Vhodné oleje po proplachu motoru

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

vit-burian

Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od vit-burian »

Zdravím vás, hledal jsem, ale nemohu najít uspokojivou odpověď, proto zakládám nové téma. Pokud to tu někde je a já to přehlédl, tak se omlouvám.
Ve zkratce - mám v autě starý motor Ford OHC (2.0, benzín). Řešil jsem potíže se zaneseným motorem a asi i pístními kroužky, bez rozdělání, zatím jen průplach motoru. Do auta byl asi z důvodu opotřebení pístních kroužků lit 15W30 (nic moc, ze supermarketu...), já vyměnil za klasický 10W40. Poté se v průběhu několika měsíců začaly projevovat výše zmíněné problémy (=nadměrné spalování oleje). Nyní byl motor pročištěn, propláchnut, domnívám se, že velké množství úsad se odstranilo, situace se dost zlepšila, motor nekouří. Myslím, že teď je tedy klíčové zvolit vhodný olej (jinak situace povede zas tam, kde jsem byl), ovšem nevím moc jaký (co se týče viskozity, výkonnostní třída je jasná dle motoru - alespoň SG). Domnívám se, že teď, zvlášť přes zimu, by dočištění mohl podpořit opět řidší 10W40, který bych po kratší době (cca 1000 km nebo na jaře) vyměnil zpátky za 15W40, tedy hustší olej, který by měl menší chuť pronikat přes pístní kroužky? Nebo je to blbost a mám jít rovnou na viskozitu 15, která motoru v této kondici už asi svědčí víc?
Tj. v podstatě mi jde o to, který olej mi pomůže motor "dočistit", asi ten řidší, a jestli pak mám zas naopak po čase přejít na hustší olej, který nebude tolik pronikat volnejším motorem?
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5787
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od jerome »

Pruser je ten Ford motor sám o sebe :mrgreen:
Inak v zime v pohode 10W40 skratit výmenu na cca 2000Km nech sa precisti motor a cez leto buď 15W40 alebo 10W50. Záleží podľa jázd. Ak sú dlhšie tá 50-ka zníži spotrebu oleja po jeho zahriati. Ak sú krátke stačí 15W40
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
vit-burian

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od vit-burian »

Náhodou, staré Pinto je skvělej motor, co vydrží skoro všechno :-D Takže 10W40 bude na pohodu dostatečně řídkej olej k pročištění, a zároveň ne moc, aby nepronikal totálně všude. Tak to je dobrá zpráva, je levnej, takže není co řešit, a i když pročištění ve výsledku bude třeba k ničemu, tak mi aspoň zbude na opravu :-) 5Wxx by byl už asi moc řídký na tenhle motor? Teoreticky podle příručky je taky možnej, ale to je myšleno asi u novýho motoru?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od Pitris »

Proč chtějí lidé snižovat spotřebu oleje olejem, který je "hustší" za studena (a příliš hustý na to aby tekl tam kam nemá), a při provozní teplotě motoru ho nechají stejný :?: :shock: Bo to je případ 10w40 vs. 15w40.... Při zvýšené spotřebě oleje u již "volnějšího" motoru je vhodné "zvednout" to letní číslo - ze 40 na 50. Bo při studeném startu stejné 10w40 i 10w50, ale při provozní teplotě 10w50 "hustší" a lépe dotěsní zvětšené vůle....
5w (a v tomto případě asi 5w50) jen když hodně mrazivých startů.
Ale ano, i levná 10w40-ka a dolívat víc je řešení.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
vit-burian

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od vit-burian »

Tak primárně můj dotaz směřoval na to, jakej olej dát na nejlepší "protažení", pročištění a dočištění motoru. V tom případě by asi tedy bylo vhodné zvolit i nižší druhé číslo, aby v zahřátém motoru procházel olej více. O snížení spotřeby teď ani nejde (on ten motor v tomhle konkrétním případě ani moc oleje nežere - spalování se projevuje spíš skrz výfuk; a navíc zvlášť studený, zahřátý na provozní teplotu už tolik ne, neboť se nejspíš se zahřátím vůle více vymezí), jádro problému spočívá spíš v tom, "že se spaluje benzín, ne olej". Zas když zvolím moc nízké druhé číslo, bude se olej dostávat i tam kam nemá a zase se zanese ... je to taková zapeklitá situace, ze které teď úplně nevím, jak ven.
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od Pedro »

Pruser je Ford motor postarsi produkce? Jako vtip dost blby, jako posmech..., bez komentu.
A co je to za karu?
Jinak info ber, co napsal Pitris. Je to spravne.
Edit- mas v tom trochu nejasno. Nekomplikuj si zivot. Jezdi beznou 10-40, aby se casto ohrival na provozni teplotu, oleje, no a men ho casto. Obcas mrkni na svicky a odfrk kliky.
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5787
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od jerome »

vit-burian píše:Náhodou, staré Pinto je skvělej motor, co vydrží skoro všechno
To som si len robil prdel 8)
vit-burian píše: :-D 5Wxx by byl už asi moc řídký na tenhle motor? Teoreticky podle příručky je taky možnej, ale to je myšleno asi u novýho motoru?
Mozno na ten preplach by bol este lepsi jak 10W40 tj bude tam na "par" km takze aj ked ho motor viac spotrebuje nebude to az tak vadit.
Pitris píše:Proč chtějí lidé snižovat spotřebu oleje olejem, který je "hustší" za studena (a příliš hustý na to aby tekl tam kam nemá), a při provozní teplotě motoru ho nechají stejný :?: :shock: Bo to je případ 10w40 vs. 15w40....
Viem ze si stary olejrsky vlk a miestny predseda ale dovolim si namietku. Papierovo su tieto oleje (pri prevadzkovej teplote) rovnako huste, ale aj tak 15W40 bude po celu dobu zahrievania sa o chlp viskoznejsia a preto pri jazdach ked sa olej uplne nezohreje (kratke jazdy,popojizdky) moze byt 15W o nieco menej spotrebovavana. Ale jasne ked je moznost dat tam 10W50 tak neni o com (Total je za dobru cenu)
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
vit-burian

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od vit-burian »

Je to Sierra, OHCčko 2.0 EFi (klasika s katalyzátorem). Když jsme u toho, je možné, že za všechno může ten hnus olej (supermarket), co do toho byl litej předchozím majitelem? A mohla mít pak moje výměna za 10W40 vliv na něco? O olejích mám opravdu jen základní informace... Moje domněnka je, že předchozí majitel tam ten olej lil ad1) pro to, že pístní kroužky začly propouštět olej, tak zvolil tenhle, ad 2) byl levnej.
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od Pedro »

Konecne po delsi dobe auto. Na vine bude z casti dlouhy intarval vymen. Olej z Kaufu napr. neni srackoidni, totez treba Lidl. Jak vypada prostor pod ventilovym vikem? Nebo aspon u nalejvaciho hrdla. Je li v motoru komprese, mozna unik do spalovaku pres gufirka. Trpely na to DOHC, tyto treba taky. Ale zde jsem je nemenil, bo nebyl duvod a moznost. Odkaz na Ford forum je asi blbost...., spise na nejaky Sierrovsky a spol.,
Jaky mas rok, predni masku, barvu zadnich svetel... 8)
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od bio »

Pokud je motor nadměrně opotřeben, nepomůže žádný olej ani "Maclo". Zůstal bych u SAE 10W40 s častější výměnou a hlavně motor řádně zahřál dlouhou a nepřerušovanou jízdou.
Uživatelský avatar
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: stř srp 24, 2016 19:21
Bydliště: Bohumín

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od Libor »

Měl jsem Escorta 1.6 L4B (77kw) rok 88. Začalo to obdobně, nejdříve tam byla 10W40, pak jsem dolíval 15w40, a nakonec v závěru až litr na cca 250-300 km. Ventilová gufera trvrdá jak kámen, pístní kroužky k.o. Po výměně klid. Ovšem "levná sranda" to nebyla. Musíš k tomu připočítat sadu těsnéní, šrouby hlavy, šikovného strojaře, který Ti zrepasuje hlavu válců... To je vcelku raketa.
DOHC VTEC TURBO 243kW HGO 0W20
SOHC 16V 66kW MAX LIFE 5W40
DOHC PARALLEL-TWIN 52 kW MOTUL 300V 10W40
vit-burian

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od vit-burian »

OHCčko v Taunusech údajně trochu trpělo na gufera ventilů, nevím jestli bylo v Sierrách nějak modernizované nebo ne. Můj postup je takový, že proběhla poslední záchrana propláchnutí motoru, a teď se motor buď vzchopí, nebo ne. Pokud ne, tak se rozdělá, a vymění potřebné díly (kroužky, gufera, těsnění,...). Ale bude to finančně náročnější. Průplach motoru je fajn, ale potřebuju to podpořit vhodným olejem, proto jsem se ptal zde zkušených, protože sám jsem moc nevěděl jaký a nikde jsem nedohledal něco přínosného.

Jinak je to Sierra Mk2 2.0i Ghia, černej 5dvéřák, 1988, v origo netuněném stavu, s celkem jasnou historií, najeto 270 000 km, nezatmavený světla, oranžové blinkry, mlhovky, klasika origoš Ghia :)
Uživatelský avatar
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: stř srp 24, 2016 19:21
Bydliště: Bohumín

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od Libor »

Tak tohle se už dnes jen tak nevidí, fajn auto ;-) Hodně zdaru, ať ten olej třeba trošku pomůže, držím pěsti.
DOHC VTEC TURBO 243kW HGO 0W20
SOHC 16V 66kW MAX LIFE 5W40
DOHC PARALLEL-TWIN 52 kW MOTUL 300V 10W40
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od Pedro »

Gratulace. A bez zasahu kutila tunackeho. :wink:
Zde se investice vyplati, zavani to srdcarstvim. Auto, ktere ovlada ridic, ne eletronika ve vsem.
Zmer tlaky a i tlak oleje. To jest dosti rozhodujici. Dost napovi i to, kolik motor funi kolem merky a nalejvaku oleje.
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1861
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vhodné oleje po proplachu motoru

Příspěvek od BigBang »

Když už se tu Ví´t ptá na olej, tak Valvo MaxLife :wink:

BTW: kolega v práci má Merkura Sierru, ale ještě jsem jí nestačil obhlídnout :mrgreen:
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Odpovědět