skratenie intervalu vymeny oleja kvoli zavodeniu
Moderátor: Colommbo
skratenie intervalu vymeny oleja kvoli zavodeniu
Zdravim,
o kolko je rozumne skratit interval vymeny oleja, ak s autom jazdim casto na rychlostnych okruhoch, pretekoch? Niekde som cital nazor, ze 1km na okruhu je ekvivalentny (co sa tyka opotrebenia oleja) cca 100 km beznej jazdy.
Plati to pre standardne oleje (5w40), alebo aj pre tie s oznacenim 'racing', 'competition' 5w50, 10w60 ?
vdaka,
drgi
o kolko je rozumne skratit interval vymeny oleja, ak s autom jazdim casto na rychlostnych okruhoch, pretekoch? Niekde som cital nazor, ze 1km na okruhu je ekvivalentny (co sa tyka opotrebenia oleja) cca 100 km beznej jazdy.
Plati to pre standardne oleje (5w40), alebo aj pre tie s oznacenim 'racing', 'competition' 5w50, 10w60 ?
vdaka,
drgi
Platí, že čím víc je olej zatěžován, tím je potřeba častěji měnit. Nevím, jak často, a jak moc využíváš potenciál motoru při závodech; a oleje xw/50 a xw/60 jsou jen přizpůsobeny vyšším teplotám. Ale při častých závodech na okruhu bych ho měnil často. Něco je i tady http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php?t=3876
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jestli s tím jezdíš i "civilně", jaký je poměr normální jízdy / závody? Ale v tom odkaze někdo zmiňuje při závodech 800-900km.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
tak na 90-95% civilne, ak to berieme podla kilometrov.
ale skor sa bojim o to, ze po jednom-dvoch okruhoch bude ten olej vhodny akurat tak do pece (do kamen a nie na najazdenie dalsich x1000 km.
btw, distributor oleja vravi ze s jeho 'racing' a 'competition' olejmi odporuca interval 5000km, kedze maju menej detergentnych prisad.
ale skor sa bojim o to, ze po jednom-dvoch okruhoch bude ten olej vhodny akurat tak do pece (do kamen a nie na najazdenie dalsich x1000 km.
btw, distributor oleja vravi ze s jeho 'racing' a 'competition' olejmi odporuca interval 5000km, kedze maju menej detergentnych prisad.
Tohle je primárně o stupni úprav toho motoru, už mnohem méně o jeho zatěžování. Pokud je víceméně sériový, stačí vybrat vhodný olej o adekvátně zkrátit interval výměny, např. o třetinu.drgi píše:...ale skor sa bojim o to, ze po jednom-dvoch okruhoch bude ten olej vhodny akurat tak do pece (do kamen a nie na najazdenie dalsich x1000 km....
Inspirován čím, si co jsem četlu u BMW, kde se olej neměnil podle ujetých km, ale podle množství paliva prohnaného nádrží:
Šel bych na to takto:
1) Jednoznačně ztížené podmínky, tedy interval dle výrobce zkrátit na polovinu, např. z 15 000 na 7500.
2) Zamyslet se nad množstvím paliva, které za těch 7500 km proženu motorem a provést další korekci pokud množství paliva hrubě neodpovídá předpokládané spotřebě dle techničáku.
Pokud v techničáku je 10 L/100 km tak za 7500 km bych měl spotřebovat 750 litrů paliva. Takže bych olej měnil po vyjetí 750 litrů paliva.
Samozřejmě taky záleží na tom nakolik je to normální motor a nakolik je na motoru poznat, že je přetěžován. (Na 8g foru se jeden řidič zmínil, že po jízdách na okruhu se mu teplem rozpadla protihluková "deka" na kapotě. Kdybych jezdil naokruhu já, tak tohoto dosáhnu jen ztěží, protože nejsem takový drak.)
Taky je zde možnost ujet cca 3500 km (1/4 z intervalu předepsaného výrobcem) a pak poslat na rozbor dva vzorky: olej nový a olej vyjetý. Vyjde to levněji, než každé 2000 km měnit pro jistotu olej.
Šel bych na to takto:
1) Jednoznačně ztížené podmínky, tedy interval dle výrobce zkrátit na polovinu, např. z 15 000 na 7500.
2) Zamyslet se nad množstvím paliva, které za těch 7500 km proženu motorem a provést další korekci pokud množství paliva hrubě neodpovídá předpokládané spotřebě dle techničáku.
Pokud v techničáku je 10 L/100 km tak za 7500 km bych měl spotřebovat 750 litrů paliva. Takže bych olej měnil po vyjetí 750 litrů paliva.
Samozřejmě taky záleží na tom nakolik je to normální motor a nakolik je na motoru poznat, že je přetěžován. (Na 8g foru se jeden řidič zmínil, že po jízdách na okruhu se mu teplem rozpadla protihluková "deka" na kapotě. Kdybych jezdil naokruhu já, tak tohoto dosáhnu jen ztěží, protože nejsem takový drak.)
Taky je zde možnost ujet cca 3500 km (1/4 z intervalu předepsaného výrobcem) a pak poslat na rozbor dva vzorky: olej nový a olej vyjetý. Vyjde to levněji, než každé 2000 km měnit pro jistotu olej.
Dělám mechanika na závodech na okruzích.Ten olej se mění tak často proto že bývá znehodnocen chemicky(může být dost zředěn palivem,atd) Ne vždycky se používají oleje 50 nebo 60. Byl jsem hodně překvapen - 0W/40 se do závodních motorů Pxxxche dává běžně ALE právě proto se často mění.
Záleží vždy na výrobci,nebo úpravci motorů,jaký dá předpis na použití oleje a jeho výměny. Jsou motory stavěné na seriovém základu(tzv.cupové)nebo úplně prototypový(tovární)-kde je motor vyvíjen samostatně. Pokud se jedná o tuningový motor vycházející ze serie tak postačí zkrátit interval o 2/3. max5000km při komerčním oleji 5/50 nebo 10/60.Jde o to že životnost upraveného seriového motoru je omezena únavou materiálu víc,než opotřebení třením. Závodní motor ujede mezi revizemi max.5000km ale jsou i revize pod 1500km.V závodní branži ale bývá více zohledněna doba provozu v hodinách. cca 1h je kolem 100km
Záleží vždy na výrobci,nebo úpravci motorů,jaký dá předpis na použití oleje a jeho výměny. Jsou motory stavěné na seriovém základu(tzv.cupové)nebo úplně prototypový(tovární)-kde je motor vyvíjen samostatně. Pokud se jedná o tuningový motor vycházející ze serie tak postačí zkrátit interval o 2/3. max5000km při komerčním oleji 5/50 nebo 10/60.Jde o to že životnost upraveného seriového motoru je omezena únavou materiálu víc,než opotřebení třením. Závodní motor ujede mezi revizemi max.5000km ale jsou i revize pod 1500km.V závodní branži ale bývá více zohledněna doba provozu v hodinách. cca 1h je kolem 100km
Ten olej bych měnil tak po 5-ti tkm.drgi píše:tak na 90-95% civilne, ak to berieme podla kilometrov......
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
vdaka vsetkym za odpovede,
este som trochu patral na nete, a nasiel som ludi, co na MX-5 menia olej uz po 2-5 track days. bohuzial mi nie je jasne, co sa mysli track day, ci jazdia od rana do vecera na okruhu, alebo je to nejaky zavod v serii Spec Miata.
tie 2 track days je mozno skoro, ale zase v USA maju na MX-5 standardny interval 3-4000 mil, teda 4500-6000km.
este som trochu patral na nete, a nasiel som ludi, co na MX-5 menia olej uz po 2-5 track days. bohuzial mi nie je jasne, co sa mysli track day, ci jazdia od rana do vecera na okruhu, alebo je to nejaky zavod v serii Spec Miata.
tie 2 track days je mozno skoro, ale zase v USA maju na MX-5 standardny interval 3-4000 mil, teda 4500-6000km.
V USA se ale používají oleje s kratší "životnosti" než v Evropě
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... ky_mytus13
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... ky_mytus13
-
- Příspěvky: 674
- Registrován: ned úno 01, 2009 8:57