Sekačka-motor+hydraulika

Fórum o průmyslových mazivech

Moderátor: Colommbo

Petrenka

Sekačka-motor+hydraulika

Příspěvek od Petrenka »

Mám prosbu řeším předjarní údržbu mechanizace dle návodů a jsem z toho jelen.
Sekačka:
-motor SAE 10W40 nebo SAE30 API SG,SD
-hydraulika 20W20 nebo SAE20W nebo SAE30

jak se může používat pro motor i hydrauliku olej specifikace SAE 30 - to mohu potom použít na obě místa stejný olej 10W40 ? U toho motoru nemuhu požít s jiným API jen SG/SD ?

díky za radu,včera jsem u toho seděl do jedné v noci a nejsem o moc chytřejší ani po přečtení jiného tématu nejsem moudřejší
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27360
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Olej motorový a hydraulický NENÍ totéž - SAE je "pouze" hodnota jejich viskozity.
U motorového oleje je ten SAE 10w40 celoroční, a SAE 30 není na zimu - nepoužívat při teplotách pod nulou. API je výkonnová norma oleje, a podle mě by se olej "měl pohybovat" právě mezi tím SD a SG (ale pokud tam byl doteď SG, dá se použít i SJ či SL.
U hydraulického je 20w20 celoroční, 20w je na zimu, a 30 je na léto. A NEdávat motorový olej do hydrauliky, a hydraulický do motoru !!!
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Petrenka

Příspěvek od Petrenka »

Ale mě se nikde nepodařilo najít hydraulický olej této specifikace 20W20 nebo SAE20W nebo SAE30, vždy mi to vyhodí jen motorové oleje :?
Pkod

Příspěvek od Pkod »

Ten motorovy olej je asi jasny. Pro celorocni pouziti pouzijte klidne ten 10W40 a API SD ci radeji lepsi (dnes asi SL).

Do hydrauliky se sice leje podle predpisu "motorovy" olej, ale hydraulika zjevne vyzaduje "ridsi" olej nez motor. U hydrauliky by mohl byt take problem se zmenou API specifikace na tu v soucasnosti bezne dostupnou (strihove vlastnosti oleju). Zalezi na tom, o jaky system jde...
Pokud nelze pouzit originalni napln (at uz z duvodu dostupnosti nebo ceny), bude nutne vyzkouset jednu z nasledujicich variant:
Motorovy olej s nizsi "letni" viskozitou. To by mohl byt treba 5W30 ACEA A3.
Viskozitou tomu oleji pro hydrauliku odpovida prevodovy olej SAE 75 nebo 80. Proto bych do hydraulickeho systemu pouzil pro "letni" pouziti olej PP80, pro celorocni GYROL 75W (80W).
Podle tohoto obrazku:
http://www.oleje.cz/pomocne/show_bp.php ... i_viskozit
je pro hydraulicky system vyzadovan olej s viskozitou odpovidajici prumyslovym olejum VG68 az 100. Konkretne by prichazel v uvahu treba hydraulicky olej HV68. To je tedy dalsi alternativa.
Nemam presnejsi informaci o hydraulickem systemu a proto bych preferoval hydraulicky olej. Druhy v poradi bych videl ten prevodovy. Motorovy olej bych si nechal jako posledni pokus...

Predpokladam, ze by zasadni problem nakonec nemel nastat ani u jedne varianty...

Pri pouziti 10W40 do hydrauliky by vyrane vzrostly ztraty v hydraulice a tim i otepleni. Mozna by mel i negativni vliv na samotnou funkci (hlavne vykon). Rozdil viskozit ale neni tak zasadni, aby se melo neco poskodit.
Petrenka

Příspěvek od Petrenka »

vyčerpávající odpověď

je to přesně pro tento typ sekačky
http://zahrada.sbazar.cz/profesionalni- ... 89419.html

tzn. pohon pojezdu a systém vyklápění koše
Pkod

Příspěvek od Pkod »

Petrenka píše:vyčerpávající odpověď

je to přesně pro tento typ sekačky
http://zahrada.sbazar.cz/profesionalni- ... 89419.html

tzn. pohon pojezdu a systém vyklápění koše
pro hydrostaticky pohon a vyklapeni budou vyhovovat s nejvetsi pravdepodobnosti vsechny tri varianty. Pokud chcete hledat opravdu optimalni reseni, bylo by treba zohlednit, co vsechno maze. Pokud je to vetsinou hydraulika (vice nez pravdepodobne), pouzil byt hydraulicky olej. Pokud je soucasti pohonu nejaky prevod (koncovy, pomocny), mohl by byt vyhodnejsi ten prevodovy. Motorovy olej v tomto pripade zadne specificke vlastnosti nevyuzije, ale muze bez prolemu vyhovet.

PS: Nebylo by u tak draheho stroje dobre zkusit oslovit dovozce nebo oficialni servis? Tedy minimalne pro informaci o tom, co pouzivaji oni. Pripoustim vsak, ze doporuceni vyrobcu mohou byt znacne zkreslene obchodni strategii. Treba B&S doporucuje pouzivani z dnesniho pohledu "zastaraleho" oleje. Chteji proste vydelat na prodeji oleju(prislusenstvi) a optimum pro uzivatele (stroj) neresi...

PPS: jeste drobnost... Radeji levnejsi olej casto vymenit, nez drahy na dlouhy interval. Tyhle male stroje totiz nemaji prakticky zadnou (nebo nedokonalou) filtraci oleje.
Petrenka

Příspěvek od Petrenka »

Musím pohledat doklady od dřívějších servisních zásahů,ale tam bude jen položka OLEJ - problém je v tom,že ten servis si k nám účtuje 1000kč cesťák a 500kč/hod !!! Trochu dost, tudíž bych rád pro výměnu olejů servis nevolal.

Když bude nejhůř,samozřejmě budu volat servis na radu,ale předtím jsem chtěl vyzkoušet jinou cestu
Petrenka

Příspěvek od Petrenka »

PPS V tom není problém,při našem režimu to vychází na výměnu mot. oleje 2x za rok a ten hydraulický momentálně nevím,ale mám pocit,že je na hydraulice filtr.
e-panolin.cz

Příspěvek od e-panolin.cz »

Předepsaný motorový olej SAE 20W20 pro hydraulický systém lze nahradit olejem HLP ISO 46 nebo lépe HVLP ISO 46. Třeba zde: http://e-panolin.cz/?93,panolin-hlp-uni-iso-46
ISO 68 je na horní hranici SAE 20W , odzkoušeno u Etesií dlouhodobě.
Petrenka

Příspěvek od Petrenka »

Takže stačí olej s vlastností HVLP ISO 46,VG 46 ?
Petrenka

Příspěvek od Petrenka »

A to že ISO 68 je na horní hranici SAE 20W, je myšleno v dobrém,nebo špatném smyslu ? Je lepší použít ten 68 ?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27360
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Je to na horní hranici k plusovým teplotám. Jinak nabídka hydraulických olejů třeba zde:
http://www.oleje.cz/eshop/seznam_prod.p ... 9I&kat=202
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Pkod

Příspěvek od Pkod »

Petrenka píše:Takže stačí olej s vlastností HVLP ISO 46,VG 46 ?
Ano.

Ja bych se klonil spise k te HV68, ale nemam praktickou zkusenost. Vychazim jen z toho, ze viskozitou odpovita pozadavku SAE 30 resp. SAE 20W20 spise ta HV68 nebo dokonce HV100. HV46 uz je vzhledem k pozadavku vyrobce dost "ridka" (proti HV100 "polovicni"). Ale prakticky rozdil (dopad) neni tak zasadni.

Vyssi cislo ISO znamena vissi viskozitu. Ta prinasi sice vyssi ztraty vykonu v systemu, ale take lepsi ochranu proti opotrebeni. Pokud uz pripadne opotebeni je, vyssi viskozita lepe "utesni" dily. Viskozita se s teplotou snizuje, takze ten s vissim cislem ISO ma pri vysokych letnich teplotach a velkem zatizeni take patricnou rezervu.

U velkych systemu je filtrace dost propracovana. Tady se vyplati ten olej vymenit drive, nez slozite cistit. Pokud tam nejaky filtr bude, zrejme tam bude mit spis ulohu filtrace vetsich castic. Ty jemnejsi pochazejici z bezneho opotrebeni z vetsi casti neodstani. Drivejsi vymena oleje tak odstrani casteji oter (zpusobje mech. opotebeni), ale take produkty starnuti oleje (ty se usazuji na dilech a "zalepuji" je).
Pkod

Příspěvek od Pkod »

Petrenka píše:A to že ISO 68 je na horní hranici SAE 20W, je myšleno v dobrém,nebo špatném smyslu ? Je lepší použít ten 68 ?
srovnejte treba udaje v prehledne tabulce (druhe) v tomto odkazu:
http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=prum_visko

PS: Presnejsi prepocet viskozit mezi udaji ruznych norem je mozny, ale pro ruzne teploty vychazi prevody trochu jinak. Tady je zajimave predevsim srovnani za vysokych teplot, coz je ta uvedena tabulka.
U nizkych teplot (celorocni provoz) jde spis o pocatecni ztraty, coz nebude problem teto aplikace.
Naposledy upravil(a) Pkod dne sob led 29, 2011 20:33, celkem upraveno 1 x.
Petrenka

Příspěvek od Petrenka »

Super tabulka !
Zas ale ten VG68 je podstaně hustší(jestli to dobře chápu) - aby to nebylo zbytečné zatěžování motoru a čerpadla
Odpovědět