Teplota

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

bouchy

Teplota

Příspěvek od bouchy »

Pitris píše:A co vím, tak u busů (Karosa 941) MHD se v létě blíží teplota oleje i 125-ti °C
WTF? To bych teda u dieselu nečekal. I když, velký turbo poblíž, náporák přes celých 15 (nebo 20) metrů, čili dost kapaliny a absence volného "letu" po městě udělá svoje...Takža v zimě není potřeba poustět bufík :mrgreen: (joke) To už je na mezichladič...
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Teplota

Příspěvek od Pitris »

Ráno v zimě před startem bufík jo, ale spíš než k ohřátí oleje na ohřátí vody, aby měli lidi teploučko 8)
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
bouchy

Re: Teplota

Příspěvek od bouchy »

Kolik musí mít voda? Sice míň, ale... asi bych nechtěl auto, kde v létě je jiná teplota na čidle než v zimě...
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Teplota

Příspěvek od Pitris »

Provozní teplota chladicí kapaliny může být i 115°C....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Návštěvník

Re: Teplota

Příspěvek od Návštěvník »

Při dostatečném přetlaku v systému a za podmínky použití speciální kapaliny (takovou nabízí např. Paraflu) lze jít až na 135 st. C (tím nechci říct, že zrovna u autobusu).
Máchal

Re: Teplota

Příspěvek od Máchal »

Safra, to je docela mazec.
Návštěvník

Re: Teplota

Příspěvek od Návštěvník »

Vzduchem chlazené motory na tom mohou být hůř.
bouchy

Re: Teplota

Příspěvek od bouchy »

Návštěvník píše:Vzduchem chlazené motory na tom mohou být hůř.
Jenže ty zas maj svoje olejový chladiče (čs motory) a taky 1-2 pořádný nucený vrtule. Někdo někde psal, že měřil teplotu na PV3S po výjezdu na táhlý kopec, ale taková hodnota to snad nebyla. Není důvod nevěřit, že existujou chladicí kapaliny s t(var) > 100°C, osobně na to spolíhám :) To platilo kdysi pro vodu a nulový tlak v chladiči. Dneska vyšší tlak=vyšší teplota bez varu. (teda ono to platilo i dřív :D ale nedělalo se to.)
Návštěvník

Re: Teplota

Příspěvek od Návštěvník »

bouchy píše:... Dneska vyšší tlak=vyšší teplota bez varu. (teda ono to platilo i dřív :D ale nedělalo se to.)
Dneska? Vždyť přetlakový systém chlazení měla přinejmenším již Octavia v 60. letech min. st. Tedy se to nejenže dělalo, ale většina výrobců na tom dokonce postavila celý systém regulace teploty zdaleka přesahující bod varu chlad. kapaliny za atmosférického tlaku. Jedinou výjimkou byla a dodnes jsou japonská auta využívající pouze nízkého přetlaku: jedině Japonci totiž dokázali efektivně vyřešit regulaci teploty ve velmi úzkém rozpětí teplotního intervalu.

P.S.: Ostatně "vaření" škodovek řady 105/120/130 nebylo zhusta o ničem jiném, než o nedostatečně těsném chlad. okruhu, který nedržel přetlak. Někdy stačilo vyměnit víčko expanzní nádoby.
Máchal

Re: Teplota

Příspěvek od Máchal »

U starých stodvacítek byl vůbec celý chladící okruh "radost" Netěsnosti chladících hadic na podvozku, uhnilá čidla spínání sahary (kolikrát jsem 130ku vařil) :oops:
To taková stovečka, tu sem neuvařil ani jednou za ten rok, co jsem ji provozoval (aktivní chlazení něco do sebe mělo - hlavně v létě)
Návštěvník

Re: Teplota

Příspěvek od Návštěvník »

Máchal píše:U starých stodvacítek byl vůbec celý chladící okruh "radost" Netěsnosti chladících hadic na podvozku,
Na podvozku žádné hadice nebyly, byly tam trubky.
Máchal píše:uhnilá čidla spínání sahary (kolikrát jsem 130ku vařil) :oops:
Většinou nebyla uhnilá, ale pouze zoxidovaná. Základním problémem byl ovšem nedostatečný přetlak v systému, který způsoboval, že chlad. kapalina vzadu v motoru už vařila, zatímco k čidlu v chladiči se nedostala natolik ohřátá, aby způsobila aktivaci spínače.
Máchal píše:To taková stovečka, tu sem neuvařil ani jednou za ten rok, co jsem ji provozoval (aktivní chlazení něco do sebe mělo - hlavně v létě)
Pod aktivním chlazením myslíš, že se větrák na chladiči pořád točil? Ale vždyť on ve špičce užíral až 5 k výkonu motoru! To u řady 105/120/130 odpadalo: vše bývalo OK, dokud se vůz pohyboval. A komu vařil v koloně, ten byl okamžitě usvědčen z nedostatečné údržby. Málokterý vůz se totiž mohl pochlubit tak silně předimenzovaným chlad. systémem.
bouchy

Re: Teplota

Příspěvek od bouchy »

Nope. 120ka přetlaková nebyla. Byly 2 typy víček a to u 105-125 bylo na +0,2atm což není přetlak jako dnes. Až hliníkový hlavy, Favority měly ten "dnešní" systém. A vaření motoru je dáno x parametry, např špatně vedené trubky, 16 litrů kapaliny a když se vpředu probudil větrák, vzadu už to vařilo. Zajímavý, že na naší 120tce nikdy nic nevařilo, jakože se jezdilo především v parnu a naloženo. Ani si nepamatuju užití fígle s topením, zřejmě nebyl třeba. No jo, holt sériový stav je sériový stav (ne jako 90% úprav na 100 - náporák = začne to vařit, 120-135 běžně větší pumpa, laboráty s termostatem, topení, tlačítko na spuštění větráku a další zbytečnosti, které neřešily původ přehřívání). Tímhle prošli snad všichni (nevim, kdo je naváděl) a pak se nákladně vrátili k osvědčenému systému (u 100ky chladič vzadu, 120 originál chladič). Ty tři koně na mechanickou vrtuli jsou akorát (jak vestavit výkonově stejnou el.?), holt nejsou k dispozici. Ani výměna za výrazně výkonnější chladič (felicie a dále) problémy neodstranila, právě spíš naopak. Ale když má někdo zvýšený výkon a objem, ať si tam dá, co chce.
Ona totiž voda má mít 80, nikdy ne víc než 90°C, tedy není důvod nic tlakovat, víčko by stejně neobstálo. Kdo nevěří, že origo je nejlíp, ať se v srpnu dostaví na 110r.com sraz a uvidí na vlastní oči, kam vede náporákový mamon. Loni bylo 22°C a krasojízda 10km, přesto jen (nevkusné) náporáky měly problém.
Návštěvník

Re: Teplota

Příspěvek od Návštěvník »

Pokud byl chlad. systém škodovek řady 105/120/130 v pořádku, pak přetlak v něm zajišťoval to, že kapalina v hlavě motoru nevařila ani při 110 - 115 st. C (v závislosti na použité chlad. kapalině a její koncentraci). To mi připadá naprosto dostatečné, zvláště s přihlédnutím k obrovské tepelné kapacitě objemu náplně (pokud si to dobře pamatuji, tak šlo o 12,7 l) a zejména jejímu velmi rozvětvenému vedení (k chladiči umístěnému vpředu pod vozem, k radiátorku topení v přístrojovce středovým tunelem), které svým způsobem doplňovalo samotný chladič.

A jestliže někdo tvrdí, že přetlak byl u starších vozů minimální, pak mu rozhodně NEdoporučuji otevřít zátku chladiče či expanzní nádoby po jízdě, aby se osobně přesvědčil o tom, jak se projeví srovnání tlaku v systému s okolím. :mrgreen:
Máchal

Re: Teplota

Příspěvek od Máchal »

Návštěvník píše:Na podvozku žádné hadice nebyly, byly tam trubky.
Pod cca půlkou auta jsem měl cca 15cm tlakových hadic, které spojovaly ony trubky (nevím, asi někdo bastlil doma)
Návštěvník píše:Většinou nebyla uhnilá, ale pouze zoxidovaná. Základním problémem byl ovšem nedostatečný přetlak v systému, který způsoboval, že chlad. kapalina vzadu v motoru už vařila, zatímco k čidlu v chladiči se nedostala natolik ohřátá, aby způsobila aktivaci spínače.
2x jsem čidlo měnil, jelikož bylo opravdu uhnilé, respektvie konektory KO (asi kvalita no)
Návštěvník píše:Pod aktivním chlazením myslíš, že se větrák na chladiči pořád točil?
Ano, to myslím. Na stovečku vzpomínám s větší láskou, než na 130ku
Už bych zde té nostalgie nechal, jelikož Sunoco téma :-)
Návštěvník

Re: Teplota

Příspěvek od Návštěvník »

Máchal píše:2x jsem čidlo měnil, jelikož bylo opravdu uhnilé, respektvie konektory KO (asi kvalita no)
Původní originální čidla byla francouzské výroby. Korozi kontaktů způsoboval vznik elekrochemického článku následkem použití jiných materiálů pevných kontaktů čidla a československých štekrů. Stačilo však do těch štekrů nacpat vodě odolnou vazelínu a bylo to OK. Ostatně to od určité doby dělal i sám výrobce a servisy to měly kontrolovat. Prostě zanedbaná údržba.
Odpovědět