Spotřeba - a jiné

Diskuze o palivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Návštěvník2

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Návštěvník2 »

Kód: Vybrat vše

Toť koncernová klasika: PP ukazuje spotřebu nižší, než je ralita, a aby se člověk ani nemohl dopočítat, tak ODO hlásí více ujetých km a rovněž rychloměr je silně optimistický...
To bych takto nepaušalizoval. Mně a mnoha jiným co znám to ukazuje právě naopak. Tachometr ukazuje více všem. Je to taková klasika. Přesný důvod neznám, ale třeba nám ho přiblížíš. :wink:

Kód: Vybrat vše

Je to ještě jednodušší, než to na první pohled vypadá: ten PP neumí při stání vozidla přepočet spotřeby na hodinu běhu motoru a spotřeba na volnoběh při jízdě je pod jeho rozlišovací schopností. Správně by tam tedy neměly být nuly, ale pomlčky (tzv. "out of bounds").
Zajímavé, že pro koncernové vozy to není problém. Dokud se auto pohybuje, ukazuje l/km. Jakmile se zastaví, přepíná na l/hod. Litry/km ukazuje i v případě, že jedeš s kopce na vydloubla. Což je sice normální, ale ne u všech aut. Viz příspěvek od Itala

Kód: Vybrat vše

Ručičkový měřák nelze přepnout z l/100km na l/hod. Proto takto ukazuje zcela správně.
Souhlas.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jerry3 »

Návštěvník2 píše:To bych takto nepaušalizoval. Mně a mnoha jiným co znám to ukazuje právě naopak. Tachometr ukazuje více všem. Je to taková klasika. Přesný důvod neznám, ale třeba nám ho přiblížíš. :wink:
Ono to sice vypadá jako paušalizování jednoho případu, ovšem svého času jsem měl příležitost nasbíral údaje z dostatečně reprezentativního vzorku. A tam to tehdy vycházelo jednoznačně: nejpřesnější tachometry u Citroenu, nejoptimističtější u Škodovky. Dnes nevím, už nemám nové podklady.

Jinak na přesnost tachometru je norma EHK OSN, podle které nesmí ukazovat nižší než skutečnou rychlost, ale může ukazovat až o 10% + další 4 km/h více. Jinak řečeno, jestliže např. Oct01 ukazovala 224, když ve skutečnosti jela jen 200 km/h, stále ještě se vešla do normy. A vo tom to bylo! :twisted:

A ještě něco: opakovaně se mi u různých služebních Oct.01 stalo, že jsem do nádrže indikující ručičkou měřáku na palubce polovinu natankoval přes 40 l benzínu. Kolik že činí objem nádrže u Oct.01 bez pohonu 4x4? Já vím, na tohle není norma... :mrgreen:
Návštěvník2

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Návštěvník2 »

Jerry3 píše:
Návštěvník2 píše: A ještě něco: opakovaně se mi u různých služebních Oct.01 stalo, že jsem do nádrže indikující ručičkou měřáku na palubce polovinu natankoval přes 40 l benzínu. Kolik že činí objem nádrže u Oct.01 bez pohonu 4x4? Já vím, na tohle není norma... :mrgreen:
Při své inteligenci bys měl vědět, že palubní palivoměr není měřidlo, ale pouhé ukazovátko. A to platí paušálně pro všechna auta. :?
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jerry3 »

Při mé inteligenci vím, že ono ukazovátko výrobce nějak nastavil. A poněvadž není úplně přesné, zejména u dělených plochých nádrží, pojistil to ještě kontrolkou rezervy paliva a údajem o hodnotě dojezdu v PP. A tak jestliže proti sobě postavím na jedné straně např. japonský vůz, kde ono ukazovátko již kleslo pod nulu, kontrolka rezervy nepřetržitě svítí a hodnota dojezdu již dávno hlásí nulu, a při tankování zjistím, že v 60-litrové nádrži mi stále ještě zbývá dobrých 10 l paliva, a na druhé straně škodovku, se kterou po německé dálnici neujedu ani 50 km k nejbližší pumpě poté, co mi ona ukazovátka konečně začnou signalizovat, že bych měl dotankovat, pak určitě něco není v pořádku.

Tedy to rozhodně neplatí paušálně pro všechna auta!
Ital

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Ital »

Tož jsem zkouknul henten můj PP a na volnoběh stojící auto ukazuje PP spotřebu 30,0 L. Na volnoběh za jízdy 0,0 L a klesne-li rychlost pod 20 km/h, naskočí teprv nějaká spotřeba (asi 2 L).
U Splashe, pokud srovnám údaj tacho s obecními radary, vychází nejčastěji při radarové rychlosti 50 km/h hodnota na tacho 58 km/h. To je v normě... :? ODO má chybu asi + 5 %. To je také více, než u kteréhokoliv jiného mě známého auta.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jerry3 »

Ital píše:Tož jsem zkouknul henten můj PP a na volnoběh stojící auto ukazuje PP spotřebu 30,0 L. Na volnoběh za jízdy 0,0 L a klesne-li rychlost pod 20 km/h, naskočí teprv nějaká spotřeba (asi 2 L).
Pak se jedná o stejný "problém", jako u toho ručičkového měřáku. Jenže tam má omezení rozsahu okamžité spotřeby horním limitem 30l/100 km alespoň nějaký smysl...
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od NOVON »

Ted v lete PP ukazuje dlouhodobou 4,8 a dle tankovani mi vychazi 4,6..asi je nekde chyba :-)
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od bio »

sice to není spotřeba paliva ale jistá souvislost zde je http://www.autoforum.cz/technika/takhle ... oc-pomalu/
Návštěvník2

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Návštěvník2 »

NOVON píše:Ted v lete PP ukazuje dlouhodobou 4,8 a dle tankovani mi vychazi 4,6..asi je nekde chyba :-)
Chyba bude podle mého oboustranná.
1. Nikde jsem se nedočetl, s jakou přesností pracují PP. Pochybuji, že to bude méně než 5 procent, ale je to můj odhad.
2. Subjekt mezi volantem a sedačkou a jeho vliv.
a)Tj. tankuješ vždy na stejné pumpě, ze stejné pistole? To se dá splnit.
b) Vliv teploty a vlhkosti vzduchu. A tady jsme u problému. To nedokážeš ovlivnit. A jak známo, objem kapaliny je závislý na jeho teplotě. Nakonec se tohle jeden čas používalo ve F1, kdy se natankovalo podchlazené palivo, které se běhen závodu ohřálo a jakoby nabylo. Takže ty si do deníčku napíšeš, že jsi natankoval 50 l paliva, ale ono je z té podzemní nádrže "podchlazené" a ty nevíš na kolik. Takže s touto veličinou při manipulaci s kalkulačkou nepočítáš.
Naopak PP, počítá s proměnnou veličinou, protože v nádrži zůstalo nějaké palivo o nějaké teplotě. Natankoval jsi tam další palivo s nižší, ale neznámou teplotou, která se bude v průběhu času zvyšovat a tím pádem se bude zvětšovat objem paliva.

Tak a jsme u rozdílu. Ty si myslíš, že zapisováním tankování, dlouhodobě, je jediná správná metoda. Není. Má to mnoho much. Abys je vyselektoval (částečně), musel bys tankovat palivo se stálou teplotou. Tj. někde v garáži se stabilní teplotou. Musel bys zajistit správné množství, tj. požívat kalibrované nádoby. Pak by ses trochu přiblížil k ideálu. Ovšem venkovní teplota by musela být stejná, jako ta tvá v garáži. Což půjde asi těžko zajistit.

S tím vším se potýká PP také. Ovšem v jeho hodnocení je málo informací.
1. S jakou přesností pracuje?
2. S jakou přesností pracuje palivoměr
3. PP pravděpodobně bude průběžně upravovat při svých výpočtech množství paliva k dispozici, což je zase ovlivněno teplotou. Ale je to tak?


Pokud by přesnost PP byla známa a bylo to skutečné měření a ne ukazovátko, tak si troufám tvrdit, že výpočet PP je přesnější než papír a tužka. Hlavně v souvislosti s teplotami paliva.

Pro hnidopichy, co si myslí že roztažnost paliva je nula nula nic, bych rád upozornil, že 100 x nic umořilo osla, nebo si zkuste metrovým metrem rozdělit stometrový chodník na 100 kusů od začátku do konce a pak sem napište, kolik skutečně měřil ten poslední díl. :P
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od bio »

Jen doplním návštěvníka2 - hustota paliva se udává při 15°C a při fakturaci z rafinerie se také přepočítává z reálné teploty na tuto teplotu. Čili jak píše 2 - mezi podzemním a nadzemním tankem, resp. palivovou nádrží může být velký teplotní / objemový rozdíl.
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jezevcik »

Na tužku a papír věřím také a z dlouhodobého hlediska momentálně nic přesnějšího neexistuje. V tom množství litrů a kilometrů se nějaké proměnné hravě ztratí.
Co se přesnosti měření metrem týče, tak ono stačí, když si k sobě dáš dva různé pětimetry a uvidíš ty rozdíly. Pokud chci dosáhnout požadované přesnosti na Tvém příkladu s chodníkem, tak budu muset použít kalibrované měřidlo, pracovat s ním v určité teplotě, na rukou mít rukavice jako při práci s johansonkami, neudělat žádnou chybu při značení (nemožné) a být hrozně rychlý (v souvislosti s předchozí podmínkou dvojnásob nemožné).
Důležité je uvědomit si, že absolutní nula při měření neexistuje!, ale hlavně ji pro běžné životní potřeby ani nepostrádáme.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Jerry3 »

Hele, návštěvníku, tyhle rádoby učený kecy si nech pro neinformovaný koncerňáky. Já je nepotřebuji a už vůbec ne k tomu účelu, který jsem zde prezentoval: totiž srovnání koncernových aut, zde konkrétně zejména oktávek, a "těch ostatních". A tak jestliže jsem roky jezdíval stejnou (podotýkám, že dlouhou) trasu za +- stejných provozních podmínek, mám jistou představu o tom, kolik mne to stojí času (jak jsem rychlý/pomalý) i paliva (jak málo/jak moc jsem ho propálil). Onen problém tak spočívá "pouze" v tom, že jen v oktávkách (to abych zůstal u toho, co důvěrně znám) se jejich výrobcem záměrně tendenčně nastavená ukazovátka snaží vyvolat u řidiče pocit, jak děsně je rychlý a přitom jezdí za extrémně málo, což je na hony vzdálené realitě, kterou ostatní výrobci nezastírají. A možná tomu jako správný koncerňák nebudeš věřit, ale "tam venku" je skutečně běžné, že do nádrže, kterou palivoměr na přístrojovce indikuje jako poloprázdnou/poloplnou, se při tankování obvykle vejde cca právě jen ta polovina jejího výrobcem deklarovaného objemu a ne 3/4.

Celé je pak o hlavně psychologii, ve smyslu oblbování zákazníka:
- rychloměr ukazuje více, tedy jsem (se mám cítit být) pekelně rychlý;
- ručička palivoměru klesá až do stavu téměř prázdné nádrže extrémně pomalu, tedy mi to málo bere/mám mít pocit, že mi to málo bere;
- a kdybych tomu náhodou ne zcela důvěřoval, údaje z PP mají za úkol mne v tom utvrdit, pročež mi indikují nízkou průměrnou spotřebu a zároveň vysoký dosažený rychlostní průměr;
- no a kdybych byl shodou okolností dokonce ze staré, tzv. sešitkové doby, nesmím získat moc přesný údaj o ujeté vzdálenosti, abych si náhodou nespočítal, že nic z toho shora není pravda, tak mi výrobce "pro jistotu" předkládá silně optimistické údaje na odo-měru.


Vždyť tohle všechno je přece mnohem jednodušší (a hlavně lacinější), než odvést poctivou práci...
Návštěvník2

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Návštěvník2 »

Původně jsem vůbec nechtěl reagovat na nemocného člověka s diagnozou Koncernfobie, ale nakonec jsem si to rozmyslel.

Já se ve svém příspěvku vůbec, ale ani vzdáleně nezmiňuji o koncernu. PP a jeho vylomeniny platí pro všechny auta napříč automobilovým spektrem. Skus tady učinit nějaký rozklad mého příspěvku, popřípadě přijď s jinými fakty a vynechej fobii. To bude přínosnější.

Pro Jezevčíka:
Mnoho lidí používá notýskovou metodu. Já, když mám potřebu, také. Ale skutečně je potřeba si uvědomit, že tato metoda přehlíží některé veličiny, s kterými PP již ze své podstaty kalkuluje. Bohužel je zde mnoho vstupních údajů, o kterých nevíme jak přesné jsou.
U notýskové metody s nimi nepočítáme a vstupní veličinou je množství natankovaného paliva a počet ujetých kilometrů (je správný, když víme, že má tachometr lže?). A veličiny s kterým kalkuluje PP i když nevíme jak přesné jsou, vynecháváme vůbec, včetně fyzikálních zákonů.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Pitris »

Ta notýsková metoda je přesnější tím víc čím dýl ji praktikuješ. Když si spočítáš jednu nádrž tak je to čistě orientační, ale když si píšeš všechny litry a kilometry několik let a počítáš to třeba jednou ročně, tak máš celkem přesné údaje kde už se v podstatě "ztratí" nějaký ten litřík (ne)získaný třeba onou teplotní (ne)roztažností paliva....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Návštěvník2

Re: Spotřeba - a jiné

Příspěvek od Návštěvník2 »

Jasně že jo. Protože v současné době nic věrohodnějšího není. Pokud vstupní informace od přístrojů jsou nepřesné, bude výsledek tak vypadat. Ovšem kdybychom věděli JAK nepřesné jsou, byla by to trochu jiná situace. Ovšem to bude nejspíš utopie.
Odpovědět