Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Mira

Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od Mira »

Dobrý den, víte někdo jaký je rozdíl mezi oleji Shell Helix va diesel plus 5W30 a Shell Helix Diesel HX7 ? Vůbec se v tom nevyznám. Oba uvádí stejnou normu. Objednal jsem si na internetu olej Shell Helix Va Diesel plus 5W30 a místo toho mi přišel Shell Helix Diesel HX7 AV. Jde mi o to, jestli jsou identické ? Potřeboval bych nějakou nezávislou informaci. Nevíte někdo ?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Je to starší, a novější produkt - jsou výkonnostně stejné
http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... c&start=15
Thomas

Příspěvek od Thomas »

Taky jsem se o to zajímal, protože mi v servisu na garančce dali přesně tento olej (teda doufám že jo, když to bylo na faktuře) a zjistil jsem, že Shell pouze změnil viskozitu z 5w-40 na 5w-30. A to je asi tak všechno.
Do teď se do motoru lilo 5w-40, takže mě zajímalo jestli 5w-30 nebude mít nějaký vliv na motor, ale kupodivu má a to, že to o něco míň žere naftu a o něco málo ztichl :) Na spotřebu oleje to nemá vliv. Mám škodovku 1.4TDI
Mira

Příspěvek od Mira »

Dík za info. Moc mně to pomohlo a zároveň se mi ulevilo. Když se v tom člověk nepohybuje, tak takové informace nemá. Jinak mám taky škodovku 1,4 TDI
bastien
Příspěvky: 125
Registrován: stř srp 22, 2007 0:37

Příspěvek od bastien »

Smazal jsem příspěvěk, protože jsem si nevšiml, že nejde o HX7, ale o HX7 AV, ale i tak bych ho do motoru nedal. Pokud by měl motor naběháno hodně, pak snad, ale do nové ne. Není důvodu používat koncepčně zastaralé oleje, když jsou zde modernější od Shellu.
Naposledy upravil(a) bastien dne čtv lis 04, 2010 20:14, celkem upraveno 1 x.
alfi166silver
Příspěvky: 674
Registrován: ned úno 01, 2009 8:57

Příspěvek od alfi166silver »

Pokud dostal za VAčko Shell Helix Diesel HX7 AV, tak je to v pořádku, pokud ne, reklamovat.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Shell Helix Diesel HX7 AV je v TDI-PD (na max. 15tkm / 1rok) použitelný - MÁ normu VW505.01
http://www.oleje-shell.cz/shell-detail.php?detail=29
vladimir98

Příspěvek od vladimir98 »

Da sa vobec zohnat technicky list od konkretne od Shell Helix Diesel HX7 AV? Skusal som na webe takmer vsetko, no neuspesne..
Poprosim o vyjadrenie Pitrisa a inych znalcov, chcem tento oil dat pre PDcko na zimu, je prave viskozita 5W-30 v zime lepsia ako 5W-40?
A kvoli comu pre znamy problem opotrebenia vacky u PD znizuju vyrobcovia olejov /nie u LL/ letnu viskozitu zo 40 na 30?
Thomas

Příspěvek od Thomas »

Taky by mě zajímalo, proč výrobci olejů přešli na nižší viskozitu, ale třeba nám to Pitris vysvětlí...
modelář

Příspěvek od modelář »

Thomas píše:proč výrobci olejů přešli na nižší viskozitu
Nižší viskozita = nižší spotřeba paliva a nižší emise, ale také méně aditiv, a tím pádem i delší "životnost" oleje (nikoli však motoru!) a nejspíše i nižší výrobní náklady oleje. To však jde proti zájmům ochrany vačky u PD, poněvadž (přinejmenším dle mého laického názoru) tam je zřejmě potřeba těch specifických aditiv naopak více.
Thomas

Příspěvek od Thomas »

modelář píše:
Thomas píše:proč výrobci olejů přešli na nižší viskozitu
Nižší viskozita = nižší spotřeba paliva a nižší emise, ale také méně aditiv, a tím pádem i delší "životnost" oleje (nikoli však motoru!) a nejspíše i nižší výrobní náklady oleje. To však jde proti zájmům ochrany vačky u PD, poněvadž (přinejmenším dle mého laického názoru) tam je zřejmě potřeba těch specifických aditiv naopak více.
Ale pokuď se olej liší pouze viskozitou a normy zůstavají stejné, v tomhle případě 505.01, tak by to teoreticky nemělo mít vliv na životnost motru, ale pouze lepší vliv na spotřebu. Otázkou je, jestli se změnila i aditiva v nové řadě olejů nebo to bylo čistě marketingové pro oživení prodejů. To je ale na jinou diskuzi.
Shi
Příspěvky: 1311
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Příspěvek od Shi »

Pokud to správně chápu, tak pro opotřebení je podstatné HTHS. Viskozita základového oleje je obvykle nižší a na hodnoty 5w-40 je to naháněno modifikátory viskozity. Tato viskozita má podle mě tedy smysl hlavně pro dosažení určitého tlaku a průtoku oleje, protože řídký olej nejde tak snadno natlakovat. Pokud je motor konstruován pro použití na 5w-30, tak podle mě 5w-40 automaticky neznamená lepší ochranu při vyšší zátěži. Rozhodující bude spíš HTHS. Viskozita při 100 stupních mi nepřipadá jako nějak zásadní údaj, když v některých místech je olej vystaven teplotám hodně přes 200 stupňů. Proto je podle mě podstatnější jestli olej vyhoví v motorových testech (podnikové normy), než jak moc teče zrovna při 100 stupních.

To, že oleje s vyšší viskozitou mají zpravidla vyšší HTHS je věc druhá, ale není to podle mě tak, že vyšší viskozita by automaticky znamenala vyšší ochranu motoru. Neboli jsou oleje 10w-60, které mají nižší HTHS než některé oleje 5w-40.

Protože olej má taky chladící funkci, tak si myslím, že může nastat situace, že s lépe tekoucím olejem 5w-30 bude některé místo lépe chlazeno, než s olejem 5w-40 nebo 5w-50. Najednou použití byť špičkového oleje 5w-50 může způsobovat, že se někde v motoru něco bude přehřívat, protože průtok hustšího oleje malým kanálkem bude malý, nebo se olej bude jinak rozstřikovat, zatímco při použití řídkého oleje (pro který byl motor konstruován) by se dané místo udrželo na rozumnější teplotě.

Myslím, že rozhodnutí jestli hustší bude lepší vyžaduje docela slušnou znalost toho jakými konstrukčními neduhy daný motor trpí a že to není možné jen tak snadno paušalizovat. Za správnější mi tedy přijde hledat olej s vyšším HTHS, než olej s vyšší viskozitou u kterého hrozí, že jeden neduh vyléčím, ale zadělám na problém o kousek jinde.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

vladimir98 píše:Da sa vobec zohnat technicky list od konkretne od Shell Helix Diesel HX7 AV? Skusal som na webe takmer vsetko, no neuspesne..
Poprosim o vyjadrenie Pitrisa a inych znalcov, chcem tento oil dat pre PDcko na zimu, je prave viskozita 5W-30 v zime lepsia ako 5W-40?
A kvoli comu pre znamy problem opotrebenia vacky u PD znizuju vyrobcovia olejov /nie u LL/ letnu viskozitu zo 40 na 30?
Je fakt, že Shell "svoje" technické listy "nerad ukazuje :(
(ale něco jsem našel v bezpečnostních listech http://www-static.shell.com/static/cze/ ... av5w30.pdf )
bod tuhnutí: -39°C
bod vzplanutí: (asi) 200°C
viskozita při 40°C: 67,9mm2/S
hustota: 848kg/m3

A 5w30 není vhodnější na zimu než 5w40 (pokud se budeme bavit o olejích stejné HTHS viskozity) - je vhodnější pro krátké jízdy.....při mrazivém startu na tom bude motor s oleji 5w/xy zhruba stejně (dobře), ale "čtyřicítka" potom výborně "zvládne" i delší jízdy / vyšší teplotní zatížení.
Thomas píše:Taky by mě zajímalo, proč výrobci olejů přešli na nižší viskozitu.....
:(
Já si myslím stejně jako modelář, že je to všechno v dnešní době o emisích......
modelář píše:Nižší viskozita = nižší spotřeba paliva a nižší emise, ale také méně aditiv, a tím pádem i delší "životnost" oleje (nikoli však motoru!) a nejspíše i nižší výrobní náklady oleje. To však jde proti zájmům ochrany vačky u PD, poněvadž (přinejmenším dle mého laického názoru) tam je zřejmě potřeba těch specifických aditiv naopak více.
Naposledy upravil(a) Pitris dne pát lis 05, 2010 23:17, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Thomas píše:Ale pokuď se olej liší pouze viskozitou a normy zůstavají stejné, v tomhle případě 505.01, tak by to teoreticky nemělo mít vliv na životnost motoru.....
I mezi oleji stejných norem jsou podstatné rozdíly......a většinou - pokud se sníží letní třída SAE ve prospěch snížení spotřeby PALIVA, tak zase stoupne spotřeba OLEJE.....
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Shi píše:Pokud to správně chápu, tak pro opotřebení je podstatné HTHS. Viskozita základového oleje je obvykle nižší a na hodnoty 5w-40 je to naháněno modifikátory viskozity. Tato viskozita má podle mě tedy smysl hlavně pro dosažení určitého tlaku a průtoku oleje, protože řídký olej nejde tak snadno natlakovat. Pokud je motor konstruován pro použití na 5w-30, tak podle mě 5w-40 automaticky neznamená lepší ochranu při vyšší zátěži. Rozhodující bude spíš HTHS. Viskozita při 100 stupních mi nepřipadá jako nějak zásadní údaj, když v některých místech je olej vystaven teplotám hodně přes 200 stupňů. Proto je podle mě podstatnější jestli olej vyhoví v motorových testech (podnikové normy), než jak moc teče zrovna při 100 stupních.
Ano, hodnota HTHS je podstatná, a tu taky výrobci motoru předepisují - je to (velmi zjednodušeně řečeno) tloušťka olejového filmu na teplotně nejvíce namáhaných pohybujících se částech motoru.
Shi píše:To, že oleje s vyšší viskozitou mají zpravidla vyšší HTHS je věc druhá, ale není to podle mě tak, že vyšší viskozita by automaticky znamenala vyšší ochranu motoru. Neboli jsou oleje 10w-60, které mají nižší HTHS než některé oleje 5w-40.
Možná může být, ale u evropských olejů je hodnota HTHS viskozity pro letní třídy 40, 50 a 60 minimálně 3,5mPa.s
http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko
(a ta "nesrovnalost **" v první tabulce v odkazu tu už byla kdysi vysvětlena - podle tabulky mají oleje 0w40, 5w40 a 10w40 minimální hodnotu HTHS viskozity 2,9mPa.s, a oleje 15w40, 20w40 a 25w40 minimální HTHS 3,5mPa.s; tabulka ale odkazuje na americkou (volnější) normu - podle (přísnější) evropské specifikace mají VŠECHNY oleje s letní třídou "40" a více hodnotu HTHS viskozity minimálně 3,5mPa.s.
Shi píše:Protože olej má taky chladící funkci, tak si myslím, že může nastat situace, že s lépe tekoucím olejem 5w-30 bude některé místo lépe chlazeno, než s olejem 5w-40 nebo 5w-50. Najednou použití byť špičkového oleje 5w-50 může způsobovat, že se někde v motoru něco bude přehřívat, protože průtok hustšího oleje malým kanálkem bude malý, nebo se olej bude jinak rozstřikovat, zatímco při použití řídkého oleje (pro který byl motor konstruován) by se dané místo udrželo na rozumnější teplotě.
Olej s nízkým letním číslem (oproti vysokému) by se měl použít v opravdu vysokootáčkových motorech - tak nad 12tisíc - tam už může hrozit, že "hustší" olej "nestihne" protéct. Ale že by olej dejme tomu 5w50 chladil motor hůře, než 5w30, si netroufám odpovědět. A k těm "malým kanálkům, a menšímu průtoku hustšího oleje" - VŠECHNY mazací místa / kanálky MUSÍ mít takový rozměr / průměr, aby tudy protekl i olej studený / těsně po startu; a pokud se tam dostane studený olej, dostane se tam (v pohodě) i olej zahřátý.
Shi píše:Myslím, že rozhodnutí jestli hustší bude lepší vyžaduje docela slušnou znalost toho jakými konstrukčními neduhy daný motor trpí a že to není možné jen tak snadno paušalizovat. Za správnější mi tedy přijde hledat olej s vyšším HTHS, než olej s vyšší viskozitou u kterého hrozí, že jeden neduh vyléčím, ale zadělám na problém o kousek jinde.
Souhlas, důležitá je HTHS viskozita, a použití toho kterého oleje je "něco za něco". Ale pokud použiješ olej "40" a více", tak motoru (až na údajně pár vyjímek) neublížíš - spíše naopak, protože bude zaručena dostatečná tloušťka mazacího filmu. S "třicítkami", kde jsou některé, a s "dvacítkami", kde jsou všechny oleje se SNÍŽENOU HTHS viskozitou, je třeba se mít na pozoru, a jejich použití je možné jen tam, kde to výrobce motoru povoluje.
Odpovědět