Sekačka-motor+hydraulika
Moderátor: Colommbo
Čili co nám říká teorie: viskozita při 40°C dle norem
ISO VG 46 - 41,4 - 50,6 mm2/sec
ISO VG 68 - 61,2 - 74,8 mm2/sec
SAE 20 - není stanoven při 40°C
Konkrétní olej SAE 20 ( 20W/20 ) - 60,0 mm2/sec
ovšem průběh viskozity se mění s teplotou oleje , HVLP oleje mají menší závislost na teplotě než HLP olej. HVLP, HLP označení pro hydraulické oleje .
Takže porovnání je pouze přibližné - při 100°C je viskozitně prakticky stejný olej HVLP ISO 46 a SAE 20 - cca 8 mm2/sec. Pro srovnání olej HLP ISO VG 46 při 100°C pouze cca 6,5 mm2/sec.
Porovnány produkty Panolin.
ISO VG 46 - 41,4 - 50,6 mm2/sec
ISO VG 68 - 61,2 - 74,8 mm2/sec
SAE 20 - není stanoven při 40°C
Konkrétní olej SAE 20 ( 20W/20 ) - 60,0 mm2/sec
ovšem průběh viskozity se mění s teplotou oleje , HVLP oleje mají menší závislost na teplotě než HLP olej. HVLP, HLP označení pro hydraulické oleje .
Takže porovnání je pouze přibližné - při 100°C je viskozitně prakticky stejný olej HVLP ISO 46 a SAE 20 - cca 8 mm2/sec. Pro srovnání olej HLP ISO VG 46 při 100°C pouze cca 6,5 mm2/sec.
Porovnány produkty Panolin.
Je "hustejsi". Zatizeni motoru se zvysi, ale nebude zasadni. Mnohem vetsi vliv ma zatizeni od samotneho pojezdu. U olejoveho cerpadla je vyznamnejsi vliv opotebeni trenim a tady je vissi viskozita vyhodnejsi (nizsi opotrebeni za cenu ztrat).Petrenka píše:Super tabulka !
Zas ale ten VG68 je podstaně hustší(jestli to dobře chápu) - aby to nebylo zbytečné zatěžování motoru a čerpadla
Podle uvedenych pozadavku vyrobce sekacky je VG46 spise prilis ridky (na dolni hranici), VG100 na te horni.
Ztraty v "oleji" jsou ale z celkoveho prenaseneho vykonu jen nepatrnym zlomkem. Cekal bych, ze 50% vykonu pujde na sekani (ale k nozi se dostanou jen asi 2/3), 10% na pojezd a 1% vykonu motoru (10% z prikonu pojezdu) na ztraty v hydraulickem oleji. Zbytek bude rezerva pro chvilkove zatizeni nebo treba ovladani kose.
Berte to tak, ze treba ted si cely pohon bere (jako priklad) 10% vykonu. Pri pouziti VG46 to muze byt 9,5%, pri VG100 treba 11%. Tedy bezvyznamna zmena.
Navic olej s vyssi viskozitou (VG100) se za provozu vice ohreje a jeho viskozita za klesne. VG46 se bude zahrivat mene a jeho viskozita se tak vlivem teploty zmeni mene. Diky vlivu teploty a zavislosti viskozity na teplote nebude prakticky rozdil v zatizeni motoru odpovidat rozdilum viskozity podle ISO.
Ano. 10w je sezóní ZIMNÍ olej. SAE 30 je zas JEN na "letní" použití. Jsou to jednostupňové oleje. Ten 10w40 je olej vícestupňový CELOROČNÍ, jeho viskozita musí být přizpůsobena jak letním, tak i zimním teplotám.Petrenka píše:A když se dívám na tu viskozitu u toho motorového,kde je možnost 10W40,nebo SAE30 - ten 10W je 4x ridčí - docela rozdíl
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
jen pro srovnani bude mit motorovy olej 5W30 pri 40°C viskozitu hruba 65 mm2/sec.
U SAE nelzesrovnavat samostatne "zimni cislo" proti letnimu, pokud olej plni oboje. Pak berte "zimni cislo" jako popis "zimnich" vlastnosti (treba startovani za mrazu) a "letni" pro provozni teplotu (dostatecne mazani).
U SAE nelzesrovnavat samostatne "zimni cislo" proti letnimu, pokud olej plni oboje. Pak berte "zimni cislo" jako popis "zimnich" vlastnosti (treba startovani za mrazu) a "letni" pro provozni teplotu (dostatecne mazani).
Naposledy upravil(a) Pkod dne sob led 29, 2011 21:08, celkem upraveno 1 x.
Čím nižší číslo před "w", tím je olej vhodnější na zimní provoz. A na časté studené / mrazivé starty je 15w nevhodný. Ale nevím, kde parkujete, jak často je motor v chodu v ne zcela ohřátém stavu, a kolik je denně startů. Pokud málo, olej 15w40 by asi použít šel, ale vhodnější na zimu je 10w40. (10w40 by měla mít zaručenu čerpatelnost do -25°C).
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Ano, 15W40 lze pouzit celorocne take, pokud vsak nebudete startovat stroje pri teplotach pod zhruba -15°C (radeji rezerva). Samotny provoz pak neni problem ani za vetsich mrazu. Motor se totiz rychle ohreje.Petrenka píše:Jen detail - 15W40 je taky možno použít ne ? - trochu hustější a na vyšší teplotu pod bodem mrazu(-20)e-panolin.cz píše:Pokud se týká motoru jednoznačně SAE 10W40 celoročně. Dlouhodobé použití odzkoušeno u firmy zabývající se údržbou zeleně .
Pokud uvazujete o zimnim provozu, pak tomu musi odpovidat i olej v hydraulice. Tedy ISO HM (resp. DIN HLP) bych nepouzival pod -10°C. Pro nizsi teploty (do zhruba -25°C) bych pouzil ISO HV (DIN HVLP). U hydrauliky bych prilis nespolehal na kompletni prohrati systemu za provozu a nechaval bych si (na rozdil od motoroveho oleje) vetsi rezervy.
Zimni pouziti: nevim, nekdo treba sundava zaci ustroji a pouzivate jen trakturek s radlici nebo vozikem...Petrenka píše:Díky díky, ono popravdě se za mrazu nedá sekačka vůbec využít takže i těch 15W je s vesmírnou rezervou
Teď už jen rozvazuju, jestli ten VG 46,nebo 68
Myslim, ze u hyd. oleje ta volba neni tak zasadni. V praxi bude rozdil minimalni. Jeden (46) je v zajmu spotreby, druhy (68 ) v zajmu opotebeni.
Nakonec oleje lze misit, takze muzete oba "namichat" a vizkozitu tak upravit .
Re: Sekačka-motor+hydraulika
Dobrý den. mohu do hydraulického systému , kde je předepsán olej spec. 20w20 použít hydraulický olej Mobil dte 24?jedná se o sekací traktor etesia a jde taktéž a hydropojezd a vyklápění koše. dekuji