Spotřeba - a jiné

Diskuze o palivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jezevcik »

Pitris píše:Ta notýsková metoda je přesnější tím víc čím dýl ji praktikuješ. Když si spočítáš jednu nádrž tak je to čistě orientační, ale když si píšeš všechny litry a kilometry několik let a počítáš to třeba jednou ročně, tak máš celkem přesné údaje kde už se v podstatě "ztratí" nějaký ten litřík (ne)získaný třeba onou teplotní (ne)roztažností paliva....
To je naprosto přesně vyjádřeno. Ano, jistě i zde budou nějaké odchylky způsobené nepřesností počítače kilometrů, něco se asi odpaří, počítadlo u stojanu pracuje "pouze" na dvě desetinná místa, takže se to nuceně zaokrouhluje a ony se ty zbytky pěkně nasčítají, samotná přesnost těch počítadel bude mít jistě také nějaké tolerance, ale i přes to všechno si troufnu tvrdit, že mé auto jezdí dlouhodobě za cca 5,5 litru. Ne za 6 a ani ne za 5, ale těsně okolo 5,5 litru v průměru.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jerry3 »

Návštěvník2 píše:Původně jsem vůbec nechtěl reagovat na nemocného člověka s diagnozou Koncernfobie, ale nakonec jsem si to rozmyslel.
Označování věcí pravými jmény se dnes nazývá koncernofóbií? To já bych si na oplátku dovolit označit koncerňáctví za posunuté vnímání reálného světa (ještě se k tomu později vrátím), prostě pocit, že oni řídí něco víc (něco přímo nadlidského), než ostatní.
Návštěvník2 píše:Já se ve svém příspěvku vůbec, ale ani vzdáleně nezmiňuji o koncernu. PP a jeho vylomeniny platí pro všechny auta napříč automobilovým spektrem.
A pokaždé tento rádoby argument nastupuje v momentě, kdy koncerňák zahnaný do kouta neví, kudy kam: prostě podle něho "všichni přece..."
Návštěvník2 píše:Skus tady učinit nějaký rozklad mého příspěvku, popřípadě přijď s jinými fakty a vynechej fobii. To bude přínosnější.
Ano, učiním tak v dalším příspěvku.
Návštěvník2 píše:Mnoho lidí používá notýskovou metodu. Já, když mám potřebu, také. Ale skutečně je potřeba si uvědomit, že tato metoda přehlíží některé veličiny, s kterými PP již ze své podstaty kalkuluje. Bohužel je zde mnoho vstupních údajů, o kterých nevíme jak přesné jsou.
U notýskové metody s nimi nepočítáme a vstupní veličinou je množství natankovaného paliva a počet ujetých kilometrů (je správný, když víme, že má tachometr lže?). A veličiny s kterým kalkuluje PP i když nevíme jak přesné jsou, vynecháváme vůbec, včetně fyzikálních zákonů.
Co je tohle za neskutečný blábol! Vždyť jestli je něco certifikovaně cejchované a pravidelně kontrolované, tak to jsou měřáky výdejních stojanů. A co může být přesnější, než výpočet průměrné spotřeby (množství natankovaného paliva vs. ujetá vzdálenost korigovaná na předem zjištěnou chybu ODO) při jejím dlouhodobém sledování?
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jerry3 »

Návštěvník2 píše:1. Nikde jsem se nedočetl, s jakou přesností pracují PP. Pochybuji, že to bude méně než 5 procent, ale je to můj odhad.
Proč by to vůbec mělo být důležité, když většina PP (včetně toho v mém skútru) ukazuje průměrnou spotřebu velice přesně? Problémem, na který poukazuji já ve vztahu ke koncernovým vozům, není "absolutní" nepřesnost PP (ve smyslu příliš velkého rozptylu hodnot - třeba zrovna těch 5%), ale jednoduše záměrný posun základu těch hodnot optimistickým směrem. Tedy proč musí PP v mé služební oktávce ukazovat např. hodnotu průměrné spotřeby o mnou zmíněných 15% optimistističtější ve srovnání s realitou (bez korekce na plusovou odchylku ODO, jinak by to bylo ještě víc), když rozptyl hodnot onoho průměru činí max. do těch 5% (to je ona chyba, s níž PP v daném voze pracuje)?
Návštěvník2 píše:2. Subjekt mezi volantem a sedačkou a jeho vliv.
Vliv na co? Na průměrnou spotřebu určitě, ale na odchylku její na displeji PP indikované hodnoty od skutečnosti stěží.
Návštěvník2 píše:a)Tj. tankuješ vždy na stejné pumpě, ze stejné pistole? To se dá splnit.
Ani tohle není nijak důležité, protože jde výhradně o množství natankovaného (a spáleného) paliva ve vztahu k ujeté vzdálenosti (pokud možno korigované na chybu ODO).
Návštěvník2 píše:b) Vliv teploty a vlhkosti vzduchu. A tady jsme u problému. To nedokážeš ovlivnit. A jak známo, objem kapaliny je závislý na jeho teplotě. Nakonec se tohle jeden čas používalo ve F1, kdy se natankovalo podchlazené palivo, které se běhen závodu ohřálo a jakoby nabylo. Takže ty si do deníčku napíšeš, že jsi natankoval 50 l paliva, ale ono je z té podzemní nádrže "podchlazené" a ty nevíš na kolik. Takže s touto veličinou při manipulaci s kalkulačkou nepočítáš.
A proč bych s ní měl při výpočtu kalkulovat? Vždyť i zde opět platí pouze příslušný vztah mezi množstvím natankovaného paliva a ujetou vzdáleností (pokud možno korigovanou na chybu ODO). A jak tu již bylo řečeno, při delším sledování se případná chyba výsledného výpočtu výrazně snižuje.
Návštěvník2 píše:Naopak PP, počítá s proměnnou veličinou, protože v nádrži zůstalo nějaké palivo o nějaké teplotě. Natankoval jsi tam další palivo s nižší, ale neznámou teplotou, která se bude v průběhu času zvyšovat a tím pádem se bude zvětšovat objem paliva.
Chceš tím snad říct, že PP poskytuje přesnější údaj o průměrné dlouhodobé spotřebě než klasický sešitkový výpočet? To fakt myslíš vážně?
Návštěvník2 píše:Tak a jsme u rozdílu. Ty si myslíš, že zapisováním tankování, dlouhodobě, je jediná správná metoda. Není. Má to mnoho much. Abys je vyselektoval (částečně), musel bys tankovat palivo se stálou teplotou. Tj. někde v garáži se stabilní teplotou. Musel bys zajistit správné množství, tj. požívat kalibrované nádoby. Pak by ses trochu přiblížil k ideálu. Ovšem venkovní teplota by musela být stejná, jako ta tvá v garáži. Což půjde asi těžko zajistit.
Jak mám na tohle rozumně reagovat? Na hloupost se asi rozumně ani reagovat nedá...
Návštěvník2 píše:S tím vším se potýká PP také. Ovšem v jeho hodnocení je málo informací.
Přiznám se, že citované větě nerozumím, možná proto, že na rozdíl od návštěvníka vím, jak, resp. s čím pracuje PP.
Návštěvník2 píše:1. S jakou přesností pracuje?
To sice s určitostí na přesnou hodnotu v % nevím, ale na základě statisticky významně reprezentativních zkušeností si dovolím tvrdit, že povětšinou dostatečně přesně.
Návštěvník2 píše:2. S jakou přesností pracuje palivoměr
Tak tohle je pro indikaci průměrné spotřeby zcela irelevantní.
Návštěvník2 píše:3. PP pravděpodobně bude průběžně upravovat při svých výpočtech množství paliva k dispozici, což je zase ovlivněno teplotou. Ale je to tak?
Obvykle tomu tak není, poněvadž PP pouze porovnává množství spotřebovaného paliva s jeho vypočítaným/vypočítávaným zbývajícím objemem v nádrži, který odvozuje od hodnoty "odpíchnuté" přes měřák pouze v momentě posledního tankování.
Návštěvník2 píše:Pokud by přesnost PP byla známa a bylo to skutečné měření a ne ukazovátko, tak si troufám tvrdit, že výpočet PP je přesnější než papír a tužka. Hlavně v souvislosti s teplotami paliva.
Velmi učeně znějící, ovšem jinak naprostý nesmysl! Můžeš mi sdělit, jak např. souvisí teplota paliva v nádrži s množstvím energie v tom palivu v dané nádrži uložené? Nechceš snad tvrdit, že s měnící se teplotou paliva v nádrži se mění i jeho energetický obsah?
Návštěvník2 píše:Pro hnidopichy, co si myslí že roztažnost paliva je nula nula nic, bych rád upozornil, že 100 x nic umořilo osla, nebo si zkuste metrovým metrem rozdělit stometrový chodník na 100 kusů od začátku do konce a pak sem napište, kolik skutečně měřil ten poslední díl. :P
- dtto -



Závěr:

Zarytého koncerňáka odlišuje od prostého majitele/uživatele koncernového vozu hluboké přesvědčení, že on tomu přece nejlépe rozumí - když mu to koncern tak pěkně a pro něj srozumitelně vysvětlil. Výsledkem pak není nic jiného, než posun vnímání reality (v angličtině "mayhem").
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Hombre »

Máte smůlu, návštěvník má pravdu, jen třeba k tomuto. PP bere info ze vstřiku 1 válce , čidla zařazenýho kvaltu a otáček motoru informaci pro výpočet průměrné spotřeby a kolik je natankováno PP vůbec nezajímá jen vyhodí dle spočítané průměrné spotřeby, dojezdové km. Tam je kalibrace informací nutná jelikož si informaci bere i ŘJ aby motor vůbec naskočil, tak i přesnost informací do PP je na odpovídající úrovni. K té roztažnosti - teplota kapaliny je podchycena ve směsi , kdy dle teploty motoru , nasávaného vzduchu, bohatosti vyhodnotí lambda bohatost a upraví směs........ i já mám odzkoušen PP a spotřeba sedí jako u propočtu spotřeby bombardéra na sekundy, protože spočítá počet vstřiknutí otáčky motoru v návaznosti na zařazený kvalt .....
Dle tachometru - vliv teploty, pěnivosti, na jaké rovině kára stojí, nikdo přeně nespočítá ani při sledování a zapisování během deseti let . Tachometr je přesný , posouvání km je dáno mechanicky nebo dle impulzu elektricky , tak tam vzniká rozdíl zase jen ta nádrž. Ohledně rychlosti :mrgreen: ručička je unášena magnetem v klícce, přibržďovaná zkalibrovanou pružinkou, která se časem unaví nevrací ručičku jak by měla a najednou máte 120 na tachošu a přitom se loudáte stovkou..... dál již nemusím pokračovat. :mrgreen:
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jerry3 »

Hombré, nějak mi uniká, komu že to dáváš za pravdu, když víceméně potvrzuješ má slova. :?

A jen pro pořádek si dovolím připomenout, že já jsem nezpochybňoval přesnost některých PP (neznám přesnější PP, než jsou ve volvech, a velmi příjemně mne překvapila přesnost PP u mého skútru), jen jsem se návštěvníka dovolil zeptat, proč jsou tedy "ukazovátka" u některých koncernových vozů až tak moc "posunutá" směrem k optimistickým hodnotám (když ne kvůli oblbování uživatelů :mrgreen: ).
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Hombre »

Beru zpět, dávám za pravdu , že nepřesnější je měření přes PP.
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jerry3 »

Tak tomu se mohu leda tak pousmát.

PP totiž počítá spotřebu nepřímo: odvozuje ji z frekvence a délky (doby) otevření vstřiků a jeho přesnost není o ničem jiném, než o odladění naprogramovaného výpočetního algoritmu, zatímco sešitková metoda vychází z údaje přesně kalibrovaných průtokových měřičů výdejních stojanů. Ale i kdyby tomu tak nebylo, zákazníka asi vcelku nezajímá, jakou hodnotu průměrné spotřeby mu ukazuje PP, ale kolik za palivo skutečně zaplatil, což je právě o tom, kolik si ho koupil u pumpy na základě údaje oněch průtokových měřáků výdejních stojanů.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9850
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Colommbo »

Hombre píše:...PP bere info (z)...čidla zařazenýho kvaltu...
A toto je co...? :?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jerry3 »

To nic, žádné takové čidlo tam není, poněvadž není k ničemu potřeba. Úplně stačí čidlo v převodovce (ale dá se to brát i z čidel ABS), z něhož ŘJ a potažmo PP zjišťují momentální rychlost vozu.
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Hombre »

Asi je jedno jestli napíši kvaltu nebo výstupní otáčky převodovky , které jsou závislé na zařazeném kvaltu.

Vzhledem k zájmu o koupi hotových modulků palubního počítače vznikla tato nová verze, která vychází z předešlé verze PP_light v1. Stejně jako předešlá verze i tento palubní počítač měří a vypočítává provozní hodnoty pomocí přímého napojení na snímač km a jeden vstřikovač paliva, který se nachází v sání motoru. V této nové verzi byl upraven hardware tak, aby rozměry hlavní DPS s mikrokontrolérem kopírovaly rozměry LCD a byla tak jednodušší montáž v automobilu. Při návrhu bylo využito součástek pro povrchovou montáž (SMD), což snížilo náklady a čas na výrobu.

Palubní počítač vyžaduje přímé připojení na snímače v motorovém prostoru, případně prostoru kabiny (individuální dle automobilu, řeší si zájemce svépomocí). PP je koncipován především pro benzínové motory s nepřímým vstřikováním do sání motoru. Vstřikování jednobodové i vícebodové. Prozatím nebyl testován na naftových motorech.

Připojení na jeden ze vstřikovačů paliva pomocí dvojlinky (oba kontakty vstřikovače).
Připojení na čidlo ujeté vzdálenosti
Připojení na snímač palivové nádrže (spíše doplňkové měření stavu nádrže a dojezdu)

Palubní počítač (dále jen PP) se skládá celkově ze 3 modulů. Hlavní modulek s elektronikou je pevně připojen k LCD s rozlišením 2x16 znaků, které může mít zelené či modré podsvícení. Tento modulek je propojen za pomoci plochého káblíku (10žil) se vstupní destičkou, která obsahuje svorkovnici pro připojení vstupů PP ke snímačům a také galvanické oddělení vstupu vstřikovače od elektroniky palubního počítače. Toto oddělení je provedeno pomocí optočlenu a díky němu jsou napětí, která se vyskytují na plochém propojovacím káblíku rovna maximálně napětí palubní sítě. Rušivé špičky (až 70V), které generuje elmag. ventil vstřikovače jsou tak účinně odděleny. Třetí modulek slouží především pro případnou aktualizaci software i ze strany uživatele. Uživatel nepotřebuje žádné programátorské znalosti, pouze připojí malý USB modulek do USB konektoru PC a hlavní modul s LCD připojí k tomuto modulku. Bližší informace budou popsány v návodu.

Jádrem PP je mikrokontrolér firmy Atmel Atmega168 nebo Atmega328, který provádí měření i výpočty a data zobrazuje na LCD. PP je stále připojen na napájecí napětí. V režimu snížené spotřeby (LCD a elektronika vypnuta), je spotřeba PP jako celku do 1 mA. PP pozná kdy dojde k nastartování motoru pomocí impulzů od vstřikovače a přejde ihned do provozního režimu. Software vychází z předešlé verze. Pouze byl upraven pro novou verzi a byly zpřesněny výpočty. Nová je čistě softwarová implemenace měření nádrže i pro automobily, které měří nádrž přerušovaně v impulzech. Díky využití interního komparátoru již dále není potřeba operačního zesilovače, který byl v předešlé verzi dobastlen :)
Možnosti software jsou co se týče provozních dat podobné software z předchozí verze. Pouze byla doplňena možnost připojení 0 až 2 teplotních čidel DS18B20. To dává možnost měřit venkovní i vnitřní teploty, případně jednu z nich či žádnou.

Mezi aktuální funkce PP patří:

Měření spotřeby
aktuální - vždy kalkulována z dat naměřených v 1s periodě. Zobrazena v l/100km. Pokud automobil stojí, pak v l/h.
průměrná - kalkulována ze spotřebovaného paliva za aktuální jízdu a z ujetých kilometrů za aktuální jízdu, v l/100km
prům. spotřeba za trasu - kalkulována z vyjetého paliva a km za trasu. Trasu nuluje uživatel, tedy dokud ji nevynuluje, stále se ukládá do eeprom
celková spotřeba - kalkulována z celkových dat, kalkulace začíná uvedením PP do provozu a lze ji smazat pouze kompletním resetem zařízení
Dojezd v km - je vypočítáván na základě stavu nádrže a průměrné spotřeby paliva, udává přibližný dojezd v km
Vyjeté palivo za aktuální cestu (od startu motoru) - neukládá se
Vyjeté palivo za trasu, tedy sčítá a ukládá do eeprom, dokud uživatel nevyresetuje trasu
Ujeté kilometry
Ujeté kilometry za aktuální jízdu - nuluje se při startu
Ujeté kilometry za trasu - nuluje uživatel
Celkové ujeté kilometry - lze je smazat jen resetem zařízení
Měření venkovní a vnitřní teploty pomocí připojených teplotních čidel DS18B20
Měření napětí palubní sítě
Zobrazení aktuálního stavu nádrže, v litrech
Další vlastnosti
Automatický suspend zařízení, který vypne zařízení pokud není zjištěna žádná interakce s uživatelem a pokud motor neběží a automobil stojí. Prodleva definována uživatelem 1-60s
Automatické probuzení zařízení ze suspend stavu, jakmile dojde k nastartování, či jakmile uživatel stiskne tlačítko OK
Spotřeba při běhu do 100mA, spotřeba v suspendu do 1mA
Ovládání pomocí 4 tlačítek, dvě pro směr a dvě pro OK/ESC
Základní konfigurační menu pro přízpůsobení automobilu
Ukládání dat v surové podobě, tedy možnost rekalibrace, kdy nedojde k zahození dat, ale pouze přepočtu zobrazených hodnot
Menu nastavení
Nastavení kalibrace vstřikovače v ccm/min s přesností na desetinu. Seat Arosa např 96,3ccm/min - lze dohledat dle čísla vstřikovače
Nastavení počtu válců motoru
Nastavení převodové konstanty impulzy/100m - seat arosa cca 395imp/100m
Nastavení objemu palivové nádrže v litrech
Režim měření palivové nádrže - standardní/impulzní
Kalibrace č.1 nádrže - změří se automaticky napětí snímače a zadá ručně aktuální stav nádrže v litrech
Kalibrace č.2 nádrže - změří se automaticky napětí snímače a zadá se ručně akt. stav nádrže v litrech - tento musí být vyšší než kalib. konstanta č.1 ! Na základě těchto dvou konstant se proloží přímka pro výpočty
Kalibrace nádže v bodech č.3-5
Přizpůsobení počtu teplotních čidel
Nastavení prodlevy před přechodem do spánku
Celkový reset PP - dojde ke kompletnímu vymazání eeprom
Servisní obrazovka se zobrazením aktuálních hodnot od vstřikovače, čidla km a napětí nádržě a přibližné akt. rychlosti pro jednodušší kalibraci čidla km

Aktuálně probíhající práce na první sérii PP:

Návrh hardware a DPS hotov. Příprava výroby prvního kusu a úprava software. 30. 6. 2012
Podklady DPS odeslány do výroby. Prvních 5ks 4. 7. 2012
Přišlo dokonce 6ks DPS PP a 6ks DPS vstupy. Jde se osadit a testovat prvni kus... 16. 7. 2012
Osazen a oživen první kus z domácích zásob.. Klidová spotřeba 5.5 mA, přičemž ve finálním provedení bude nahrazen stabilizátor 7805 za LDO LM2931, čímž spotřeba dále klesne k 1 mA..Dále je na řadě vylepšení a úpravy sw a testování v provozu.. 17. 7. 2012
Software upraven, přepsáno zobrazování hodnot, doprogramována možnost měření nádrže pomocí interního komparátoru v mikroprocesoru (u automobilů seat arosa, vw polo a spol.)..Velikost software 13,5KB. Objednány FT232RL pro otestování USB modulku..Zkoušení PP v automobilu.. 23.7. 2012
Celopodniková dovolená :)) Finalizace, testovací jízdy.. 2.8.2012
Oprava chyb v softu na zaklade jizd - a přece se objevily :( 12.08.2012
Upravy softu na zaklade dalsich najetych 650km 2.09.2012 , uprava bootloaderu pro aktualizaci software po USB, čekání na naskladnění mikrokontrolérů
Série dokončena. 23.9.2012

Foto mého kousku k nahlédnutí zde. Palubní počítač je plně v provozu připojen 24h denně v automobilu a prozatím absolvoval více jak 1300 km.
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jerry3 »

Co to jako má být? Proč bych vůbec měl číst celý tento rozsáhlý popis jakéhosi samo-domo bastlu?
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9850
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Colommbo »

Hombre píše:Asi je jedno jestli napíši kvaltu nebo výstupní otáčky převodovky , které jsou závislé na zařazeném kvaltu...
Ne, není to jedno. A k tomu dalšímu "no comment"... :roll:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Hombre »

No coment :mrgreen: :mrgreen: ale je tam popsané doladění PP, který se pak provádí na každý typ auta zvláště, než jdou na montáž výrobní linky auta. Taky nemám rád dlouhé články, ale někdy to je nutné, aby to nebylo vyhozeno z kontextu. :cry:
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Ital

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Ital »

Vzhledem k tomu, že spotřeba tady údajně vlastně skoro nikoho nezajímá, nechápu ten rozruch kvůli tomu, jak PP počítá spotřebu :D
Obsáhlá stať na téma kalibrace PP je zajímavá, ovšem ve světle toho, že si spotřebu nejlépe spočtu sám s papírkem a tužtičkou, mě ty elektronické taje zas tak nefascinují. Nejelektroničtější na mém výpočtu je kalkulačka. ODO zkalibruji nyní už dle ujetí známé vzdálenosti a kdysi poprvé (samozřejmě elektronicky) dle (půl)kilometrovníků u silnice na větší vzdálenosti - přesné to být nemusí, no.
P.S.: Kdo vlastníte nějaký pozemek a máte starší výpis z katastru (třeba z 90. let), tak si nyní nahlédnutím do katastru ověřte výměru a srovnejte se starším výpisem. Třeba vás překvapí, že náhle máte jinou výměru. Díky digitalizaci, elektronizaci a vůbec pokroku. Aniž by se hýbalo plotem :wink: . :?
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od lengy60 »

No ještě abych si každé tankování zapisoval. :lol: Mám spotřebu +- stejnou,jen teď mi při cestě do IT o 0,1l povyrostl průměr proti minulé cestě,ale vzhledem k tomu,že jsem vezl navíc 200 kg živé váhy,kufr jsem málem ani nezavřel a cesta zpět byla vskutku orgastická,tak to docela jde. :wink: A to jsem snad poprvé nahustil pneumatiky na max. :mrgreen:
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Odpovědět