Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Thomas

Příspěvek od Thomas »

Pitris píše:
Thomas píše:Ale pokuď se olej liší pouze viskozitou a normy zůstavají stejné, v tomhle případě 505.01, tak by to teoreticky nemělo mít vliv na životnost motoru.....
I mezi oleji stejných norem jsou podstatné rozdíly......a většinou - pokud se sníží letní třída SAE ve prospěch snížení spotřeby PALIVA, tak zase stoupne spotřeba OLEJE.....
Vzhledem k tomu že olej 5w-30 mám v autě prvně, tak budu sledovat o kolik se změní spotřeba oproti 5w-40. Do teď jsem doléval tak půl litru oleje mezi výměnama (15tis. km, 70%dálnice - 30%město), ale je fakt, že mám najeto teprve 45tis.
Shi
Příspěvky: 1332
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Příspěvek od Shi »

Pitris píše:A k těm "malým kanálkům, a menšímu průtoku hustšího oleje" - VŠECHNY mazací místa / kanálky MUSÍ mít takový rozměr / průměr, aby tudy protekl i olej studený / těsně po startu; a pokud se tam dostane studený olej, dostane se tam (v pohodě) i olej zahřátý.
Teoreticky samozřejmě by to tak být mělo. Jenomže když to to konstruktér duševně tak úplně nezvládne a udělá pístní kanálky malé a taky je jich navíc málo, tak je žádoucí aby průtok oleje za provozu těmito místy byl co největší. A fakt, že studený olej teče studeným motorem taky málo, není v tomto případě relevatní, protože studený motor asi nebude mít problém s tím, že by se už za studena někde přehříval. Tato vada se projeví až po delším používání a zvlášť u aut, která jsou honěna. Viz třeba Toyota Celica a její problémy s motorem 1ZZ-FE, kdy motory, které dostávaly zabrat, začínaly odcházet za méně než 100 000 km a problém (jeden z problémů) nebyl v nedostatečném mazání, ale v nedostatečném chlazení pístů olejem protékajícím skrz poddimenzované kanálky.

V jiném vlákně řešená Fabie HTP - přehřívání oleje taky asi nebyl záměr konstruktéra, ale prostě to v MB při návrhu tak úplně nezvládli nebo nedomysleli.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

To je taky fakt - olej je vždy kompromis, a chlazení motoru je hodně důležitá "povinnost" oleje. Ale jestli opravdu "řidší" olej zajistí lepší chlazení (rychlejším průtokem), to nevím, ale je to možné - bylo by to stejné jako u chladicí kapaliny, kde někdy při nárustu její teploty pomůže zvednout otáčky / snížit zatížení - "rychlejší" čerpadlo zajistí rychlejší průtok / lepší výměnu tepla.

to Shi: mrkni na SZ.
gourney

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od gourney »

Tejto teme som sa poslednou dobou venoval, ale bez nejakych motorovych testov sa asi moc zistit neda. Takze su to vzdy trochu dohady, ale par veci mozme vediet naisto....

V tomto fore niekto odsudzuje pouzitie oleja 10w-60 v Lancer Evo, pokial to nie je motor upraveny na nejakych 400 hp. Je tam viacero argumentov:
http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=244716

Je to dane aj konstrukcne. Kto ma Alfu so zamerne velkymi volami v loziskach a piestoch, mal by pouzit hustejsi olej (preto aj umieraju ked maju 5w-30)
Niekde inde clovek tvrdil ze 15w-50 mu za zhodnych okolnosti zvysil teplotu oleja oproti nejakemu beznemu. Proste viac vykonu ide len na precerpavanie oleja a tym sa zahreje.

Nedavno som zhanal nejaky "dokonaly" olej prave pre HTP. Neviem nakolko vazne to je s teplotou (ja som to nemeral a borec na skodahome pisal ze pri predpisovej jazde na dialnici mal cca 110 st.) ale chcel som aby to zvladalo aj jazdy maximalkou v tropickom lete bez rizika.
Predpokladam ze u beznych 5w-40 je sice spravne HTHS predpisane pre motor (>3.5) ale casom klesne lebo sa rozpadnu polymery ktore tu vyskozitu dodavaju.
Nasiel som teda oleje ktore by mali mat stabilnu viskozitu : Po redline, amsoil a motul som nasiel "obycajny" shell helix ultra, vsetky oleje plnia narocne normy ako FIAT ...H2, Porsche A40, MB 229.3 (a samozrejme VW, ale to ma skoro kazdy olej). Tak dufam ze je to dobry kompromis medzi pevnym olejovym filmom a chladiacim ucinkom oleja. Proste ta viskozitna trieda moc nepovie a da sa vyberat podla dalsich parametrov. 5W-50 ale uz radsej nedam.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9926
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od Colommbo »

gourney píše:Tejto teme som sa poslednou dobou venoval...
...Niekde inde clovek tvrdil ze 15w-50 mu za zhodnych okolnosti zvysil teplotu oleja oproti nejakemu beznemu. Proste viac vykonu ide len na precerpavanie oleja a tym sa zahreje.
...ale chcel som aby to zvladalo aj jazdy maximalkou v tropickom lete bez rizika.
...5W-50 ale uz radsej nedam.
Nevykládej si to špatně, prosím, ale to je jeden paradox vedle druhého... :?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
gourney

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od gourney »

Jasne, v poriadku. Pisem to tu preto aby sa k tomu niekto vyjadril. :)
Mam len laicke znalosti ziskane z par clankov...

To ze viskoznejsi olej sa bude viac zahrievat mi dava zmysel - v praxi to bude mozno par st. celzia, ale ten olej znesie teplotu este o mnoho vyssiu. Proste ked tam nalejem olej ktory znesie 140 namiesto 120, tak mi uz nevadi ze ma prevadzkovu teplotu o nejakych 5 stupnov vyssiu.

Spolieham sa na to ze vyrobca vyzaduje urcitu HTHS viskozitu a snad vie co robi. Niektore oleje viskozitu pri vysokych teplotach ale postupne stracaju a tomu som sa chcel vyhnut.

5W-50 s vysokou teplotou problem mat nebude, aj keby stracal viskozitu - ma ju dost vysoku takze je tam rezerva. Obvykle mali HTHS > cca 4.3, to uz ale moze byt aj prilis, viz argumenty o chladiacich ucinkoch oleja. Holt ked predpokladame ze nejaky motor je citlivy na tieto parametre, radsej sa drzat nejakeho kompromisu a nedavat tam nieco co postupne meni svoje vlastnosti.

Do benzinovej Alfy T.S. by som prave bral 5w-50 ako zaklad a mensie letne cislo by som tam moc nedaval.

Dost z toho su ale moje dohady, nemam to nijak overene. Ak k tomu niekto mate znalosti, napiste. :)
Hombre
Příspěvky: 1881
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od Hombre »

Já mám předepsán olej 5W-30 se sníženým HTHS 2,9 - určený ne pro kvalitnější mazání, ale pro nižší emise. Nejprve jsem používal 5W-30 HTHS 3,5, ale přešel jsem na 5W-40. Přes letošní léto jsem měl dokonce 10W-40. Tak to mohu shrnout a porovnat. Se sníženou HTHS 2,9 nedoporučuji do žádného auta a může být nutnost psaná i na 4 stránkách manuálu. Při použití obyčejné 5W-30 je to již jiné kafe a člověk nemusí se strachem kroužit kolem měrky oleje. Pro kultivovanější chod mě pasovala 5W-40, /proto tam mám znovu Helix 5W-40/, motor se ztišil a měl ladnější průběh ve všech otáčkách. Kapitolou samou je 10W-40, v letních měsících v pohodě, ale není pro můj motor to pravé ořechové i v létě, aby se nastartovalo a po pár metrech se olej ohřál. I v tuto letní dobu bylo znát, že potřebuje delší dobu na zahřátí. Tlachy o tom , že se zvýší spotřeba je pravda jen z jedné části a to, že než se zahřeje, tak si motor i v létě vezme více. Na druhou stranu po zahřátí mazal z olejů nejlépe.
Jaký tedy olej použít, záleží vždy na způsobu jízdy, řidší bude mít stejnou tekutost při jízdě kadla, kadla, jako olej hustší při sportovnější jízdě. K tomu se ještě přidá délka tras a další parametr, benzín nebo nafta. A nyní si můžeš vybrat :P
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9926
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od Colommbo »

gourney: Chceš-li, aby High Torque Power motor "zvladal aj jazdy maximalkou v tropickom lete bez rizika", budeš muset volit právě oleje řady 5W50, niet inej cesty... :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
gourney

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od gourney »

Colommbo: Ja som prave uz v minulosti najazdil dost km maximalkou (co nie je u tak slabeho motora nic mimoriadne) a olej tam bol Pennasol 5W-40 ktory celkom urcite straca viskozitu. Nic zle sa nestalo, nezda sa ze by bol motor nejak opotrebeny. Ventily sa nakoniec podpalili, jak byva u HTP zvykom, ale to bude viac chladenim nez ze by bol prilis tekuty olej. Priciny tohto by boli asi na celu dalsiu debatu.

Inak vo vykonnom diesli tiez zatial pouzivame 5W-30 so znizenym HTHS. Ale uz s tym chcem prestat. Spotreba oleja sa zda byt nulova, ale to je tazko povedat kedze je to diesel s DPF a olej sa neda merat moc presne. Myslim ze aj u tohto auta moze byt teplota obcas dost vysoko a olej este nariedeny naftou, tak tam radsej budem davat Mobil 1 s normalnym HTHS.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9926
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od Colommbo »

http://www.cimbu.cz/clanky/auto-moto_htp.pdf Teplota oleje 150°C u takového motoru už není žádná legrace... :?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od Pitris »

to gourney:
1) ano, oleje "60" při hodně velkém teplotním zatížení, nebo u pár motorů kde by být měly (Alfa R.)
2) u motoru VW HTP se olej opravdu při dlouhých jízdách přehřívá, ale i tam stačí xw50
3) pokud jde o HTHS viskozitu, tak ta by se ani ke konci (správně použitého) intervalu výměny měnit neměla
4) podpálené ventily můžou mít souvislost i s chlazením, ale je potřeba si uvědomit, že motor chladí nejenom "voda", ale i ten olej - a i proto je potřeba u teplotně zatěžovaného motoru zvolit vyšší "letní" třídu....
5) pro TDI motor S DPF je Mobil1 5w30 ESP dobrá volba (v této SAE) už jen proto, že má normální HTHS viskozitu :wink:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od skodovkar »

Buď jdi do 5W-50 nebo vem levnou 5W-40 a měň o něco dříve, to je vůbec nejlepší možnost.
gourney

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od gourney »

Pitrisi, díky za informácie.
Ešte pár vecí ma zaujíma:

2) má to ale niekto zmerané? Jak moc to je, možno 120 stupňov?
3) takže zmení sa len viskozita pri 100 st. C? To HTHS oleju dodávajú nejaké odolnejšie aditíva?
4) práve to som myslel, ale aj príliš ľahký olej by mal stále chladiť dobre. Akurát mazací film bude tenší a menej pevný - to som bral ako hlavný argument prečo dať vyššie letné číslo. Ale možno mi niečo podstatné uniká.
5) Toto je konkrétne Jtdm2. Ale asi tam nebude žiadny podstatný rozdiel proti TDI. Je trochu problém že výrobca pre tieto motory udáva len jednu normu FIAT. Na stránkach Mobilu bol ale ten ich olej uvedený ako vhodný.

Colommbo: Díky za link, ten článok mi je už dosť dlho známy. Dosť informácií z neho je už vyvrátených. Teplota 150 by bola príliš aj na 5w-50. Ľudia čo HTP kompletne demontovali nenašli žiadny olejový kanál blízko katalyzátora. Ale aj tak verím že tá teplota bude vyššia než u iných motorov. Jak je to s chladičom oleja u bežných motorov to je tiež otázka, každý znalec povie niečo iné :-)
Ale majú 100% pravdu s rozvodmi. Som rád že tam mám upravený napinák od servisu Kasl, už to hrozilo.... ;)
gourney

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od gourney »

skodovkar píše:Buď jdi do 5W-50 nebo vem levnou 5W-40 a měň o něco dříve, to je vůbec nejlepší možnost.
Áno, s intervalom dlhším než 10tisíc km rozhodne nepočítam. Po nejakých náročných jazdách by som to určite skrátil na tých 7.5k. Pri tej zvýšenej teplote sa tam karbón proste vytvorí a to platí aj pre iné autá.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Rozdíl mezi oleji Shell Helix

Příspěvek od Pitris »

to gourney:
2) Jestli jde o ten motor HTP, tak to určitě má někdo změřený :idea:
3) HTHS viskozita se provozem nemění, protože je to jedna z důležitých vlastností oleje pro motor a tuším že je odvislá od druhu základového oleje a způsobu jeho zpracování. Ale tribotechniku jsem nestudoval - líp nebo jinak to vysvětlit neumím. A viskozita při 100°C se provozem mění: třeba "třicítky" jsou střihově a viskozitně stabilnější, "čtyřicítky" zase teplotně zatížitelnější....
4) Ano, nízkoviskóznější olej bude chladit asi lépe, jenže když bude ten olej moc "řidký", (nebo budou-li již v motoru provozem zvětšené vůle) nedokáže už ten vymezit vůli mezi pohybujícími se součástkami motoru, začne se trhat olejový film a to místo se začne přidírat a bude následovat další zvýšení teploty a další vytlačování oleje a další přidírání....
Proto je při předpokládaném vyšším teplotním zatížení motoru / oleje vhodnější použít olej, který bude při provozní teplotě viskóznější - hustší, aby při tom dalším teplotním zvýšení nezřídl moc....
5) U motorů Fiat je možná trošku potíž v tom, že jejich normy neplní mnoho olejů, ale je nejen Selenia; už ty normy plnívá i Eni, Mobil, Shell....a možná i další. Důležité je taky použít olej vhodný pro filtr pevných částic, pokud je jím motor vybaven. Bohužel tyto oleje jsou většinou "třicítky" (i když se už zvyšuje počet olejů 5w40 s ACEA C"něco". A nejlepší je C"něco"-10).
Ono i řidší oleje ale dokážou zčásti vydržet vyšší teploty, ale o hodně rychleji degradují / oxidují.
Zvýšení teploty oleje o 10°C znamená zdvojnásobení rychlosti oxidace; a na to je jediný "lék" - dřívější výměna oleje. A hodně o olejích (jejichž použití a výběr bude ale vždycky tak trochu kompromisem mezi něčím) je třeba tady: http://www.oleje.cz/obsah/komentare_odborniku
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět