WTF? To bych teda u dieselu nečekal. I když, velký turbo poblíž, náporák přes celých 15 (nebo 20) metrů, čili dost kapaliny a absence volného "letu" po městě udělá svoje...Takža v zimě není potřeba poustět bufík (joke) To už je na mezichladič...Pitris píše:A co vím, tak u busů (Karosa 941) MHD se v létě blíží teplota oleje i 125-ti °C
Teplota
Moderátor: Colommbo
Teplota
Re: Teplota
Ráno v zimě před startem bufík jo, ale spíš než k ohřátí oleje na ohřátí vody, aby měli lidi teploučko
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Teplota
Kolik musí mít voda? Sice míň, ale... asi bych nechtěl auto, kde v létě je jiná teplota na čidle než v zimě...
Re: Teplota
Provozní teplota chladicí kapaliny může být i 115°C....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Teplota
Při dostatečném přetlaku v systému a za podmínky použití speciální kapaliny (takovou nabízí např. Paraflu) lze jít až na 135 st. C (tím nechci říct, že zrovna u autobusu).
Re: Teplota
Jenže ty zas maj svoje olejový chladiče (čs motory) a taky 1-2 pořádný nucený vrtule. Někdo někde psal, že měřil teplotu na PV3S po výjezdu na táhlý kopec, ale taková hodnota to snad nebyla. Není důvod nevěřit, že existujou chladicí kapaliny s t(var) > 100°C, osobně na to spolíhám To platilo kdysi pro vodu a nulový tlak v chladiči. Dneska vyšší tlak=vyšší teplota bez varu. (teda ono to platilo i dřív ale nedělalo se to.)Návštěvník píše:Vzduchem chlazené motory na tom mohou být hůř.
Re: Teplota
Dneska? Vždyť přetlakový systém chlazení měla přinejmenším již Octavia v 60. letech min. st. Tedy se to nejenže dělalo, ale většina výrobců na tom dokonce postavila celý systém regulace teploty zdaleka přesahující bod varu chlad. kapaliny za atmosférického tlaku. Jedinou výjimkou byla a dodnes jsou japonská auta využívající pouze nízkého přetlaku: jedině Japonci totiž dokázali efektivně vyřešit regulaci teploty ve velmi úzkém rozpětí teplotního intervalu.bouchy píše:... Dneska vyšší tlak=vyšší teplota bez varu. (teda ono to platilo i dřív ale nedělalo se to.)
P.S.: Ostatně "vaření" škodovek řady 105/120/130 nebylo zhusta o ničem jiném, než o nedostatečně těsném chlad. okruhu, který nedržel přetlak. Někdy stačilo vyměnit víčko expanzní nádoby.
Re: Teplota
U starých stodvacítek byl vůbec celý chladící okruh "radost" Netěsnosti chladících hadic na podvozku, uhnilá čidla spínání sahary (kolikrát jsem 130ku vařil)
To taková stovečka, tu sem neuvařil ani jednou za ten rok, co jsem ji provozoval (aktivní chlazení něco do sebe mělo - hlavně v létě)
To taková stovečka, tu sem neuvařil ani jednou za ten rok, co jsem ji provozoval (aktivní chlazení něco do sebe mělo - hlavně v létě)
Re: Teplota
Na podvozku žádné hadice nebyly, byly tam trubky.Máchal píše:U starých stodvacítek byl vůbec celý chladící okruh "radost" Netěsnosti chladících hadic na podvozku,
Většinou nebyla uhnilá, ale pouze zoxidovaná. Základním problémem byl ovšem nedostatečný přetlak v systému, který způsoboval, že chlad. kapalina vzadu v motoru už vařila, zatímco k čidlu v chladiči se nedostala natolik ohřátá, aby způsobila aktivaci spínače.Máchal píše:uhnilá čidla spínání sahary (kolikrát jsem 130ku vařil)
Pod aktivním chlazením myslíš, že se větrák na chladiči pořád točil? Ale vždyť on ve špičce užíral až 5 k výkonu motoru! To u řady 105/120/130 odpadalo: vše bývalo OK, dokud se vůz pohyboval. A komu vařil v koloně, ten byl okamžitě usvědčen z nedostatečné údržby. Málokterý vůz se totiž mohl pochlubit tak silně předimenzovaným chlad. systémem.Máchal píše:To taková stovečka, tu sem neuvařil ani jednou za ten rok, co jsem ji provozoval (aktivní chlazení něco do sebe mělo - hlavně v létě)
Re: Teplota
Nope. 120ka přetlaková nebyla. Byly 2 typy víček a to u 105-125 bylo na +0,2atm což není přetlak jako dnes. Až hliníkový hlavy, Favority měly ten "dnešní" systém. A vaření motoru je dáno x parametry, např špatně vedené trubky, 16 litrů kapaliny a když se vpředu probudil větrák, vzadu už to vařilo. Zajímavý, že na naší 120tce nikdy nic nevařilo, jakože se jezdilo především v parnu a naloženo. Ani si nepamatuju užití fígle s topením, zřejmě nebyl třeba. No jo, holt sériový stav je sériový stav (ne jako 90% úprav na 100 - náporák = začne to vařit, 120-135 běžně větší pumpa, laboráty s termostatem, topení, tlačítko na spuštění větráku a další zbytečnosti, které neřešily původ přehřívání). Tímhle prošli snad všichni (nevim, kdo je naváděl) a pak se nákladně vrátili k osvědčenému systému (u 100ky chladič vzadu, 120 originál chladič). Ty tři koně na mechanickou vrtuli jsou akorát (jak vestavit výkonově stejnou el.?), holt nejsou k dispozici. Ani výměna za výrazně výkonnější chladič (felicie a dále) problémy neodstranila, právě spíš naopak. Ale když má někdo zvýšený výkon a objem, ať si tam dá, co chce.
Ona totiž voda má mít 80, nikdy ne víc než 90°C, tedy není důvod nic tlakovat, víčko by stejně neobstálo. Kdo nevěří, že origo je nejlíp, ať se v srpnu dostaví na 110r.com sraz a uvidí na vlastní oči, kam vede náporákový mamon. Loni bylo 22°C a krasojízda 10km, přesto jen (nevkusné) náporáky měly problém.
Ona totiž voda má mít 80, nikdy ne víc než 90°C, tedy není důvod nic tlakovat, víčko by stejně neobstálo. Kdo nevěří, že origo je nejlíp, ať se v srpnu dostaví na 110r.com sraz a uvidí na vlastní oči, kam vede náporákový mamon. Loni bylo 22°C a krasojízda 10km, přesto jen (nevkusné) náporáky měly problém.
Re: Teplota
Pokud byl chlad. systém škodovek řady 105/120/130 v pořádku, pak přetlak v něm zajišťoval to, že kapalina v hlavě motoru nevařila ani při 110 - 115 st. C (v závislosti na použité chlad. kapalině a její koncentraci). To mi připadá naprosto dostatečné, zvláště s přihlédnutím k obrovské tepelné kapacitě objemu náplně (pokud si to dobře pamatuji, tak šlo o 12,7 l) a zejména jejímu velmi rozvětvenému vedení (k chladiči umístěnému vpředu pod vozem, k radiátorku topení v přístrojovce středovým tunelem), které svým způsobem doplňovalo samotný chladič.
A jestliže někdo tvrdí, že přetlak byl u starších vozů minimální, pak mu rozhodně NEdoporučuji otevřít zátku chladiče či expanzní nádoby po jízdě, aby se osobně přesvědčil o tom, jak se projeví srovnání tlaku v systému s okolím.
A jestliže někdo tvrdí, že přetlak byl u starších vozů minimální, pak mu rozhodně NEdoporučuji otevřít zátku chladiče či expanzní nádoby po jízdě, aby se osobně přesvědčil o tom, jak se projeví srovnání tlaku v systému s okolím.
Re: Teplota
Pod cca půlkou auta jsem měl cca 15cm tlakových hadic, které spojovaly ony trubky (nevím, asi někdo bastlil doma)Návštěvník píše:Na podvozku žádné hadice nebyly, byly tam trubky.
2x jsem čidlo měnil, jelikož bylo opravdu uhnilé, respektvie konektory KO (asi kvalita no)Návštěvník píše:Většinou nebyla uhnilá, ale pouze zoxidovaná. Základním problémem byl ovšem nedostatečný přetlak v systému, který způsoboval, že chlad. kapalina vzadu v motoru už vařila, zatímco k čidlu v chladiči se nedostala natolik ohřátá, aby způsobila aktivaci spínače.
Ano, to myslím. Na stovečku vzpomínám s větší láskou, než na 130kuNávštěvník píše:Pod aktivním chlazením myslíš, že se větrák na chladiči pořád točil?
Už bych zde té nostalgie nechal, jelikož Sunoco téma
Re: Teplota
Původní originální čidla byla francouzské výroby. Korozi kontaktů způsoboval vznik elekrochemického článku následkem použití jiných materiálů pevných kontaktů čidla a československých štekrů. Stačilo však do těch štekrů nacpat vodě odolnou vazelínu a bylo to OK. Ostatně to od určité doby dělal i sám výrobce a servisy to měly kontrolovat. Prostě zanedbaná údržba.Máchal píše:2x jsem čidlo měnil, jelikož bylo opravdu uhnilé, respektvie konektory KO (asi kvalita no)