Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
JurajP
Příspěvky: 65
Registrován: pon bře 06, 2017 9:57

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od JurajP »

Zda sa, ze v Zidenicach je pristup uplne iny, presne ako ste popisovali :). Citujem:
Dobrý den
Výměna oleje stojí 420Kč bez DPH
Olejový filtr 358Kč bez DPH
Vámi zvolený olej je možné do motoru dát.. Plní předepsanou normu.

Přeji pěkný den

S pozdravem
....
Skoda len, ze by som musel cestovat az do Brna, kvoli vymene oleja. :|
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Shi »

Pitris píše:To je druhá věc. Sice napíší i A3 :wink: ALE primárně je upřednostněn "ekoolej" :oops: A ta tabulka spíš takto:
Obrázek
Je téměř mimo moje chápání proč by se viskozitní třída oleje (resp. letní číslo) měla řídit venkovní teplotou vzduchu. Primární veličinou je přece provozní teplota oleje a pokud výrobce auta něco nepodcenil, tak si za auto teplotu oleje udržuje v nějakém rozumném rozsahu bez ohledu na to zda je venku +10 stupňů nebo +40 stupňů. A podle tohoto '"pracovního" bodu pak výrobce může určit zda je optimální xw-20 nebo xw-30 nebo xw-40 nebo xw-50 nebo xw-60.

Pokud výrobce ví, že motor udrží dostatečný tlak oleje i s olejem 0w-20, tak je zbytečné hnát se za vyšším letním číslem z důvodu venkovní teploty. Naopak s řidším olejem je vyšší průtok a tedy je motor v případě krátkodobých výkonových špiček lépe chlazen. (Dlouhodobě plyn na podlaze je samozřejmě něco trochu jiného)

HTHS mi (na rozdíl od letního čísla) přijde mnohem podstatnější než hodnota čerpatelnosti za tepla.

Proto za hlavní slabinu olejů 0w-20 nepovažuji to, že jsou v horkém létě příliš řídké, ale protože mají (celoročně) ukrutně nízkou HTHS viskozitu.
----
Mimochodem našel jsem zmínku, že vražednou kombinací pro oleje jsou přímovstřikové motory s automatem, který tyto motory drží v nízkých otáčkách a z jakéhosi důvodu na hranici podtáčení u přímovstřiků dochází ke značně zvýšenému průsaku benzínu do oleje. Jedním z důvodů proč 0w-20 nebrat (nebo často měnit) je malá rezerva v případě ředění oleje palivem. Zajímavé je, že výsledky analýz použitých olejů z USA zveřejňované na BITOGu ukazují, že moderní motory i s palivem naředěnými oleji 0w-20 dosahují překvapivě malého opotřebení (měřeno jako kovy v oleji) - je otázkou zda je to kvalitou motorů, nebo kvalitou olejů.
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Shi »

JurajP píše: Skoda len, ze by som musel cestovat az do Brna, kvoli vymene oleja. :|
Dlouhodobě vynikající pověst, co se týče servisů Honda, má právě AM Servis v Brně-Židenicích a pak ještě servis v Roudnici nad Labem, takže můžete ještě do Roudnice :wink:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Pitris »

Já si tu tabulku / resp. teplotní rozsah použitelnosti olejů nevymyslel, něco obdobného je i na ofiko tribostránkách - třeba http://www.petroleum.cz/vyrobky/oleje-m ... ikace.aspx - a přijde mi to logické.
Shi píše:....Pokud výrobce ví, že motor udrží dostatečný tlak oleje i s olejem 0w-20, tak je zbytečné hnát se za vyšším letním číslem z důvodu venkovní teploty.....Proto za hlavní slabinu olejů 0w-20 nepovažuji to, že jsou v horkém létě příliš řídké, ale protože mají (celoročně) ukrutně nízkou HTHS viskozitu....
V podstatě si trošku odporuješ, bo píšeš o určitém tlaku oleje v motoru - to je možná fakt, ale vzápětí uvádíš že problém je nízká HTHS viskozita. To je taky fakt, ale právě kvůli té nízké HTHS viskozitě ten olej zřídne při zatížení moc - a navíc čím nižší "letní" číslo, tím zřídne dřív a víc.... 0w20 je na emise!
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od jerome »

Shi píše:Je téměř mimo moje chápání proč by se viskozitní třída oleje (resp. letní číslo) měla řídit venkovní teplotou vzduchu.
Ale ved to je zakladny parameter, podla ktoreho treba zvolit spravnu SAE triedu. :idea: Preco potom by sa zimne cislo malo tiez riadit vonkajsou teplotou vzduchu ? Tak si kup SAE 30 a mas pokoj :wink: :mrgreen:
Shi píše:Primární veličinou je přece provozní teplota oleje a pokud výrobce auta něco nepodcenil, tak si za auto teplotu oleje udržuje v nějakém rozumném rozsahu bez ohledu na to zda je venku +10 stupňů nebo +40 stupňů.
No a to je rozdiel uz 30°C :idea: Myslis ze teplota oleja v motore je rovnaka ci je vonku +10°C alebo + 40°C ?
Shi píše:A podle tohoto '"pracovního" bodu pak výrobce může určit zda je optimální xw-20 nebo xw-30 nebo xw-40 nebo xw-50 nebo xw-60.
Vyrobca vie ze auto moze skoncit ci v Norsku alebo v Andaluzii. Bude napr. striktne predpisovat xw-40/50 olej a na co by ho tam liali v Norsku? A prave pre tieto rozne klimaticke podmienky treba pouzit Pitrisom vlozenu tabulku :idea:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
JurajP
Příspěvky: 65
Registrován: pon bře 06, 2017 9:57

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od JurajP »

Shi píše:
JurajP píše: Skoda len, ze by som musel cestovat az do Brna, kvoli vymene oleja. :|
Dlouhodobě vynikající pověst, co se týče servisů Honda, má právě AM Servis v Brně-Židenicích a pak ještě servis v Roudnici nad Labem, takže můžete ještě do Roudnice :wink:
no myslim, ze zo Slovenska budem mat predsa blizsie to Brno :)
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Shi »

Pitris píše:Já si tu tabulku / resp. teplotní rozsah použitelnosti olejů nevymyslel, ...
Jen mi přijde, že koncepce tabulky je poplatná době, kdy se běžně v autech používaly minerální oleje typu Castrol GTX a HTHS se neřešilo.
Pitris píše:V podstatě si trošku odporuješ, bo píšeš o určitém tlaku oleje v motoru - to je možná fakt, ale vzápětí uvádíš že problém je nízká HTHS viskozita. To je taky fakt, ale právě kvůli té nízké HTHS viskozitě ten olej zřídne při zatížení moc - a navíc čím nižší "letní" číslo, tím zřídne dřív a víc.... 0w20 je na emise!
V okamžiku, kdy mám volnoběžný tlak dostatečný, tak už případný vyšší tlak dosažený olejem s vyšším letním číslem ničemu neprospívá, spíš naopak.

V okamžiku, kdy bych měl olej k dispozici 0w-20 s vysokou HTHS, tak by byl lepší, než leckterý olej 5w-30 se sníženou HTHS. Z toho plyne, že problém není v letním čísle, ale v nízkém HTHS. Ale jelikož 0w-20 s vysokou HTHS prakticky nejsou, tak je to spíš akademický problém.

Mimochodem Honda v návodu k autu s motorem R18Z4 píše, že když už chce někdo používat oleje 0w-20, měl by radši použít originální olej "Honda Typ 2.0". :D
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Shi »

jerome píše:No a to je rozdiel uz 30°C :idea: Myslis ze teplota oleja v motore je rovnaka ci je vonku +10°C alebo + 40°C ?
To si vážně myslím, protože jsem viděl záznamy z čidel teploty oleje a tam za normálního provozu ta teplota byla (pro mě až překvapivě) solidně stabilní poblíž 90 stupňů Celsia. Chladicí okruh s neporouchaným termostatem očividně dokáže regulovat teplotu oleje za běžných okolností velmi dobře. Dále mě tehdy překvapilo jak dlouho u dieselu trvalo, než se olej ohřál na stabilní teplotu.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Jerry3 »

Shi píše:Chladicí okruh s neporouchaným termostatem očividně dokáže regulovat teplotu oleje za běžných okolností velmi dobře.
Chlad. okruh dost možná, ovšem teplotu oleje podstatným způsobem ovlivňuje také odvod tepla sáláním do motorového prostoru (a rovněž přechodem do dalších součástí agregátu, zejména do převodovky), kterým prochází vzduch, jehož teplotu u většiny aut (výjimkou jsou vozy s automaticky uzavíratelnými žaluziemi) nemůžeš nijak ovlnit. A rozdíl mezi teplotou těch součástí motoru, kterými neproudí chlad. kapalina, a teplotou vzduchu vnějšího prostředí, je právě to, co zásadním způsobem ovlivňuje účinnost tohoto druhu chlazení a tím i provozní teplotu oleje. :idea:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Pitris »

On je totiž rozdíl jestli ten jízdou do motorového prostoru nasávaný vzduch má 5 stupňů nebo 50.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Shi »

Jerry3 píše: A rozdíl mezi teplotou těch součástí motoru, kterými neproudí chlad. kapalina, a teplotou vzduchu vnějšího prostředí, je právě to, co zásadním způsobem ovlivňuje účinnost tohoto druhu chlazení a tím i provozní teplotu oleje. :idea:
Háček je v tom, že snímač teploty oleje ukazuje, že teplota oleje je za běžného provozu stabilní. Pokud snímač teploty oleje neumístili konstruktéři motoru na nevhodné místo, tak v případě, že je teplota oleje za provozu poměrně stabilní bez ohledu na venkovní teplotu, to dokládá, že celkové chlazení je dostatečné. Za ideální se pak prý považuje aby tlak oleje byl poblíž 150 kPa na 1000 ot./min (u dieselů to samozřejmě může být jinak, ale ty mě nikdy nezajímaly). Pokud toto řidší olej splňuje a s rezervou je vzdálen od minimálního předepsaného tlaku oleje (který motor R18A2 má předepsán na 70 kPa při volnoběhu - cca 800 ot/min, tedy minimum je cca 90 kPa/1000 ot/min), tak je pak zase jediný podstatný údaj HTHS. Navíc pro mazání při vysokých otáčkách může být řidší olej výhodou, protože se rychleji roztírá a olejový film se prý méně trhá.

Navíc letní číslo je dosažené pomocí modifikátorů viskozity, které nezajišťují mazání, ale dosažení tlaků, a které se stejně u mnohých olejů za provozu dříve či spozději rozemelou.

Analýzy použitých olejů ze jihu USA ukazují, že tamní teploty, kterým teploty v ČR nemohou konkurovat, zvládají oleje xw-30 bez problémů a vozidla jsou tam bez problémů provozována i s oleji 0w-20.
(Ano, vím že v USA mají ve zvyku olej měnit podstatně častěji, než v Evropě, čímž se to do značné míry kompenzuje).
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Jerry3 »

Mohl bych to rozebrat stylem, "není pravda, že", a to ke každému tvému konstatování, ale v daném případě to považuji za ztrátu času. Tak snad jen, když už jsi zmínil USA, zkus si porovnat vozový park na jihu USA, zejména co do objemu a výkonu použitých motorů (výměnné lhůty oleje jsi již uvedl sám; nízké výkony vzhledem k objemu motorů a úplně jinak dimenzované chladicí a klimatizační soustavy amerických aut doplňuji já) a jejich prakticky výhradní kombinaci s HDM automaty, a rovněž obvyklé cestovní tempo (narážím na nízké rychl. limity, které se pod hrozbou použití střelné zbraně bezvýhradně dodržují, včetně plynulosti pohybu proudu vozidel bez "akceleračních špiček", resp. velkých dynamických změn), s poměry na cestách v Evropě. Možná ti samotnému dojde, jak moc je mimo to, co jsi napsal.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Pitris »

A kdyby se nakrásně nebrala v potaz okolní teplota - jako že je potřeba o ní uvažovat, tak třeba už jen kvůli HTHS, které je u 0w20 okolo 2,6 tak bude nad zhruba 10-15 stupňů platit, že
Pitris píše:....Použitelná je samozřejmě i při jiných/vyšších teplotách, ALE čím vyšší zatížení - ať už teplotní nebo výkonové - tak vyšší opotřebení motoru :cry:
....a určitě bude i s oleji A1/A5 0w30 nebo 5w30 kde je HTHS min. 2,9 ochrana motoru a mazání na kvalitativně vyšší úrovni. Nemluvě o 0w30 či 5w30 A3.... Ano, 0w20 je použitelná, ovšem pro výdrž motoru jsou u nás vhodnější alternativy !!
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Jerry3 »

Já si dovolím to připodobnit ke snaze vymáčknout z hotlineru https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... a-Hotliner
maximální výkony, což mj. znamená minimalizovat hmotnost jeho pohonu použitím co nejlehčího a zároveň co nejvýkonnějšího elektromotoru, dtto regulátoru jeho otáček a trakčního akumulátoru, tj. jít téměř vždy (při každém manévru vyžadujícím výkon) až na samotnou hranu možností těchto komponent, a to i za cenu jejich destrukce při přetížení (v daném případě proudovém a tepelném) trvajícím jen o trochu déle, než na jaké byla tato sestava ještě na zemi testována. A teď si vezměte výkonově podladěný velkoobjemový motor v americkém voze s předimenzovaným chlazením (i díky náležitě dimenzované klimatizaci) pracujícím ve spojení s HDM automatem a srovnejte si ho se "ždímanou malorážkou" s přímým/mechanickým převodem trakční síly na vozovku ve velkém a těžkém evropském voze opatřeném chlazením dimenzovaným jenom "tak akorát" - to aby se motor po studeném startu co nejdříve ohřál. :idea:
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Honda Civic Tourer 1.8-VTEC

Příspěvek od Shi »

Jerry3 píše:Mohl bych to rozebrat stylem, "není pravda, že", a to ke každému tvému konstatování, ale v daném případě to považuji za ztrátu času. Tak snad jen, když už jsi zmínil USA, zkus si porovnat vozový park na jihu USA, zejména co do objemu a výkonu použitých motorů (výměnné lhůty oleje jsi již uvedl sám; nízké výkony vzhledem k objemu motorů a úplně jinak dimenzované chladicí a klimatizační soustavy amerických aut doplňuji já) a jejich prakticky výhradní kombinaci s HDM automaty, a rovněž obvyklé cestovní tempo (narážím na nízké rychl. limity, které se pod hrozbou použití střelné zbraně bezvýhradně dodržují, včetně plynulosti pohybu proudu vozidel bez "akceleračních špiček", resp. velkých dynamických změn), s poměry na cestách v Evropě. Možná ti samotnému dojde, jak moc je mimo to, co jsi napsal.
Jerry3 píše:Mohl bych to rozebrat stylem, "není pravda, že", a to ke každému tvému konstatování, ale v daném případě to považuji za ztrátu času. Tak snad jen, když už jsi zmínil USA, zkus si porovnat vozový park na jihu USA, zejména co do objemu a výkonu použitých motorů (výměnné lhůty oleje jsi již uvedl sám; nízké výkony vzhledem k objemu motorů a úplně jinak dimenzované chladicí a klimatizační soustavy amerických aut doplňuji já) a jejich prakticky výhradní kombinaci s HDM automaty, a rovněž obvyklé cestovní tempo (narážím na nízké rychl. limity, které se pod hrozbou použití střelné zbraně bezvýhradně dodržují, včetně plynulosti pohybu proudu vozidel bez "akceleračních špiček", resp. velkých dynamických změn), s poměry na cestách v Evropě. Možná ti samotnému dojde, jak moc je mimo to, co jsi napsal.
Vozový park na jihu USA v posledních letech obsahuje kde co, včetně aut s "minimotory" o objemu pod dva litry poodobnými tomu, co se provozuje v Evropě. Jak mají dimenzované chlazení v USA nevím, ale v autě velikosti oktávky a s čtyřválcovým atmosferickýcm motorem 2.0 jsem při přejezdu hor málem uvařil motor, protože chlazení nestíhalo a to jsem jel celkem šetrně a v rámci jejich limitů, takže chladicí zázrak se v USA nekoná. Stejnou zkušenost tam udělal kolega na podobné trase s jiným o třídu vyšším vozem, který auto nešetřil a tudíž byl kontrolkou na palubní desce odeslán do servisu.

Dynamika jízdy je tam skutečně jiná, ale akcelerační špičky ve vozech s menšími motory tam jsou stylem "plyn na podlahu", protože tam se očekává, že každý má výkonu dost a při nájezdu na dálnici se neuhýbá, jako u nás. Proto malé motory dostávají při hustším příměstském provozu v okolí některých aglomerací, kde se zase na předpisy tolik nehledí, celkem zabrat. Místní totiž ví, kde se měří a kde ne, a jak mi vysvětloval taxikář, tak v okrscích kde je kriminalita místní policie neprudí na silnicích, ale bojuje s kriminálníky. Takže se na limitu 60 mhp (100 km/h) zcela běžně a hromadně jezdí i 85 mph (135 km/h) a někteří ještě rychlejí. Ano 100 mph se tam skutečně nejezdí, ale moje zkušenost ukazuje, že dálniční rychlosti motor uchladí mnohem snáz, než pohyb v horách typu Sierra Nevada, kde ve vnitrozemí když teplota klesne na 35 stupňů, tak má člověk pocit, že se hodně ochladilo.

Dále pak i tam lidé jezdí se svými auty na okruh. V kombinaci s tím, že tam teploty přes třicet stupňů nejsou tři dny jako u nás, ale šest měsíců v kuse a bez problémů v podmínkách, kde bych skutečně uvažoval o xw-50 jezdí na oleje 10w-30 a řidš, tak se domnívám, že srovnávám srovnatelné a že se v našich končinách letní číslo přeceňuje a HTHS naopak podceňuje.

Jediný nesmysl, který jsem napsal, je že 150 kPa/1000 rpm je optimální, protože realita je samozřejmě mnohem složitější a uvedené je hodnota, kterou je vhodné za provozu nepodkročovat a pokud se ukáže, že se za provozu olej řídne a dostává se pod tuto hodnotu, tak pak je nepochybně vhodné zvolit vyšší letní číslo.
Odpovědět