Škoda 110 LS, komplexní řešení autonáplní a autobaterie

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Tak abych pokračoval. Ujeto 638Km cestou tam 60-80Km/hod cestou zpět spíše 50-70Km/hod. Snažil jsem se nepodtáčet, ale ani neohluchnout.
Olej jsem neměl nikdy úplně plný, trošku se povolil filtr oleje, ale i tak jsem dolil 3l oleje , výfukem to aspoň 2 litry budou. Známý to za mnou cítil celou cestu, při přeřazování to i viděl a města prý byla zážitek. No tedy jsem se rozhodl s tím něco udělat.
Kdybyste někdo věděl o výbrusových stovkových pístech (nyní 68 ), nebo o celé sadě v rozumné ceně, tak uvítám info. Vím, že na Hané a na jižní Moravě toho ještě jezdí dost, tak se tam snad něco najde. Budu shánět tady v Ostravě, ale vypadá to bledě. Brzy pojedu do Přerova, tak tam se taky poptám.
PetrB

Příspěvek od PetrB »

Chjo :) Po asi dvou letech jsem zase na parkovišti zahlídnul příliš neshnilou 110 LS :D Zase mi něco našeptává, že jí musím mít. Pokud bude v rozumném stavu, poptám se. Čímž se opět roztáčí kolo věcí, které bych si sám vyměnil. Oleje, fridex, brzdovka, svíčky, baterka, filtry,výfuk, .... Slyšel jsem, že zvláště výměna vzd. filtru má obrovský účinek na startování a akceleraci :) Olej by tam byl 10W40 polosyntetika (podle vašich rad), baterka Varta, svíčky Brisk (nevím typ, ale se starou "fajfkou"). Zkusím se porozhlídnout po "mototechnách" kde se zastavil čas, a mají tam na Š100/110 kde co.
Jo mimochodem, co se má do 110LS motoru lít za benzín, příručky radí Super 96. I Special 91 už mizí z benzínek, tak nevím - mám lít Natural 91+náhradu olova nebo Natural 95+náhradu olova? Předpokládám, že N95 lépe vyčistí bordel (snad kvůli lepší aditivaci), ale asi je to o nastavení motoru.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Tu sadu jsem sehnal :)
LSový motor je totožný s eRkovým. Před koupí doporučuji prolézt se šroubovákem spodek a nezapomeňte, že běžný přepis je za 10 000Kč.
Ano výměna filtru má znatelný vliv na chod, dokonce tuším, že jsem to tu kdysi sám zdůrazňoval.
Pokud tam budete chtít nalít takovýto olej, který bude pravděpodobně dosti výkonný (API SJ), tak to leda po kompletní rozborce a pročištění motoru. Je tady velké a reálné riziko uvolnění starých (40let) úsad. Baterka může být jakákoli, ale kastlík je dimenzován na menší typ cca do 45 Ah (originál 35Ah).
Svíčky brisk0,6mm :
Super N17C nebo Silver NR15S, ale bude to trochu laborování jako vždy.
V mototechnách najít díly na 100-110 které nejsou na 120 a novější vozy je čím dále více větší oříšek, ale pořád se dá, nejhůře Aukro.
Jak jsem psal elesový motor je erkový, takže Special 91 je doporučován jen jako nouzovka! Myslím, že běžná 95ka by mohla dostačovat a pro jistotu ještě nalít nějaký Pb aditiv na ochranu sedel. Vetšina kolegů (100,1000) taky jezdí na 95ku a pochvalují si lepší chod motoru a nižší spotřebu. Vřele doporučuji dokoupit přdavný filtr benzínu, aby se nezanaášel karbec.
Ještě bych Vás rád upozornil, že koupí auta spadnete do spirály shánění dílů, boje na STK (nebude-li vše 100%), blbě se už shání i staří fachmani, kteří ty motory "uměli". A nechci ani zmiňovat, jak se k Vám budou lidé na cestě chovat. Ale stojí to za to! :lol:
PetrB

Příspěvek od PetrB »

Hm, zajímavý gráfek:
http://www.brisk.cz/page.php?page=2200

Jestli to dobře chápu, svíčky se opotřebovávají a potřebují čím dál tím vyšší zapalovací napětí. Předpokládám, že zapalovací cívka dává napětí konstantní v létě v zimě, v úterý, i ve středu, případně v neděli. Nebo ne?
Pokud ano, kolik je hodnota toho napětí v kV? Měřil to někdo?
Díky.
PS. Jinak svíčky N17C (jimi doporučené pro Š110) ze série Super jsou pěkně pitomé, co do životnosti dle grafu. Jenže mají asi tu správnou štěrbinu.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

V elesu je síla jiskry velica závislá na napětí akumulátoru.
Zapalovací cívka pouze "násobí" dodané napětí.
Favorit má napětí cca 40 000V a u stovárny +- 15 kV mám dojem. Záleží na otáčkách, 25kV až 10kV (data 1968).
Pokud se Vám životnost svíček nelíbí, tak si nekupujte vůz s karburátorem. Do takovéhoto vozu nemá naprosto smysl kupovat nějaké "lepší" svíčky. Proces spalování je celkem chaotický a svíčky dost trpí. Budete-li mít životnost alespoň 15 000Km, tak si můžete gratulovat, protože jak se motor vychodí, tak si bere olej. Původně se počítalo s 20 000Km.
Správná štěrbina 8) je 0,7-0,85mm s tendencí seřizování na 0,7mm, to se dá vždycky přihnout, to není žádný problém.
modelář

Příspěvek od modelář »

PetrB píše:Jestli to dobře chápu, svíčky se opotřebovávají a potřebují čím dál tím vyšší zapalovací napětí. Předpokládám, že zapalovací cívka dává napětí konstantní v létě v zimě, v úterý, i ve středu, případně v neděli. Nebo ne?
Pokud ano, kolik je hodnota toho napětí v kV? Měřil to někdo?
Díky.
PS. Jinak svíčky N17C (jimi doporučené pro Š110) ze série Super jsou pěkně pitomé, co do životnosti dle grafu. Jenže mají asi tu správnou štěrbinu.
Ano, svíčky se opotřebovávají, ale to ještě neznamená, že "potřebují čím dál vyšší zapalovací napětí". To zapalovací napětí je totiž dané výhradně konstrukčním provedením a stavem zapalovací soustavy, jak je ostatně napsáno hned v další větě shora citovaného příspěvku.

Svíčka sama nic nepotřebuje, "pouze" vytváří jiskru určitých parametrů, které jsou závislé:
- na konstrukci a stavu zapalovací soustavy,
- na poměrech panujících v zapalovacím prostoru,
- na tepelné hodnotě a provedení jiskřiště svíčky (tomu se říká správná volba svíčky),
- na odtrhu/vzdálenosti elektrod (v určitém rozsahu lze vždy nastavit),
- na opotřebení svíčky, tj. na opotřebení elektrod a izolačních vlastnostech izolátoru.

Uživatel může ovlivnit vlastně jen poslední tři body a částečně také druhý bod - správným nastavením bohatosti směsi a předstihu zážehu. A jak už napsal skodovkar, zapalování na těchto motorech je poměrně chaotické, což není ani tak dáno osazením karburátorem, jako spíše pohonem rozdělovače nikoli přímo od kliky, ale zprostředkovaně, od pohonu vačkového hřídele, obvykle vytahaným a tudíž volným rozvodovým řetězem. No a proto nemá smysl volit nějaké fajnové svíčky, které pouze zvýrazní problémy se zapalovací soustavou.

U předmětných motorů byla životnost svíček svého času dána především používáním olovnatého benzínu (izolátor se sytil olovem a ztrácel své tepelně izolační vlastnosti), dnes naopak převažuje negativní vliv zakarbonovaných spalovacích prostorů kvůli průniku přílišného množství oleje. Ale o tom skodovkar již také psal.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Samozřejmě uživatel taky často upravoval i první bod. Čili celou zapalovací soustavu. Různými ETZ, cívkami s předřadným odporem atp.
Chaotickým spalováním jsem myslel především rozprostření paliva, které tam "nějak" foukne narozdíl od vícebodového vstřikování. Mám dojem, že obvykle trpí 4.válec a samozřejmě svíčka v něm.
Do jisté míry je pravda i to vyšší napětí, které se časem hodí právě kvůli zanášení svíček spáleným olejem a obecně karbonem. Zrovna letos kolega ze srazu nebyl schopný odjet, protože měl zas*ané svíčky.
modelář

Příspěvek od modelář »

skodovkar píše:Samozřejmě uživatel taky často upravoval i první bod. Čili celou zapalovací soustavu. Různými ETZ, cívkami s předřadným odporem atp.
- Jde o to, jestli uživatel použil kvalifikovaných úprav, nebo moc netušil, co a proč vlastně dělá. Taková cívka s předřadným odporem totiž není nic jiného, než cívka stavěná na nominál 6V (namísto 12V), která v momentě startování jede na těch 6V (a pouze tehdy, neboť jinak onen předřadný odpor sráží napětí na nominál 12V), přičemž se do ní v tuto dobu pouští voltáž, kterou je schopen dodat startérem zatížený akumulátor. Jinými slovy: její provozní přínos mimo právě to startování je nulový.

Chaotickým spalováním jsem myslel především rozprostření paliva, které tam "nějak" foukne narozdíl od vícebodového vstřikování. Mám dojem, že obvykle trpí 4.válec a samozřejmě svíčka v něm.
- Tohle je ovšem chyba konstruktéra, jenž měl navrhnout takové provedení beranů sání, aby k tomu nedocházelo. Jinak řečeno: nejedná se o systémovou záležitost, tj. problém zvoleného systému přípravy směsi, ale o konstrukční nedostatek.

Do jisté míry je pravda i to vyšší napětí, které se časem hodí právě kvůli zanášení svíček spáleným olejem a obecně karbonem. Zrovna letos kolega ze srazu nebyl schopný odjet, protože měl zas*ané svíčky.
- Ani vyšší napětí nutně nemusí umožnit odjezd se zas.anými svíčkami, ale je fakt, že "lepší svíčky" umějí i za nepříznivějších podmínek z hlediska zapalovacího napětí a poměrů ve spalovacím prostoru zajistit "kvalitnější" jiskru. Typickým příkladem jsou motory s přímým vstřikem pracující s chudou směsí, kde "obyčejná" svíčka vůbec nezajistí zapálení oné chudé směsi.
P.S.: Až když jsem ve všech motorech mé zahradní techniky nahradil originál svíčky zn. Champion, Bosch, Brisk aj. odpovídajícími ekvivalenty od Denso, pochopil jsem, jak moc velkou roli hraje zapalovací svíčka především z hlediska startovatelnosti, ale i projevů motoru při max. zatížení.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Největší problém je vždy auto nastartovat, proto jsem zmiňoval cívku. Zapalování by si prý mohlo brát okolo 15W, takže za jízdy a dokonce s alternátorem, který tam původně byl, už to není tak velký problém (je-li vše v pořádku).

Otázkou je, čím nedostatek vznikl, někdo tvrdí, že špatným chlazením válce, ale pokud se podívame kde ústí trysky karburátoru, tak je patrné nerovnoměrné rozložení toku paliva. K tomu se ještě přidal zmrvený difuzor, který má slzu zespoda seříznutou, což působí uchcávání velkých kapek. Spartaky měly difuzor s celou slzou a jejich chod byl díky toho vyrovnanější.

Souhlasím, že lepší svíčky v moderním motoru jdou poznat, ale používání těchto svíček konkrétně u 110LS je vyhazování peněz oknem. A to z těch důvodů jak jsme už oba psali. Dostávají tam pěkně na frak, protože nepracují ani zdaleka v ideálním režimu (tím nemyslím jen tepelnou hodnotu). Samozřejmě, že vyšší napětí neřeší problém zabetonovaných svíček, ale může prodloužit interval údržby.
Na svoji stovárnu jsem dal ony brisky 17ky namísto 15tek a najeto asi 700Km a jelikož pořád startují a jedou, tak na ně nehodlám sahat ani když jsem dolil 3l oleje :-D Samozřejmě kartáč na svíčky s sebou vozím.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

PetrB píše:Chjo :) Po asi dvou letech jsem zase na parkovišti zahlídnul příliš neshnilou 110 LS :D Zase mi něco našeptává, že jí musím mít. Pokud bude v rozumném stavu, poptám se. Čímž se opět roztáčí kolo věcí, které bych si sám vyměnil. Oleje, fridex, brzdovka, svíčky, baterka, filtry,výfuk, .... Slyšel jsem, že zvláště výměna vzd. filtru má obrovský účinek na startování a akceleraci :) Olej by tam byl 10W40 polosyntetika (podle vašich rad), baterka Varta, svíčky Brisk (nevím typ, ale se starou "fajfkou"). Zkusím se porozhlídnout po "mototechnách" kde se zastavil čas, a mají tam na Š100/110 kde co.
Jo mimochodem, co se má do 110LS motoru lít za benzín, příručky radí Super 96. I Special 91 už mizí z benzínek, tak nevím - mám lít Natural 91+náhradu olova nebo Natural 95+náhradu olova? Předpokládám, že N95 lépe vyčistí bordel (snad kvůli lepší aditivaci), ale asi je to o nastavení motoru.
Celkem závidím - mít čas, a peníze (chuť by byla) si "hrát" zase se starou škodovkou :lol:
Co se týče náplní, tak do brzd a chladiče třeba tady http://www.fridex.cz/index.asp?page=602 ... ,13,8,15,9 . A ohledně oleje?......Tu 10w40 (jsou to oleje min. API SG) bych použil jen tehdy, když by si věděl "na tuty", že tam byl dosud olej API min. SF, anebo kdyby si ten motor rozdělal, a mechanicky VYČISTIL. Jinak může hrozit uvolnění karbonu, který by tam byl při použití výkonnostně horšího oleje třeba API SC, jehož použití se dá u stodesítky předpokládat.....a v tom případě bych nedával kvalitnější, než API SE (např. http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=457 nebo při vyšší spotřebě oleje http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=190 ). Pokud jde o svíčky, BRISKem doporučené podle současného značení jsou N 17 C, nebo NR 15 S. A benzin? Pokud si pamatuji, "elesa" měla vyšší kompresi, a "ostřejší" vačku - byl tam předepsán (tehdejší) SUPER / dnes by měl být použit Natural95 (a samozřejmě náhrada olova). A ta "pětadevadesátka" ne kvůli čištění (to dělá třeba V-Power nebo Carrera - NE obyč. Natural ve srovnání s "devadesátjedničkou"), ale právě kvůli té vyšší kompresi, a schopnosti benzinu 95 lépe odolávat samozápalům (chybně někdy zvanému "klepání ventilů"). A jinak - pokud Ti to vyjde, tak přeji příjemnou zábavu, a skvělý výsledek.....

P.S. častý problém starých škodovek při startu bylo, že sice "chytla", ale hned zase "zhasla" - prohnuté víčko karburátoru / stačí sundat, srovnat, a pak :wink:
PetrB

Příspěvek od PetrB »

Pitris: Tak pokud to auto vyjde (jakože asi ne :)), tak doraž do Pardubic - každá rada dobrá :D Uděláme prohlídku kolem petrochemických závodů Paramo, na methanol (nebo ricin?) jezdící plochodrážní stroje mají stadion nedaleko... (Mimochodem, ty stroje JRM, dříve Jawa jsou pořád stejné a pořád super, ale do provozu se s tím nemůže bo není čím "brzdit":D) Dík za tipy na olej, asi nebude od věci 2x dříve po sobě vyměnit olej a tak (a filtr, že). Ptal jsem se v pár "mototechnách" a něco se zatím dá sehnat, hlavně věci jako výfuk, různá tesnění,... (problém je v tom, že někde se mi nelíbí prodavač... :D )

Dotaz: Jeden prodavač prohlásil, že "tlumič výfuku ze Š110LS je identický jako ve Š120L". Nevím. Ale proč je tedy v eshopech rozlišují? Aby tam někde nebylo něco o pár cm jinak...Je lepší (patrně načerno nastříkaný) výfuk "z Boleslavi" (cituji toho prodavače), nebo pohliníkovaný (patrně z Polska)? Cena je stejná ale trvanlivost by mohla být jiná.
Jo a ještě děsně blbý dotaz: Jde vymontovat olejový filtr, aniž by se musela vypouštět olejová náplň? Z jednoho schématu nějak nejsem moudrý a už je to dávno, co jsem viděl umístění filtru "naživo".
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Je to možné, že jsou záměnné jsou to dvojtrubky. Pokud máš na vybranou, tak se polákům vyhni obloukem! Příruby nesedí a svody se musí ohybát a přivařovat. Proč to v ešopech rozlišují to nevím, ale často v ešopech nerozlišují vzduchové filtry 100,105 a 110,120 i když by měli, protože originálně jsou 100 a 105 totožné a kratší než 110 a 120(které jsou opět totožné).
Patrona jde bez problému vyměnit, vyšroubuješ vnitřní šroub a celá bandaska ti vypadne. Ale zůstává v ní dost oleje, tak s tím počítej. Je dobré si sehnat gumová těsnění na bandasku. Taky se snaž neztratit vnitřní pružinku, protože jsem ji blbě sháněl.
Vyplatí se sehnat od Bati Vozy škoda 100... a Katalog ND (ale aby měl na obalu i 110LS-jen kvůli motoru, jinak je to stovka). Vše se dá sehnat na Aukru.

http://skoda100.unas.cz/udrzba.html
PetrB

Příspěvek od PetrB »

Dík za radu. Radši teda stříkanej výrobek z Boleslavi (nemyslim si že by to ještě dělala Škoda Auto,a.s.), snad to bude pasovat, běda tomu chlapovi jestli ne!!! Tebou uvedené stránky jsem objevil, jsou dobré. Vincence Baťu nalezneme zde: http://hundertka.wz.cz/ (sepsáno roku 1973) a katalog ND na 100-110 (ne na erko) zde: http://www.uloz.to/1515006/skoda-100-11 ... log-nd-zip Skeny jsou kvalitní, ne našišato, dobře čitelné. Doma mám knihu "Škoda 1000MB až 110R kupé - opravy, seřizování a údržba svépomocí" autoři: R. Cedrych, B. Štilec.
Bez literatury se nehnem z místa! :) Z Aukra mi přijde originální Návod k obsluze a údržbě, modrý obal, vydání z roku 1974.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Návod k obsluze a údržbě mám, ale jsou tam spíše intervaly a návody jak vyměnit olej, kde se co na autě nachází a zcela obecné věci pro provoz, nemá to podstatný přínos.
Mohu doporučit tuto knihu o karburátorech, je tam detailní seřízení, osazení, popis a schémata běžných škodováckých karbeců od SOPů přes BSka po DDSR aj.
http://aukro.cz/item1194105073_s_ryba_k ... ml#gallery
bouchy

Re: Škoda 110 LS, komplexní řešení autonáplní a autobaterie

Příspěvek od bouchy »

Ahoj, opět menší dotaz: Jaký olej do motoru po GO? Jak jsem se dozvěděl, tak mechanická dekarbonizace není v kanálech okolo kliky ani pořádně možná - tudíž na doporučení by tam přišlo (čistící) Paramo M7ADSIII. Dále mám vybraný Shell Helix HX3 (API SJ, 15W40). Co oleje Sunoco (o něco dražší než Shell), např:

Kód: Vybrat vše

http://www.sunoco.cz/upload/technicke-listy/TL_STANDARD_UFO_TDX_15W40.pdf
http://www.sunoco.cz/upload/technicke-listy/TL_ENERGY_TROPHY_10W40.pdf
API je SG, jsou spíš pro dieselové motory, proto dotaz, jestli by to mělo cenu. Najít starší API, aby to štymovalo s SAE a použitím, to už je horší a horší (nebýt Paramo, nebylo by skoro kam sáhnout).
Btw. předtím to leta jezdilo na kdovíjakou sr*čku - podle viskozity medu při 5°C v pixle od tekutého mýdla ("na dolití"), špatný startovatelnosti aj. to tipuju na M6AD, ne-li horší. Pak proběhla nutná výměna na Orlen 15W40 (snad nejlevnější balená 15W), lepší starty, úkap stejný. Ty léta zanedbávání se pak projevily při rozebrání motoru :x Boj 10W/15W zatím neřeším, 10W by měl jít, ale jen experimentálně, co kdyby (viz hrůzné historky z netu)...
Odpovědět