Jaké pneu?

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

Jens píše:Asi máš na mysli předpětí a tím by se zajistila stejná délka při normálním zatížení..
Ne, tohle na mysli rozhodně nemám. Prostě zvolím delší pružinu, tedy pokud už chci dodržet světlou výšku.
Jens píše:Ale pružina na kolo tlačí pořád stejnou silou a že bude mít méně strmou charakteristiku ..
Zde vůbec nejde o to, jakou silou působí hmotnost vozu vlivem gravitace na pružinu, ale naopak jakou silou na ni - a přes ni na karoserii - působí málo pružící (vlivem použití nízkoprofilové pneu) a navíc těžké kolo při jízdě.
Jens píše:je pro nějaké 5 - 10 mm propružení (pro zajištění stejného pohodlí) nepodstatné.
Nejdu tu primárně o pohodlí, ale o udržení styku pneu s vozovkou, protože jenom tak zůstane vůz při jízdě po nerovné vozovce, a tou je v principu každá, snad kromě letištní runway-e, ovladatelným.
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

Možná ještě pár dodatků pro větší srozumitelnost:
- Špatně pružící nízkoprofilová pneumatika způsobuje větší odskakování kola, jelikož sama nedokáže vyrovnat (vytlumit) nerovnosti vozovky.
- Tím, že jde v posuzovaném případě o hmotnější kolo, jehož hmotnost je navíc soustředěna dále od osy jeho otáčení, má takové kolo při jízdě větší moment setrvačnosti.
- Onomu většímu momentu setrvačnosti kolo sice vděčí za větší stabilitu jeho otáčení v ose pohybu, jenže tato stabilita jde v kombinaci s hned zkraje zmíněným odskakováním proti zájmu vykopírovat nerovnosti vozovky a přenést pohyby volantu či nároky na změny rychlosti (akcelerace/decelerace), tj. proti zájmu jízdních vlastností a ovladatelnosti (moment setrvačnosti mj. vlastně "drží odskočené" kolo na vrcholech nerovností, ale neumožní mu zajet do prohlubní).
- Tedy je potřeba měkčí pružiny, která kolu umožní lépe kopírovat terén.
- No a zbývá pořešit onen zbývající problém, totiž odskakování, jehož amplitudu a frekvenci zklidní účinnější dvojčinné tlumiče.
Brembo
Příspěvky: 2294
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Brembo »

Návštěvník píše:Když jednou za čas umyju auto, přijdou záplavy. Když přezuju na léto, začne sněžit. Takže se vám za ten sníh omlouvám. :)
Daj nám vediet kedy budeš umývat a voskovat auto. Ked ho umyjem,do týždna prší. Ked i navoskujem,do 2 dní. Tak sa budem riadit tebou,tak sa tomu možno vyhnem.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Máchal

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Máchal »

Kucí, zeptám se. Do rodiny na Passata B5 sháníme slušné, nové letní gumy za co nejmíň peněz. Je to v rozměru 195/65/R15 91T. V nejnižších hladinách jsou ze známých výrobců snad jen Barum Brillantis 2 a Matador MP44 Elite 3. Číny nebereme. Když vezmu v potaz tyto dva známé výrobce pneu, tak který vybrat?
Za sadu je dotyčný ochotný zaplatit +/- 4000Kč. A než kupovat jetou pneu za 600Kč/ks, to je lepší vzít funglovku, takže +/- 1000Kč/ks. Díky za rady.
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5788
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od jerome »

No do 1000kč a nečínu :mrgreen: toho moc zas nenavyberas
Jak pises vychadza to na Matadory,Barum,Sava Perfecta,BFGoodrich g-Grip ,Nexen a tesne cez 1000 Hankook K425 Kinergy Eco,Fulda EcoControl alebo španielske Firestone Multihawk :wink:
Neviem ci tu uz nebola taka debata ze kazdy si povie ze cinu nie ale ked to objednavas z netu ani boh nevie kto to teraz vyraba. Barum-Rumuni, Matador-Rusi. Niekto chvali cinu dalsi ze korejci su celkom ok tj Hankook a Nexen. Vyber je velky :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

Moje zcela obecné doporučení: než budgetové "domácí" značky, to rozhodně raději něco korejského. Ostatně ne nadarmo řada evropských výrobců aut (mezi ně dnes počítám i Toyotu) používá např. gumy zn. Kumho pro prvomontáž.
otass
Příspěvky: 150
Registrován: stř úno 25, 2015 13:22

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od otass »

Z těch výše jmenovaných mám nejlepší zkušenosti s Firestone, jen jsou trochu hlučnější na drsnějším povrchu. Na auto s tímto podvozkem bych vzal klidně i horší gumy (je povedený, hodně toho odpustí - to není jako když to koupíš na Yarise) jako Barum, Matador nebo Debica, pokud se na tom bude dát ušetřit.
Jens

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jens »

Návštěvník píše:Možná ještě pár dodatků pro větší srozumitelnost:
Asi bude potřeba ještě další dodatky, protože srozumitelné to není ani trochu.
Návštěvník píše:
Jens píše:Asi máš na mysli předpětí a tím by se zajistila stejná délka při normálním zatížení..
Ne, tohle na mysli rozhodně nemám. Prostě zvolím delší pružinu, tedy pokud už chci dodržet světlou výšku.
Nezlob se na mně, ale když zamontuješ delší pružinu do původní nápravy, tak musí být víc stlačená tj. předepnutá.
Návštěvník píše: moment setrvačnosti mj. vlastně "drží odskočené" kolo na vrcholech nerovností, ale neumožní mu zajet do prohlubní.
Podle stejného principu by se dalo řící, že moment setrvačnosti drží kolo v prohlubních nerovností a nedovolí mu vyjet na vrchol. (nerovnost se "zaboří" do běhounu) Záleží na tvaru nerovností.

A jen tak na okraj, nějak mně to nesedí s obecně rozšířeným tvrzením, že nízkoprofilová pneumatika sama o sobě hůře pruží (nízký bok pneu) a přenášejí více vibrací a jsou nepohodlné.

A zpět k jádru problému, pořád mně není jasné, jak měkčí pružina lépe přitlačí těžší kolo do prohlubně. Ale je mně to nakonec jedno.
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

Jens píše:Nezlob se na mně, ale když zamontuješ delší pružinu do původní nápravy, tak musí být víc stlačená tj. předepnutá.
Já se nezlobím, jenom si dovolím tvrdit, že při stejném statickém zatížení to nic nemění na tom, zda je měkká či tvrdá. Tyhle parametry jsou totiž dány průměrem drátu, počtem závitů a tepelným zpracováním materiálu pružiny, nikoli její délkou a momentálním stlačením, samozřejmě pokud již není na limitu své stlačené délky. :idea:
Jens píše:Podle stejného principu by se dalo řící, že moment setrvačnosti drží kolo v prohlubních nerovností a nedovolí mu vyjet na vrchol. (nerovnost se "zaboří" do běhounu) Záleží na tvaru nerovností.
Tvůj předpoklad je zcela mylný, jelikož schopnost nízkoprofilové pneumatiky pohltit ve výšce/přesněji "níži" svého profilu nerovnosti vozovky je už kvůli limitované výšce profilu, jinak také "délce této pružiny", silně omezená. Výsledkem je pak právě to, že vůz "letí po/na vrcholech" hrbolů vozovky. A je to úplně stejné, jako když při jízdě na lyžích po boulích sjezdovky zpevníš kolena a stehna, namísto toho, abys jejich uvolněním (změkčením "pružiny") umožnil lyžím vykopírovat nerovný terén.
Jens píše:A jen tak na okraj, nějak mně to nesedí s obecně rozšířeným tvrzením, že nízkoprofilová pneumatika sama o sobě hůře pruží (nízký bok pneu) a přenášejí více vibrací a jsou nepohodlné.
Teď jsem ovšem zcela mimo, jelikož si protiřečíš, resp. tímhle pouze potvrzuješ, co tu celou dobu tvrdím.
Jens píše:A zpět k jádru problému, pořád mně není jasné, jak měkčí pružina lépe přitlačí těžší kolo do prohlubně.
Tak to si ale vůbec nerozumíme: ona ho tam nepřitlačí, ona pouze zabrání tomu, že bude skákat jako pominuté, poněvadž "někde to prostě pružit musí". Ale to už se opakuji, resp. se zbytečně vracíme na úplný začátek diskuse.
Jens píše:Ale je mně to nakonec jedno.
Mně tuplem. Ovšem na rozdíl od ostatních jsem si v časovém úseku dvou hodin vyzkoušel tři Octavie II na "originálních" 15-kách, na dodatečně namontovaných, ale originálních 16-kách (podvozek však laděný na ty 15-ky) a na "originálních 17-kách" (podovozek laděný z fakriky na 17-ky), a ty rozdíly mi vyrazily dech.

Ostatně mohu uvést i pro mne méně lichotivý příklad (oktávky a koncernové vozy obecně mi mohou být ukradené): s mým novým vozem (prý etalon jízdních vlastností ve střední třídě :twisted: ) jezdím v určitých úsecích až o 60 km/h nižší rychlostí, než jsem jezdíval s 15 let starým MPV. A proč? Inu velká a těžká kola, nízkoprofilové pneumatiky, malé zdvihy pérování a tím vynucené příliš tuhé nastavení podvozku. :x :evil:
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od lengy60 »

Pitris píše:Tak to je dobře - já chci s maminou letos udělat Švýcarsko - teda českosaské :twisted:
Na motorce nebo na kole?Já se tam v létě pohybuji na kole,tak abych se zařídil. :D
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od lengy60 »

Brembo píše:
Návštěvník píše:Když jednou za čas umyju auto, přijdou záplavy. Když přezuju na léto, začne sněžit. Takže se vám za ten sníh omlouvám. :)
Daj nám vediet kedy budeš umývat a voskovat auto. Ked ho umyjem,do týždna prší. Ked i navoskujem,do 2 dní. Tak sa budem riadit tebou,tak sa tomu možno vyhnem.
Máš nějaké dlouhé termíny :D Já když auto umyju a navoskuju,tak začne pršet zpravidla do několika hodin a nejdéle do 12 hodin mi na něj hodí geco nějaká ptíca. :twisted:
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od lengy60 »

Máchal píše:Kucí, zeptám se. Do rodiny na Passata B5 sháníme slušné, nové letní gumy za co nejmíň peněz. Je to v rozměru 195/65/R15 91T. V nejnižších hladinách jsou ze známých výrobců snad jen Barum Brillantis 2 a Matador MP44 Elite 3. Číny nebereme. Když vezmu v potaz tyto dva známé výrobce pneu, tak který vybrat?
Za sadu je dotyčný ochotný zaplatit +/- 4000Kč. A než kupovat jetou pneu za 600Kč/ks, to je lepší vzít funglovku, takže +/- 1000Kč/ks. Díky za rady.
Napsal bych,abys koupil Membaty,ale ty už nejsou k sehnání,takže kup tyhle:
http://www.expert-pneumatiky.cz/35788-h ... letni.html
Oprava: Membaty naskladnili.
http://velko-pneu.cz/pneumatiky/195-65-15-letni-Membat/
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Máchal

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Máchal »

Všem díky :wink: Každopádně věci se mají tak, že po všemožném hledání na netu jsem byl požádán a zašel jsem do pneuservisu pro radu. Servismena jsem seznámil s podmínkama výběru a s klidným svědomím mě odradil od všemožných čínských značek a i od Barumek (měkčí směs, více se sjíždí) Doporučil mimojiné korejské značky (Nexen) a na Matador měl taky dobré slovo.
Resumé, nakonec majitel vozu rozhodl a jsou objednaný ty Matadory Elite 3, tak snad budou v pohodě.
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od bjukemen »

nedavno mi niekto tvrdil ze s horsim tlmenim nerovnosti pri nizkoprofilovej pneu to nieje az take zle ako sa tvrdi, nakolko pneu je sice nizsia ale je sirsia takze sa to rozlozi tak ci tak to tlmenie
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Pitris »

Pitris píše:Tak to je dobře - já chci s maminou letos udělat Švýcarsko - teda českosaské :twisted:
lengy60 píše:Na motorce nebo na kole?Já se tam v létě pohybuji na kole,tak abych se zařídil. :D
Na motorku mě mamina nesedne a na kole :?: :evil: :twisted: Neblázni :mrgreen: Já sice asi před 30-ti lety (kily) jezdil závodně pod Kučírkem a Vačkářem, ale teď o bicyklu vím už jenom to, že něco takového existuje :roll:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět