Škoda 110 LS, komplexní řešení autonáplní a autobaterie

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
PetrB

Škoda 110 LS, komplexní řešení autonáplní a autobaterie

Příspěvek od PetrB »

Ahoj,
uvažuji o koupi Škoda 110 LS, r.v. 1974 a nějak mě postihl sháněcí mamon, jaký motorový, převodový olej, chladící kapalina, brzdová kapalina, různé čistící přípravky olejových usazenin a chladiče.
Prosím o fundovanou diskusi, ne hádku, ne off-topic. Taky mě neberte za slovo, jsem spíš laik a vycházím z tabulek a doporučení.

1. Motorový olej
- zde věčné téma, myslel jsem si na nějaký polosyntetický, 10w40, značky jsem zde našel jako dobré např. Mobil, Shell, Liqui Moly, Valvoline, Elf a spusta dalších...tak poraďte, chtěl bych vyšší průměr, cenově také

2. Převodový olej
- moje volba padla na Paramo Trans 80 (doporučeno podle jejich oficiálního mazacího plánu)
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=1024

3. Čistící přípravky do motoru, chladiče
- velmi mě zaujaly produkty firmy Liqui Moly, čističe a proplachovače motoru
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=771
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=787
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=791

4. Chladící kapalina
- jasný Fridex Stabil a voda

5. Brzdová kapalina
- žlutý Syntol HD 205

6. Autobaterie
- vybral jsem Vartu 52 Ah, ale potom jsem zase slyšel špatné reference o reklamacích, tak jsem vybral z doporučeného sortimentu firmy Banner. Jsem limitován rozměry podstavy max. 210*175 mm
http://www.autobat.cz/banner-starting-b ... 34221.html
http://www.autobat.cz/banner-bull-47ah- ... 34219.html
http://www.autobat.cz/banner-power-bull ... 34220.html

7. Regenerace autobaterií
- ne pro nové, ale spíš pro "ošoupané" (nikoli mrtvé) baterie, co vy na to?
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=359

8. Start sprej
- váš názor na tento éter na lepší starty v zimě.

Souhlasíte s tímto výběrem? Vycházel jsem z doporučených tabulek, návodů apod. Napište svůj názor. Děkuji!
Návštěvník

Re: Škoda 110 LS, komplexní řešení autonáplní a autobaterie

Příspěvek od Návštěvník »

PetrB píše:Ahoj,
uvažuji o koupi Škoda 110 LS, r.v. 1974 a nějak mě postihl sháněcí mamon, jaký motorový, převodový olej, chladící kapalina, brzdová kapalina, různé čistící přípravky olejových usazenin a chladiče.
Prosím o fundovanou diskusi, ne hádku, ne off-topic. Taky mě neberte za slovo, jsem spíš laik a vycházím z tabulek a doporučení.

1. Motorový olej
- zde věčné téma, myslel jsem si na nějaký polosyntetický, 10w40, značky jsem zde našel jako dobré např. Mobil, Shell, Liqui Moly, Valvoline, Elf a spusta dalších...tak poraďte, chtěl bych vyšší průměr, cenově také

2. Převodový olej
- moje volba padla na Paramo Trans 80 (doporučeno podle jejich oficiálního mazacího plánu)
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=1024

3. Čistící přípravky do motoru, chladiče
- velmi mě zaujaly produkty firmy Liqui Moly, čističe a proplachovače motoru
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=771
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=787
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=791

4. Chladící kapalina
- jasný Fridex Stabil a voda

5. Brzdová kapalina
- žlutý Syntol HD 205

6. Autobaterie
- vybral jsem Vartu 52 Ah, ale potom jsem zase slyšel špatné reference o reklamacích, tak jsem vybral z doporučeného sortimentu firmy Banner. Jsem limitován rozměry podstavy max. 210*175 mm
http://www.autobat.cz/banner-starting-b ... 34221.html
http://www.autobat.cz/banner-bull-47ah- ... 34219.html
http://www.autobat.cz/banner-power-bull ... 34220.html

7. Regenerace autobaterií
- ne pro nové, ale spíš pro "ošoupané" (nikoli mrtvé) baterie, co vy na to?
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=359

8. Start sprej
- váš názor na tento éter na lepší starty v zimě.

Souhlasíte s tímto výběrem? Vycházel jsem z doporučených tabulek, návodů apod. Napište svůj názor. Děkuji!
Do staré škodovky nepotřebuješ žádný elf nebo mobil, zde bohatě stačí třeba Paramo 15W-40, které vysoce převyšuje požadavky na tehdejší oleje. Převodový olej PP 80 se použít může, ale ve starých Škodovkách jsem občas použil i syntetický Mogul Syntrans 75W-90. Je sice dražší, ale v zimě zase jde lehce řadit. Proplachovač chladiče tam raději nedávej nebo ti to všude začne téct. Chladící a brzdovou kapalinu použij tu co píšeš. Akumulátor bude stačit 40 amh. dobré zkušenosti mám třeba s Akumou. Ten přípravek na oživení baterie také moc nepomůže. Když budeš mít dobrou baterii a seřízený motor, tak nebudeš startovací sprej potřebovat.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Motorový olej: jakýkoli ACEA A3 10W-40 (klidně použij Cinol za pár babek), měnit nejpozději po 5 tis. km/1 roce, samozřejmě včetně filtru.

Převodový olej: tady hodně záleží na stavu převodovky, tj. univerzální rada neexistuje - obecně lze však doporučit SAE 75W-85 či 90 v GL-3 až GL-4 (rozhodně ne GL-5).

Brzdová kapalina: jakákoli v DOT-3, měnit nejlépe po roce, max. po dvou.

Chlad. kapalina: s tvým výběrem souhlasím.

"Čističe": pokud ti to topí, nic tam raději nedávej, jinak riskuješ úniky chlad. kapaliny!

"Startovací" spreje: základním problémem studeného startování tohoto motoru je absence benzínu v karburátoru, přesněji řečeno jeho těkavých složek, které se stačily odpařit po předchozí jízdě. A tady pomůže jen ruční dočerpání páčkou na benz. pumpě. Pokud bys to chtěl jednou provždy vyřešit, sežeň si elektrické čerpadlo, které se používalo v některých Š1203. Pak můžeš původní membránovou pumpu zcela odstranit a otvor po ní na bloku motoru zaslepit, čímž současně vyřešíš problém "cedění" mot. oleje přes osu benz. čerpadla.

Autobaterie: odměř si hodní mez. voltáže dobíjení a podle ní vol technologii akumulátoru. V rámci této technologie pak můžeš koupit vcelku cokoli, co se tam z hlediska rozměrů aku, typu a umístění pólů vejde. Vol pokud možno aku s vyšším startovacím proudem, na kapacitě v tomto případě až tak moc nezáleží. Co do značky doporučuji Yasu.

"Regenerace" autobaterií: Ano, mám na mnoha případech vyzkoušeno, že tyto přípravky skutečně fungují. Zkus se někde přeptat, zda nemají ruskou "Mečtu", ta je ještě lepší, než onen švýcarský přípravek.

A ještě něco, na co jsi se neptal: vyměň filcové "prachovky" na nábojích předních kol a ložiska naplň novým tukem!

Tak ať Ti to jezdí.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Budeš muset ale také zaplatit deset litrů za převod. Pokud z toho nebudeš dělat veterána, tak se ti to nevyplatí.
PetrB

re

Příspěvek od PetrB »

Díky za rady, jak vidím, věci k čištění motoru by mohly škodit, tak to sám zatím dělat nebudu. Motorový olej Paramo mě taky oslovil, ale kdosi něco říkal "o hroudách oleje Mogul" při nižších teplotách. Uvidíme.

Jinak k převodu: na veterána nic převádět nebudu, jednak by to asi neprošlo kvůli skvělému stavu (je to stav tak 2+) a hlavně to znamená konec toho auta z hlediska běžného ježdění. Těch deset tisíc je nepříjemných, ale ne neřešitelných.

Co se týče startování, známá metoda je: protočit motor klíčem (bez kvaltu), nacucat, sytič na max, prošlápnout plyn (i při startování). Ten éter to má údajně ještě zlepšit.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Já jsem myslel "čistič" do chlad. okruhu. "Čistič" do mot. oleje před jeho výměnou bych v daném případě napak použil.

A ke startování (jediný spolehlivý a vůči motoru i aku šetrný způsob) studeného motoru: NAPŘED nacucat, pak plný sytič, následně párkát prošlápnout plyn (akcelerační pumpička nastříká něco benzínu do difuzoru) a nakonec startovat, a to ZÁSADNĚ BEZ PLYNU! Použití plynového pedálu při startování totiž automaticky vyřazuje okruh sytiče, což je silně kontraproduktivní. Kdo tvrdí opak, buď s daným motorem nikdy nejezdil, nebo to vždy dělal blbě...

Konečně poznámka k seřízení karburátoru: na STK nebo v servisech ho seřizují na co nejmenší exhalace CO, ale to není potřeba, neboť pokud motor není vyběhaný, tak se do normy hravě vejde, a takhle citelně hůře startuje a táhne odspoda. Naopak seřízení bohatosti směsi na "optimální" běh prospěje startování, chodu motoru, peněžence i ekologii (vždyť exhalace za jízdy jsou mnohem důležitější, než při volnoběhu, není-liž pravda).
PetrB

re

Příspěvek od PetrB »

Jo ták, to jsme si nerozuměli, čili čističe chladiče ne, ale do oleje ano ...teď mi to dochází: v nějakých příručkách se psalo, že se do fridexu má dát měkká-podržte se-dešťová nebo říční voda, spíš než destilka. Prý to trošku udělá vodní kámen a zamezí korozi....a když by se to vypláchlo, koroze by mohla začít, a pak by to teklo, to máš pravdu.

Ještě vysvětlení- "protočit motor klíčem" znamená, že vezmu golu, 32 mm klíč a krapet s tím zaharasím (prý proti směru hodinových ručiček)...
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Aha, s tím klíčem jsem to pro změnu nepochopil já. Naopak chápu, proč proti směru hodinových ručiček... Ale já bych to nedělal (ani tak, ani onak), poněvadž to už bych se musel považovat za otroka toho auta. Už dost velkou pakárnu znamená ono "cucání"!
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Přísady proti korozi jsou obsaženy ve Fridexu. Když budeš protáčet klíčem motor, tak zleva doprava, jinak by se mohlo stát, že bys povolil šroub na řemenici, i když je dost dotažen, ale vyloučit to nelze.
p

re

Příspěvek od p »

Anonymous píše:Aha, s tím klíčem jsem to pro změnu nepochopil já. Naopak chápu, proč proti směru hodinových ručiček... Ale já bych to nedělal (ani tak, ani onak), poněvadž to už bych se musel považovat za otroka toho auta. Už dost velkou pakárnu znamená ono "cucání"!
Já si rád dám rozcičku s klíčem :D :wink:
PetrB

re

Příspěvek od PetrB »

Anonymous píše:Přísady proti korozi jsou obsaženy ve Fridexu. Když budeš protáčet klíčem motor, tak zleva doprava, jinak by se mohlo stát, že bys povolil šroub na řemenici, i když je dost dotažen, ale vyloučit to nelze.
No, já slyšel, že proti směru...on se tak točí i motor, ne?
Návštěvník

Re: re

Příspěvek od Návštěvník »

PetrB píše:
Anonymous píše:Přísady proti korozi jsou obsaženy ve Fridexu. Když budeš protáčet klíčem motor, tak zleva doprava, jinak by se mohlo stát, že bys povolil šroub na řemenici, i když je dost dotažen, ale vyloučit to nelze.
No, já slyšel, že proti směru...on se tak točí i motor, ne?
Když se díváš na motor zezadu, tak se řemenice točí zleva doprava. Řemenice je ke klikovce přišroubovaná šroubem, který má normální pravý závit, takže když budeš točit zprava doleva, můžeš ten šroub povolit, protože studený motor jde otáčet velmi ztuha. Už jsem se s tím také kdysi setkal. Naopak u cirkulárky je to obráceně, tam je levý závit. Také to jednou borec mordoval ohromným hasákem skoro hodinu a pak se divil jak jsem to rychle povolil.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Ano, tento motor se točí standardně, tedy při pohledu na řemenici klikovky po směru hodinových ručiček. Když však o studeného motoru pootočíte klikovkou doleva (samozřejmě s již zmíněným rizikem), připravíte startéru "volnou dráhu", jelikož pak to jde doprava už mnohem snadněji. Proto jsem napsal, že chápu, proč právě doleva.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27474
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Já přidám taky názor:
1. Do 35let starého motoru 10w40 jedině při častých startech v mrazu, jinak bohatě vyhovuje 15w40 - dá se použít Valvoline MaxLife
2. Vámi vybraný olej je možno použít - opět - při častých jízdách při nízkých teplotách bych volil 80w http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=502 se syntetickým olejem 75w90 bych byl opatrný, těsnění na škodovkách v sedmdesátých letech nebyly dělané na syntetický olej
3. Do motoru - pokud víš, že tam nebyl v poslední době žádný "šmejd", stačí "dobrý" olej (min. API SG) - a měnit po 5000km (obtoková filtrace nic moc), ale jinak, nějaký (třeba "čtvrthodinový) čistič se dá použít.
Do chladiče - pokud se motor nepřehřívá, a topení topí, tak bych to tam nelil - nebezpečí, že "rozpustí" i ty úsady, které to pomáhají těsnit
4. a 5. O.K.
6. Já osobně mám s Vartou dobré zkušenosti - pozor - některé BANNERky jsou dělané na vyšší nabíjecí napětí, než "dává" Š110 (správně vybrat typ)
7. Ampérplus jsem použil, baterka vydržela ve favoritu bez garáže s téměř denním celoročním provozem hlavně po městě 7let - ampérplus "přidán" po asi čtyřech letech
8. Pokud je motor "v dobré kondici" (tlaky, ventily), a správně seřízen (ventily, svíčky, odtrh, předstih a karbec), tak (event.) napumpovat, a sytič (a bez plynu); já "start"sprej nikdy nepotřeboval.

P.S. při pohledu "zezadu" se klika točí fakt doprava - při otáčení klíčem doleva hrozí povolení šroubu....
PetrB

re

Příspěvek od PetrB »

Pane Pitrisi,
jak tak hledám zde na fóru, Vaše názory a hlavně poznatky jsou kvalitní, ověřené, tzn. ze všech uživatelů jsou mi nejvíc platné. A co víc, se všemi bez diskuse souhlasím, jak jsou logické.
Někteří "moudrátoři" toho nakecají, aniž by věděli, o čem mluví...neznám důvod.

Za příspěvek děkuji, má to pro mě velkou cenu.

Ještě bych zeptal, všichni mluví o "šlemu", hodil by se mi rozsáhlejší traktát o tom, jak a proč vzniká, prevence, náprava již vzniklého. Díky.
Odpovědět