Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

krizo
Příspěvky: 9
Registrován: stř srp 28, 2013 22:17

Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od krizo »

Vlastním vozidlo ford s motorom 1,6 tdci a vo viacerých príspevkoch som zachytil, že ľahkobežné oleje znižujú životnosť motora a že je lepšie, aj napriek predpisu výrobcu, používať oleje a3/b3,b4. Prosím o názor odborníkov, či to skutočne je tak, hlavne podložený praxou. Ja ľahkobežné oleje požívam už 10 rokov /224 tis. km/ a nezaznamenal som žiadne problémy / spotreba oleja asi 0,5 l na 10.000 km /. Za odpovede ďakujem.
e1H

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od e1H »

1. Tribológov, alebo konštruktérov motorov (tj. profesionálov z tejto brandže) tu nenájdeš.
2. Môj laický názor je, že na ľahkobežné oleje sa dá jazdiť aj dlhodobo, ale musí to byť s motorom na to prispôsobeným, v ideálnych prevádzkových podmienkach, s dobrou údržbou vozidla od prvého dňa, a najlepšie aj so skrátením intervalu výmeny oproti tomu čo predpisuje výrobca. Ak niečo z týchto veci nie je dodržané, životnosť motora rapidne klesá.
davidTJ

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od davidTJ »

podla mojho laickeho nazoru A1/B1 by som nepoužíval....A5/B5 sa dá.

Dal raz mechanik do mojej Mazdy 6 olej A1/B1 Ford formula a zožralo to 4 litre oleja za 10 000km. Teraz jazdím na A5/B5 a nezerie nič....

ďalšiu výmenu ale dám asi klasickú A3 5W40 a von po 8-10 tkm :wink:
jarson

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od jarson »

ak je do nejakeho motora tato vykonostna specifikacia ( alebo co to vlastne ACEA je - sorry , ak drazdim odbornikov) predpisana, je to preto, lebo je na to takyto motor konstruovany. Ak je na to TVOJ motor konstruovany, tak na to jazdi a neries.
A teraz "ludove" mudrosti ( kratke zhrnutie):
Motory konstruovane na A1/A5 ( potazmo B1/B5) mozu jazdit na tieto oleje samozrejme a zaroven je v nich mozne pouzit ( a v pripade väcsieho poctu km a opotrebena sa vseobecne odporuca) aj oleje ACEA A3/B3. Pozor, nie vsak naopak.
Bacha pri starsich vozoch, kde v prirucke este asi niekde nenajdes normu ACEA (lebo sa vtedy este mozno nepouzivala, alebo ju tam jednoducho nedali). Mozno tam bude len norma API, co ti odpoved v tomto pripade neda - vtedy najlepsie kontaktovat vyrobcu/importera s jednoducho sa opytat. Alebo bude uvedena firemna norma ( napr. pri VW 505.00 alebo ine - ford tiez pouziva svoje normy, teda najlepsie najst tu co je predpisana pre tvoj motor) a vtedy sa riadit touto normu.
Konkretne tvoj pripad je lahko riesitelny, na ford je k dostaniu pomerne lahko a lacno original Ford olej, len si zistit potrebnu specifikaciu resp.normu a mas vystarane.
A ano , je to pravda Ford motory su ( iste nie vsetky, ale ich je viac) konstruovane prave na tieto lahkobezne oleje.

namatkovo od strycka Gúgla:
http://www.motorove-oleje.sk/ford-formula-f-5w-30-5l/

na zaver - ak tvoj motor doposial na tomto bezal a nema ziadny problem so spotrebou ( nie porucha , len prirodzene opotrebenie) nie je dovod ACEA menit.
Pol litra na 10tis je prirodzeny ubytok, a na motore s vyse 200tis.km uplne super, co by za to dali niektori olejovi "experimentatori" :wink:
Naposledy upravil(a) jarson dne pon črc 14, 2014 19:07, celkem upraveno 3 x.
e1H

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od e1H »

Ak to žralo 4 litre oleja na 10 tisíc km, tak s tým motorom už niečo nie je v poriadku. Je vôbec pre ten motor taký olej povolený?
davidTJ

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od davidTJ »

Ten olej je povolený pre model pred FL, ja mám model po FL...motor je to trocha iný...

pred FL - A1/A3
po FL -A3/A5

po výmene oleja som ďalšiu výmenu dolial asi 1,5l/10 000km...teraz už nedolievam nič....už som tu aj mal na to tému :wink:

dávam Total quartz Future 9000
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od Pitris »

Oleje A1/B1 a A5/B5 jsou oleje se sníženou HTHS viskozitou a jejich primární funkcí je úspora paliva.
A musí na ně motor být uzpůsobený - tzn. že olej A3/B3 můžu použít v podstatě kamkoliv, ale A1/B1 a A5/B5 jen tam, kde je to povolené výrobcem motoru. ACEA A5/B5 jsou navíc ještě longlife oleje.
Můj názor je takový, že raději A3/B3, ale pokud motor olej nebere, jsou tam oleje se sníženou HTHS viskozitou povolené a nehrozí nějaká tepelná zátěž motoru (dovolená v Chorvatsku, jízda s karavanem, delší jízdy po dálnici nebo třeba poskakování v koloně v horku po městě), dají se A1/B1 použít. A "LL" provoz musí být dále povolen. A neméně důležitý je i interval výměny - při ztížených podmínkách předpis zkrátit....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
krizo
Příspěvky: 9
Registrován: stř srp 28, 2013 22:17

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od krizo »

Pitris píše:Oleje A1/B1 a A5/B5 jsou oleje se sníženou HTHS viskozitou a jejich primární funkcí je úspora paliva.
A musí na ně motor být uzpůsobený - tzn. že olej A3/B3 můžu použít v podstatě kamkoliv, ale A1/B1 a A5/B5 jen tam, kde je to povolené výrobcem motoru. ACEA A5/B5 jsou navíc ještě longlife oleje.
Můj názor je takový, že raději A3/B3, ale pokud motor olej nebere, jsou tam oleje se sníženou HTHS viskozitou povolené a nehrozí nějaká tepelná zátěž motoru (dovolená v Chorvatsku, jízda s karavanem, delší jízdy po dálnici nebo třeba poskakování v koloně v horku po městě), dají se A1/B1 použít. A "LL" provoz musí být dále povolen. A neméně důležitý je i interval výměny - při ztížených podmínkách předpis zkrátit....
Práveže auto používam aj na diaľniciach, aj na juhu /Chorvátsko, Bulharsko /, šiel som aj kolóne v Rumunsku asi 20 km cca 4 hodiny pri tepote cez 30°a nikdy žiaden problém. Olej mením stále a zásadne po 10.000 km a používam predpísaný a5/b5 ford formula f 5w30
davidTJ

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od davidTJ »

ford formula F je A1/b1
..práve tento olej mi v aute nerobil dobrotu..

Moj kamarát ma však Cmax 1,8 TDCI a šľape mu ok...záleži od motora...
Brembo
Příspěvky: 2293
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od Brembo »

jarson píše:ak je do nejakeho motora tato vykonostna specifikacia ( alebo co to vlastne ACEA je - sorry , ak drazdim odbornikov) predpisana, je to preto, lebo je na to takyto motor konstruovany. Ak je na to TVOJ motor konstruovany, tak na to jazdi a neries.
A teraz "ludove" mudrosti ( kratke zhrnutie):
Motory konstruovane na A1/A5 ( potazmo B1/B5) mozu jazdit na tieto oleje samozrejme a zaroven je v nich mozne pouzit ( a v pripade väcsieho poctu km a opotrebena sa vseobecne odporuca) aj oleje ACEA A3/B3. Pozor, nie vsak naopak.
Bacha pri starsich vozoch, kde v prirucke este asi niekde nenajdes normu ACEA (lebo sa vtedy este mozno nepouzivala, alebo ju tam jednoducho nedali). Mozno tam bude len norma API, co ti odpoved v tomto pripade neda - vtedy najlepsie kontaktovat vyrobcu/importera s jednoducho sa opytat. Alebo bude uvedena firemna norma ( napr. pri VW 505.00 alebo ine - ford tiez pouziva svoje normy, teda najlepsie najst tu co je predpisana pre tvoj motor) a vtedy sa riadit touto normu.
oleje A1/B1 sa používaju max 8 rokov,norma ACEA je tu už 18 rokov. Takže kde nie je ACEA ani uvedená,tak pochybujem,že výrobca vobec tušil,že bude neaká ACEA A/B1. A kde nie je ACEA ani uvedená,tak o A1/B1 ani neuvažovat,i ked sa nejedná o najstarší motor.
Konkretne tvoj pripad je lahko riesitelny, na ford je k dostaniu pomerne lahko a lacno original Ford olej, len si zistit potrebnu specifikaciu resp.normu a mas vystarane.
A ano , je to pravda Ford motory su ( iste nie vsetky, ale ich je viac) konstruovane prave na tieto lahkobezne oleje.

namatkovo od strycka Gúgla:
http://www.motorove-oleje.sk/ford-formula-f-5w-30-5l/

na zaver - ak tvoj motor doposial na tomto bezal a nema ziadny problem so spotrebou ( nie porucha , len prirodzene opotrebenie) nie je dovod ACEA menit.
Pol litra na 10tis je prirodzeny ubytok, a na motore s vyse 200tis.km uplne super, co by za to dali niektori olejovi "experimentatori" :wink:
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
jarson

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od jarson »

brembo:
tvoj komentar nejak splynul s okopirovanym mojim prispevkom, ale vylustil som to nastastie.
...teda , ja mam auto z roku 96 ( modelovo este starsie), v prirucke o ACEA ani nechyrovali. Napriek tomu mi po dotaze importer potvrdil moznost pouzitia oleja A1 pre moj motor.
Doslo k tomu tak, ze ked som chcel davat prvy krat olej sam, teda nie drahy v servise a zhanal som , ze kde a aky , proste som im napisal a taku odpoved som dostal. Je pravda, ze nakoniec davam A3, ale to je zhoda okolnosti, proste tej mojej starej vrane davam co je najlacnejsie poruke. A nakolko ma splnat normu API SH, splna ju vlastne vsetko co je na trhu a väcsina na trhu ma A3.
K tomu A1 este , ak sa dobre pamätam v prirucke mam okrem API SH aj ILSAC ECII. A toto je udajne prave znacka pre lahkobezne oleje , nejaky ekvivalent dnesnej ACEA A1. Pre uplnost viskozitu odporucaju 5W30, resp. podla ocakavanych klimatickych podmienok do dalsej vymeny ...bla, bla, bla ... a nasleduje tabulka s teplotami a viskozitami.
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od Hombre »

Již jsem to někde psal. A1/B1 a A5/B5 jsou dávány pro dodržení emisní normy udávané výrobcem motoru pod tlakem ekoteroristů.Bez problému se může dát A3/B3, aniž by nastala zvětšená spotřeba a horší startovatelnost, jak je strašeno v manuálu
Někdo napíše, že na dovolených po jižních zemích na A1/B1 jezdil v pohodě bez problému, ale v jiném vlákně napíše, že mu motor vzal jen 6 L - píši o benzínu. To znamená, že opatrná jízda kadla kadla v cizině. Ten, kdo bude jezdit svižně v jižních teplotách a s naloženým autem , ten to již pozná na sníženým výkonu, dávanýmu za příčinu fungující klimatizaci na plnný výkon.
V Řecku jsem přejížděl se dvěma kámoši /fokusy 1,6 , 1,8/ z Olympské riviéry na Meteory. Byl jsem vůdce smečky a udával jsem tempo. V půlce hor jsem však musel zastavit a oba fokusy chladily, jelikož údajně přehřátím ztrácely výkon. Kulové , oba na 5W30 A1, tak se jim trhal olej a přidíral motor. Na druhé straně Olympu si u garážisty dali 5W40 a na zpáteční cestě kopce bez problému. Kdyby jeli vlastním tempem , tak to nemazání nepoznají, ale jak se mě drželi, tak tá fordí voda byla znát. A to jsem měl průměrnou spotřebu za Řecko i s přibržďováním zadního pravého kola za 7,8L/100 km . Jen pro porovnání Brno - Olympská riviéra - 1380 km za 16 hodin s tankováním a přestávkama, tak žádné loudání.
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
bjukemen
Příspěvky: 4867
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od bjukemen »

nevidim jediny dovod pouzivat v tomto mmotore oleje A1/B1 , A5/B5 kedze uz olejove hospodarstvomotora je dost divne navrhnute, jednoznace treba davat A3/B3 na vyber ich jest dost

ale bud rad ze si nezaznamenal problem kedze prve problemy u tohoto motora Pezot sa ukazuju uz po 150 tis. km a ja osobne by som tam daval olej Total
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od Pitris »

krizo píše:Práveže auto používam aj na diaľniciach, aj na juhu /Chorvátsko, Bulharsko /, šiel som aj kolóne v Rumunsku asi 20 km cca 4 hodiny pri tepote cez 30°a nikdy žiaden problém. Olej mením stále a zásadne po 10.000 km a používam predpísaný a5/b5 ford formula f 5w30
Buď rád :wink: i když si dovolím tvrdit, že tu rumunskou kolonu si motor bude pamatovat :( A jestli jezdíš v létě na jih, doporučím A3/B3 - a i této SAE jsou 5w30, ale úplně klidně 5w40. Motoru to nemůže uškodit - jenom pomoct.... A svědčí mu i ta výměna po 10-ti tkm - možná proto zatím zvládá i A5/B5
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Vplyv olejov a1/b1, a5/b5 na opotrebenie motora.

Příspěvek od jerome »

krizo píše:Práveže auto používam aj na diaľniciach, aj na juhu /Chorvátsko, Bulharsko /, šiel som aj kolóne v Rumunsku asi 20 km cca 4 hodiny pri tepote cez 30°a nikdy žiaden problém...
Co si myslis ze hned auto zastavi a dojazdil si ? Moze to postupne viest k problemom...
Je tu dost popisane aj konkretne problemy treba len hladat a citat :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Odpovědět