Rozjezd

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Flai

Rozjezd

Příspěvek od Flai »

Je škodlive pro motor respektive i spojku-popojiždět na volnoběh :?: Třeba při parkovani to využivam.Je to možna blbost,ale rad bych znal vaš nazor.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Daleko rozumnější je popojíždět na plný plyn - motor si "v omezovači" přímo lebedí! :wink:
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

...a spojka se taky časem odvděčí. :D
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

Reakce na dotaz jsou sice srandovní, nicméně úplně blbé. A kdo někdy nemusel měnit přinejmenším spojkovou lamelu právě z důvodu uvedeného počínání, ten je šťastný člověk.
Samozřejmě záleží na konkrétním autě, použitém motoru a zpřevodování, obecně však platí, že nepoužívání pedálu plynu při těchto manévrech znamená extrémní namáhání všech tlumičů torzních kmitů (které jsou obvykle součástí již zmíněné lamely spojky, u moderních turbodieselů rovněž tzv. dvouhmotového setrvačníku) a prvního ložiska na předlohové hřídeli převodovky.
ka-spel
Příspěvky: 1092
Registrován: úte lis 07, 2006 22:51
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ka-spel »

Jerry3: Já to na předchozím nafťáku s oblibou používal a myslím, že řidiči nafťáků to dělají všichni. Na co furt vyřazovat, když jde zácpama projíždět jak traktror na volnoběh. Třeba na hranicích k nezaplacení. Že by to škodilo víc jak neustálá řazení a stání na spojce slyším poprvé.
byloObrázek
je Obrázek
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

ka-spel píše:Jerry3: Já to na předchozím nafťáku s oblibou používal a myslím, že řidiči nafťáků to dělají všichni. Na co furt vyřazovat, když jde zácpama projíždět jak traktror na volnoběh. Třeba na hranicích k nezaplacení. Že by to škodilo víc jak neustálá řazení a stání na spojce slyším poprvé.
Nikdo nehovoří o "neustálém řazení a stání na spojce", ale o tom, zda např. při parkovacích manévrech přidat trochu plynu nebo to dusit na volnoběh a pedálu plynu se vůbec nedotýkat, což je samozřejmě úplně jiný případ, než popojíždění v koloně po rovině se zařazenou jedničkou rychlostí odpovídající otáčkám volnoběhu.

Zatímco proti tomu druhému vůbec nic nemám (samozřejmě pokud to daný vůz tráví, což samozřejmě neplatí obecně!), v prvním případě tvrdím, že to ničí instalované tlumiče torzních kmitů, přičemž výměna dvouhmotového setrváku s lamelou spojky, případně i s přítlačákem (někdy bývá zničen i on - talířová pružina nevykazuje po celém obvodu stejnou přítlačnou sílu) je finančně dosti silná rána do rozpočtu.

A právě sem nepochybně směřoval úvodní dotaz: na rozdíl do návazných reakcí na něj si nemyslím, že by tento dotaz byl natolik hloupý, aby si ony reakce zasloužil...
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

[quote="Jerry3] kdo někdy nemusel měnit přinejmenším spojkovou lamelu právě z důvodu uvedeného počínání, ten je šťastný člověk.
[/quote]

Opravdu bych rád viděl člověka, který měnil lamelu kvůli popojíždění na volnoběh!

Extrémní namáhání se podle Brouka Pytlíka děje při:

- minimálních otáčkách
- minimálním přenášeném točivém momentu a výkonu
- pomalé jízdě na 1. převodový stupeň nebo zpětný chod po rovině

Jestli v takových podmínkách dochází k extrémnímu namáhání, tak bude nejlepší, když úplně přestaneme jezdit, protože běžný rozjezd s přidáním plynu ničí tlumiče kmitů/ložiska převodky mnohonásobně více! :shock:
Pitris

Příspěvek od Pitris »

Anonymous píše:[quote="Jerry3] kdo někdy nemusel měnit přinejmenším spojkovou lamelu právě z důvodu uvedeného počínání, ten je šťastný člověk.
Opravdu bych rád viděl člověka, který měnil lamelu kvůli popojíždění na volnoběh!

Extrémní namáhání se podle Brouka Pytlíka děje při:

- minimálních otáčkách
- minimálním přenášeném točivém momentu a výkonu
- pomalé jízdě na 1. převodový stupeň nebo zpětný chod po rovině

Jestli v takových podmínkách dochází k extrémnímu namáhání, tak bude nejlepší, když úplně přestaneme jezdit, protože běžný rozjezd s přidáním plynu ničí tlumiče kmitů/ložiska převodky mnohonásobně více! :shock:[/quote][/quote] Ty anonymní chytráku, jestli Ti něco říká pojem motor, tak bys měl vědět, že potřebuje v provozu optimální otáčky - min. až max. A MINIMÁLNÍ otáčky jsou stanoveny hodnotou volnoběhu. A pokud nemáš tank, tak se při ROZJEZDU bez plynu ty otáčky ještě SNÍŽÍ. A to už tomu motoru vadí, protože se např. neúměrně zvýší tlaky na celý klikový mechanismus
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Nějakou matnou představu o tom co je motor opravdu mám. Dělám v branži skoro 30 let. Je to právě naopak - u tanku otáčky poklesnou, je totiž dooost těžký. Na volnoběh se s ním rozjet nelze.
Oproti tomu u lehkého osobního auta s malým odporem valení a na rovině, při citlivé práci se spojkou se vlivem regulace volnoběžných otáček rozjede auto prakticky bez poklesu otáček motoru. Odebíraný výkon je minimální, tak jaképak neúměrně zvýšené tlaky?

Mimochodem, v předchozích příspěvcích byla řeč o namáhání spojky, torzních tlumičů a ložisek převodovky... :idea:
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

Zkus vlastní silou potlačit auto stojící na rovině s předníma kolama rovně. Jde to snadno, že? A zkus totéž udělat s tímtéž autem s kolama v plném rejdu, neřku-li proti byť jen mírnému kopečku. A hle, ono to nejde. A teď si představ, že moderní motor je v režimu volnoběhu rád, že vůbec "utočí sám sebe" - důkazem budiž např. pokles otáček při zvýšeném odběru výkonu byť jen přes alternátor! Komu tohle není jasné, tomu holt není pomoci...

P.S.: První značka, která kompletně vybavila své modely "elektronickým volnoběhem" (tedy, jak tu ostatně anonym již napsal, "umí si přidat"), byla Mitsubishi, a to už koncem 80. let min. st., tedy v době, kdy se o něčem podobném nikomu jinému (s výjimkou BMW s jeho jediným modelem 850i) ani nesnilo. A hle, lidé, kteří se rychle naučili toho ("umět si sám přidat") zneužívat, krásně ničili tlumiče torzních kmitů na spojkových lamelách jak na běžícím pásu (dvouhmotový setrvačník tehdy ještě neexistoval)! Pro pořádek podotýkám, že Mitsubishi si umí přidat už při otáčení volantem, tj. PŘEDEM, nikoli až NÁSLEDNĚ v důsledku "dorovnávání" otáček po jejich poklesu, jako "zbytek světa".
Naposledy upravil(a) Jerry3 dne stř zář 12, 2007 20:51, celkem upraveno 1 x.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Když motor tak lituješ, tak raději vůbec autem nejezdi. Zkusil jsi někdy auto roztačit tak rychle jako při rozjezdu na semaforu? To musí bejt námaha, viď? A představ si, že tlumič torzních kmitů, lamela a ložiska v rychlostce jsou tam tytéž, jako při popojíždění na volnoběh. Strašné namáhání! A to opotřebení... :!: Jak říkám, raději snad ani nejezdit...

Vzpomínání na auta z 80. let je poněkud mimo mísu - máme rok 2007.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

To vzpomínání není vůbec mimo mísu! Dobře totiž už bylo, resp. řadu tehdejších vychytávek nekteré značky dodnes nemají a některé jiné je bohužel už nemají...
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

Aby to bylo jasné: Všem těm tlumičům vadí mnohem méně plynulý rozjezd s dostatečnými otáčkami motoru a delším prokluzem spojky, než trápení s téměř sepnutou spojkou na úrovni chcípnutí motoru, kdy jsou právě ony torzní záchvěvy zcela největší! K tomu přistupuje ještě i problém "nedostatečné homokinetičnosti homokinetických kloubů" některých výrobců, což ony kmity v hnacím řetězci s koly v rejdu (samozřejmě u předního pohonu) dále prohlubuje.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Možná. Já kvůli tomu čtvrt století let starým autem jezdit nebudu a při popojíždění na volnoběh také žádné potíže nemám.

Jen na okraj: Mám najeto přes 1 mega km, s mnoha různými vozy sokromými i služebními. Pokud mi paměť dobře slouží, lamelu jsem měnil jednou (před asi 20 lety) u žigulíka a s převodovkou jsem neměl problém nikdy.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Dnes jsem schválně při popojíždění v ranní koloně hlídal otáčky motoru při rozjíždění na volnoběh. Vozidlo s motorem VW 1,9 TDI - otáčky při plynulé práci se spojkou poklesly o max. 50/min. - přibližně stejně, o kolik poklesnou při zapnutí kompresoru klimatizace. Po rozjezdu se pochopitelně ustálily na své nastavené hodnotě. Veškeré výše popsané obavy jsou u moderních aut o ničem. :idea:
Odpovědět