celoročne 10W40, 5W40 alebo 5W50
Moderátor: Colommbo
celoročne 10W40, 5W40 alebo 5W50
pri týchto top teplotách rozmýšlam nad najvhodnejšou viskozitou oleja používaného v motore celý rok. Dlho som používal 10W40. mal som z neho dobrý pocit až na tuhšie zimy ked po nastartovani bolo pocut ze tá 10W nie je ono na mrazy. Dal som 5W40 ale ten ma zas papierovo nizsiu viskozitu pri prevádzkovej teplote ako 10W40 + teploty vonku okolo 40st. Ozaj by nebol najvhodnejší celoročne 5W50 ? Hlavne pre staršie typy motorov..
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Re: celoročne 10W40, 5W40 alebo 5W50
...papierovo väčšiu viskozitu pri 40°C má až od SAE 15W-40 a vyššie ("W")...jerome píše:...Dal som 5W40 ale ten ma zas papierovo nizsiu viskozitu pri prevádzkovej teplote ako 10W40 + teploty vonku okolo 40st.
Viskozitu při 100°C mají oleje 0w40, 5w40, 10w40 i 15w40 téměř stejnou; mezi 13 - 14mm2/s.
Viskozita při 40-ti °C se u "čtyřicítek" pohybuje u olejů 0w někde mezi 70 - 80mm2/s, 5w mívá 85 - 90mm2/s, 10w je kolem 95-ti mm2/s a u 15w bývá nad 100mm2/s. Jsou to ale průměrné hodnoty, a u nových olejů, a které se mohou u některých výrobců mírně lišit ať už směrem dolů, nebo nahoru. Já bych se u "normálního" motoru taky asi přikláněl k SAE 5w40, protože je dobrý jak v zimě, tak i v létě, ale tomu, kdo má garáž, nebo v zimě jezdí minimálně, vyhoví i 10w40 - pokud mu firemní norma nevyžaduje oleje s nižším "w" kvůli zvýšené ochraně motoru při startu (např. VW 502, 503, 504, 505.01, 506, 507, Ford WSS-M2C917-A, B nebo C, Renault RN 0720, Opel GM-LL-A-025 či GM-LL-B-025, Fiat 9.55535-G1/N2/S1, Peugout B71 2290, Mercedes Benz MB-229.31 či 229.51, BMW Longlife LL-01 a 04..... A dokonce přímo normy ACEA C1, C2, C3, a C4 umožňují kvůli ochraně filtrů pevných částic použití pouze olejů "zimní" třídy 5w nebo 0w).
A je fakt, že u motorů s hodně najetými kilometry je SAE třída 5w50 vhodná pro lepší vymezení možných provozem již zvětšených vůlí, nebo do hodně teplotně či výkonově zatížených motorů.
Co se týče hodnot mm2/s, tak 5w50-ky mají viskozitu při 40-ti °C kolem 110-ti, ale čerpatelnost při mrazivém startu je "5w". Při 100°C je u 18-ti, a ani neklesá počtem ujetých kilometrů tak, jak "čtyřicítky", což je právě výhoda při tom dotěsnění nebo zatížení. A mívají i vyšší HTHS viskozitu.
On výběr SAE třídy je tak trošku kompromis, a ten kdo nemění olej před i po zimě, by měl zvolit podle specifických potřeb motoru, a podle hodně převažujících jízdních podmínek. Kdo celoročně jezdí krátké popojížďky a hodně startuje, pro toho je vhodnější 5w30/40. Do nových motorů se dá použít v těchto případech i 0w30/40. (Nutné ohlídat si normu ACEA). Ten, co jezdí "klidným" způsobem delší jízdy, a (hlavně v mrazu) málo startuje, může použít 10w40 (u starších motorů i 15w40), ten co hlavně v létě jezdí dlouhé cesty, může použít i 10w50. A pro toho, kdo najezdí celoročně hodně kilometrů v zimě i v létě, nebo jezdí "sportovním" stylem, může zvolit tu 5w50. Když mu ale firemní norma nepředepisuje něco jiného. Pak jsou ještě i oleje 0w20, 0w50, 5w20, 5w60, 10w60, 15w50 aj. U nich je však použití většinou vázáno přímo na konkrétní požadavky výrobce motoru nebo velmi specifické podmínky. HLAVNÍ je ale měnit olej ve správných lhůtách !
Viskozita při 40-ti °C se u "čtyřicítek" pohybuje u olejů 0w někde mezi 70 - 80mm2/s, 5w mívá 85 - 90mm2/s, 10w je kolem 95-ti mm2/s a u 15w bývá nad 100mm2/s. Jsou to ale průměrné hodnoty, a u nových olejů, a které se mohou u některých výrobců mírně lišit ať už směrem dolů, nebo nahoru. Já bych se u "normálního" motoru taky asi přikláněl k SAE 5w40, protože je dobrý jak v zimě, tak i v létě, ale tomu, kdo má garáž, nebo v zimě jezdí minimálně, vyhoví i 10w40 - pokud mu firemní norma nevyžaduje oleje s nižším "w" kvůli zvýšené ochraně motoru při startu (např. VW 502, 503, 504, 505.01, 506, 507, Ford WSS-M2C917-A, B nebo C, Renault RN 0720, Opel GM-LL-A-025 či GM-LL-B-025, Fiat 9.55535-G1/N2/S1, Peugout B71 2290, Mercedes Benz MB-229.31 či 229.51, BMW Longlife LL-01 a 04..... A dokonce přímo normy ACEA C1, C2, C3, a C4 umožňují kvůli ochraně filtrů pevných částic použití pouze olejů "zimní" třídy 5w nebo 0w).
A je fakt, že u motorů s hodně najetými kilometry je SAE třída 5w50 vhodná pro lepší vymezení možných provozem již zvětšených vůlí, nebo do hodně teplotně či výkonově zatížených motorů.
Co se týče hodnot mm2/s, tak 5w50-ky mají viskozitu při 40-ti °C kolem 110-ti, ale čerpatelnost při mrazivém startu je "5w". Při 100°C je u 18-ti, a ani neklesá počtem ujetých kilometrů tak, jak "čtyřicítky", což je právě výhoda při tom dotěsnění nebo zatížení. A mívají i vyšší HTHS viskozitu.
On výběr SAE třídy je tak trošku kompromis, a ten kdo nemění olej před i po zimě, by měl zvolit podle specifických potřeb motoru, a podle hodně převažujících jízdních podmínek. Kdo celoročně jezdí krátké popojížďky a hodně startuje, pro toho je vhodnější 5w30/40. Do nových motorů se dá použít v těchto případech i 0w30/40. (Nutné ohlídat si normu ACEA). Ten, co jezdí "klidným" způsobem delší jízdy, a (hlavně v mrazu) málo startuje, může použít 10w40 (u starších motorů i 15w40), ten co hlavně v létě jezdí dlouhé cesty, může použít i 10w50. A pro toho, kdo najezdí celoročně hodně kilometrů v zimě i v létě, nebo jezdí "sportovním" stylem, může zvolit tu 5w50. Když mu ale firemní norma nepředepisuje něco jiného. Pak jsou ještě i oleje 0w20, 0w50, 5w20, 5w60, 10w60, 15w50 aj. U nich je však použití většinou vázáno přímo na konkrétní požadavky výrobce motoru nebo velmi specifické podmínky. HLAVNÍ je ale měnit olej ve správných lhůtách !
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
No a Sunoco 5W50 ma viskozitu pri 40°C až 118 pri 100°C 19 to je už potom aj na úkor o niečo vyššej spotreby ?
http://www.sunoco.be/PDF/UK/TDSUKSYNTUR ... 205W50.PDF
http://www.sunoco.be/PDF/UK/TDSUKSYNTUR ... 205W50.PDF
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Já mám zase zkušenost, že tyto "za tepla" viskóznější oleje (jezdím mimo zimu 10w50) tím, že lépe dotěsní vůle v motoru, spotřebu paliva znatelně nezvyšují, protože se na to "nemusí tak šlapat".
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Všimol som si z tvojich príspevkov že používaš v zime 5W40 a v lete 10W50 . Doteraz som lial 10W40 a cca 3 mesiace používam 5W40. Papierovo by mala byť viskozita pri prevádzkovej teplote obidvoch olejov rovnaká ale 5W40 je predsa len celkovo redšia a mne sa zdá jak keby pri riadne zohriatom oleji nemala až takú viskozitu jak 10W40. Samozrejme všetko sú to subjektívne pocity a ešte k tomu neznačkový olej.
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Je fakt, že viskozita při 100°C je nižší u olejů 5w40 oproti olejům 10w40, ale až na konci výměnného intervalu (a není to o hodně, tak o 1mm2/s), protože u té "pětky" dochází ke snížení hodnoty mm2/s víc, než u "desítky" např. z důvodu použití více modifikátorů viskozity. Nízkoteplotní vlastnosti si ale zachovává po celou dobu správného výměnného intervalu.
A pokud se Ti "zdají" u Sunoca 5w50 vyšší viskozity jak při 40-ti, tak i při 100°C (nejsou ale nijak vysoké - "nad" Sunocem je při 100°C třeba Liqui Moly nebo Divinol), tak pod (těch mnou výše uvedených) 110mm2/s při 40-ti a pod 18mm2/s při 100°C mají třeba Mobil1, Valvoline, Motul, Mannol, Emperol..... Ale je to u nových olejů; ta viskozita provozem stejně mírně klesá, takže bych to v rámci jedné SAE třídy asi moc neřešil.....rozdíl ve spotřebě bude minimální.
A pokud se Ti "zdají" u Sunoca 5w50 vyšší viskozity jak při 40-ti, tak i při 100°C (nejsou ale nijak vysoké - "nad" Sunocem je při 100°C třeba Liqui Moly nebo Divinol), tak pod (těch mnou výše uvedených) 110mm2/s při 40-ti a pod 18mm2/s při 100°C mají třeba Mobil1, Valvoline, Motul, Mannol, Emperol..... Ale je to u nových olejů; ta viskozita provozem stejně mírně klesá, takže bych to v rámci jedné SAE třídy asi moc neřešil.....rozdíl ve spotřebě bude minimální.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
A aký je vlastne rozdiel medzi 5W40 a 5W50? 5W40 je oproti 10W40 zretelne redsia má aj nižšie viskozity. 5W50 by mala byť tiež riedka ako 5W40 kvoli zimnemu číslu ale zas má vyššie viskozity dokonca aj ako 10W40 tak tam sa to "logicky" medzi sebou "bije" Niekde som čítal že xyW50 alebo xyW60 je zbytočné davať do motorov s normálnou prevádzkou,lebo ho človek nezohreje na taku teplotu na ktorú je stavaný...
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Prosím Tě, SAE je viskozitní třída, a je to něco jiného, jak viskozita.
A SAE značí teplotní použitelnost oleje - nikoliv jeho viskozitu. Když je před "w" pětka, tak budou mít všechny oleje 5w zhruba stejné nízkoteplotní vlastnosti, a stejně tak při provozní teplotě motoru budou všechny oleje se čtyřicítkou za "w" mít zhruba stejnou viskozitu. Nic se "nebije", a zjednodušeně napsáno - čím má olej vyšší letní číslo, tím je (když už si to slovo použil) hustší za provozní teploty motoru, a čím nižší je zimní číslo, tím je v mrazu čerpatelnější.
A to, že olej 5w50 je oproti oleji 10w40 při 100°C hustší - viskóznější, a při mrazu zase řidší - nízkoviskóznější, je dáno výrobou oleje, a např. použitými aditivy a modifikátory viskozity.....
A SAE značí teplotní použitelnost oleje - nikoliv jeho viskozitu. Když je před "w" pětka, tak budou mít všechny oleje 5w zhruba stejné nízkoteplotní vlastnosti, a stejně tak při provozní teplotě motoru budou všechny oleje se čtyřicítkou za "w" mít zhruba stejnou viskozitu. Nic se "nebije", a zjednodušeně napsáno - čím má olej vyšší letní číslo, tím je (když už si to slovo použil) hustší za provozní teploty motoru, a čím nižší je zimní číslo, tím je v mrazu čerpatelnější.
A to, že olej 5w50 je oproti oleji 10w40 při 100°C hustší - viskóznější, a při mrazu zase řidší - nízkoviskóznější, je dáno výrobou oleje, a např. použitými aditivy a modifikátory viskozity.....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Ja viem že viskozita a viskozna treida je každe iný pojem.
Inak som to myslel aj som to nachuja vysvetlil prvý krat.
Myslel som to takto:
5W40 - viskozita pri 40°C = cca 85
10W40 - viskoz. pri 40°C = cca 95
5W50 - viskoz. pri 40°C = cca 116
Takže ked porovnáme zimné číslo 5W40-ky a 5W50-ky je rovnaké aj viskozita by mala byť zhruba rovnaká pri nízkych teplotách,ale tá 50-ka ako letné číslo postupne pridáva viskozitu oleja rastúcou teplotou oleja tj ked ich porovnáme už pri 40°C je tam dosť pekný rozdiel a samozrejme aj pri 100°C Naopak ked porovname letné číslo 5W40 a 10W40 je rovnake aj viskozita pri 100°C je zhruba rovnaka ale pri 40°C je zas menší rozdiel ktorý pravdepodobne sposobuje to rozdielne zimné číslo.
Inak som to myslel aj som to nachuja vysvetlil prvý krat.
Myslel som to takto:
5W40 - viskozita pri 40°C = cca 85
10W40 - viskoz. pri 40°C = cca 95
5W50 - viskoz. pri 40°C = cca 116
Takže ked porovnáme zimné číslo 5W40-ky a 5W50-ky je rovnaké aj viskozita by mala byť zhruba rovnaká pri nízkych teplotách,ale tá 50-ka ako letné číslo postupne pridáva viskozitu oleja rastúcou teplotou oleja tj ked ich porovnáme už pri 40°C je tam dosť pekný rozdiel a samozrejme aj pri 100°C Naopak ked porovname letné číslo 5W40 a 10W40 je rovnake aj viskozita pri 100°C je zhruba rovnaka ale pri 40°C je zas menší rozdiel ktorý pravdepodobne sposobuje to rozdielne zimné číslo.
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Re: celoročne 10W40, 5W40 alebo 5W50
Nějak Tě nechápu.....o co Ti vlastně přesně jde? Z hlediska viskozity je důležité u oleje čerpatelnost při nízké teplotě při startu, a viskozita při provozní teplotě motoru. A jak.....
.....pokud výrobce motoru firemní normou nestanoví jinak, tak pro CELOROČNÍ provoz ANO.jerome píše:.....Ozaj by nebol najvhodnejší celoročne 5W50 ? Hlavne pre staršie typy motorov..
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF