tvorba "šlemu"

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
FF

Příspěvek od FF »

...ale im to dalo pokusov, kým to dosiahli - teda nejaké megavýsledky sa tým dosiahnúť nedajú.
Mav

Příspěvek od Mav »

Když jsem jezdil z B. Daru do Varů, tak v zimě od -15ti, i když jsem měl zadekovaný motor i chladič, tak byl li větrák na 3ku, šla teplota motoru i pod 70 C. Takže v mrazech přehřátí motoru a asi i jeho částí nehrozí.

jezdím tak již 10 let a i když má najeto 220000, tak z ní 210 dostanu, tak ten motor snad tolik netrpí.:) Vše origo, žádné nové díly.

Po rovině, jakmile se teplotadostane na provozní, dám v mrazech deku před chladičem napůl a jeto. Jedu - li dálku, vše letí z motru ven, mrazy, nemrazy.

To zakrytování:

1) Jen skutečné poojíždění po obchodech 1km - půl hod stání -300 m - půl hod stání - 700m - půl hod stání - 1 km zpět - a motor je v mrazech sotva na 90Ti.

2) Mrazydlouhá jízda z hor dolů, na rovině pak 10 - 15 km a dost - chladič odkrýt na polovinu- výhoda - alespoň trochu to topí.

3) od -15 ti výše do kopce a na rovině na dlouhé trati žádné zakrytí.

4) Je - li - 15 -20 a níž, klidně nechám odkrytou jen 1/3 chladiče, a jedu i dálku.

Toto platí pro 1,9 Tdi 66KW s chlazením oleje chladící kapalinou a vstřiky asi0,182mm?:) Jeto hodně úsporný auto, ale v zimě se musí s teplem hospodařit, aby šlo teplo do vozu, aby po zimě bylo suchý a ne plesnivě zatuchlý od všudypřítomné vlhkosti. To mám souseda, ten jen utírá okna, honí to klimou na ty r´krátké pojížďky a je uněj cítit zatuchlina.

Kdyby člověk jezdil každý den dálky, tak to samozřejmě vůbec neřeším, protože by se motor prohřál sám od sebe. Vše souvisí se vším a každý druh provozu má své.

Když jsem měsíc jezdil z Nového Hrozenkova do Příbora přes Soláň, bylo to minulý rok únor - březen každý den tam a zpět, tož to jsem takové ptákoviny vůbec neřešíl.:)
Moja

Příspěvek od Moja »

No vidíš mě termostat funguje tak jak má,otvírá při 83°c.A pro sychr zakrývám chladič ze 3/4 a motor se i při dlohých jízdách do+15°c vůbec nehřeje.Teplota stále 83°c.Asi mám lepší chlazení :lol:
modelář

Příspěvek od modelář »

Že bych se na to... :lol:
pepinoTDi

Příspěvek od pepinoTDi »

Moja píše:No vidíš mě termostat funguje tak jak má,otvírá při 83°c.A pro sychr zakrývám chladič ze 3/4 a motor se i při dlohých jízdách do+15°c vůbec nehřeje.Teplota stále 83°c.Asi mám lepší chlazení :lol:
to dělá ten Mobil 1 5w50, ten to krásně všecko uchladí :D
Mav

Příspěvek od Mav »

No ten Mobil chladí super:)

Ale vždyť termostat je OK. To jen, když si chce člověk rychle zatopit. A zase to jsou dlouhodobé zkušenosti, zase člověk okolo toho tolik nelítá. Spíš mě vadí, že tam nedávají automatickou regulaci žaluziema nebo tak, Na poskakování po městě by to bylo ideální a katík by se také rychleji ohřál, spotřeba menší a tím i emise. Proč má na ledový blok fičet - 20C?
Jsem zvědavý na elektromobily, to budeme v autech mrznout, protože el. energie bude drahá:)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Jó, dečku před chladičem (a ovládanou z místa řidiče) měly už EmBéčka z Ml. Boleslavi. :idea:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mav

Příspěvek od Mav »

Co si asi udělám, bude přidávání plynu pomocí malého kolečka a lanka tak do 1250 - 1400 ot min., jako jsme to měli na služebním Opelu Campo, aby neměl na volnoběh tak nízké otáčky. Do dieselů by to mělo být povinné.
Snad má při 1250 -1300 ot min. už trochu tlaku na ložisko turba, neví někdo, jaký je rozdíl tlaku při 900ot a 1250-1300 ot na oleji? Nebo se musí dát alespoň 1500? Na dieselovi jsem to nikdy neměřil.
modelář

Příspěvek od modelář »

Pitris píše:Jó, dečku před chladičem (a ovládanou z místa řidiče) měly už EmBéčka z Ml. Boleslavi. :idea:
Jenom ze začátku a šlo o "dědictví" ze Škody Octavia. :wink:
modelář

Příspěvek od modelář »

Mav píše:Co si asi udělám, bude přidávání plynu pomocí malého kolečka a lanka tak do 1250 - 1400 ot min. ... aby neměl na volnoběh tak nízké otáčky. Do dieselů by to mělo být povinné.
A jseš si jistý, že by to pomohlo?

Perlička: Přijel jsem na měření výkonu na stolici MAHA. Technik zastrčil teploměr do díry po olejové měrce a na monitoru mu naběhlo 56 st.C - podotýkám, že venku bylo přes 30 a já předtím ujel po městě najakých 15 km. On říká, že podmínkou regulérnosti měření je teplota oleje - pokud si to dobře pamatuji - min. 67 st.C. Takže upoutal auto a nechal ho běžet na volnoběh s tím, že se zahřeje. Nezahřálo! Tedy ho začal tůrovat a teplota oleje lezla nahoru. Jenže na nějakých 60 st. C se zastavila a výš se jí nechtělo. Podotýkám, že při tůrování již seply větráky na chladiči, ale jen na první stupeň. Už poměrně na.raný (na stolici byla tehdy několikatýdenní objednací lhůta a další zákazník už čekal) se rozhodl ohřát motor pod zátěží odběrem výkonu přes válce. Postupoval však regulérně, tj. zapnul velký větrák před vozem. Teplota však vylezla jen na nějakých 65 st.C, takže se nakonec vykašlal na "regule" a vypnul ten větrák, čímž se mu konečně podařilo ohřát olej ve vaně až na nějakých 75 st.C. Když však potom měřil výkon - už se zapnutým "ofukem" zpředu, teplota oleje šla opět dolů... :twisted: Pro pořádek podotýkám, že se nejednalo o turbodieselový motor a že ten motor nemá olejový chladič - nepotřebuje ho. :lol:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

modelář píše:
Pitris píše:Jó, dečku před chladičem (a ovládanou z místa řidiče) měly už EmBéčka z Ml. Boleslavi. :idea:
Jenom ze začátku a šlo o "dědictví" ze Škody Octavia. :wink:
Avšak dědictví zdědila i stovka, kde byl před chladičem připravený vývod na lanko. Nikdy se ale z výroby oponka nemontovala.
emge

Příspěvek od emge »

modelář píše:...To je ostatně také jeden z důvodů, proč se průchod vzduchu motorovým prostorem často řeší v aerodynamickém tunelu. A tuto práci, pokud byla konstrukérem poctivě odvedena, samozřejmě každé samo-domo úspěšně zmaří...
Pokiaľ by to bolo koštruktérom skutočne poctivo odvedené, tak by to mohlo fungovať. Ale na ideálne fungovanie sú kladené veľmi rôznorodé podmienky. V lete vysoké horúčavy, v zime mrazy, ktoré sú ešte znásobené prúdiacim vzduchom, k tomu zohľadniť rôznu rýchlosť prúdenia vzduchu pri meniacej sa rýchlosti auta...
Ak by konštruktéri vytvorili nejakú reguláciu prúdiaceho vzduchu, ktorá by bola závislá na ovládaní vodičom, tak by to väčšina vodičov aj tak neregulovala a to by mohlo byť potom príčinou porúch. Takže to asi žiaden konštruktér (výrobca) riskovať nebude.
A keď sa pozriem na bežné autá vo svojom okolí, tak autá s rovnakou karosériou s rovnako riešeným prúdením vzduchu obsahujú veľmi rôznorodé motory - výkonné, nevýkonné, turbo, benzínové, diesle... Ak by som mal veriť tomu, že je to nejako optimalizované, tak prúdenie vzduchu by nemohlo byť u rôznych motorov riešené rovnako. Takže skôr si myslím, že u väčšiny áut sa konštruktéri spoliehajú na termostat a ďalšie veci veľmi neriešia. Prispôsobuje sa tak maximálne dimenzovanie chladiča a výkon prídavného ventilátora.

Mav má u mňa celkom obdiv za svoje bádanie a prepracované riešenie. Aj keď to, čo nie je pevne upevnené (textil) by u mňa vzbudzovalo obavy, že sa to pod prúdom vzduchu uvoľní a skončí tam, kde nemá. Obával by som sa aj navlhnutia počas dažďa.

Ja mám na aute mriežky pred chladičom nad nárazníkom aj pod nárazníkom. A tie spodné mriežky v zime zakrývam zo zadnej strany mriežok, takže to na prvý pohľad nie je vidieť.
kaskader

Re: tvorba "šlemu"

Příspěvek od kaskader »

Zdravim vsetkych, takto vypada emulzia v mojom motore. Je to 1.9 TDI 77 kW v octavi II, najazd cca 213 000 km. Olej ma cca 1000 km, pouzity ARAL High Tronic 5W-40 (VW505.01, ACEA C3).

Chladica kvapalina je ruzova bez naznaku kontaminacie, nebadam akykolvek unik. S autom sa jazdili v poslednej dobe velmi kratke trasy, cca 4 km do prace, obcas trasy do 20 km. Mam podozrenie na vadny termostat, kedze teplota sa na 90 st. C nedostane, maximalne na cca 85.

Takymto stylom som jazdil aj s predoslym vozom Mercedes Benz ML 270 CDI a ziadny problem sa nikdy neprejavil. Tam bolo ale takmer 8l oleja...

Postup riesenia: V prvom rade aspon 100 km vylet v kopcovitom terene
Nasledne vymena termostatu, ak sa bude prejavovat jeho zavada
Otazka:
Vymenit olej?? Rad by som pouzil Valvoline Durablend diesel 5W-40, s ktormy mam len dobre skusenosti. Naviac je full SAPS (DPF nemam)


Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9936
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: tvorba "šlemu"

Příspěvek od Colommbo »

Netrap se, při takovém režimu to není nic neobvyklého. Jedna 100km cesta tomu asi nepomůže, výměnu oleje považuju za zbytečnou, s příchodem jarních a letních teplot se to srovná... 8)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: tvorba "šlemu"

Příspěvek od Pitris »

Ani já bych to nijak neřešil.
Když je vše ostatní O.K, tak je tvorba šlemu (a zvláště v zimě) při čtyřkilometrových popojížďkách celkem běžné a u některého motoru víc a u některého míň zřetelné - podle konstrukce olejového a chladicího systému.... Olej je samozřejmě při těchto podmínkách nutné měnit častěji, ale po tisíci kilometrech je to zbytečné - občas to projeď při delší jízdě, aby se ta vlhkost odpařila a věřím, že i ta teplota vody se při té delší jízdě dostane do normálu - což po těch čtyřech kilometrech nemusí.... Až potom, kdyby se ani třeba po 50-ti km "voda" nezahřála na běžnou provozní teplotu, bych řešil termostat. Ten Valvoline tam klidně dej, ale (když by se to po té delší jízdě "spravilo") na Aral bych klidně 8 (max.10)tkm najel.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět