Dotaz na olej do Fabie

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Fero

Dotaz na olej do Fabie

Příspěvek od Fero »

Taky jsem četl příspevek že pro Fabii 1,2 htp z duvodu vyšší teploty je dobré přejít na olej 5w-50 jenže na trhu není velký výber snad jen Divinol 5w-50 VW500200 ale nemohu nikde zjistit zda to označení opravdu odpovída setkal jsem se i s označením 5w-50 VW50000 muže nekdo poradit předem dekuji Fero
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Minulý rok jsem měl fyzicky v rukách kanystr Divinolu 5W50 a norma 502.00 byla na etiketě uvedená.
Vím, že se informace o tomto na netu značně různí, a tak jsem se potřeboval přesvědčit na vlastní oči :wink:
alfi166silver
Příspěvky: 674
Registrován: ned úno 01, 2009 8:57

Příspěvek od alfi166silver »

Všechny syntetické oleje 5W-50 a 5W-60 (Mobil1, Divinol, Agip,MOL Dynamic atp....) splní normu VW 502.00 s bodákem v pr**li. Źe ji neuvádí na obalu je v celku logické, norma stojí cca 30.000 Euro na jeden rok a "šarži" a při nízkém prodeji těchto olejů proti tzv.standardním viskozitám se to nevyplatí a kvůli pár motorům HTP už vůbec ne.
Doplnění: Přestože je norma např. VW502.00 obsažena v nakoupeném aditivačním balíku, MUSÍ se zaplatit "poplatek" výše jmenované částky, aby mohla být norma uvedena na obalu oleje.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Díky za vysvětlení Alfi.
Zní to v celku logicky.
Itall

Příspěvek od Itall »

Letní viskozita 40 snad nemá teplotní omezení do plusu. Tak nač 50? Stačí 5W-40. A ta je běžná. Proč shánět 5W-50 do "haťapky"? Já bych jezdil 10W-40, a pohoda. A ještě by mi zbylo na slušnou večeři pro dva v oblíbené restauraci :P .
modelář

Příspěvek od modelář »

Když nevíš, o co tady jde, tak se raději zdrž komentářů!

1/ "Něco"-40 má vrchní omezení na teplotě cca 35 st. C "okolního prostředí". To však jen málo říká o tom, co potřebuje ten který konkrétní motor.

2/ Teplota oleje v 1,2 HTP dosahuje běžně kvůli umístění katu v těsné blízkosti hlavního olejového kanálu 150 st. C, což odpovídá teplotě oleje rallyového speciálu během RZ.

3/ Divinol 5W-50 nebude dražší, než "značkovější" olej v 10W-40.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Jestli je pravda, že haťapka na svých 60 k potřebuje olej svými vlastnostmi blízký olejům do rallyeových speciálů, pak nelze než doporučit koupi tohoto motoru, to je opravdu výhodné :lol: . Olej s letní viskozitou 40 pro běžný provoz rozhodně s rezervou vyhovuje i pro takovouto "závodní" haťapku :P . Že 40 je bez teplotního omezení, to jsem vyčetl nevím kde, ale v odborném textu, zkusím to ještě najít. Nezapomeň, že dnes se doporučují i lehkoběžné oleje s letní viskozitou 30, a to i pro motory s daleko vyšším litrovým výkonem, než HTP (což je ostatně skoro každý). Tak bych z haťapky nedělal motor s vysokými nároky na olej. Vždyť při těch výkonech je to srandovní.
mipesa
Příspěvky: 765
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvek od mipesa »

Jó, určitě dát 50ku do koktala HTP, hlavně teď na zimu, to bude mít určitě své kouzlo. :lol: :lol: :lol:
modelář

Příspěvek od modelář »

Nepadlo ani slovo o výkonu (tím méně pak litrovém), ani o otáčkách! Řeč šla výhradně o teplotě oleje, která je v tomto případě dána konstrukční vadou a provozním režimem motoru, nikoli vnější teplotou prostředí.

A to, že se "dnes doporučují i lehkoběžné oleje s letní viskozitou 30, a to i pro motory s daleko vyšším litrovým výkonem než HTP", souvisí s vysokou teplnou účinností, resp. malým odpadním teplem moderních motorů. Přitom se však rozhodně nejedná o nějaké "obecně platné" doporučení bez ohledu na konkrétní typ a provedení motoru - i v tom provedení totiž může být velký rozdíl z hlediska nároků na olej!
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Dotaz na olej do Fabie

Příspěvek od Pitris »

Fero píše:Taky jsem četl příspevek že pro Fabii 1,2 htp z duvodu vyšší teploty je dobré přejít na olej 5w-50....
Itall píše:Letní viskozita 40 snad nemá teplotní omezení do plusu. Tak nač 50? Stačí 5W-40. A ta je běžná. Proč shánět 5W-50 do "haťapky"? Já bych jezdil 10W-40, a pohoda. A ještě by mi zbylo na slušnou večeři pro dva v oblíbené restauraci :P .
U tohoto motoru nejde o to, jestli "čtyřicítka" stačí na venkovní teplotu,
ale proto, že se olej "přehřívá" uvnitř motoru - tohoto konkrétního.....
Takže - pokud se s tím "poskakuje" po městě, "čtyřicítka" stačí,
jestli jezdíš dlouhé štreky, nebo hodně po dálnici, je pro motor vhodnější "padesátka".
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Už jsem si chystal prsty k odpovědi a poučení zdejších zaručených odborníků přes motory, ale Pitris to vystihl. :wink:
mipesa
Příspěvky: 765
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvek od mipesa »

No ono není divu, že u koktalů HTP se dělají různé alchimie.Bohužel u tohoto motoru stačí jen hloupé houpnutí motorem, třeba při špatném rozjezdu a přeskočení rozvod.řetězu je hned, stačí, aby lehce povolil tlak oleje na řetěz.Po různých zkušenostech, když už má motor něco za sebou, bych zde opravdu doporučil v zimě nechat motor na místě ohřát a pak si na něj dávat pozor.Bohužel se to zde nebude spoustě lidem líbit, ale 1,2 HTP se prostě nepovedla.Co se týče přehřívání, tak je to jen o zacházení s tím motorem, ono když jí chcete valit po dálnicích 150 tak ten motor toho bude mít plné kecky, prostě ten motor na tohle není stavěný a dělat z 1,2 nějaký brko to je asi jako když jsem si zvedal u mustanga blatníky myslel jsem si , že mám krosku.
fERO

Re: Dotaz na olej do Fabie

Příspěvek od fERO »

Pitris píše:
Fero píše:Taky jsem četl příspevek že pro Fabii 1,2 htp z duvodu vyšší teploty je dobré přejít na olej 5w-50....
Itall píše:Letní viskozita 40 snad nemá teplotní omezení do plusu. Tak nač 50? Stačí 5W-40. A ta je běžná. Proč shánět 5W-50 do "haťapky"? Já bych jezdil 10W-40, a pohoda. A ještě by mi zbylo na slušnou večeři pro dva v oblíbené restauraci :P .
U tohoto motoru nejde o to, jestli "čtyřicítka" stačí na venkovní teplotu,
ale proto, že se olej "přehřívá" uvnitř motoru - tohoto konkrétního.....
Takže - pokud se s tím "poskakuje" po městě, "čtyřicítka" stačí,
jestli jezdíš dlouhé štreky, nebo hodně po dálnici, je pro motor vhodnější "padesátka".
Pane pitrisi já vám dekuji vy jste napsal to co jsem chtel vedet on totiž tento motor v dusledku špatne umístenéhon katalysátoru se nadmerne ohřívá olej dnes jsem dostal odpoved i od dalšího odborníka který se tímto již delší dobu zabívá a ten me ujistil že je to jediné řešení a ješte zkrátit výmenný interval na 8 tis. km přestože výrobce udává 15000km
Itall

Příspěvek od Itall »

No, možná na tom něco pravdy je, ale nevím o tom, že při běžném provozu by měl někdo problémy s olejem 10W-40 nebo 5W-40. Naopak vyšší viskozita oleje u tříválců (které jsou dispozičně méně kultivované) ještě za studena a nízkých teplot zvyšuje jejich nekultivovanost. K těm viskozitám: např.: podle příručky k Peugeotu 107 letní viskozita 40 plně vyhovuje do teploty okolí 48 st., tedy nikoliv 35 st. Viskozita 30 vyhovuje pro teplotu okolí až 38 st. Možná tam píší kraviny a někdo tady to ví lépe, ale spíše ne :P .
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Znovu opakuji, že u tohoto motoru v plusových hodnotách nejde o venkovní teplotu okolí, ale o teplotu oleje UVNITŘ motoru :!:
A co se týče "běžného provozu" - ten je u každého jiný.....někdo "poskakuje" ve městě po 5-ti kilometrech, další ujede 100km "na jeden zátah". A v tom je právě rozdíl :!:
A ohledně těch olejů 10w40, a 5w40 - pokud se budeme bavit o olejích stejné API - je JEDINÝ rozdíl zase a jen ve vlastnostech při teplotách MINUSOVÝCH :!:
fERO píše:.....a ješte zkrátit výmenný interval na 8 tis. km přestože výrobce udává 15000km
Ano, a toto tu zmiňoval už i modelář, proto, že při dlouhých jízdách olej v tomto motoru teplotně degraduje, a při pouze popojíždění po městě má zase jízdou s převážně studeným motorem již vyčerpanou alkalickou rezervu.....Tady http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju7 je mj. psáno, že:
:arrow: Oxidace je reakce mezi kyslíkem ze vzduchu a molekulami motorového oleje, většinou mezi kyslíkem a uhlovodíky. Kyslík je při oxidaci zabudován do molekul oleje a mění tím jeho vlastnosti. Oxidace oleje je podporována teplotou. Čím je teplota oleje větší, tím rychleji olej oxiduje. Zvýšení teploty o 10° C přináší přibližně zdvojnásobení rychlosti oxidace. :arrow:
Odpovědět