Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické otázky

Diskuze o palivech

Moderátor: Colommbo

Marty

Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické otázky

Příspěvek od Marty »

Dobrý den,
starší dieselové motory měly povolené (ba doporučené) pro zimní období přidat 10% benzínu do nafty proti jejímu "zamrznutí". Paradoxně toto funguje lépe než všechny kapky do paliva. O nevhodnosti do motorů CR/PD nechci polemizovat, ale mně by zajímaly důvody toho, že to funguje.

Parafínují uhlovodíky, které mají bod tání 0°C, ale ty přece přidáním benzínu nezmizí? Dojde k jejich reakci s něčím v benzínu?
Mělo toto přidání benzínu vliv na CČ? Pokud ano, jaký?

Díky
Brembo
Příspěvky: 2293
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od Brembo »

na cetánové číslo určite, je to totiž pravý opak oktánového čísla. Cetánové číslo udáva zápalnost paliva,čím vyššie tím sa lahšie vznieti po vstreknutí. Oktánové číslo zase naopak udáva odolnost paliva proti samovznieteniu,čo u dieselov nie je najoptimálnejšie.Raz som bol nutený dotankovat benzín,nakolko pridanie aditíva nepohlo,bolo jasné,že čerpadlo nedokázalo nasát dost paliva. Nedokážem povedat,či to sposoboval parafín-mám elektrický ohrev paliva,alebo bio humus.
Naposledy upravil(a) Brembo dne pát led 04, 2013 15:00, celkem upraveno 1 x.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Návštěvník

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od Návštěvník »

Promiňte, ale já vám vůbec nerozumím.
e-panolin.cz

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od e-panolin.cz »

Akademická odpověd: Minimálně se snižuje bod vzplanutí MN.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od Pitris »

Dá se o tom počíst třeba tady: http://www.google.cz/#hl=cs&tbo=d&sclie ... 53&bih=414
.....ale budou to vesměs "akademické" odpovědi :)
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Marty

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od Marty »

2Pitris>
Když už chceš bejt mermomocí neproduktivně vtipnej, tak se používá tenhle odkaz!
http://lmgtfy.com/
Jinak jsem to dal sem, protože jsem nic nevygooglil. Respektive jenom dohady alchymistů, kteří by za Rudolfa II možná vyrobili kámen mudrců.
Mimochodem v čem máte problém s "akademickou" - tedy teoretickým vysvětlením problému? Nebo si všechno ověřuješ empiricky? To je docela drahé a časově náročné... i když promiň, já blbec - Ty určitě provádíš virtuální simulace v Google Cloudu.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od Colommbo »

Mno, tenhle příspěvek není ani moc moudrej ani moc vtipnej, Marty... :?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od Pitris »

Marty píše:2Pitris>
Když už chceš bejt mermomocí neproduktivně vtipnej.....Jinak jsem to dal sem, protože jsem nic nevygooglil. Respektive jenom dohady.....
A co čekáš tady ? Já Ti chtěl jen pomoci, protože i tady Ti někdo napíše eventuelně "jen" zkušenost.
A jestli ses nevšiml, tak jsem dal slovo "akademické" do uvozovek..... Benzin tu naftu naředí - proto se možná sníží bod tuhnutí nafty resp. vylučování parafínů a jejich krystalizace, a řekl bych, že se i sníží mazivost nafty, ale jestli to chceš vědět přesně, co se tam děje, musíš se zeptat na chemické fakultě..... A máš pravdu v tom, že to, co sem napíšu jako zkušenost, mám i vyzkoušeno. Ale tohleto jsem nezkoušel, proto jsem dal odkazy na ty, kteří to zkoušeli. Ale promiň, já už to znovu neudělám.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Marty

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od Marty »

No já jsem se chodil před cca 3 lety a to sem občas přispívali patrně odborníci. tuším pan Černý sem občas přispíval. Zkrátka neznal jsem lepší fórum o palivech/mazivech, takže jsem čekal relevantní odpoved.
nevyhoda netu je totiž ta, že tam může napsat kdo chce co chce. pokud je to na slušném fóru, tak je tam alespoň nějaká šance, že si to téma přečte znala osoba a přispěje "placas kraviny" je to takhle.
ono totiž přidání benzínu by logicky mělo zlepšit "ochotu" nafty hořet jenze na druhou stranu příliš prý způsobí předčasné vzniceni směsi nebo detonacni. horeni?
o vhodnosti pro vstrikovaci systém se nehodlám přít, to je pravda, ale zda se mi, že auto mnohem méně kouří - lepší prohoreni? rozhodně to není lepsim spalovanim z důvodů chladnejsiho vlhkého vzduchu... to by podporovalo teorii mírného zvýšení cč. ale na druhou stranu norma omezuje lehké frakce v naftě do 230C tuším 65% z důvodů negativního vlivu na cč. tak já nevím.
překlepy ignorujte píšu to z mobilu s t9...
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od skodovkar »

Tak akademicky bych odpověděl takto. Benzín má OČ, které se stanovuje v prostředí s mnohem menším tlakem než jaký panuje ve válci dieselového motoru. Proto lze usuzovat, že benzínová část vstříknutého paliva v dieselovém motor se vznítí o něco dřívě. Taky hádám, že dochází ke snížení viskozity nafty, tím pádem by se mohla ochotněji rozmlžit.
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od rousini »

K tomuto se můžu vyjádřit naprosto jednoznačně, protože jsem po smíchání nafty a benzínu v kýblu neobjevil nic průkazného v problematice změny bodu srážení parafínu a následných posunů uhlovodíkových řetězců, co mimo jiné všichni selským rozumem tušíme a všechny chemické reakce zůstaly ukryty pod hladinou (příště to budu muset udělat ve sklenici), tak jsem se rozhodl v souladu se zadáním tazatele do tohoto vlákne více netlachat...
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
mirecbirec

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od mirecbirec »

čo takto dávať do nafty castrol tda ??? je až na mínus 26 stup.Celzia ,zároveň naftu premazáva,takže žiaden problém....
Marty

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od Marty »

Můžu místoprisezne prohlásit, že Castrol TDA nefunguje. Vif minulý rok fungoval.
kdonevěříadtamběží

Re: Vliv 10% benzínu do nafty proti zamrznutí. Akademické ot

Příspěvek od kdonevěříadtamběží »

Marty píše:Dobrý den,
starší dieselové motory měly povolené (ba doporučené) pro zimní období přidat 10% benzínu do nafty proti jejímu "zamrznutí". Paradoxně toto funguje lépe než všechny kapky do paliva. O nevhodnosti do motorů CR/PD nechci polemizovat, ale mně by zajímaly důvody toho, že to funguje.

Parafínují uhlovodíky, které mají bod tání 0°C, ale ty přece přidáním benzínu nezmizí? Dojde k jejich reakci s něčím v benzínu?
Mělo toto přidání benzínu vliv na CČ? Pokud ano, jaký?

Díky
Odpovím ti zcela prostě z vlastní zkušenosti, funguje to. A nejen na naftu ale i třeba na vyfritovaný olej.
Co bych však nezanedbal je to, že starší dízly jezdili jezdili na úplně jinou naftu s jinou mazivostí. Dneska si tímhle aktem koleduješ tak leda o "zadření" čerpadla.
Jinak k žádné reakci nedojde, jen to prostě sníží teplotu, kdy se ztuhlé parafíny začnou shlukovat do lístečků a ve formě vloček ti ucpou filtr. Proto se do zimní nafty nedávají a ta je vlastně pak víc "benzín" než nafta. S tím CČ je to trochu složitější. Hlavně se změní křivka průběhu hoření a nárůstu tlaku ve válci a doba kdy dojde ke vznícení paliva. Takže ochota paliva se vzněcovat je přidáním benzínu vyšší, ale motor jde znatelně "tvrději".
Odpovědět