Olej - sekačka

Fórum o průmyslových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od František Smíšek »

Dovolil bych si zde uvést několik poznatků, které jsem získal na vlastní kůži během posledních pěti sezón sekání trávy. Měl jsem k dispozici dvě nové sekačky, jednu s motorem Honda GCV 160 (obsah 160 cm3, vrtání 64mm, zdvih 50mm, výkon cca 3,5 kW/2800 ot/min, rozvod OHC s řemenem, hliníkový válec s nikasilovou úpravou) a druhou čínskou s motorem 1P60F (poměrně věrná kopie Hondy GCV 120, obsah 118 cm3, vrtání 60mm, zdvih 42mm, výkon cca 2,4kW/2800ot/min, rozvod OHV, válec s litinovou vložkou). U obou sekaček se měnil olej po sezóně (cca 30 provoz. hodin)., byly vyzkoušeny oleje SAE 30, SAE 15W/40, SAE 5W/30, SAE 10W/30, SAE 0W/30 (mimo SAE 30 a 10W30 zbytky z různých aut). Za provozu byla měřena teplota oleje nalévacím ovorem, a to pro kontrolu dvěma termočlánkovými teploměry, vždy po min. jedné hodině provozu, okamžitě po zastavení motoru z plné zátěže, sekání probíhalo na běžném udržovném trávníku (výška trávy 70 - 100 mm, výška strniště 50 mm). U obou sekaček byl změřen kompresní tlak na začátku pokusu a po pěti sezonách, vlivem záběhu u obou vzrostl o cca 0,2 baru.
Předem je nutné říct, že žádné „pekelné teploty“ se nekonaly, přičemž teploty oleje v obou motorech při stejných podmínkách zatížení a teploty ovzduší byly zhruba stejné. Při teplotě okolí 15 - 17°C jsem naměřil teplotu oleje 75 - 78°C, při 25°C měl olej 82 - 85°C, vůbec nejvyšší naměřenou teplotu měl olej v čínské sekačce (která má poměrně poddimezovaný motor) při teplotě okolí 30°C a 2 hodinách sekání trávy 20 cm vysoké, a to 93°C.
Je vidět, že oba motory mají pro mírné klima předimenzované chlazení. Vysvětlení je jednoduché - konstrukce těchto vertikálních motorů vychází z původního (se sekačkovými motory unifikovaného) horizontálního provedení, které bylo určeno hlavně pro pohon elektrocentrál, využívaných převážně v méně rozvinutých oblastech v tropickém a subtropickém pásu, a to ještě při jmenovitých otáčkách 3600ot/min.(což jsou synchronní otáčky dvopólového generátoru v americké elektrizační soustavě 110V/60Hz) a k tomu 24 hod. denně.
Ještě několik slov o subjektivním hodnocení chodu motoru při použití různých olejů:
- SAE 30 - standadní olej pro sekačky (Castrol), ze všech nejtěžší startování
- SAE 15W - okamžitě po spuštění měl motor slabší výkon, horší odezva výkonostního regulátoru na skokovou změnu zátěže i při zahřátém motoru, teplota oleje při stejné zátěži o 2 - 3°C vyšší než u SAE 30
- SAE 5W/30, 10W/30 - snadnější start, za běhu stejný jako SAE 30
- SAE 0W/30 - subjektivně nejlepší start i běh motoru, olej během sezóny nepatrně ubyl, ekonomicky je to ale nesmysl
Ještě několik slov o mechanické stabilitě oleje, zmiňované na začátku tohoto vlákna. U motoru sekačky s výměnou oleje po 25 - 30 provoz. hodinách určitě nehrozí degradace zvyšovačů viskozitního indexu. Tento problém by mohl nastat u horizontálního provedení těchto motorů u elektrocentrál, kde má motor 3600 ot/min ( a až 3800 ot/ min.bez zátěže, regulátor je proporcionální a pracuje tedy s trvalou regulační odchylkou)) a výměna se předepisuje po 100 provoz. hodinách, což je v centrálovém provozu 4 - 5 dní provozu. Tady se dá předpokládat, že výměné lhůty budou překračovány a olej může mít problém.
Bohužel jsem neměl k dispozici žádný z motorů B&S, který je u sekaček rovněž velmi rozšířen, myslím si ale, že jejich parametry co se týče chlazení a mazání budou podobné, né-li stejné jako u popsaných motorů.
Franta
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od bio »

Tento problém by mohl nastat u horizontálního provedení těchto motorů u elektrocentrál, kde má motor 3600 ot/min ( a až 3800 ot/ min.bez zátěže, regulátor je proporcionální a pracuje tedy s trvalou regulační odchylkou)) a výměna se předepisuje po 100 provoz. hodinách, což je v centrálovém provozu 4 - 5 dní provozu. Tady se dá předpokládat, že výměné lhůty budou překračovány a olej může mít problém.
Ovšem pouze mimo Evropu :!:
V Evropě se používají motory pro generátory s max. 3000 ot / min - 230V/400V 50 Hz.
Brembo
Příspěvky: 2293
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Brembo »

skor si myslím,že je to fantasmagoria B&S s neuznávaním všetkého,čo nie je Made in USA a nejde v šlapajach zastaralej ortoxnej techniky ala USA a všetkého,čo je v usa používané.
Návštěvník píše:
javier píše:...vyrobca odporuca "10W-40, ak nie je 10W-30 k dispozicii". Takze to len potvrdzuje vyssie uvedene, ze xW-40 moze byt.
Přesně tohle jsem chtěl říct tímto
Návštěvník píše:...mohu použít každý na americkém trhu běžně dostupný motorový olej, a ty "neamerické" vlastně rovněž, poněvadž ty v doporučeních chybí jenom proto, že se v USA nedají koupit tzv. za rohem ...
Samozřejmě lze tím pádem použít i 5W-40, poněvadž v době, kdy byl v USA nejběžnější 10W-30 a ze které určitě pochází i onen návod k obsluze, něco takového (5W-40) v USA vůbec neznali, tedy to ani jako "neexistující" logicky nepřipouštěli. :mrgreen:

A teď očekávám kvalifikovanou reakci Briggse!
čo sa v USA nepoužíva,podla priemerného made in usa američana neexistuje a tak sa to ani používat nemože. A čo nie je USA,nestojí za reč a myšlienky priemerne tupého američana,ktorý spasil svet a je mudrejší ako zvyšok sveta.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Fahrer
Příspěvky: 432
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Fahrer »

No na druhou stranu je blbé, že si z US koupíš 50let starý střep a on stále funguje. Taky jsem dřív nechápal, jak můžou na osobácích stále používat např. listové pružiny. A pak mi došlo, že nemáj důvod za každou cenu vymýšlet něco nového, když funguje to původní.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od skodovkar »

Kdybys věděl kolik desítek let jsou staré plány současně američany vyráběných proudových motorů pro byznys džety, tak by ses asi hodně divil :idea:
Fahrer
Příspěvky: 432
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Fahrer »

Proč bych se tomu měl divit? :shock: Vždyť říkám, že jejich filozofie je neměnit to, co funguje.
JirkaV

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od JirkaV »

K diskuzi,jesli je možné použít do zahradní sekačky případně 10W-40:
Pro motor Honda CGV 160 jsem používal origo olej s logem Honda 10w-30, který se, jak jsem se
dozvěděl již nenabízí. Honda dodává pro zahradní techniku pouze 10W-40.
Návštěvník

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Návštěvník »

Jak již zaznělo v diskusi, je možno použít prakticky jakýkoli běžný automobilový olej do 4T motoru.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Pitris »

JirkaV píše:Pro motor Honda CGV 160 jsem používal origo olej s logem Honda 10w-30, který se, jak jsem se dozvěděl již nenabízí. Honda dodává pro zahradní techniku pouze 10W-40.
Olej 10w30 (a kdyby byl v ACEA A1) se dá (a nejen ve 4T-sekačce) nahradit bez obav olejem 10w40.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Brembo
Příspěvky: 2293
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Brembo »

javier píše:Len taka uvaha/otazka:
Male briggs motory maju mazanie rozstrekom http://youtu.be/L0Yinv04iEo
Mohlo by sa stat, ze olej s prilis vysokou hornou viskozitou (napr. xW-60) by nemazal dostatocne? Myslim tak, ze kvoli velkej viskozite by sa nedostal tym rozstrekom vsade kam ma?
nie. Viskozita akéholvek super oleja je pri teplote 100 celzia podstatne nižšia,než pri teplote povedzme 20. Takže i ked by to bolo 0W-100,za studena by mal visozitu vyššiu,než za tepla-to znamená,že pri studenom motore je podstatne vyššia šanca,že sa olej nedostane tam,kam treba,ako pri teplom motore.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Tenda

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Tenda »

Já myslím, že ano. Vyšší viskozita nemůže zlepšit mazání rozstřikem mazaných míst.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od skodovkar »

A hledal někdo jaký je rozdíl ve viskozitách za tepla u 40 a 60 :idea:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Pitris »

Olej u studeného motoru je vždy podstatně viskóznější než jakýkoliv motorový olej při 100°C.
A je jedno, zda-li je to xw20 nebo xw40 nebo xw60. Ale je pravda že do motoru, který je běžně teplotně zatěžován, je xw60 opravdu zbytečný, protože místa mazaná ostřikem mohou být - právě proto, že je motor pro tyto oleje "málo" zahřátý / zatěžovaný a olej je ještě "hustý" - hůře mazána.
Jinak kinematická viskozita při 100°C je u olejů xw40 někde mezi 13 - 14,5 a u xw60 okolo 23mm²/s
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Tenda

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Tenda »

Jde především o "princip". Když si to neumíte představit, tak si to jednoduše vyzkoušejte. Naber do injekční stříkačky vodu, vší silou zatlač na píst a sleduj, jak daleko dostříkneš (a taky za jak dlouho obsah stříkačky vytlačíš). A pak naber něco hustého - viskozního a pokus opakuj .....
Brembo
Příspěvky: 2293
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Olej - sekačka

Příspěvek od Brembo »

ja som bral do uvahy použitie oleja 10W-60 pri zohriatom motore a teda platí,že pri zohriatom motore bude mazanie rovnako učinné. Tieto motory olejovu nápln pomerne rýchlo zohreju,pokial sa bavíme o teplotách nad +20. Krátkodobé používanie stráca význam použitia kosačky so spalovacím motorom,i ked sa najdu používatelia,ktorý používaju benzínovu kosačku na ploche menšej než 200 m. Tu je ale použitie kosačky s akýmkolvek olejom otázne. I pri nedostatočne zohriatom motore na tom bude 10W-60 lepšie,ako SAE 40,na druhu stranu je 10W-60 absolutne zbytočné a neekonomické.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Odpovědět