Tohle je ale z provozního hlediska chyba! Zde totiž nejde jenom o to, že to nejspíš "hulí z karteru" (to je ostatně také jeden z průvodních příznaků vyběhaného "spodku" motoru), ale především o to, že to odvětrání do sání za normálních okolností zajišťuje podtlak v karteru, což je důležitou podmínkou správné funkce labyrintů (starší provedení) či již gufer (novější provedení) na klikovce.skodovkar píše: Pro vysvětlení. Na těch emisích prostě technik vytáhl odvětrání z nohy větráku vedoucí do filtrboxu (odvětrání kartéru-později se dávalo na víko ventilů). To by taky trošku mohlo snížit kouřivost tak to vyzkouším. Znám více lidí, co to mají vyvedené do nějaké nádoby
Jinak 120 to měla "nahoře" řešené úplně stejně, jako 100. Snad až řada 135/136 měla vsazovaná vodítka s gufírky, ale tam byly zcela učitě rozdílné rozměry talířků a nejspíše i dříků ventilů. Standardně se to opravuje tak, že se přestruží díry a použijí se ventily v jiné toleranční třídě - s větším průměrem dříku.
A když už budeš sundavat hlavu, není problém si nechat změřit ovalitu válců (na to Ti nikdo příslušné měřidlo nepůjčí). Svépomocí si však můžeš změřit opotřebení pístních kroužků, resp. válců: sundáš olej. vanu, uvolníš ojnici, vytáhneš píst, sundáš pístní kroužky z pístu, nasadíš je samotné zpět do činné plochy válce a spárovou měrkou odměříš mezery v zámcích. Měly by být v povolené roleranci (z hlavy si už nepamatuji, kolik to činí), jinak jsou opotřebované buď ony, nebo válec - jistou představu o tom, co platí, Ti poskytne porovnání mezery v zámku kroužku mezi jeho střední polohou "běhu" a "mimo rozsah", tj. prakticky úplně nahoře, kam až horní kroužek pístu již nechodí. Je to sice spíše orientační, ale budeš alespoň vědět, na čem jsi.
Ještě dodatek: Dobrým vodítkem pro určení toho, zda byl motor systematicky podtáčen, je stav jeho rozvodového řetězu - pokud je volný a chrastí, je to jasné - uživatel byl podtáčeč a nic jiného, než GO motoru, to už nezachrání!