SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
PHiLiPZ
Příspěvky: 148
Registrován: čtv úno 04, 2016 12:14
Bydliště: PK, SVK

SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od PHiLiPZ »

Zdravim, vdaka tomuto foru (a mazivarskym mytom) trochu rozumiem vyberu olejov podla ACEA a API vykonnostnych tried. A1/A5/Cx sa u benzinov vyhybat, pri A1/5 kvoli nizkej HTHS a Cx (aj ked C3-10 uz snad ok) kvoli nizkemu SAPS.

Cital som aj temu, ktora preberala (ne)vyhody nizkeho zimneho cisla. Ak som to pochopil spravne, tak odhliadnuc od ceny (pre 0wX sa pouzivaju kvalitnejsie zakladove oleje) je hlavny problem so (strihovou) stabilitou olejov 0wX kde X je aspon 30 (0w20 a menej ma kvoli HTHS ~2.6 cervenu kartu). Je ten hlavny dovod, ze vsetci nepouzivaju 0w30 alebo 0w40+ cena a strihova stabilita? HTHS?

Co sa letneho cisla tyka, tu uz si isty nie som vobec. Pokial je zimne cislo dost nizke, mal by olej dostatocne rychlo vsetko premazat a hustejsi uz ohrievanim na prevadzkovu teplotu nebude, takze by mazanie teoreticky mal zvladat aj nadalej (stupne zataz, ale olej bude menej viskozny kvoli teplote). Ake su okrem pripadne trochu zvysenej spotreby nevyhody vyssieho letneho cisla? Videl som ho odporucat iba do motorov, ktore uz maju co to najazdene na utesnenie.

Na fore je ako zlaty standard odporucane 5w40, casto ale vidim aj 5w50 s tym, ze to po par km bude aj tak iba lepsia 5w40. Co spravi s motorom tento v prevadzke hustejsi olej? Viem si porovnat cisla kinematickej viskozity, no ich vplyv posudit neviem. Co sa stane, ak sa do auta, kde je odporucana Xw30 alebo dokonca Xw20 da olej so zimnym cislom 40, pripadne 50? Asi bude rozdiel, ci je to atmosfera alebo turbo.

Vdaka za rady a budem rad, ak opravite nieco, co som tu mozno nespravne pochopil.
Suzuki Ignis 2005 1.3L benzin - na zaciatku 2017 dosiahol Ignac 333 tisic km najazd a stale jazdi
Mazda6 Skyactiv 2016 2.5L benzin + MO CFS 5w-40 NT+ + MO Petrol Power ECOMAX
https://www.spritmonitor.de/en/detail/769867.html
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5787
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od jerome »

Cele je to velmi zlozite. Ak sa nechces z toho scvoknut, tak lej to co ti odporuca vyrobca a ine neries :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
PHiLiPZ
Příspěvky: 148
Registrován: čtv úno 04, 2016 12:14
Bydliště: PK, SVK

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od PHiLiPZ »

Nie, vyrobca aj mechanik v autorizovanom servise odporuca 0w20 A5 s HTHS 2.6 a to tam dat odmietam. Ale nejde iba o konkretne auto, rad by som sa dozvedel trochu viac. Z niektorych prispevkov to fakt vyplyva, ze vyssie letne cislo resp. kinematicka viskozita pri 100°C neskodi.
Suzuki Ignis 2005 1.3L benzin - na zaciatku 2017 dosiahol Ignac 333 tisic km najazd a stale jazdi
Mazda6 Skyactiv 2016 2.5L benzin + MO CFS 5w-40 NT+ + MO Petrol Power ECOMAX
https://www.spritmonitor.de/en/detail/769867.html
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od Durex »

No ono se nestane vůbec nic. A je jedno,zda je to atmosféra a nebo turbo. Na tyto podobné dotazy si vzpomenu vždy na zimním srazu,kde mám v motoru olej 20w50,který je za studena dost vískózní. No a když startuju motor,který je vymrzlý na -10 st C,tak ten olej připomíná med. Dokážeš si představit,jakou má asi kinematickou viskozitu? Jakému letnímu označení by se asi tak mohla blížit? Chci jen říct,že i předepsaný olej 5w30 bude v mrazech několikanásobně (opravdu řádově) překračovat hodnoty kupříkladu ryze letní SAE 50 ohřáté na provozní teplotu.

Běžná 5w40 má při 40 st. C kin. viskozitu kolem 80 mm2/s a při 100 st. C 12-14 mm2/s
Olej 20w50 má při 40 st. C kin. viskozitu kolem 160 mm2/s a při 100 st. C 18-20 mm2/s

Z toho můžeš krásně vidět,že 20W50 při provozní teplotě je na tom viskózně daleko líp než studená 5W40.
Takže pokud nejezdím cukačky v mrazu,tak na léto můžu do motoru s čistým svědomím nalít olej 5w50 i v případě,že výrobce dává 5W30 za předpokladu,že ho seženu v té výkonové specifikaci,co je požadováno a pokud z nějakého jiného důvodu není výslovně požadováno na setrvání viskozity 5w30 apod …
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Uživatelský avatar
PHiLiPZ
Příspěvky: 148
Registrován: čtv úno 04, 2016 12:14
Bydliště: PK, SVK

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od PHiLiPZ »

Diky za odpoved, v podstate sa kryje s tym, ako si to predstavujem aj ja. Iba ma zaujalo to, ze 5w50 davat iba v lete. Ake su jeho nevyhody v zime? Ci tam bude 5w50 alebo 5w30, studeny start bude podobny. Pokial sa nerobia kratke trasy casto po sebe, t.j. vzdy sa startuje so studenym olejom, malo by to vyjst narovnako. Aka je teda nevyhoda viskoznejsieho oleja? Iba spotreba? Ci aj mazanie?
Suzuki Ignis 2005 1.3L benzin - na zaciatku 2017 dosiahol Ignac 333 tisic km najazd a stale jazdi
Mazda6 Skyactiv 2016 2.5L benzin + MO CFS 5w-40 NT+ + MO Petrol Power ECOMAX
https://www.spritmonitor.de/en/detail/769867.html
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9929
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od Colommbo »

Osobně si myslím, že nevýhody výševiskózního oleje (50 :arrow: ) nejsou vpodstatě žádné a má-li slušné zimní číslo (5), tož ani při startování v mrazu. V posledních letech však funguje obecný marketing (nechci rovnou napsat vymývání mozků), jenž lidi tlačí do stále nižších viskozit (spotřeba, emise, rychlejší kdesicosi a blablabla)... Mooooožná že výševiskóznímu oleji trvá trošku déle, než se dostane na svou provozní teplotu... :?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od Durex »

Tak 5w50 nemá žádné nevýhody v zimě krom té,že i když je to 5W,tak není tak tekutý jako např. 5W40 nebo 5W30. Má prostě vyšší viskozitu a ta leží kolem 100 - 120 mm2/s při 40 st. C. Ale je to dobrý kompromis pro ježdění v normální zimně a poskytne výbornou ochranu při nakládání pod kotel ...jinak jak si se ptal,tak s olejem 50 budeš mít mírně vyšší spotřebu paliva než s olejem 30. Řádově to bude něco kolem 1 deci na 100 km. Na druhou stranu se nemusíš bát o potrhání filmu a v některých případech dojde ke značnému snížení spotřeby oleje ...

Pořád se tu bavíme obecně bez odkazu na konkrétní motor ... To jen aby se nezapomnělo ...
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od Pitris »

Motorový olej je VŽDYCKY nějaký kompromis. A je téměř nemožné doporučit jen jednu SAE. Když teď odhlédnu od výkonnostních a kvalitativních norem, tak lze použít několik SAE tříd a chyba nebude....
Ono to bude vždy o ochraně motoru NEBO filtru pevných částic, o vhodnější viskozitě za studena NEBO za tepla, o střihové ne-stabilitě, o oleji lepším pro auto NEBO pro peněženku, o úspoře několika mililitrů paliva NEBO o lepším dotěsnění vůlí v motoru,....
Ano, olej 0w40 bude lepší při mrazivém startu i při plné palbě na dálnici než 5w30, ale ta 5w30 bude zase střihově stabilnější. Olej 5w30 bude lepší při studeném startu jako 10w40, ta 10w40 bude zase vhodnější při delších jízdách a málo startech. 0w30 rychleji zaolejuje a natlakuje motor oproti 5w50, ta 5w50 zase lépe dotěsní motor při provozní teplotě motoru. 0w50 je dražší než 10w40, bo k výrobě 0w50 je potřeba kvalitnější základový olej i aditivace, aby bylo možné ho použít ve větším teplotním rozpětí, ale kvůli tomu většímu teplotnímu rozsahu použitelnosti musí být při výrobě použito i více polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují.... Bude to pořád "něco za něco".
A když srovnáš třeba ten 5w30 a 5w50, tak při studeném startu to vyjde téměř nastejno a ve fázi zahřívání bude 5w30 nepatrně úspornější co jde o spotřebu paliva; ochrana motoru bude sice závislá na použitém základovém oleji (PAO, ester, HC, HT) a tím pádem na ceně oleje, ale bude buď dobrá nebo trochu lepší. A při zahřátí a zatížení bude 5w50 více zatížitelná protože má pevnější olejový film a vyšší HTHS viskozitu. Ale kinematická viskozita při 100°C oleje 5w50 časem klesne k hodnotám 5w40 - to je taky jeden z důvodů proč se používá i v běžném provozu, bo 5w40 "spadne" ke "třicítce". Ta 5w30 si sice hodnotu kinematické viskozity zachovává, ale zas není tak teplotně zatížitelná a u jetějších motorů může "zřídnout" někdy až moc.... 5w50 to vyšší zatížení "dá v pohodovi", ale zas je použito víc polymerních modifikátorů viskozity a olej nemá takovou kilometrovou výdrž. A TAK POŘÁD DOKOLA :shock:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
PHiLiPZ
Příspěvky: 148
Registrován: čtv úno 04, 2016 12:14
Bydliště: PK, SVK

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od PHiLiPZ »

Chlapi, diky za odpovedi. Su aj nejake pripady, kedy vyssie letne cislo moze motor aj poskodit? Resp. je nejaka hranica, za ktoru radsej neist? Vela vyrobcov teraz odporuca 0w20, alternativne (a menej odporucane) 5w30, ale to bude asi vsetko kvoli spotrebe. Dat v takom pripade 5w40 je pri dlhych trasach teda nic nepokazi. Prejavi sa vyssia spotreba vo faze zahrievania aj na emisnej kontrole?
Suzuki Ignis 2005 1.3L benzin - na zaciatku 2017 dosiahol Ignac 333 tisic km najazd a stale jazdi
Mazda6 Skyactiv 2016 2.5L benzin + MO CFS 5w-40 NT+ + MO Petrol Power ECOMAX
https://www.spritmonitor.de/en/detail/769867.html
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od Durex »

Dokážu si představit,že by viskozita resp použití diametrálně odlišného oleje mohlo mít vliv na proměnné časování ventilů,které bude řešené tlakem oleje. Taky si dokážu představit,že by stoupnul tlak v mazacím kanálu a třeba by se to nemuselo líbit čidlu. Při nižší tekutosti oleje bude taky pokulhávat chlazení. Na emisích se opravdu nic neprojeví. Tam by se projevila velká spotřeba oleje. Navíc na emise přijedu už ohřátej,protože snad nechci trápit motor velkými otáčkami na prázdno v neprovozním stavu ...
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od Pitris »

Durex píše:Dokážu si představit,že by viskozita resp použití diametrálně odlišného oleje mohlo mít vliv na proměnné časování ventilů,které bude řešené tlakem oleje....
To, že by ty systémy časování ventilů (nazývajíce se jakkoliv) to mohlo ovlivnit nebo že by dokonce s oleji s jinými viskozitami - ať už to bude 0w30, 5w40, nebo třeba i 10w50 - špatně fungovaly je podle mě nepravděpodobné, protože pokud jde o (kinematickou) viskozitu při provozní teplotě (udává se při 100 stupních), tak xw/30 je někde kolem 10-ti 11-ti mm2/s, xw/40 má něco okolo 14-ti a xw/50 kolem 18-ti mm2/s. A při 40-ti stupních je ona viskozita u "třicítek" někde u plusminus 60-ti, "čtyřicítky" mají 80-90 a xw/50 mají okolo 110-ti 120-ti mm2/s. Takže rozdíl ve viskozitě za studena, při 40-ti a 100°C (což všechno v motoru býti může - a je, a časování ventilů musí fungovat) je několikanásobně větší než rozdíl mezi 0w30 a 10w60 při provozní teplotě....
Ale asi bude pravda že by při startu ve velkém mrazu při použití oleje třeba 20w/xy místo 5w/xy ten tlak v mazacím kanálu mohl být problém. Jinak by ale ty systémy v motoru měly fungovat při jakékoliv teplotě a viskozitě běžně dostupných a používaných olejů. A údajně snad nefunguje u některých motorů při jiné než doporučené (předepsané) viskozitě oleje "jen" vypínání válců, čímž by ale člověk eliminoval a vyřadil z činnosti "ekologické kurvítko"☺ :wink:
Durex píše:Navíc na emise přijedu už ohřátej,protože snad nechci trápit motor velkými otáčkami na prázdno v neprovozním stavu ....
Řekl bych že určitá teplota oleje je dokonce vyžadována a před měřením emisí změřena teploměrem.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od Jerry3 »

Pitris píše:Jinak by ale ty systémy v motoru měly fungovat při jakékoliv teplotě a viskozitě běžně dostupných a používaných olejů.
Zaznamenal jsem potíže s fungováním časování ventilů na hodně ohřátém motoru Ford 1,6 EB při použití v manuálu k autu "předepsaného" oleje v SAE 5W-20. Zvláštní je, že značkový servis takový "předpis" ve svém počítači vůbec nemá a zásadně používá olej v SAE 5W-30, s nímž mnou konstatované potíže nenastávají.
Naposledy upravil(a) Jerry3 dne pát úno 17, 2017 6:55, celkem upraveno 1 x.
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od bjukemen »

Na kazdej TK co som bol doteraz cidlo teploty oleja nahrievali zapalovacom
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od Pitris »

bjukemen píše:....cidlo teploty oleja nahrievali zapalovacom
Zřejmě slušnej oddíl :P
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: SAE oleja (ziadny konkretny motor)

Příspěvek od bio »

dokonce není SAE jako SAE. A sice v Americe ...... https://www.youtube.com/watch?v=uQ_vxdO_9nc
Odpovědět