skratenie intervalu vymeny oleja kvoli zavodeniu

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
drgi

skratenie intervalu vymeny oleja kvoli zavodeniu

Příspěvek od drgi »

Zdravim,

o kolko je rozumne skratit interval vymeny oleja, ak s autom jazdim casto na rychlostnych okruhoch, pretekoch? Niekde som cital nazor, ze 1km na okruhu je ekvivalentny (co sa tyka opotrebenia oleja) cca 100 km beznej jazdy.

Plati to pre standardne oleje (5w40), alebo aj pre tie s oznacenim 'racing', 'competition' 5w50, 10w60 ?

vdaka,
drgi
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Platí, že čím víc je olej zatěžován, tím je potřeba častěji měnit. Nevím, jak často, a jak moc využíváš potenciál motoru při závodech; a oleje xw/50 a xw/60 jsou jen přizpůsobeny vyšším teplotám. Ale při častých závodech na okruhu bych ho měnil často. Něco je i tady http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php?t=3876
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
drgi

Příspěvek od drgi »

vdaka Pitris,

jedna okruhova jazda je cca 30 minut a cca 50-55km, pocas ktorych otacky neklesnu pod 4500 (max je 7200) a vacsina z toho casu je plny plyn.

je mi jasne ze casto, ale skor ma zaujimalo ci skratit standardny interval 15 000km na 10 000, 5000 alebo 1000 :)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Jestli s tím jezdíš i "civilně", jaký je poměr normální jízdy / závody? Ale v tom odkaze někdo zmiňuje při závodech 800-900km.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
drgi

Příspěvek od drgi »

tak na 90-95% civilne, ak to berieme podla kilometrov.

ale skor sa bojim o to, ze po jednom-dvoch okruhoch bude ten olej vhodny akurat tak do pece (do kamen :) a nie na najazdenie dalsich x1000 km.

btw, distributor oleja vravi ze s jeho 'racing' a 'competition' olejmi odporuca interval 5000km, kedze maju menej detergentnych prisad.
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

..distribútor ma v tomto pripade pravdu a odporuča sa olej meniť tak po 5000km a ase je to pre teba dosť malo tak skus použiť iny olej trebars Valvoline 5w-50 dobra cena a je pre bežne použitie no mohol by vydržať aj vyššiu teplotu a men po 7500-10000km
modelář

Příspěvek od modelář »

drgi píše:...ale skor sa bojim o to, ze po jednom-dvoch okruhoch bude ten olej vhodny akurat tak do pece (do kamen :) a nie na najazdenie dalsich x1000 km....
Tohle je primárně o stupni úprav toho motoru, už mnohem méně o jeho zatěžování. Pokud je víceméně sériový, stačí vybrat vhodný olej o adekvátně zkrátit interval výměny, např. o třetinu.
Shi
Příspěvky: 1333
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Příspěvek od Shi »

Inspirován čím, si co jsem četlu u BMW, kde se olej neměnil podle ujetých km, ale podle množství paliva prohnaného nádrží:

Šel bych na to takto:
1) Jednoznačně ztížené podmínky, tedy interval dle výrobce zkrátit na polovinu, např. z 15 000 na 7500.

2) Zamyslet se nad množstvím paliva, které za těch 7500 km proženu motorem a provést další korekci pokud množství paliva hrubě neodpovídá předpokládané spotřebě dle techničáku.

Pokud v techničáku je 10 L/100 km tak za 7500 km bych měl spotřebovat 750 litrů paliva. Takže bych olej měnil po vyjetí 750 litrů paliva.

Samozřejmě taky záleží na tom nakolik je to normální motor a nakolik je na motoru poznat, že je přetěžován. (Na 8g foru se jeden řidič zmínil, že po jízdách na okruhu se mu teplem rozpadla protihluková "deka" na kapotě. Kdybych jezdil naokruhu já, tak tohoto dosáhnu jen ztěží, protože nejsem takový drak.)

Taky je zde možnost ujet cca 3500 km (1/4 z intervalu předepsaného výrobcem) a pak poslat na rozbor dva vzorky: olej nový a olej vyjetý. Vyjde to levněji, než každé 2000 km měnit pro jistotu olej.
mick

Příspěvek od mick »

Dělám mechanika na závodech na okruzích.Ten olej se mění tak často proto že bývá znehodnocen chemicky(může být dost zředěn palivem,atd) Ne vždycky se používají oleje 50 nebo 60. Byl jsem hodně překvapen - 0W/40 se do závodních motorů Pxxxche dává běžně ALE právě proto se často mění.

Záleží vždy na výrobci,nebo úpravci motorů,jaký dá předpis na použití oleje a jeho výměny. Jsou motory stavěné na seriovém základu(tzv.cupové)nebo úplně prototypový(tovární)-kde je motor vyvíjen samostatně. Pokud se jedná o tuningový motor vycházející ze serie tak postačí zkrátit interval o 2/3. max5000km při komerčním oleji 5/50 nebo 10/60.Jde o to že životnost upraveného seriového motoru je omezena únavou materiálu víc,než opotřebení třením. Závodní motor ujede mezi revizemi max.5000km ale jsou i revize pod 1500km.V závodní branži ale bývá více zohledněna doba provozu v hodinách. cca 1h je kolem 100km
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

drgi píše:tak na 90-95% civilne, ak to berieme podla kilometrov......
Ten olej bych měnil tak po 5-ti tkm.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
drgi

Příspěvek od drgi »

vdaka vsetkym za odpovede,
este som trochu patral na nete, a nasiel som ludi, co na MX-5 menia olej uz po 2-5 track days. bohuzial mi nie je jasne, co sa mysli track day, ci jazdia od rana do vecera na okruhu, alebo je to nejaky zavod v serii Spec Miata.

tie 2 track days je mozno skoro, ale zase v USA maju na MX-5 standardny interval 3-4000 mil, teda 4500-6000km.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

V USA se ale používají oleje s kratší "životnosti" než v Evropě
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... ky_mytus13
modelář

Příspěvek od modelář »

Kromě toho se tam téměř nevyskytují manuální převodovky a ty automatické při jejich rychl. limitech nedávají motoru příliš šancí vyžívat se ve vysokých otáčkách.
alfi166silver
Příspěvky: 674
Registrován: ned úno 01, 2009 8:57

Příspěvek od alfi166silver »

modelář píše:Kromě toho se tam téměř nevyskytují manuální převodovky a ty automatické při jejich rychl. limitech nedávají motoru příliš šancí vyžívat se ve vysokých otáčkách.
Otázka je, co je ještě manuál a couž automat... V F1 je ten "manuál" takovej "nemanuál".. :D
modelář

Příspěvek od modelář »

alfi166silver píše:Otázka je, co je ještě manuál a couž automat... V F1 je ten "manuál" takovej "nemanuál".. :D
Pravda, DSG, BMP6, CVT aj. už také nejsou nejsou "pravé" automaty: za ty já totiž považuji výhradně ty s HDM! :wink:
Odpovědět