Oleje.cz

 

Olej - sekačka

Fórum o průmyslových mazivech

Moderátoři: Pitris, Demo

Olej - sekačka

Příspěvekod Marty » ned lis 28, 2004 14:23

Mám čtyřtaktní vzduchem chlazenou travní sekačku. Při koupi jsem dostal monograde olej Briggs & Stratton SAE 30. Chtěl bych se zeptat, jestli místo něj mohu použít minerální olej Mogul Forte GX pro 15w-40. Díky za odpověď.
Marty
 

Olej do sekačky

Příspěvekod Luboš T. » čtv pro 02, 2004 9:49

Olej Mogul Forte GX 15W/40 je možné použít bez problémů do motoru sekačky, kde je doporučen olej SAE 30. Olej Mogul Forte splňuje i tuto viskozitní třídu a výkonovou úrovní rovněž odpovídá olejům pro tyto motory.Viskozitní stability se u těchto moderních vícerozsahových olejů již netřeba obávat.
Luboš T.
 
Příspěvky: 112
Registrován: sob bře 27, 2004 22:12

Příspěvekod Rs. » úte pro 28, 2004 9:32

dokonce to vyjde levneji a sekacka potom jede lepe - vyzkouseno s mogulem 10W/40
Rs.
 

Příspěvekod Návštěvník » stř dub 12, 2006 11:28

Taky máme sekačku se čtyřtaktním vzduchem chlazeným motorem honda 160. V návodu píšou olej SAE 30, zakazují multirozsahové oleje např. 15w 40. Nevím proč? Co když ten stejnej motor bude na nějaké sněhové fréze? v zimně se z toho SAE 30 posere. Můžu do toho motoru nalejt polosyntetiku 10w 40 co leju do feldy?
Návštěvník
 

Příspěvekod Luboš T. » čtv dub 13, 2006 12:16

Anonymous píše:Taky máme sekačku se čtyřtaktním vzduchem chlazeným motorem honda 160. V návodu píšou olej SAE 30, zakazují multirozsahové oleje např. 15w 40. Nevím proč? Co když ten stejnej motor bude na nějaké sněhové fréze? v zimně se z toho SAE 30 posere. Můžu do toho motoru nalejt polosyntetiku 10w 40 co leju do feldy?


Je to problém aditivace v oblasti polymerních zvyšovačů viskozity. Tyto látky vesměs používané v multigrádních olejích typu např. 10W/40 atd. jsou střihově nestálé a časem se při velkém mechanickém namáhání rozpadají a přestávají plnit funkci. Maloobjemové čtyřdobé motory zatěžují střihem olej podstatně více než oleje automobilové, proto se zde doporučují monográdové oleje, které tyto látky neobsahuijí.
Jistě že můžete do sněhové frézy v zimě použít ten 10W/40, ale měl byste jej brzy vyměnit max. po každé sezóně.
Luboš T.
 
Příspěvky: 112
Registrován: sob bře 27, 2004 22:12

Příspěvekod Mav » stř dub 26, 2006 8:38

Prosím Vás, používejte zásadně olej doporučený výrobcem. Doporučení technika od Stihlů, v Čr. odcházejí motory zahradní techniky násobně více než na západě, právě z důvodu použivání vícerozsahových olejů. Tyto motory VYŽADUJÍ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! používání speciálně aditivované oleje, např.: Sae 30. Takže předchozí příspěvek má pravdu :)
Mav
 

Příspěvekod Návštěvník » čtv dub 27, 2006 14:07

Luboš T. píše:Jistě že můžete do sněhové frézy v zimě použít ten 10W/40, ale měl byste jej brzy vyměnit max. po každé sezóně.


A jak často se má měnit olej SAE 30?
Návštěvník
 

Příspěvekod Luboš T. » čtv dub 27, 2006 21:22

Řek bych známou otřepanou frázi, že "podle předpisu výrobce".
Záleží také na způsobu provozu a velikosti zatížení. Pokud sekačka nebo fréza pracuje celou sezónu, tak bych jej doporučil vyměnit po každé sezóně. Pokud pracují jen nahodile, potom nejdéle za 2 sezóny. (2 roky)
Luboš T.
 
Příspěvky: 112
Registrován: sob bře 27, 2004 22:12

Příspěvekod Návštěvník » pát dub 28, 2006 13:39

Luboš T. píše:Maloobjemové čtyřdobé motory zatěžují střihem olej podstatně více než oleje automobilové


A kde tam dochází k namáhání střihem? Většina motorů sekaček a fréz ani nemá olejové čerpadlo, v jehož ozubení si snad lze představit jisté střihové namáhání, byť v porovnání s převodovkou nepatrné...
Návštěvník
 

Příspěvekod Luboš T. » sob dub 29, 2006 16:25

Anonymous píše:A kde tam dochází k namáhání střihem? Většina motorů sekaček a fréz ani nemá olejové čerpadlo, v jehož ozubení si snad lze představit jisté střihové namáhání, byť v porovnání s převodovkou nepatrné...

Zubové čerpadlo není problém, to zachází s olejem ve smyslu střihu celkem citlivě. U malých motorů je problém v rychlosti pohybu pístu ve válci a u některých právě bez čepadla v intenzivním hnětení oleje v olejové vaně.
Olej je u těchto motorů vystaven podobným podmínkám jako u rychloběžných motocyklových motorů. Tam se to však řeší mnohem dražšími estery s minimem polymerních zvyšovačů viskozity.
Luboš T.
 
Příspěvky: 112
Registrován: sob bře 27, 2004 22:12

Příspěvekod Návštěvník » úte kvě 02, 2006 12:16

Malé motory sekaček a sněhových fréz mají většinou kubaturu od 100 - 250 ccm, výkon od 3,5 do 6 koní, točí zpravidla 3000 ot./min. Náplň oleje 0,5 - 1 litr.
Z toho vyplývá že:
- měrný výkon nepřesahuje 20 - 25 koní na litr zdvihového objemu (průměrný automobilový motor má minimálně dvojnásobek)
- měrné zatížení motorového oleje je maximálně 6 koní na litr olejové náplně (automobilový motor cca trojnásobek, ale často i výrazně více)
- výměnný interval - tráva roste max. 30 týdnů v roce. Jednou týdně (řada lidí seká ob týden) posekat zahradu = max. 1,5 hodiny chodu motoru, tedy 45 hodin za sezónu. Tato doba chodu odpovídá ujetým cca 3000 km u osobního automobilu.
- střední pístová rychlost při 3000 ot./min. a zdvihu kolem 60 mm je pouhých!!! 6 m/s, tedy nesrovnatelně nižší hodnota než v jakémkoli automobilovém motoru.
-dále: motor běží celou dobu v ustáleném režimu, prakticky žádné akcelerační přechody, podíl studených startů je také malý v poměru k celkové době provozu, atd. atd...

Tak mi prosím řekněte, kde se bere to velké střihové namáhání, které je, jak říkáte problémem pro multigrádní oleje v motorech malé mechanizace.
Návštěvník
 

Příspěvekod Luboš T. » stř kvě 03, 2006 18:53

Tato problematika je trochu širší než lze v krátkosti popsat zde.

Všechno co anonymní napsal je jistě v pořádku a vychází z teorie spalovacího motoru jako takové, přesto je problém trochu jinde.

1. nelze říci, kde přesně dostává u těchto motorů olej "na frak,"protože téměř všude. Je třeba si uvědomit, že malé rozměry pístní skupiny znamenají vyšší měrná zatížení mazaných ploch a tedy vyšší nároky na únosnost olejové vrstvy na cm2. Zjednodušeně řečeno:Stejný počet molekul na 1cm2 musí unést vyšší zatížení u malého motoru než totéž množství molekul na 1cm2 u motoru automobilového. Při těchto podmínkách dochází k degradaci velkých molekul viskozátorů a postupné ztrátě viskozity oleje.

2. Vliv má i větší vlhkost vznikající provozem těchto motorů, která rozkládá detergenty a disperzanty, kterých je právě v multigrádních olejích relativně hodně, což vytváří jednak studené šlemovité kaly, které napomáhají opět degradaci polymerů ve viskozátorech a jednak takové oleje pak již dokonale nekonzervují kovové plochy motoru.

3. Multigrádové oleje jsou většinou dnes již klasifikací API SG a výše, a jako takové jsou aditivovány tzv. modifikátory tření (mazivostní přísadou) která má neblahý vliv na volnoběžky a mokré spojky, které jsou většinou součástí takových motorků.
Toto je jen několik příkladů, které hovoří proti používání výkonných automobilových olejů pro motory malé mechanizace.
Luboš T.
 
Příspěvky: 112
Registrován: sob bře 27, 2004 22:12

Příspěvekod Návštěvník » čtv kvě 04, 2006 8:37

1) Kde se vezmou v motoru o tak malém výkonu tak vysoké tlaky? Průměr pístu takového motoru o objemu kolem 200 ccm se nijak výrazně neliší od velikosti pístů malého motoru osobního auta - jako příklad vezměme starý FIAT 127 - objem 900 ccm, vrtání 65 mm, 47 koní při 6600 ot./min. Je (byl) to čtyřválec, jeden válec 225 ccm tedy produkuje cca 12 koní. Multigrádní oleje 15W-40, 10W-40 jej ovšem namažou více než v pohodě.
Jak s tím koresponduje zatížení podobně velké jednotky např. v sekačce, která dává 6 koní a točí 3000 ot./min.???
"Stejný počet molekul na 1cm2 musí unést vyšší zatížení..." , píšete. Já bych řekl, že naopak nižší.

2) Vlhkost vznikající provozem motorů??? Co to je za termín? Pokud máte na mysli kondenzovanou vodu v klikové skříni, která zůstává v oleji, je opravdu větší než u motoru automobilu provozovaného v zimě v provozu stop-and-go? Vzhledem k okolním teplotám, počtu studených startů... neřekl bych. Spíše to bude naopak.

3) Volnoběžky a mokré spojky jsou většinou součástí motorů sekaček a fréz??? Kde by se tam vzaly?
Návštěvník
 

Příspěvekod Luboš T. » čtv kvě 04, 2006 9:15

Na tyto detaily se budete muset zeptat u některého výrobce těchto motorů, já jen vím, že testy, které byly s multigrády dělány na těchto motorech potvrzují problémy o nichž jsem se zmiňoval výše.
Luboš T.
 
Příspěvky: 112
Registrován: sob bře 27, 2004 22:12

Příspěvekod Návštěvník » čtv kvě 04, 2006 9:41

Tak ty testy, resp. jejich výsledky by mě velmi zajímaly. Můžete tedy být konkrétnější?
Návštěvník
 

Další

Zpět na Průmyslová maziva

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník