Dotaz na olej do Fabie
Moderátor: Colommbo
Dotaz na olej do Fabie
Taky jsem četl příspevek že pro Fabii 1,2 htp z duvodu vyšší teploty je dobré přejít na olej 5w-50 jenže na trhu není velký výber snad jen Divinol 5w-50 VW500200 ale nemohu nikde zjistit zda to označení opravdu odpovída setkal jsem se i s označením 5w-50 VW50000 muže nekdo poradit předem dekuji Fero
-
- Příspěvky: 674
- Registrován: ned úno 01, 2009 8:57
Všechny syntetické oleje 5W-50 a 5W-60 (Mobil1, Divinol, Agip,MOL Dynamic atp....) splní normu VW 502.00 s bodákem v pr**li. Źe ji neuvádí na obalu je v celku logické, norma stojí cca 30.000 Euro na jeden rok a "šarži" a při nízkém prodeji těchto olejů proti tzv.standardním viskozitám se to nevyplatí a kvůli pár motorům HTP už vůbec ne.
Doplnění: Přestože je norma např. VW502.00 obsažena v nakoupeném aditivačním balíku, MUSÍ se zaplatit "poplatek" výše jmenované částky, aby mohla být norma uvedena na obalu oleje.
Doplnění: Přestože je norma např. VW502.00 obsažena v nakoupeném aditivačním balíku, MUSÍ se zaplatit "poplatek" výše jmenované částky, aby mohla být norma uvedena na obalu oleje.
Když nevíš, o co tady jde, tak se raději zdrž komentářů!
1/ "Něco"-40 má vrchní omezení na teplotě cca 35 st. C "okolního prostředí". To však jen málo říká o tom, co potřebuje ten který konkrétní motor.
2/ Teplota oleje v 1,2 HTP dosahuje běžně kvůli umístění katu v těsné blízkosti hlavního olejového kanálu 150 st. C, což odpovídá teplotě oleje rallyového speciálu během RZ.
3/ Divinol 5W-50 nebude dražší, než "značkovější" olej v 10W-40.
1/ "Něco"-40 má vrchní omezení na teplotě cca 35 st. C "okolního prostředí". To však jen málo říká o tom, co potřebuje ten který konkrétní motor.
2/ Teplota oleje v 1,2 HTP dosahuje běžně kvůli umístění katu v těsné blízkosti hlavního olejového kanálu 150 st. C, což odpovídá teplotě oleje rallyového speciálu během RZ.
3/ Divinol 5W-50 nebude dražší, než "značkovější" olej v 10W-40.
Jestli je pravda, že haťapka na svých 60 k potřebuje olej svými vlastnostmi blízký olejům do rallyeových speciálů, pak nelze než doporučit koupi tohoto motoru, to je opravdu výhodné . Olej s letní viskozitou 40 pro běžný provoz rozhodně s rezervou vyhovuje i pro takovouto "závodní" haťapku . Že 40 je bez teplotního omezení, to jsem vyčetl nevím kde, ale v odborném textu, zkusím to ještě najít. Nezapomeň, že dnes se doporučují i lehkoběžné oleje s letní viskozitou 30, a to i pro motory s daleko vyšším litrovým výkonem, než HTP (což je ostatně skoro každý). Tak bych z haťapky nedělal motor s vysokými nároky na olej. Vždyť při těch výkonech je to srandovní.
Nepadlo ani slovo o výkonu (tím méně pak litrovém), ani o otáčkách! Řeč šla výhradně o teplotě oleje, která je v tomto případě dána konstrukční vadou a provozním režimem motoru, nikoli vnější teplotou prostředí.
A to, že se "dnes doporučují i lehkoběžné oleje s letní viskozitou 30, a to i pro motory s daleko vyšším litrovým výkonem než HTP", souvisí s vysokou teplnou účinností, resp. malým odpadním teplem moderních motorů. Přitom se však rozhodně nejedná o nějaké "obecně platné" doporučení bez ohledu na konkrétní typ a provedení motoru - i v tom provedení totiž může být velký rozdíl z hlediska nároků na olej!
A to, že se "dnes doporučují i lehkoběžné oleje s letní viskozitou 30, a to i pro motory s daleko vyšším litrovým výkonem než HTP", souvisí s vysokou teplnou účinností, resp. malým odpadním teplem moderních motorů. Přitom se však rozhodně nejedná o nějaké "obecně platné" doporučení bez ohledu na konkrétní typ a provedení motoru - i v tom provedení totiž může být velký rozdíl z hlediska nároků na olej!
Re: Dotaz na olej do Fabie
Fero píše:Taky jsem četl příspevek že pro Fabii 1,2 htp z duvodu vyšší teploty je dobré přejít na olej 5w-50....
U tohoto motoru nejde o to, jestli "čtyřicítka" stačí na venkovní teplotu,Itall píše:Letní viskozita 40 snad nemá teplotní omezení do plusu. Tak nač 50? Stačí 5W-40. A ta je běžná. Proč shánět 5W-50 do "haťapky"? Já bych jezdil 10W-40, a pohoda. A ještě by mi zbylo na slušnou večeři pro dva v oblíbené restauraci .
ale proto, že se olej "přehřívá" uvnitř motoru - tohoto konkrétního.....
Takže - pokud se s tím "poskakuje" po městě, "čtyřicítka" stačí,
jestli jezdíš dlouhé štreky, nebo hodně po dálnici, je pro motor vhodnější "padesátka".
No ono není divu, že u koktalů HTP se dělají různé alchimie.Bohužel u tohoto motoru stačí jen hloupé houpnutí motorem, třeba při špatném rozjezdu a přeskočení rozvod.řetězu je hned, stačí, aby lehce povolil tlak oleje na řetěz.Po různých zkušenostech, když už má motor něco za sebou, bych zde opravdu doporučil v zimě nechat motor na místě ohřát a pak si na něj dávat pozor.Bohužel se to zde nebude spoustě lidem líbit, ale 1,2 HTP se prostě nepovedla.Co se týče přehřívání, tak je to jen o zacházení s tím motorem, ono když jí chcete valit po dálnicích 150 tak ten motor toho bude mít plné kecky, prostě ten motor na tohle není stavěný a dělat z 1,2 nějaký brko to je asi jako když jsem si zvedal u mustanga blatníky myslel jsem si , že mám krosku.
Re: Dotaz na olej do Fabie
Pane pitrisi já vám dekuji vy jste napsal to co jsem chtel vedet on totiž tento motor v dusledku špatne umístenéhon katalysátoru se nadmerne ohřívá olej dnes jsem dostal odpoved i od dalšího odborníka který se tímto již delší dobu zabívá a ten me ujistil že je to jediné řešení a ješte zkrátit výmenný interval na 8 tis. km přestože výrobce udává 15000kmPitris píše:Fero píše:Taky jsem četl příspevek že pro Fabii 1,2 htp z duvodu vyšší teploty je dobré přejít na olej 5w-50....U tohoto motoru nejde o to, jestli "čtyřicítka" stačí na venkovní teplotu,Itall píše:Letní viskozita 40 snad nemá teplotní omezení do plusu. Tak nač 50? Stačí 5W-40. A ta je běžná. Proč shánět 5W-50 do "haťapky"? Já bych jezdil 10W-40, a pohoda. A ještě by mi zbylo na slušnou večeři pro dva v oblíbené restauraci .
ale proto, že se olej "přehřívá" uvnitř motoru - tohoto konkrétního.....
Takže - pokud se s tím "poskakuje" po městě, "čtyřicítka" stačí,
jestli jezdíš dlouhé štreky, nebo hodně po dálnici, je pro motor vhodnější "padesátka".
No, možná na tom něco pravdy je, ale nevím o tom, že při běžném provozu by měl někdo problémy s olejem 10W-40 nebo 5W-40. Naopak vyšší viskozita oleje u tříválců (které jsou dispozičně méně kultivované) ještě za studena a nízkých teplot zvyšuje jejich nekultivovanost. K těm viskozitám: např.: podle příručky k Peugeotu 107 letní viskozita 40 plně vyhovuje do teploty okolí 48 st., tedy nikoliv 35 st. Viskozita 30 vyhovuje pro teplotu okolí až 38 st. Možná tam píší kraviny a někdo tady to ví lépe, ale spíše ne .
Znovu opakuji, že u tohoto motoru v plusových hodnotách nejde o venkovní teplotu okolí, ale o teplotu oleje UVNITŘ motoru
A co se týče "běžného provozu" - ten je u každého jiný.....někdo "poskakuje" ve městě po 5-ti kilometrech, další ujede 100km "na jeden zátah". A v tom je právě rozdíl
A ohledně těch olejů 10w40, a 5w40 - pokud se budeme bavit o olejích stejné API - je JEDINÝ rozdíl zase a jen ve vlastnostech při teplotách MINUSOVÝCH
Oxidace je reakce mezi kyslíkem ze vzduchu a molekulami motorového oleje, většinou mezi kyslíkem a uhlovodíky. Kyslík je při oxidaci zabudován do molekul oleje a mění tím jeho vlastnosti. Oxidace oleje je podporována teplotou. Čím je teplota oleje větší, tím rychleji olej oxiduje. Zvýšení teploty o 10° C přináší přibližně zdvojnásobení rychlosti oxidace.
A co se týče "běžného provozu" - ten je u každého jiný.....někdo "poskakuje" ve městě po 5-ti kilometrech, další ujede 100km "na jeden zátah". A v tom je právě rozdíl
A ohledně těch olejů 10w40, a 5w40 - pokud se budeme bavit o olejích stejné API - je JEDINÝ rozdíl zase a jen ve vlastnostech při teplotách MINUSOVÝCH
Ano, a toto tu zmiňoval už i modelář, proto, že při dlouhých jízdách olej v tomto motoru teplotně degraduje, a při pouze popojíždění po městě má zase jízdou s převážně studeným motorem již vyčerpanou alkalickou rezervu.....Tady http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju7 je mj. psáno, že:fERO píše:.....a ješte zkrátit výmenný interval na 8 tis. km přestože výrobce udává 15000km
Oxidace je reakce mezi kyslíkem ze vzduchu a molekulami motorového oleje, většinou mezi kyslíkem a uhlovodíky. Kyslík je při oxidaci zabudován do molekul oleje a mění tím jeho vlastnosti. Oxidace oleje je podporována teplotou. Čím je teplota oleje větší, tím rychleji olej oxiduje. Zvýšení teploty o 10° C přináší přibližně zdvojnásobení rychlosti oxidace.