnil i s filtrem.... :wink:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
map

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od map »

Pitris - tedy diky, to je perfektni odpoved, mam najeto zhruba 6tis km a k doliti cca 1/4 litru, chtel bych vydrzet do 15tis a pak nechat vymenit s planem menit dal po 15tis a pouzivat 502.00 - ale trochu jsem nahlodam s tou vymenou prvni naplne okolo 5tis.
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5787
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od jerome »

map píše:prosim dotaz (asi hloupy), nova skoda fabia doporuceny motorovy olej norma vyrobce 504.000 (promenny interval), kdyz nevim, jaky olej je naplnen z vyroby (na skoda fore se vedou debaty typu shell versus castrol) asi mozno pouzit na doliti cokoliv (vyrobce oleje) splnujici uvedenou vykonovou normu. diky
Ano ked pouzijes akykolvek olej s 504.00 (shell,castrol,gulf,mobil,valvoline atd.) a dolejes nic sa nestane :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9926
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od Colommbo »

Pitris píše:...u nového auta tak bych tam první olej (z fabriky) nechal tak max. 5tkm a pak vyměnil i s filtrem.... :wink:
map píše:...trochu jsem nahlodam s tou vymenou prvni naplne okolo 5tis.
Ano, jsem ze staré školy, ale u nového vozu bych první výměnu oleje nechal takhle udělat zcela určitě.
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od Pitris »

Colommbo píše:....jsem ze staré školy....
Ano, já už taky☺a ať se dnes vykládá cokoliv o moderní výrobě, výdrži oleje a o jiných tolerancích :P
tak nový motor se potřebuje zajet. A tím zajetím - což je vlasně vyhlazení a slícování jednotlivých po sobě se pohybujících součástek motoru při němž vznikají kovové piliny. A olej je abnormálně zatížený; a na záběh motoru by se ani neměl dát moc dobrý olej (PAO, ester, nano) právě proto aby se motor zajel.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od Jezevcik »

Počítej, že si v tom servisu budou klepat na čelo a uslyšíš, že je to v dnešní době překonané, ale nedej se odradit - je to Tvůj majetek.

P.S.: citace ohledně záběhu
modelář píše:
....tak s tímhle doporučením bych byl dnes velmi opatrný: někteří výrobci (např. Ford) používají tzv. "záběhové oleje", což není nic jiného, než zřejmě ten úplně nejobyčejnější olej, který tomu motoru ještě neublíží, ale zajistí to, že záběh proběhne v nějaké rozumné době, přesněji řečeno za nějakou rozumnou ujetou vzdálenost. Náhrada takového oleje už ve 2 tis. km za výrobcem předepsaný a hlavně "lepší" (ty uvozovky jsou tam schválně) olej může způsobit to, čemu se obvykle říká "podtrhnout záběh", tj. že průběh záběhu se přinejmenším výrazně zpomalí, ne-li zastaví, což určitě není dobře. Málokterý uživatel totiž vůbec ví, čím lze charakterizovat ukončení záběhu, a už vůbec není schopen poznat, zda-li už je po záběhu nebo ještě ne.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9926
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od Colommbo »

Aby to bylo úplné, zkus ještě, Tome, tady někde vyštrachat informace o tom, "... čím lze charakterizovat ukončení záběhu, a ... zda-li už je po záběhu nebo ještě ne.", prosím. :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od Jezevcik »

Jelikož klasický a dlouhý záběh oficiálně neexistuje, tak se budeme muset spolehnout na zdravý rozum a vkus každého soudruha. Osobně bych spodní a bezpečnou hranici viděl tak na 20.000 km. Pomocným ukazatelem by mohlo být i výrazné snížení spotřeby oleje až do bodu neměřitelnosti - pokud se tyto motory tak po zajetí chovají.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9926
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od Colommbo »

Nee, 20tis.km nee, to je moc, zase člověk nemůže být takový puntičkář... Tak nějak kolem pěti, možná sedmi tisíc (max) bych to viděl... :? Ale záleží vždy na konkrétních podmínkách provozu, dovedu si představit, že přehnaně opatrný a zvráceně spořivý řidič nezajede svůj motor prakticky nikdy... :P
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
bouchy

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od bouchy »

...no a v jednom článku (snad psaným cizincem) o Amerikách je psáno, že po 80 km je po záběhu a co se nezajede tehdy, už ani dalších x tisíc km nespraví. Dá se o tom pochybovat, pro správné zajetí by člověk nesměl mít motor, kterej se startuje při přejímce, pak na rampě, pak na vagonu, pak v showroomu, když to jde přes myčku k prodeji... já myslím, že pravda bude někde okolo (pár) tisíc km. A teď ještě, jak s tím jezdit (článek na skoda.panda.cz)...
Dotazovatel asi ať olej vymění (budou mít v autorizáku kecy), nebo nechá doplnit tamtéž. Auto v záruce = veškeré závady řeší autorizovaný servis, i kdyby šlo o vrzání plastů.
Sám budu zajíždění řešit, ale bohužel nemohu poprvé nastartovat, vyjet do širých dálav a vrátit se po minimálně 100km cestě...není STK, bude se to startovat, aby se zkonstatovalo, že to funguje. Hlavně ME na nezajetým motoru bude legrace :lol:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od Pitris »

bouchy píše:.... Auto v záruce = veškeré závady řeší autorizovaný servis....
Jo ale po záruce si to každý platí už sám a proto je dobré (a z dlouhodobějšího hlediska i levnější - pokud si chci auto nechat) to hned od začátku nekur*it víc než je nutné a než co udělají jiní....
A já bych viděl správně provedený a dokončený záběh podle typu motoru a jízd tak na 5 - 10tkm s tím, že byl olej měněn do 5-ti a pak v 10-ti tkm a na tu první výměnu byl použit obyčejný olej....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Itall

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od Itall »

1) Taky by neškodilo povědět, jaký je to motor.
2) Záběh tak do 10000 km.
3) Jak se přišlo na to, že na dolití je 1/4 litru?
4) Neměřitelnou spotřebu oleje těžko hledat u moderních motorů VW.
5) Jestli se uvažuje o výměně po 15000 km, motor by to měl dokázat bez dolévání oleje (stav nad dolní ryskou měrky). Jináč jim ho hodit na hlavu.
6) Výměna po 5000 km jeví se jako zbytečná.
7) Pokud by se chtěl dodržet interval výměny 30000 km (což není ideální, ale záleží na typu motoru a způsobu používání, zda se toho obávat), pak to bez dolití oleje spíše nepůjde (máme VW). Je možné zakoupit olej VW 504.00, bude 5W-30, a po přiblížení hladiny k dolní rysce tam ten litřík nahnat. Zkoumat co tam je nebo není za olej je spíše bezpředmětné, stejně se to asi nezjistí. Nebo počkat na signalizaci chytrou kontrolkou - oranžové světýlko - hladina na spodní rysce, a na nejbližší pumpě zakoupit cokoliv VW 504.00 (tuším, že mají všude) a opět ho tam celý nalít. Tím se i občerství olejová náplň.
8) Mě přijde jako rozumný kompromis vyměnit olej po 15000 km a případně přejít na výměnný interval 15000 km, třeba i s viskóznějším olejem 5W-40 a tím snad mít i pokoj od častého sledování hladiny oleje a dolévání.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9926
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: vyber oleje na doliti do noveho auta

Příspěvek od Colommbo »

Pitris píše:...že byl olej měněn do 5-ti a pak v 10-ti tkm a na tu první výměnu byl použit obyčejný olej....
Dalekáť cesta tvá, marné volání, příteli... :? Předpokládejme, že v motoru je v době prodeje vozu olej mající za úkol vydržet cca 30tis.km, tedy až zas tak obyčejný asi nebude, v pěti tisících půjde ven a na dalších pět tisíc nějaký "obyčejný" a pak zas něco onačejšího...? Asi ti rozumím, jak to myslíš, ale v praxi to tak nepůjde...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Odpovědět